tammikuu 09, 2025, 21:42:17 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Mistä edullisimmin hydrosoraa?

Aloittaja -mason-, helmikuu 06, 2010, 22:27:03 ip

« edellinen - seuraava »

Fredrik-flugarn

Lainaus käyttäjältä: 11-13 - toukokuu 08, 2012, 20:04:47 ip
Minulla oli tuota kekkilän ruukkusoraa pikku pussi. Sillä ei ole kyllä mitään tekoa hydrosoran kanssa. Pelkkää kevyttä lekapapua tuo oli. Jos sitä haluaa, niin kannattaa mennä k-rautaan.

Jaksaako joku valaista mua? elämä on oppimista varten. Missä se valtava ero piilee varattuna esim tähän?
Paitsi et kekkilän pipanat joutuu pesemään melko huolellisesti.

http://www.specialmix.nl/index.php/en/substrates/hydro.html

t.F :)  <- tietämätön aloittelia
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

mohla

Lainaus käyttäjältä: Fredrik-flugarn - toukokuu 08, 2012, 20:25:35 ip
Jaksaako joku valaista mua? elämä on oppimista varten. Missä se valtava ero piilee varattuna esim tähän?
Paitsi et kekkilän pipanat joutuu pesemään melko huolellisesti.

Kekkilän sora on pienä papanaa ja hydrosora yleensä suurempaa. Hydrosora kelluu huomattavasti vähemmän ja ei tarvitse yleensä pH-säätöä vaan on jo neutraalia itsessään. Yleensä lecasorat ja nuo Kekkilän sorat ovat käsittääkseni emäksisiä ja muutenkin olisi hyvä saada hanaveden n. ph7 vesi alennettua jonnekin 6 tienoolle.

Omien kokemusten mukaan sen hydrosorankin joutuu pesemään melkolailla samoin kuin lecasorankin, jos esim. ebbiin ei halua pohjalle kerrostumaa tai pumppua siitä hienosta muljusta tukkoon. Mutta joka tapauksessa on paljon vähemmän puljaamista hydrosoraa käyttämällä.

Huru-ukko

Moni käyttää kyllä Leca-soraa sen edullisuuden vuoksi. Taloon.comin hinta 1000l säkki 8-20mm soraa maksaa 121 ekua. Sillä rahalla ei kovin paljoa hydrosoraa saa jos esim. 50 ebbiä on työn alla...

Fredrik-flugarn

Tattis tattis!  :)
-Nyt olen aavistuksen viisaampi!

-V-

Semmoinen pikku (sic) juttu tuosta Lecasta, että jos koolla on väliä, niin suosittelen "aitoa hydrosoraa". Alkuvuodesta haettu Lecasäkki sisälsi melkoisesti ilmoitettua pienempää tavaraa, olisiko jäänyt toinen sihtaus tekemättä. Muistaakseni joku muukin oli törmännyt samaan ilmiöön tänä vuonna.

chilimieli

Hydrosoraa sain itse halvimmalla menneinä vuosina tilaamaalla chilikaupasta, jolloin oli ilmaiset postikulut-tarjous. Näin säästin pitkän pennin, sillä olihan tuota varmaankin liki 40-60 kiloa. ;D
Tuli siis tilattua 150 litraa, joka olisi posteineen maksanut pitkän pennin.

Kappu

Oman käsitykseni mukaan tuo ns. "hydrosora" on rakenteeltaan erilaista. Kuljettaa kapilaarisesti vettä ylös, mikä ollee melko oleellista passiivihydrossa, ainakin pienijuurisella kasvilla? Kun taas yleisesti myytävä ruukkusora taas ei vettä alhaalta nosta, jolloin vaikka vettä ruukussa olisikin "tarpeeksi", kasvi kuolee janoon?

Fredrik-flugarn

Mie uutena noobina laskee vähäsen tällai...

Mitä pienemmät papanat sitä enemmän märkää pintaa soralitra kohti = ennemän happea passiivisessa. Riski tietty että pienet ryynit asettuvat liian tiivisti tietty...

pakko koklata laatupalleroita joskus mut nyt "kekkilöin" vuoden ja katselen jos tupsut säilyy hengissä.

Juso

Kyllä näillä on rakenteessa, kelluvuudessa (uskoisin että tuo kertoo suoraan myös jotain kapillariteetista, koska kelluvuus vähenee, kun sora imee vettä ?) ja kapillariteetissa on suuri ero.  Kokeilin Weber lecasoralla, ja ei siitä mitään oikein tullut, kun veden noustessa suurinpiirtein koko patja kellui astiassa. Hydrosorassa on huomattavasti huokoisempi ja karkeampi pinta. Se pysyy nätisti paikallaan vaikka ylivuotoputki olisi muutaman sentin sorapinnan yläpuolella, ainakin muutaman päivän käytön jälkeen. En myöskään minä usko Lecan juuri passiivissa hirveästi jaksavan vettä nostaa.

Jos on hieman aktiivinen ja kyselee tarjouksia suuremmalle määrälle, niin varmasti löytää sopivan hinnan. Foorumillakin oli yhteistilaus ehkä vuosi sitten jossa hinta oli kohdallaan, löytyy haulla. Itse vähän säätämällä ostin 400 litraa kunnon hydrosoraa ja 50 kg vulkaponiccia hintaan 150€. Pienempiä määriä saa varmasti esim Kärsältä sopuhintaan kun neuvottelee hieman. Ainakaan ebbiviljelyssä en ymmärrä miksi tehdä kompromisseja sen tärkeimmän komponentin kanssa.

Luulen että kun lukee vaikeuksista saada ebbi toimimaan kyse on miltei aina sorasta. Muuta komponenttia jolla olisi vaikutusta itse perussetupin toimivuuteen en osaa äkkiä keksiä. Laitteisiin voi tulla tietty vikoja ja ravinteilla tietysti on helppo sotkea, mutta ne on eri asioita.  Ebbeilyn paskin puoli tulee vastaan sitten syksyllä kun nuo 400 litraa (ja monilla enemmänkin) pesee puhtaaksi. Lecan voi heittää mäkeen ja ostaa ensi vuonna uuden satsin.