tammikuu 10, 2025, 15:52:20 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Capsicum Flexuosum

Aloittaja Aji Inferno, helmikuu 14, 2010, 22:22:30 ip

« edellinen - seuraava »

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - syyskuu 13, 2011, 23:22:55 ip
Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 13, 2011, 23:12:45 ip
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - syyskuu 13, 2011, 22:39:12 ip
Hienoja kuvia! :) Miltä maistui? Makeita? Tulisia?

Makeahkoja eikä järkyn tulisia. Hyvänmakuisia.

Annapa tänne nyt ehtiessäsi kasvatusohjeet, sillä useimmille tuo ei tunnu tuottavan lainkaan tai hyvin vähän marjoja. :)

Ihan samat ohjeet kuin mille tahansa chilille. Pölytys käsin eri yksilöiden (=ei siis lajien joita on tasan yksi) välillä ristiin rastiin. Luonnossakin on vaihtoehto itsepölytykselle; ristipölytys. Muutenhan flexukin olisi jo kuollut sukupuuttoon. Kaikki pensselisedän suttaamat kukat muodostuivat podeiksi.
Harvalla on ilmeisesti ollut useampaa kuin yksi yksilö ja hommaa ei ole testattu. Minulla on 5 yksilöä ja ovat melko varmasti samasta siemenerästä, ei siis tarvita eri alueelta kotoisin olevaa yksilöä pölytyksen onnistumiseksi vaan yksinkertaisesti eri kasvi jolloin itsepölytyksenestomekanismi saadaan ohitettua.
Simppeliä hommaa, kannatti 4 vuotta hukata biologian opiskelijana. Pääaineena genetiikka.

Eric Sour

Suurkiitokset Bluesmanille Flexuosumin siemenistä,(ja tietysti muistakin), juuri kolahtivat luukusta.
Täytyykin viritellä hetikohta itämään.
Onkos tämä nyt tuo PI 631154?

Dani

Mulla kahden yksilön ristiinpölytyksellä nyt todistetusti saatu aikaan elinkelpoisia siemeniä. Huomasin myös, että kun välillä jätin pölyttämättä, niin samat puskat tekee täysin siemenettömiä minimarjoja. Sellaisia nuppineulanpään kokoisia. Eli eiköhän se tosiaan ole niin yksinkertaista kuin Bluesmankin totesi, eli ristiin pölyttämällä saa hedelmöitettyä.

Tiemuh

syyskuu 25, 2011, 23:41:34 ip #104 Viimeisin muokkaus: lokakuu 31, 2011, 21:57:02 ip käyttäjältä Tiemuh
Täälläkin on idätykset Flexun kanssa alkaneet. Kysynkin nyt vielä että mikä mielestänne on paras tapa idättää kyseistä lajiketta (tiedän että monella ei siittä ole kokemusta)? Itse laitoin 60% siemenistäni idätyslauttaan joka lattialämmityksen päällä ja auon kannen kerran pari päivässä että saa vähän uutta happea (samalla kun uteliaisuuttani tiirailen siemeniä ja toivon nopeaa itävyyttä). Samalla lautalla myös Tepin Easter Travis Countya joka ilmeisesti hidas itämään Tepiniksi. Itse mietin että jos itämisen kanssa on ongelmia niin pistän öiksi avonaisen ikkunan viereen. Vaihtelemalla lämpötiloja jotkut ovat onnistuneet toivottoman oloisten idätysten kanssa. Kaksi kasviahan tästä olisi saatava aikaiseksi että ristiinpölytykset onnistuvat. Lisäkysymyksenä myös että onko kukaan yrittänyt saman kasvin eri pistokkailla ristiinpölytystä ja jos ei niin mitä luulette voisiko se onnistua? >:( >:(

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - syyskuu 25, 2011, 23:41:34 ip
Kiitos bluesmanin niin täälläkin on idätykset Flexun kanssa alkaneet. Kysynkin nyt vielä että mikä mielestänne on paras tapa idättää kyseistä lajiketta (tiedän että monella ei siittä ole kokemusta)? Itse laitoin 60% siemenistäni idätyslauttaan joka lattialämmityksen päällä ja auon kannen kerran pari päivässä että saa vähän uutta happea (samalla kun uteliaisuuttani tiirailen siemeniä ja toivon nopeaa itävyyttä). Samalla lautalla myös Tepin Easter Travis Countya joka ilmeisesti hidas itämään Tepiniksi. Itse mietin että jos itämisen kanssa on ongelmia niin pistän öiksi avonaisen ikkunan viereen. Vaihtelemalla lämpötiloja jotkut ovat onnistuneet toivottoman oloisten idätysten kanssa. Kaksi kasviahan tästä olisi saatava aikaiseksi että ristiinpölytykset onnistuvat. Lisäkysymyksenä myös että onko kukaan yrittänyt saman kasvin eri pistokkailla ristiinpölytystä ja jos ei niin mitä luulette voisiko se onnistua?

Villeissä kannattaa muistaa millaisilta alueilta ne ovat kotoisin. Flexut esim. kasvavat Paraguayn alankoalueilla, missä on kuumaa ja kosteaa vuoden ympäri. Tepinit taas ovat kuivien alueiden chilejä, eli kasvavat aivan erilaisilla paikoilla ja ovat jokseenkin aina huonosti itäviä.

Tiemuh

Kiitos nopeasta vastauksesta. Itse pari päivää sitten mietiskelin millä menetelmällä lähden Flexun siemeniä idättämään ja voipi siis olla että valitsin hyvän tavan (kuuma-> lattialämmitys ja kostea-> idätyslautta ja enimmän aikaa suljettu kansi). Tepin tietty voisi vaatia toisenlaista idätystapaa, mutta se menee jo of topikkiin. Jos saa tiedustella niin miten olet itse Herra Aji omat kaksi erilaista Flexuosumiasi saanut? Pistokkaana vai siemenenä? Jos siemenenä niin miten idätit?

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - syyskuu 26, 2011, 00:18:18 ap
Kiitos nopeasta vastauksesta. Itse pari päivää sitten mietiskelin millä menetelmällä lähden Flexun siemeniä idättämään ja voipi siis olla että valitsin hyvän tavan (kuuma-> lattialämmitys ja kostea-> idätyslautta ja enimmän aikaa suljettu kansi). Tepin tietty voisi vaatia toisenlaista idätystapaa, mutta se menee jo of topikkiin. Jos saa tiedustella niin miten olet itse Herra Aji omat kaksi erilaista Flexuosumiasi saanut? Pistokkaana vai siemenenä? Jos siemenenä niin miten idätit?

Siemeninä ne tulivat - Flexu kun tuntuu olevan lähes mahdoton saada pistokkaana juurtumaan. En muista silloin vuosia sitten tehneeni niiden kanssa mitään merkillistä. Homman nimenä oli tavallinen Anttilan tms. muovinen idätyslaatikko, jossa oli tasainen noin 28..30 asteen lämpötila ja hiukan ilmanvaihtoakin homehtumisen estämiseksi. Eivät ne nopeasti itäneet, muistelisin, mutta ei siihen nyt kuukausiakaan sillä kertaa mennyt. Isoin ongelma villien kanssa on ilman muuta mullan tai muun materiaalin helppo homehtuminen kun homma normaalistikin kestää malliin 3 viikosta aina kuukausiin. Silloin on hyvin tärkeää desinfioida multa ja muut vempaimet ennen siementen istutusta.

Tiemuh

Keitetyllä vedellä desinfioin laatikon ja styroksi-idätyslautan. Veden jäähdyttyä pistin siemenet talouspaperin päälle ja lautalle. Yhden paperinkin ehdin desinfioida, mutta kun veden jäähtymistä odottelin niin hääräsin proteiinijauheen kanssa ja päätin vielä varmuuden vuoksi vaihtaa paperinkin siltä varalta että proteiinipölyä oli sille jo kerinnyt. Eipä siis muuta kuin itämistä odotellessa. Toisten lajikkeiden siementen kanssa ei ole mitään paniikkia ollut, mutta nämä ainakin vielä toistaiseksi sen verran kiven alla että ei huvittaisi epäonnistua. Rocoto Brown:n siemenet vajaa vuosi sitten ovat ainoita jotka minulla ovat homehtuneet idätellessä. Rocotojen siemenet ilmeisesti monilla muillakin ovat joskus päässeet homeeseen. Johtunee kaiketi niiden koosta, epäsäännöllisyydestä ja hieman hitaahkosta itävyydestä, verrattuna muihin "vaaleisiin" siemeniin. Kaksi noita Brownkin siemeniä vielä jäljellä, että pitää tässä kuun parin päästä koittaa josko niiden idättelyt onnistuisi paremmin. Jos ei niin hankintalistalle lisään.

bluesman

Omat flexut itivät kivivillassa vanhassa akvaariossa +28C lämpötilassa 10 vrk:ssa. Eivät kerinneet homehtua.

Dani

Mulla alkuperäiset Flexut itivät ihan samalla tavalla kuin muutkin capsicumit, eli kosteassa ja lämpimässä. Aikaa tosin meni runsaasti enemmän kuin jalostettujen lajikkeiden kohdalla.

Oman sadon Flexut olivatkin sitten vaikeampi saada itämään ja lopulta sain tuloksia, kun käsittelin siemenet ensiksi rikkomalla kuorta (hienojakoisella viilalla kevyesti) ja sen jälkeen liottamalla vielä vahvassa etikassa. Tämän jälkeen huuhtelu ja idätyspussiin 30 asteen lämpöön, niin lopulta lähti itämään alle kuukaudessa. Nopeaksi ei voi kyllä sanoa!

Perry

syyskuu 26, 2011, 11:57:48 ap #111 Viimeisin muokkaus: syyskuu 26, 2011, 12:44:57 ip käyttäjältä Perry
Flexut saapui tällä päivällä postista, ja tätä nyt luettuani, mietin, että mahdanko saada niitä edes itämään :-\ Aikamoista "tiedettä" tuntuu olevan..luultavasti en saa aikaiseksi luotua tuollaisi olosuhteita. Koitan siis pehmittää niitä etikassa, sitten talouspaperille ja kannelliseen laatikkoon.

bluesmanille kiitos kumarrusten kera

Päätin siis ensin yhdellä koittaa. Torppasin sen kivivillaan, ja spottivalon alle jotta se saa lämpöä.  Ilman mitään käsittelyjä etikassa tms..

Herpiili

Itse idättelin aikoinaan kolmea flexun siementä ja aikaa meni 2-3 viikkoa. Testisiemeniä tosin oli vain 3 joista 2 iti. Lämmöt eivät tosin olleet mitenkään optimaaliset ja ehkä 20c tuntumassa mentiin.

Perry

Lainaus käyttäjältä: Herpiili - syyskuu 26, 2011, 21:27:02 ip
Itse idättelin aikoinaan kolmea flexun siementä ja aikaa meni 2-3 viikkoa. Testisiemeniä tosin oli vain 3 joista 2 iti. Lämmöt eivät tosin olleet mitenkään optimaaliset ja ehkä 20c tuntumassa mentiin.

Eli ehkä pelini ei sittenkään ole menetetty. Aika näyttää..oishan se jees että saisi yhden tollasen villin pöhisemään, heti ekalla yrityksellä. etenkin kun harrastusta takana muutoma kk

Tiemuh

syyskuu 30, 2011, 10:13:45 ap #114 Viimeisin muokkaus: lokakuu 31, 2011, 21:59:34 ip käyttäjältä Tiemuh
Lainaus käyttäjältä: Eric Sour - syyskuu 23, 2011, 13:43:08 ip
Suurkiitokset Bluesmanille Flexuosumin siemenistä,(ja tietysti muistakin), juuri kolahtivat luukusta.
Täytyykin viritellä hetikohta itämään.
Onkos tämä nyt tuo PI 631154?

Lee yritti idättää 2010 kolmenkin eri flexun siemeniä, mutta onnistui idättämään vain 4kpl PI 631154 siementä. Näin hän ainakin kertoo päiväkirjassaan. Eli sanoisinko että melko varmasti ovat juurikin noita. Lisäksi juuri tuossa on vihreätäpläiset kukat ja tuliset tuotokset. Toisessa eli Grif 15020:ssa on ilmeisesti ruskeat täplät ja miedompi tulisuus. Nämä tosin toisen käden tietoa, että jos on omakohtaista niin lupa korjata.

Nyt kun näitä PI 631154 siemeniä on mahdollisuus saada alkaa myös nälkä kasvaa. Eli kenellä onkaan tuota Grif 15020 flexua. Aji Infernolla on yksi dino, mikä ei pysty siemenellisen sadon tuottoon yksinää. Dani mites sinun laitasi? Onko mitään mahdollisuuksia saada siementä jakoon nimen omaan tuosta Grif 15020:sta. Itse en halua lähteä USDA linjalle, vaikka tuntuu että sieltäkin taas hetkellisesti jotain saisikin. ENkä puhu pelkästään meistä suomalaisista. Onko joitain muita kasvattajia vielä tiedossa? Jollain pidempiaikaisella kasvattajalla saattaisi olla joku siemenjäänne jossain kaapinpohjalla?

Dani

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - syyskuu 30, 2011, 10:13:45 ap
Nyt kun näitä PI 631154 siemeniä on mahdollisuus saada alkaa myös nälkä kasvaa. Eli kenellä onkaan tuota Grif 15020 flexua. Aji Infernolla on yksi dino, mikä ei pysty siemenellisen sadon tuottoon yksinää. Dani mites sinun laitasi? Onko mitään mahdollisuuksia saada siementä jakoon nimen omaan tuosta Grif 15020:sta. Itse en halua lähteä USDA linjalle, vaikka tuntuu että sieltäkin taas hetkellisesti jotain saisikin. ENkä puhu pelkästään meistä suomalaisista. Onko joitain muita kasvattajia vielä tiedossa? Jollain pidempiaikaisella kasvattajalla saattaisi olla joku siemenjäänne jossain kaapinpohjalla?

En saanut tälle kaudelle idätettyä Grif-flexua. Ensi kaudella uusi yritys, ja jos siitä saan sadon aikaan, niin siemenet päätyvät jakoon kuten tuon PI-flexun kanssa tein.

Tiemuh

Tätä vähän pelkäsinkin. Tuntuu tuo Grif flexu olevan kovin hankala idätettävä. Voisiko olla syynä vanhat USDA siemenet? Miten paikka muuten toimiin. Eihän samoja siemeniä voi ikuisesti säilöä. Joskus tulee seinä vastaan eikä ne enää idä. Kasvattaako ne tietyin väliajoin uusia puskia ja niistä kerää siemenet talteen taas säilytykseen?

Dani

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - syyskuu 30, 2011, 10:44:42 ap
Tätä vähän pelkäsinkin. Tuntuu tuo Grif flexu olevan kovin hankala idätettävä. Voisiko olla syynä vanhat USDA siemenet? Miten paikka muuten toimiin. Eihän samoja siemeniä voi ikuisesti säilöä. Joskus tulee seinä vastaan eikä ne enää idä. Kasvattaako ne tietyin väliajoin uusia puskia ja niistä kerää siemenet talteen taas säilytykseen?

Luulisi että kasvattavat uutta kaiken aikaa, kun koko lafkan tarkoituksena on ylläpitää jalostuksellisesti arvokkaita lajeja ja lajikkeita. Mutta esim. noista mun siemenistä ei selviä, milloin ne on säilötty.

DoZe

Täältä myös Bluesmanille isot kiitokset Flexuosumeista. Nyt vain toivoa että onnistun ne idättämään ja kasvattamaan :) Josko näitä sitten joku kaunis päivä pääsisi itsekin antamaan eteenpäin.

ihis81

Mä olen jo 2 kertaa yrittänyt juurrutella flexun pistoja,mutta ei vaan onnistu. Miten muut onnistuu:)
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk