tammikuu 10, 2025, 11:59:21 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Nettiyhteys täyttä PASKAA!

Aloittaja Aji Inferno, helmikuu 27, 2010, 21:43:34 ip

« edellinen - seuraava »

Aji Inferno

Tänä iltana taisin saada lopullisesti tarpeekseni Elisan ADSL-yhteydestä. Palvelu on kallis ja pätkinyt jo vuosia, mutta nyt siitä on tullut lähelle käyttökelvottoman epäluotettava. Syy tiedetään; Elisan asiakaspalvelu kertoi jo vuosia sitten, että tänne Vantaan Martinlaaksoon (= Kehä III:n sisäpuolelle) kulkee jokin tolkuttoman pitkä ja vanha piuha, joka ei vain selvitä vähääkään nopeampia yhteyksiä. Okei, ongelma siis tiedossa. Mutta ratkaisu?

Martinlaakso ei nyt varsinaisesti ole maamme Rivieraa, muttei vielä ainakaan mikään spurgula sen paremmin. Keskitason lähiömaailmaa, jossa elää kaikenlaisia ihmisiä. Ilmeisesti Elisaa ja Soneraa ei kiinnosta päivittää tuota näiden yhteistä, ikivanhaa ja paskaa "pääkaapelia". Se kaiketi tarkoittaa sitä, että on pakko vaihtaa Welhoon. Niiltä kun on tarjolla erittäin epäluotettavan noin 12/1M ADSL yhteyden sijaan jopa 200/10M yhteys, lähes samaan hintaan... Olenko tyhmä, ellen näe tässä yhtälössä jotain mikä vaatii tekoja? ;)

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - helmikuu 27, 2010, 21:43:34 ip
Tänä iltana taisin saada lopullisesti tarpeekseni Elisan ADSL-yhteydestä. Palvelu on kallis ja pätkinyt jo vuosia, mutta nyt siitä on tullut lähelle käyttökelvottoman epäluotettava. Syy tiedetään; Elisan asiakaspalvelu kertoi jo vuosia sitten, että tänne Vantaan Martinlaaksoon (= Kehä III:n sisäpuolelle) kulkee jokin tolkuttoman pitkä ja vanha piuha, joka ei vain selvitä vähääkään nopeampia yhteyksiä. Okei, ongelma siis tiedossa. Mutta ratkaisu?

Martinlaakso ei nyt varsinaisesti ole maamme Rivieraa, muttei vielä ainakaan mikään spurgula sen paremmin. Keskitason lähiömaailmaa, jossa elää kaikenlaisia ihmisiä. Ilmeisesti Elisaa ja Soneraa ei kiinnosta päivittää tuota näiden yhteistä, ikivanhaa ja paskaa "pääkaapelia". Se kaiketi tarkoittaa sitä, että on pakko vaihtaa Welhoon. Niiltä kun on tarjolla erittäin epäluotettavan noin 12/1M ADSL yhteyden sijaan jopa 200/10M yhteys, lähes samaan hintaan... Olenko tyhmä, ellen näe tässä yhtälössä jotain mikä vaatii tekoja? ;)

Ihan hyvin sulla menee! Mun netti toimii vanhoja puhelinlinjoja pitkin ja videot saa just toimimaan. Välillä aika hyvinkin. Tuurista kiinni.

jeQQ

Mulla oli kanssa täällä nykyisessä kämpässä käytössä Soneran 2/2 kaapeli puolisen vuotta, mutta meni hermot pätkimiseen ja epäluotettavaan yhteyteen niin eräänä päivänä sattui soittamaan Soneran myyjä ja tarjosi 4e kk hinnan nostolla kaapeliyhteyden nopeuden maximointia. Noh, tottakai mä sitten ostin, vaikka joutuikin ostamaan uuden modeemin ja wlan reitittimen. Nyt tulee 300mbps(wlanista ei irtoa enempää) ja yhteys on ihan hitosti luotettavampi..

Ryhis

Pyh ja pyh.

Meikämandoliino on vetänyt jo toista vuotta Elisan vodafone-mokkulalla. Koskaan ei tiedä milloin yhteys katkeaa. Läppäriä on aivan turha pitää sylissä, koska palikka roikkuu ties missä ja kellariloukossa yhteys katkeaa jos eksyy kauemmas ikkunasta. Ja softa on aivan syvältä, vaikkakin parempi kuin såneran vastaava. Tosin hintakin on vain 15€/kk ja ratkaisi on sekä langaton, että mukaanotettava.

ps. Aji Infernolle, mä olenkin ihmetellyt mikä lie puhelintapsi lepää martsarin pääväylällä, olen huoletta laskenut lommoisella pakullani ylitse, tästä lie johtuu yhteysongelmat  ;D
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Atheos__

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - helmikuu 27, 2010, 23:04:34 ip
Pyh ja pyh.

Meikämandoliino on vetänyt jo toista vuotta Elisan vodafone-mokkulalla. Koskaan ei tiedä milloin yhteys katkeaa. Läppäriä on aivan turha pitää sylissä, koska palikka roikkuu ties missä ja kellariloukossa yhteys katkeaa jos eksyy kauemmas ikkunasta. Ja softa on aivan syvältä, vaikkakin parempi kuin såneran vastaava.

Itsellä on Elisan mokkula ollut jo 1.5 vuotta ja todella tyytyväinen olen ollut. Tosin softan kanssa ei tarvitse tapella, kiitos Linux Mint  ;)
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Aji Inferno

Osa ongelmaa näyttää olevan Elisan käyttämä ADSL-WLAN reititin. eli A-Link RR24AP. Vaikka olen päivittänyt sen systeemisoftan pariinkin kertaan, se näyttää olevan ongelmallinen vehje. Esim. todella pitkä lataussessio saa tuon laitteen lopulta täysin jumiin, mihin ei auta kuin "virta pois"...  Myös WLAN-yhteys tuntuu olevan hyvin hidas, mutta sen syytä en uskalla arvailla.

jeQQ

Se Elisan viihdepaketin mukana tuleva moodemi on myös erittäin onneton.. Noh, porukoiden kämpillä sillä kyllä saa 20mbps, joten sinänsä toimiva. Hauskin ominaisuus siinä on "wifi" nappi, joka ei tee mitään.

jla1710

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - helmikuu 27, 2010, 22:55:27 ip
Nyt tulee 300mbps(wlanista ei irtoa enempää) ja yhteys on ihan hitosti luotettavampi..

Minkälaisesta wlanista saa 300 mbps? Minulla on 54mbps wlan ja kun mittaan sen optimi olosuhteissa niin siitä saa vajaan 15 mbps :)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

e-Boy

Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - helmikuu 27, 2010, 23:14:23 ip
Itsellä on Elisan mokkula ollut jo 1.5 vuotta ja todella tyytyväinen olen ollut. Tosin softan kanssa ei tarvitse tapella, kiitos Linux Mint  ;)

Mint 7 vai 8?
Uudessa kernelissä, tai siis kernelissä joka oli Mint 8:ssa julkaisun hetkellä ja sen jälkeen, ei toiminut ainakaan DNA:n Huawei mokkula alkuunkaan. Asentelin kaverin koneelle Mint 8:n Windowsin rinnalle, mutta ilmeni tuo mokkulaongelma. No tein scriptit kuvakkeiksi asti että sais nettiyhteyden päälle suht helposti, mutta käytännössähän asia on niin että kun se onnistuu windowsissa vähän helpommin, niin linux jää käyttämättä "Vaikeakäyttöisenä käyttöjärjestelmänä".

7:ssa vielä toimi kuuleman mukaan heittämällä - kyseessä on siis jo tiedostettu bugi. Tuo taisikin olla Karmic Koalan pahimpia "Kuoliniskuja", eli syy miksi varmasti moni uusi potentiaalinen Ubuntu/Mint käyttäjä onkin jättänyt siirtymättä Linuxiin. Sääli. Aika paha moka.  :(

Toivottavasti 10.4 julkaisussa ei ole enää vastaavaa, eikä mitään uutta pahaa mokaa. Sekun on uusi pitkäaikaistuen julkaisu, niin se on myös potentiaalinen Linuxin suosiota boostaava julkaisu.
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

Atheos__

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - helmikuu 27, 2010, 23:25:36 ip
Osa ongelmaa näyttää olevan Elisan käyttämä ADSL-WLAN reititin. eli A-Link RR24AP. Vaikka olen päivittänyt sen systeemisoftan pariinkin kertaan, se näyttää olevan ongelmallinen vehje. Esim. todella pitkä lataussessio saa tuon laitteen lopulta täysin jumiin, mihin ei auta kuin "virta pois"...  Myös WLAN-yhteys tuntuu olevan hyvin hidas, mutta sen syytä en uskalla arvailla.

Oletko päivittänyt purkin mukana tulevan softan avulla? Se nimittäin ei toimi, käy lataamassa uudet softat purkkiin suoraan A-linkin sivuilta.

Olin joku aika sitten työharjoittelussa paikallisella puhelinyhdistyksellä ja noita sai korjailla päivittäin.
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

Atheos__

helmikuu 27, 2010, 23:45:12 ip #10 Viimeisin muokkaus: helmikuu 27, 2010, 23:48:10 ip käyttäjältä Atheos__
Lainaus käyttäjältä: e-Boy - helmikuu 27, 2010, 23:43:12 ip

Mint 7 vai 8?
Uudessa kernelissä, tai siis kernelissä joka oli Mint 8:ssa julkaisun hetkellä ja sen jälkeen, ei toiminut ainakaan DNA:n Huawei mokkula alkuunkaan. Asentelin kaverin koneelle Mint 8:n Windowsin rinnalle, mutta ilmeni tuo mokkulaongelma. No tein scriptit kuvakkeiksi asti että sais nettiyhteyden päälle suht helposti, mutta käytännössähän asia on niin että kun se onnistuu windowsissa vähän helpommin, niin linux jää käyttämättä "Vaikeakäyttöisenä käyttöjärjestelmänä".

7:ssa vielä toimi kuuleman mukaan heittämällä - kyseessä on siis jo tiedostettu bugi. Tuo taisikin olla Karmic Koalan pahimpia "Kuoliniskuja", eli syy miksi varmasti moni uusi potentiaalinen Ubuntu/Mint käyttäjä onkin jättänyt siirtymättä Linuxiin. Sääli. Aika paha moka.  :(

Toivottavasti 10.4 julkaisussa ei ole enää vastaavaa, ei mitään uutta pahaa mokaa. Sekun on uusi pitkäaikaistuen julkaisu, niin se on myös potentiaalinen Linuxin suosiota boostaava julkaisu.

7 Mintti käytössä, kasia en ole kokeillut.

E:
Muistelisin että uusimmassa Ubuntussa/Kubuntussa toimii myös heittämällä. Viime käyttökerrasta tosin on jo kuukausia

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - helmikuu 27, 2010, 23:45:12 ip
Lainaus käyttäjältä: e-Boy - helmikuu 27, 2010, 23:43:12 ip

Mint 7 vai 8?

Toivottavasti 10.4 julkaisussa ei ole enää vastaavaa, ei mitään uutta pahaa mokaa. Sekun on uusi pitkäaikaistuen julkaisu, niin se on myös potentiaalinen Linuxin suosiota boostaava julkaisu.

7 Mintti käytössä, kasia en ole kokeillut.

E:
Muistelisin että uusimmassa Ubuntussa/Kubuntussa toimii myös heittämällä. Viime käyttökerrasta tosin on jo kuukausia

Ubuntu 9.04, useimmat mokkulat toimivat heittämällä -> Ubuntu 9.10, moni Huawei ainakin nikottelee ja vaatii tunnistuakseen ylimääräisiä toimenpiteitä + osalla jää silti DHCP:lta saamatta DNS osoitteet eli ne pitää syöttää käsin. Ilmeisesti tuo 9.10 bugisuus on kai ainakin osin korjattu, vikaa oli muistaakseni sekä kernelissä (mokkulan tunnistus?) että NetworkManagerissa (tuo DNS ongelma?). Jätin tuon 9.10 version väliin ja kokeilen 10.04 versiota kunhan se tulee, siihenasti 9.04 käytössä.

Jos jollekkin pitäisi nyt asentaa Ubuntu niin melkein laittaisin tuon 9.04 version ellei saa imagea jossa on päivitetty kunnollatoimiva 9.10.

Maz

Welho on ainakin mulla toiminut jo vuosia ilman mitään ongelmia. Onhan ne tietysti muutaman kerran mennyt nostamaan nopeutta vaikka hinta on pysynyt samana!  ::)

Ryhis

Itseasiassa Linux on ainoa alusta missä tuo mokkula on toiminut virheettä.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

jeQQ

Lainaus käyttäjältä: jla1710 - helmikuu 27, 2010, 23:41:08 ip
Lainaus käyttäjältä: jeQQ - helmikuu 27, 2010, 22:55:27 ip
Nyt tulee 300mbps(wlanista ei irtoa enempää) ja yhteys on ihan hitosti luotettavampi..

Minkälaisesta wlanista saa 300 mbps? Minulla on 54mbps wlan ja kun mittaan sen optimi olosuhteissa niin siitä saa vajaan 15 mbps :)

Kannattaa ostaa uusi reititin siis, olettaen että sulla ylipäätään tulee kaistaa enemmän kuin tuo 54. Eli tuo on uusi N standardin wlan reititin, josta lähtee max. 300mbps potkua. :) Keskimäärin tuloksena on kuitenkin noin 150mbps.

Tapolan Tulikeppi

helmikuu 28, 2010, 13:31:15 ip #15 Viimeisin muokkaus: helmikuu 28, 2010, 13:38:38 ip käyttäjältä Tapolan Tulikeppi
Kuinkas sattuikaan, täällä kirotaan nettiyhteyttä. Wippies homebox blackin sanottua sopimuksensa irti hommasin zyxelin p-660h-d1 adsl2+ wlan palomuuri reititin purkin missä speksejen mukaan on kaikki mitä kasvava lapsi tarvitsee.. No, onhan siinä reilusti konffailun varaa, mutta eipä pysy purkki mukana käytössä. Selvityksenä normaali käytöstä siis.. 1 palvelin joka jakaa sisäverkkoon roipetta ja pari tietokonetta mitkä LANissa sen lisäksi kiinni (yht. 3 konetta LAN:ssa) WLANia kuormittaa yksi läppäri, nintendo wii ja satunnaisesti pari htc multimedia puhelinta..

Täällä siis yksi nuoriso-ongelmainen joka pelaa WoWia 24/7 ja torrentti huutelee milloin miltäkin koneelta. Kun torrentti on päällä niin netin surffailut aivan kohmeessa, eniten sillä koneella jossa se on käytössä.. muutkin kärsivät siitä hitaudesta. Portit konffattu parhaan osaamisen mukaan ja lopuista vastailee upnp..

En usko että kyseessä on hidas nettilinja, 24/1Mbps kaista pitäisi olla.. Totuus on jossain 14/1 kastissa ei siltikään jaksa älli riittää että ei netin selaukseen riitä kaistaa, sivut jättävät nimittäin kokonaan latautumatta aika ajoin.

Tuo wippies homebox black toimi oikein hienosti ja moitteetta aiemmin, siksipä en suosittele tuota zyxelin purkkia kenellekkään joka tarvitsee useamman koneen ja oikeasti kaistaa käyttöönsä.. Harkinnassa oli vielä tovi sitten tuo A-link:in RR24AP -syinä: halpa ja paperilla lupailee taas maat ja taivaat.

On se kumma että ZyXEL tekee tuommoista sutta ja sekundaa kun ovat olevinaan niin ammatti vehkeitä ja business maailmaan tehtyjä missä on oikeasti kuormaa verkoissa.  >:(

edit: Firmikset ovat päivitelty uusimpaan jo pariin otteeseen liki samaa tahtia kun niitä on ilmestynyt, eli ongelman ei usko olevan niissäkään.
# 1022

arse

helmikuu 28, 2010, 14:28:32 ip #16 Viimeisin muokkaus: helmikuu 28, 2010, 14:37:45 ip käyttäjältä arse
Lainaus käyttäjältä: Tapolan Tuliheppi - helmikuu 28, 2010, 13:31:15 ip
Wippies homebox blackin sanottua sopimuksensa irti hommasin zyxelin p-660h-d1 adsl2+ wlan palomuuri reititin purkin missä speksejen mukaan on kaikki mitä kasvava lapsi tarvitsee.

Itsellä on sama p-660hw-d1, oikeen kaksin kappalein, ja on kyllä melkoinen paska. Wanhoina hyvinä modeemiaikoina zyxel oli kova merkki joten siksi valitsin sen. Viimesimmän päivityksen jälkeen ei ole pätkinyt kamalasti auki olevia yhteyksiä, mutta sisäänpäin pääsee vain oikealla kuun asennolla. Välillä wlan menee niin juntturaan että ei auta kuin ivoresetti. Mitä hallinnasta on katellut niin ei muisti/cpu ole tapissa, taitaa vaan firmis olla todella buginen. Lisäksi laite tuntuu lämpenevän mukavasti. Paskan möivät.

Edit: P.S. On kyllä silti parempi kuin A-Linkin roadrunner-scheisset.
Elämässä on tärkeintä puutarhanhoito, eikä sekään ole niin tärkeää.

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: Tapolan Tulikeppi - helmikuu 28, 2010, 13:31:15 ip

Täällä siis yksi nuoriso-ongelmainen joka pelaa WoWia 24/7 ja torrentti huutelee milloin miltäkin koneelta. Kun torrentti on päällä niin netin surffailut aivan kohmeessa, eniten sillä koneella jossa se on käytössä.. muutkin kärsivät siitä hitaudesta. Portit konffattu parhaan osaamisen mukaan ja lopuista vastailee upnp..

Oletko kokeillut Bandwidth Management setuppia ? Eipä tuo kovin monipuoliselta näytä jos tuo Zyxelin sivulta löytyvä manuaali pitää paikkansa mutta laittamalla sieltä WWW kohdan aktiiviseksi ja high prioritylle pitäisi ainakin periaatteessa antaa enemmän kaistaa surffaamiselle. Vähän monipuolisemmalla laitteella voisi lisäksi pudottaa torrenttien prioriteettia mutta tuo laite ei manuaalin mukaan mahdollista sitä (torrentit tai P2P liikenne yleensäkin alemmalle prioriteetille).

arse

Sen verran olen purkin kanssa kironnut että Bandwidth ei aiheuta pätkimistä, myöskään ei ole väliä siltaako vaiko nattaako yhteydet. Varsinkin wlanin puolella tuota sivujen lataamattomuutta sattuu. Langan perässä on toiminut ihan ok, mitä nyt tuo portforwardi ei toimi: välillä purkki kieltäytyy välittämästä yhteyttä (connection refused), välillä se vaan timeouttaa eikä vastaa edes pingiin, samaan aikaan sisäverkosta ulkomaailmaan toimivat yhteydet hyvin :-[ . Olen päätynyt tulokseen että joko on purtava huulta ja kestettävä tai sijoitettava lisää rahaa parempaan purkkiin (jonka toimivuudesta ei tietenkään myöskään ole takuita).
Elämässä on tärkeintä puutarhanhoito, eikä sekään ole niin tärkeää.

e-Boy

Lainaus käyttäjältä: Wolfman - helmikuu 28, 2010, 00:48:43 ap
Ubuntu 9.04, useimmat mokkulat toimivat heittämällä -> Ubuntu 9.10, moni Huawei ainakin nikottelee ja vaatii tunnistuakseen ylimääräisiä toimenpiteitä + osalla jää silti DHCP:lta saamatta DNS osoitteet eli ne pitää syöttää käsin. Ilmeisesti tuo 9.10 bugisuus on kai ainakin osin korjattu, vikaa oli muistaakseni sekä kernelissä (mokkulan tunnistus?) että NetworkManagerissa (tuo DNS ongelma?). Jätin tuon 9.10 version väliin ja kokeilen 10.04 versiota kunhan se tulee, siihenasti 9.04 käytössä.

Jos jollekkin pitäisi nyt asentaa Ubuntu niin melkein laittaisin tuon 9.04 version ellei saa imagea jossa on päivitetty kunnollatoimiva 9.10.
Tuossa Huawein mokkulassahan on sellainen systeemi, että kun sen iskee kiinni Windows-koneeseen, on se ensin USB-tikku modessa, josta Windows asentaa ajurit. Sitten kun ajurit ovat asentuneet, vaihtuu se pois USB-tikku modesta mokkula-modeen. Ubuntu 9.10ssä se on siis myös USB-modessa kun sen iskee koneeseen kiinni. Ajureita sieltä on tietenkin turha lähteä asentamaan Linuxille. Sen sijaan sen saa toimimaan mokkula-modessa valitsemalla "Irrota" sen USB-storagelle. Mutta lisäksi tarvitaan n. 4 riviä konsolikomentoja että se rupeaa pelittämään.

9.04:ssä tuokin kaikki kai siis toimi vielä heittämällä, mutta ei enää.
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.