tammikuu 09, 2025, 12:08:52 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kasvatatko gojia?

Aloittaja Ryhis, maaliskuu 09, 2010, 18:13:38 ip

« edellinen - seuraava »

Kasvatatko gojimarjaa?

Jeeesh
28 (10.8%)
Yritän
67 (25.8%)
En
86 (33.1%)
Valkosipuli on hyvää
79 (30.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 255

makedolisten

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - kesäkuu 27, 2011, 19:13:59 ip
Toi tuskin on Gojia nähnytkään tai sitten on eri lajeja olemassa. Vertaa yllä oleviin pariin edelliseen kuvaan.

No, olen itsekin huomannut että lehdet ovat eri muotoiset kuin siinä jonka istutin siemenistä, mutta kyllä tämäkin on Goji. Helpoiten sen ehkä todistaa sen kukista, jos vertaat tätä kuvaa vaikkapa internetin "goji flower" -kuvahakuun, niin ihan selvästi on Gojia.

Ja joo, kyllä Gojeja on olemassa eri lajikkeita, sitä en vain ymmärrä miten Lycium barbarumin sisällä tuntuisi olevan aika suurta vaihtelua. Tämä on siis puutarha.com :sta ja ihan Lycium barbarumina myytiin.

makedolisten

Huomasitteko fataliin Goji kuvan:
http://fataliiphoto.net/updates?g2_albumId=7&g2_itemId=41732

Huh-huh, aikamoinen kasvi, kateeksi käy!  :)

ladoga

Tuo koko "Goji" ja "Supermarja Tiibetistä" ovat pelkkää markkinointihömppää.

Kyseessä on siis pukinpensas ja on peräisin Pohjois-Kiinasta (kiinan kielen sanasta gǒuqǐ on tuo markkinointinimi väännetty). Kyseinen rehu kasvaa luonnonvaraisena myös Euroopassa ja talvehtii suomessakin vallan mainiosti.
Itsellä selvisi talven yli jopa jäätyneessä parvekelaatikossa.

makedolisten

Lainaus käyttäjältä: ladoga - heinäkuu 25, 2011, 18:05:40 ip
Itsellä selvisi talven yli jopa jäätyneessä parvekelaatikossa.

Tämä kiinostaa, onko sulla lasitettu parveke? Entä oliko sulla kasvi peitettynä, esim. harsolla tai peittyikö se lumella? Lukemani mukaan kasvi kestää -15 astetta, mutta viime talvena oli reippaasti kuylmempää, paitsi tietenkin esim. lumen alla.

ihis81

Mitäs eroa noilla lycium barbarium ja chinense lajeilla nyt sitten oikeasti on?

Mistä nuo erottaa?

Toisessa pitkulat lehdet ja toisessa pyöreämmät vai...?

Ei löydy faktaa mistään, mutua vaan tuntuu olevan. Mistäs tämän sais selville?
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

wille

elokuu 21, 2011, 20:18:16 ip #105 Viimeisin muokkaus: elokuu 22, 2011, 08:54:54 ap käyttäjältä wille
Tuolla omassa päiväkirjassani jo julistin: Goji kukkii!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

prkl

En nyt malttanut koko ketjua lukea läpi eli pahoittelut jos asiaa on jo käsitelty. Miten on kun jostain luin että Goji selviäisi ulkona jopa näillä pohjolanperukoillakin? Eli jos nyt laittaisi itämään ja talven yli kasvattaa sisällä niin uskaltaako keväällä istuttaa ihan takapihalle vai onko syytä laittaa ämpäreihin/ saaveihin ja vaikka ulkovarastoon talveksi tai peräti sisälle?

masaiman

Käsittääkseni pystyy hyvin esim. Havuilla ja lumella peitettynä selviämään talven maassa. Olen jostain lukenut, enää en muista mistä, että goji l. Pukinpensas on kohtuuhankala saada juurtumaan maahan, mutta sitten kun juurtuu, ei siitä tahdo vahvan maavarren takia päästä enää eroon. Muistaisin tästä samaisesta artikkelista lukeneeni, että saattaa pahimmassa tapauksessa pukata uuden puskan "out of nowhere" keskeltä pihaa kun juuristo tulee tarpeeksi pintaan. Tosin tämä lienee hyvin harvinaista, eikä artikkelissa mainittu esim. Kuinka kauan tähän menee.

ingeniero

Ja yhdestä gojista saa +100 gojia kun juurruttaa oksia. Hidas juurtumaan maahan? Täällä lähti reilussa viikossa uuteen kasvuun. Talveksi leikkattaneen hieman hankien alapuolelle ja havuja päälle pesäksi.

Juso

puutarha.com myy näyttää myyvän nyt kolme taimea 15 eurolla. Laadusta ei ole takeita, mutta valitsen tämän tien koittaakseni kasvatusta mökillä.

SK

Tuolta puutarha.comista tilasin keväällä nuo kolme taimea, hemmetin pieniä ne oli, mutta lähti hyvin kasvamaan, vaikka laitoin ne suoraan maahan.
On niitä pitänyt jo pari kertaa leikatakkin. Muuten lähtee oksat kasvamaan maata pitkin.

ladoga

Lainaus käyttäjältä: makedolisten - heinäkuu 25, 2011, 18:11:00 ip

Tämä kiinostaa, onko sulla lasitettu parveke? Entä oliko sulla kasvi peitettynä, esim. harsolla tai peittyikö se lumella? Lukemani mukaan kasvi kestää -15 astetta, mutta viime talvena oli reippaasti kuylmempää, paitsi tietenkin esim. lumen alla.

Ei ole lasituksia eikä laatikkoon tainnut luntakaan kovin paljoa sataa. Muistaakseni taimi (noin 15cm korkea) oli paljaana yli talven eli käytännössä kokonaan jäässä. Keväällä alkoi sitten ilmojen lämmettyä pukkaamaan uutta lehteä.

Kasvi on todella kapealehtinen verratuna noihin fataliin ja monen muun kasvattamiin. Siemenet ovat Kiinasta peräisin olevista marjoista. Googlaamalla wolfberry ninxia löytyy aika saman näköisiä rehuja, eli kyseessä on ilmeisesti Lycium barbarum.

kuje

Pistin viikonloppuna Gojin siemeniä itämään. Saas nähdä miten käy.
Jos jollain tamperelaisella on antaa pistoja, niin vaihdossa voisin pistää Lanceolatumia, Tepiniä tai CAP 501:sta.

Quini

Lainaus käyttäjältä: ladoga - syyskuu 18, 2011, 22:59:54 ip

Ei ole lasituksia eikä laatikkoon tainnut luntakaan kovin paljoa sataa. Muistaakseni taimi (noin 15cm korkea) oli paljaana yli talven eli käytännössä kokonaan jäässä. Keväällä alkoi sitten ilmojen lämmettyä pukkaamaan uutta lehteä.

Minulla on toista kesää pihalla ihan istutettuna ihan vaan maahan multaan. En peittänyt talveksi millään, hengissä selvisi  - mutta viime vuonnahan oli luminen talvi, että voi olla että lumikin suojasi.

Rami

Löytyiskö keneltäkään goji siemeniä myydä/antaa, kiinnostunut itse kokeilemaan tämmösen kasvatusta!

Leipis

joskus fatalilta tilasin siemeniä ja mukana tuli pussillinen Gojin siemeniä. Pussin päällä lukee: Goji (Wolfberry) Lycium barbarum

tietoja yv:llä niin lähtee tulemaan :)

Julius

Kannattaa latvoa ni tuuhenee puskaksi ja latvotut osat vesilasiin ni kuukauden-parin päästä on hyvät juuret niissä.Hyvissä voimissa edelleen ikkunalaudalla.Keväällä laitoin kasvamaan nyt tuuhea ja oisko metrinen.

Aurinia

Mä ostin keväällä puutarhaliikkeestä gojipensaaan ja iskin sen rivarin takapihalle. Kuvittelin, että siitä kasvaa kauniskin pensas. No mutta se alkoikin luikerrella pitkin nurmikkoa ja kasvoi lättänäksi pöheiköksi. Olisi kai pitänyt tukea jotenkin? Koska esteettisyys on aika tärkeää naapureilleni, iskin pensaan maan tasalle ja yritin vielä kiskoa juurineen maasta. Oli kuitenkin juurtunut niin tiukkaan, että ei lähtenyt. Ja se kasvatti vain uutta versoa! Olen aika varma, että talvikaan ei sitä tapa. Keväällä lapioin sen jonnekin metsiin siitä.

doyagao

Tosiaan onko kukaan saanu goji pensaasta jopa marjoja?
Haluaisin myös nähdä kuvia moisesta

pete79

tammikuu 21, 2012, 23:44:51 ip #119 Viimeisin muokkaus: tammikuu 21, 2012, 23:50:09 ip käyttäjältä pete79
gojista marjoja ja ganjasta kukkaa.. heh...
kyllä perus valkosipuli riittää mulle... jos tossa gojissa jotain superia onkin niin silti niin vähän että ei mun vatsalaukku kestä tarvittavaa määrää.

tehdäänpäs tieteellinen tutkimus.. minä syön 100g rasvaa päivässä ja sinä 100 kuivattua gojia päivässä. kumpiko elää kauemmin?
ei mitenkään tuttuiluna, mutta joo haloooooo..