tammikuu 10, 2025, 23:10:31 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

käsityöihmiset hoi!

Aloittaja Rigsu, maaliskuu 18, 2010, 14:41:09 ip

« edellinen - seuraava »

Rigsu

maaliskuu 18, 2010, 14:41:09 ip Viimeisin muokkaus: maaliskuu 18, 2010, 14:46:55 ip käyttäjältä Rigsu
otetaanpas tälläinenkin aihe esille :) jokaisella on 2 ääntä. Koitin lajitella nuo loogisesti.

Itse tunnustan tekeväni sekä koru-, keramiikka- että lankatöitä. Tämän lisäksi piirtelen ja maalaan.

est. 28.07.2009

Kilp

Nuorempana tuli tehtyä puutöitä aina yöpöydästä puukkoihin, mutta aika säälittäviähän niistä tuli kun ei nuoruudeninnossa maltti riittänyt viemään projekteja kunnolla loppuun saakka. Myös kuvanveistoa tuli kokeiltua pariin otteeseen ja jossain pitäisikin olla allekirjoittaneen betonista valettu lohta muistuttava objekti. Perhonsidontaa harrastin reilut kolme vuotta, into lopahti kun itse kalastamisesta ei tullut tulosta. Nyt kymmenenvuotta myöhemmin on jäänyt pois kaikki muu paitsi tuo alapään värkkääminen :D

Kaltsu

Jotain muuta vaihtoehto eli perhonsidontaa enemmän ja vähemmän viimeiset 15 vuotta.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Rigsu

::) sukupuolijakauman perusteella voisi olettaa "oikeiden" käsitöiden äänien jäävän vähemmistöön, mutta onpa nyt sitten vaihtoehdot kaikille!

Törmäsin muuten juuri tänään erään chiliyhdistykseen kuuluvan naisen koru/huovutus/neulonta/chili-blogiin etsiessäni ohjetta huovutettuun takkiin. Ken se sitten lieneekään!

est. 28.07.2009

Rigsu

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - maaliskuu 18, 2010, 15:09:56 ip
Jotain muuta vaihtoehto eli perhonsidontaa enemmän ja vähemmän viimeiset 15 vuotta.

en osannut lisätä vastausvaihtoehtoihin ainakaan kännykällä :(

est. 28.07.2009

Neutroni

Metallin ja muovin koneistus lienee tuota "puun veistoa yms.". Useimmiten "veistelen" pienoismalleja, erityisesti puutarharautateitä, mutta myös sekalaisia tarve-esineitä (esim. kasvatustarvikkeita).

linker

Kivi-trumbleri pyörii, ja välillä sitä pyörittävä puusorvi on varsinaisessakin käytössä.
Hakusessa omenapuuta, jotta voisi alkaa sorvata kiekkoja kylmäsavustimen ruuaksi.
Suunnitelmia loputtomasti  :)

snore

Neulominen ei oo mun juttu. Tuolla jossain pölyttymässä on keskeneräinen kaulahuivi jonka tekemisen aloitin yläasteella, eli joskus viitisen vuotta sitten  ::)
Sen sijaan tykkään rakennella kaikkea. Undulaateilleni rakensin itse häkin (olis voinut toki ajatella loppuun sen suunnittelussa ja toteutuksessa, mutta pystyssä pysyy ja linnut verkon oikealla puolella), kaneille rakensin kopin jaja.. Mitäköhän muuta olen puuhaillut. Jonkin sortin hyllykönki tein. Sitten olen isän kanssa rakennellut vähän kaikkea, mm. kesäkeittiötä. Pienet sähkötyötkään ei tuota vaikeuksia. Isoveli sähköasentaja ja isä rakennusmestari, joten kai tämäkin akka jotakin saa aikaseksi  ::)

Herkuttelija

Perhoja tulee täälläkin sidottua. Eka perhonsidontasetin ostin ylä-asteen kasi-luokan syyslomalla ollessani v. 1996  8) . Tuosta eteenpäin on tullut aina omat tuherot käärityä. Oikean, kunnollisen perhopenkin (Finn vise) hankin v. ~2002. On vieläkin kuin uusi, leu'oissa ei juuri mitään jälkiä. Talvisin harrastus tosin unohtuu täysin, mut kun keväällä alkaa jäät lähtemään, alkaa innostus taas. Perhoja tullut sidottua varmasti useampi tuhat 14 vuoden aikana. Pentuna tuli paljon nakeltua uistinta, mutta perho-innostus iski kuin salama kirkkaalta taivaalta, käytännössä yhden viikonlopun aikana eräällä mökkijärvellä pudasjärven seutuvilla elokuussa 1996; illalla peilityynen järven ranta-matalikon alueella alkoi aivan järjetön harjusten  pintaruokailutapahtuma; sellaista ajanhetkeä, jolloin yhtään pintakäyntirengasta ei ollut näkyvissä, ei vaan yksinkertaisesti ollut. Alueelle tuli illalla kymmenittäin harjuksia ötököillä herkuttelemaan. Pieniä lippoja ja vaappuja koitin niille nakella, mutta ei tärpin tärppiä. Sitten sorruin mielestäni epätoivoiseen yritykseen; uistinpakista löytyi muutamia pieniä osto-pintaperhoja, väsäsin näistä litkan ja aloin nakkeleen. Harjus otti perhoon joka ikisellä heitolla. Monesti oli litkassa harjukset ottanut kahteen perhoon. Jälkeenpäin ajateltuna tuo oli oikeastaan niin helppoa kalastusta ettei siinä ollut enään mitään mieltä. Mutta siihen aikaan perholla aiemmin vain tyhjää pyytänyt ja koko perhostelulle naureskellut junnu oli kalantulosta niin ällikällä lyöty ettei osanut lopettaa, kymmenkunta harjusta ylös asti koko mökkiporukalle iltapalaksi ja 2-3 kertainen määrä takaisin järveen kasvamaan. Tuon mökkiviikonlopun jälkeen ei ole uistinta tullut juurikaan heiteltyä, muutamia testiheitoja lukuunottamatta.

Joitain omia sidoksia on tullut lähetettyä tuonne perhorasia-sivustolle: http://perhorasia.fi/User.thtml?user=3856

Kaltsu

LainausJoitain omia sidoksia on tullut lähetettyä tuonne perhorasia-sivustolle: http://perhorasia.fi/User.thtml?user=3856

Kävin kurkkaamassa perhojasi ja hyvältähän nuo näyttivät. Et ole vielä innostunut sitomaan levysiipisiä lohiperhoja? Niissä riittää haastetta loppuelämäksi. :)

Itsellä jäänyt sidonnat viimeaikoina vähemmälle kun tuli hommattua vene. Menee kaikki aika uistellessa, mutta kyllä sitä joka kesä tarttee reissu tehdä pohjoiskalotin joille.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Rigsu

est. 28.07.2009

MasaT

maaliskuu 20, 2010, 21:41:17 ip #11 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 20, 2010, 22:09:36 ip käyttäjältä MasaT
Nojoo..
Olen hionut korukiviä ja tehnyt puukkoja. Faari oli suutari ja kai nuo käsityöt tulee geeneissä. Valitettavasti ei tunnu nykyään löytyvän oikein aikaa näillekkään harrastuksille. Pajutyöt on yksi mikä kiinnostaisi ja nuo sepän työt sujui ainakin ammattikouluaikoina. Puukon teriä en ole vielä takonut.

Edit.
Muistui vaan faarista mieleen, että polki n. 100 km 15 vuotiaana Lempäälään suutarin oppipojaksi. Oliskohan täällä Lempääläisiä joilla on suvussa suutareita? :D

jeQQ

Tuli tuossa jokusen aikaa sitten osteltua Fiat 128 projektiksi. Melkein pari neliötä peltiä sinne upposi, mutta nyt alkaa peltihommat olemaan valmiina. :) Maanantaina hitsailemaan kuskin recarolle kiinnikkeet ja sitten pitäisi melkeen alkaa maalailemaan..

hessi

juu... ennen chilejä...
keramiikkaa, mattojenkudontaa, huovutusta, rautalankatöitä, köysitöitä, lasinpuhallusta yms koruja,
pajunpunontaa/koivunpunontaa, kivenhiontaa ja muu perhe tuota autojen duunausta...
paras varmaan tämä mun avatar, vaan missä lienee...? >:(
vaan kädet ei enää normaali työnlisäksi kestä mitään, ehkä sitten kun uskaltaudun leikkaukseen... :( :(

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

linker

Mulla on puusorvi, omatekoinen kivitrumbleri (kivenhiontamylly),  ja ultraäänipesukone. Muistuttamassa käsityöharrastuksista.
Ja 3 200 litran tynnyrillistä sorvinlastua, odottamassa chilin savustuskäyttöä  ;D

Legoinsinööri

Viimeisimpiä askarteluja taitaa olla vieläkin vähän kesken oleva rengaspanssari :P

ottulo

Viimeksi tätä ketjua katsoessa ei ollut sanottavaa, nyt voisi jo ehkä laskea yhden tuohon pienoismalli-kategoriaan... eli "paperihahmot" tai miksi niitä pitäisi kutsua. Englanniksi "papercrafts". Eli taittelu/leikkaa/liimaa taktiikalla erinäisiä kolmiulotteisia koristeita ties mistä. Tällä hetkellä kokoelmaan kuuluvat vain Gwen- ja Habanero-tan -hahmot sekä simppeli feretti, mutta oletettavasti näitä ilmaantuu lisää hyvinkin pian...

Kuvankin olen noista ottanut:

HannuH

Puutöitä, piirtelyä ja perhonsidontaa tulee harrastettua.

Mikho

Piirtäminen, tatuointi ja uusimpana pienoismallit

MikaK

Tänään aloitin itseni hastamisen ja hommasin lankaa+puikot sekä vaimon opastuksella aloin kutomaan sukkaa. Eka harjoituskappale ja sitten muksulle uudet sukat kun ipana kasvaa ulos entisistä. Ei tunnu rakettitieteeltä, mutta vaatii jonkinverran tarkkaavaisuutta.