tammikuu 10, 2025, 09:57:15 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Neutronin chilit

Aloittaja Neutroni, maaliskuu 22, 2010, 11:09:52 ap

« edellinen - seuraava »

Neutroni

Tehdäänpä itsekin päiväkirja.

Nyt tilanne on se, että tammikuussa itäneet 3 C. pubescensia ja Aji cristal ovat noin 20 senttisiä. Vaihdoin ne viime viikolla 12 litraisiin ruukkuihin ja panin natikan alle. Samaan aikaan itänyt 7-pod on vielä alle 10-senttinen, mutta natikka on räjäyttänyt sen kasvuun. Sitten on vasta itäneinä (sirkkalehtivaiheessa) kaksi C. frutescensia ja naga. Siemeniä on vielä itämässä 18 kpl, joista kahdessa on pientä itämisen merkkiä, mutta ne saavat odottaa ebbin valmistumista.

Olen nyt pari viikkoa antanut kasveille natikkaa. Ensin 350 W:n lamppua ja nyt neljä päivää uutta 600 W:n keinoaurinkoa. Sitä ennen minulla oli 2 36W/950 loisteputkea. Täytyy sanoa, että natikka antoi kaikille kasveille kunnon kasvupotkun, vaikka pubescensit olivat pari päivää hämmästyneitä (kuivan oloisia). Saattaa se johtua ruukon vaihdostakin. Varmaan luksejakin suurempi ero on lämpötiloissa, koska kasvit olivat hyvin lähellä loisteputkia. 600 W:n natikka lämmittää tuuletuksesta huolimatta kasvit 28 asteiseksi. Tiedä sitten mikä osuus lämmöllä on kasvun kiihtymiseen.

Olen remontoinut (siivonnut ja maalannut) kellarin teknistä tilaa kasvihuoneeksi. Aion panna ebbit ja natikan sinne, kunnes kasvihuone on tarpeeksi lämmin. Laitan kuvia sitten kun lattia kuivuu ja siirrän kasvit. Kuinka herkkiä kasvit ovat vastamaalatusta lattiasta haihtuville hajuille?

Neutroni

Nyt on "kasvihuone" valmis. Panin myös ebbin päälle ja pari sirkkalehtitainta sinne. Siinä on lieviä ongelmia pH:n kanssa, joka aina pyrkii kohoamaan liikaa.

Kellokytkin alkoi prakaamaan natikan kanssa. Erikoista, koska elektronisen liitäntälaitteen pitäisi olla tehokerroinkorjattu (eli näkyä verkolle likimain resistiivisenä kuormana). Ilmeisesti se lataa alussa isot konkat, mikä näkyy virtapiikkinä, joka polttaa kytkimen kärjet kiinni. Toisaalta ei se halpiskellon mikrokytkin muutenkaan niin vakuuttavalta näytä. Hommasin kuitenkin pienen sähkökaapin, jonne asennan vikavirtasuojan (on ihan kiva siellä missä on vettä ja sähköä samassa paljussa), elektronisen ajastuskellon ja pienen kontaktorin katkomaan lampun virtaa (joo joo, tiedän ettei sähkötöitä saisi tehdä itse). Sinne jää mukavasti tilaa tinata omia ohjauslaitteistojakin, jos vain joskus ehtisi paneutua. Täytyy nyt kuitenkin saada tuo sähköhomma kuntoon ennen kuin lähdemme pääsiäiseksi pois. 96 h tauotonta natikkaa kytkinvian takia ei taida tehdä kasveille hyvää. Yritän saada ne kuvat, mutta tuo systeemi kehittyy niin nopeasti, että tänään otetut kuvat ovat huomenna vanhoja.

Ai niin, jotkut ovat kiinnostuneempia kasveista kuin sähkötekniikasta. Heille tiedoksi, että chilit kasvavat pikku hiljaa. Muutama siemenkin on taas itänyt. Vesiviljely ei ole vielä parissa päivässä näyttänyt ylivoimaansa, mutta pikku taimet ovat kuitenkin säilyneet elossa ja hieman kasvaneet. Vaimon kasvejakin on alkanut yksittäin hivuttautua natikan paisteeseen, mutta ei kuulemma halua ebbiä tomaateille.

Neutroni

Tässä muutamia kuvia systeemistä.

Koko laitteisto. "Kasvihuone" on tekninen tila, jossa on talon ilmastointikone (taustalla näkyvä laitteisto). Siinä ei ole ikkunoita.

Kasvit ruukuissa. Taustalla on hylly, jossa on taimia ja muutama vaimon kasvi (basilika, purjo).

Ebbissä on vasta kaksi sirkkalehtitainta. Naga Morich ja Rocoto Rojo.

Reso on pöytälevyn alla. Kuvassa näkyy myös elektroninen natikan liitäntälaite. Kunnon sähkötyöt vähentävät huomattavasti johtohässäkkää.

Hommasin sähköjä varten Biltemasta kunnon keskuksen. Siinä on vikavirtasuoja, kaksikanavainen ajastin ja pieni kontaktori lampulle.

Lopuksi pieni vihje. Jos joskus rakennatte talon, muistakaa, että Leca-sora on puutarhatarvike, ei rakennustarvike. Lecaharkot ovat halpoja ja niistä saa nopeasti aikaan rakenteita, mutta minkä tahansa (ovesta sähköjohtoon) kiinnitäminen Lecaharkkoon on yhtä helvettiä. Käytön kannalta täysin kelvoton materiaali kerta kaikkiaan.

Ryhis

Ei foorumille saa laittaa tee-se-itse-kuvia, jotka ovat ammattitasoa  ;D

Nuo sähköliitokset olis pitänyt hoitaa teipin ja kuumaliiman kanssa  ;D

Lecaharkkoa ei onneksi sisävuorauskamana käytetä. Siporex on se oikeasti "suuri saatana"  :P
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Neutroni

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - huhtikuu 01, 2010, 17:00:58 ip
Ei foorumille saa laittaa tee-se-itse-kuvia, jotka ovat ammattitasoa  ;D

Nuo sähköliitokset olis pitänyt hoitaa teipin ja kuumaliiman kanssa  ;D

Valitettavasti tällä kertaa tuli tuollainen tylsä ja epäurheilullinen ratkaisu. Unohdin myös panna vaiheen keltavihreään johtoon.

jeQQ

Eikös sitä keltavihreätä käytetty aikalailla satunnaistekijänä sähköhommissa? ;) Ainakin sitä yhtä valaisinta muistellen.. ;D

Ashrak

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - huhtikuu 01, 2010, 20:13:58 ip
Eikös sitä keltavihreätä käytetty aikalailla satunnaistekijänä sähköhommissa? ;) Ainakin sitä yhtä valaisinta muistellen.. ;D

Näin on.  ;)

Neutroni

Nyt nuo neljä isossa ruukussa olevaa chiliä ovat intoutuneet raivokkaaseen kasvuun. Niillä oli ilmeisesti typen (tai jonkun muun aineen) puutosta, koska ne alkoivat kellastua siitä huolimatta, että kastelin niitä FloraMato purkin ohjeen mukaan "mediun feeder" -tasolla. Pölin emännältä hieman puutarhan kesää, ja viikossa lehdet muuttuivat taas vihreiksi ja puskat alkoivat kasvaa. Voi olla, että ne kärsivät myös ruukun vaihdosta. Aji Cristalissa on jo yksi kukkakin.

Ebbi toimii heikonlaisesti. Rocoto rojo ja Naga morich kasvavat hyvin hitaasti. Siinä on lieviä pH-ongelmia, saan vieläkin laittaa joka päiva 2-3 g sitruunahappoa. Aiheuttaakohan sitraatti jotain ongelmia? Laitoin siihen viime viikolla myös yhden 7-podin. Se on muutamassa päivässä kasvanut ohi Nagan, joka on ollut noin pari viikkoa. Täytyy vaihtaa se vesi ja yrittää hommata typpihappoa pH:n säätöön. Se on niin tujua tavaraa, että pH säätyy liki homeopaattisilla annoksilla, eikä se tuota mitään epämääräisiä ioneja, kuten sitruunahappo sitraattia. Typpihapon nitraattia on lannoiteliuoksessa normaalistikin. Toinen asia on sitten se, mistä typpihappoa jaa järkeviä määriä.

Pikkuchilitkin kasvavat hitaanlaisesti, mikä on niille tyypillistä (minulla ainakin). Yhden 7-podin vaihdoin tänään isoon ruukkuun, se kitunee nyt ne pakolliset pari viikkoa.

Miten muuten tuollaista 12 litran ruukkua pitäisi kastella? Yksi kunnon kastelu riittää noin kaksi viikkoa. Aiheuttaako se ravintoainevajausta?

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Neutroni - huhtikuu 11, 2010, 12:43:47 ip
Siinä on lieviä pH-ongelmia, saan vieläkin laittaa joka päiva 2-3 g sitruunahappoa. Aiheuttaakohan sitraatti jotain ongelmia? Laitoin siihen viime viikolla myös yhden 7-podin.
Miten muuten tuollaista 12 litran ruukkua pitäisi kastella? Yksi kunnon kastelu riittää noin kaksi viikkoa. Aiheuttaako se ravintoainevajausta?

Sitraatti ainakin ihmisillä saattaa lisätä rasvanpolttoa, niin sun kasvit siis polttelee energiaansa siihen..  ;) Vitsi vitsi.

Tuosta ruukusta, niin mietin itsekin samaa vaikka melkein kaikki chilini ovat 7,5 litraisissa ruukuissa. Itse annan varmaan tasaisesti joka kastelukerralla lannoitetta ja kastelen vasta, kun lehdet riippuvat/tuntuvat pehmeiltä. Eli aivan yksilöllisesti, eihän ne kaikki chilit voi tasaisesti vettä kuluttaa.
Mutta mutta tää on sit kans aloittelijan mutumutua, joten älä ota näitä vakavasti.

TepinKapsikuumi

Noi EBB taimet on tossa kuvassa siinä kokoluokassa, että ne olisi pärjännyt viikon pari pelkällä vedellä aluksi. Voipi olla että ne saa liian rajua kyytiä nyt eli liian rankkoja lannoitteita. Cuttings and seedlings ohjeella olen itse tähän asti mennyt ja kasvit on nyt n. puolimetrisiä. Edes pH:ta en ole jaksanut säätää, mutta jos tarve tulisi niin GHE:n pH down valmistetta laitan sitten.

Neutroni

Kun noita kuvia katsoo, on kolmessa viikossa enemmän tapahtunut kuin miltä päivittäisen tarkastelun perusteella tuntuu. Aji Cristal alkoi kukkia ja tekee jo ensimmäistä hedelmäänsä. Kaipa sillekin olisi runtua pitänyt antaa liian aikaisesta kukinnasta, mutta sisäinen kyynikko sanoo, että parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla. Pubescensit kasvavat varsia ja lehtiä ja iso 7-pod totuttelee uuteen ruukkuun. Pienemmät kasvit kasvavat ruokottoman hitaasti kotona ja töissä.

Ebbikasvit sen kun kituuttavat. Mitä lie kaipaavat, vai onko Neptunuksen rektaskensio ollut kylvöhetkellä vain väärä ja pilannut biodynamiikan.

Seuraavaksi panen toisen ebbin tomaateille, niin yleisö saa lisää naurunaiheita.

Neutroni

Nyt vaikuttaa siltä, että ebbi heräsi. Kasvit ovat parissa päivässä kasvaneet räjähdysmäisesti, varmaan yhtä paljon kuin kahdessa viikossa sitä ennen. Mitä mahtaa olla tapahtunut? Mitään en ole muuttanut vähään aikaan. Raportoin huomenna tarkemmin.

Neutroni

Isommat chilipuskat voivat jotenkin huonosti. Ne roikottavat lehtiään ja lehtiä kellastuu. Jokin lienee pielessä, mutta samaa vikaa oli kyllä viimevuonnakin, mutta silti ne tuottivat satoa. Tuo on hitaasti pahentunut ehkä kuukauden aikana. Pienet ja ebbissä olevat vaikuttavat terveemmiltä. Olen yrittänyt katsoa silmillä ja mikroskoopillakin, olisiko tuholaisia, mutta en ole nähnyt. Siirsin chilit viime viikolla kasvihuoneeseen. Pidin pari päivää harsoja valolta suojaamassa, mutta nyt ne ovat olleen ilman suojaa. En osaa sanoa, onko tuo näivetystauti oleellisesi pahentunut. Aji Cristalit alkavat pikku hiljaa kellertyä.

Mainasi käydä eilen huonosti, kun sekoittelin lannoitteen kertaluokkaa liian vahvaksi. On kerrassaan typerää antaa määrät kymmentä litraa kohti, tuskin olen ainoa joka on pannut sen määrän litralle. Huomasin kuitenkin asian muutaman tunin jälkeen ja komensin vaimon huuhtelemaan ruukkuja vedellä. Ainakaan vielä aamuun mennessä kasveissa ei ole näkynyt muutoksia, ehkä ne selvisivät säikähdyksellä.

Neutroni

Chilit kasvaa joten kuten ja ensimmäiset Aji Cristalit on maisteltu. Kerrassaan herkullisia, mutta tulisuutta olisi saanut olla lisää. Mutta hyvä puoli noissa on se, että vaimokin sietää pari tuollaista safkassa.

Ebbissä oleva Rocoto Rojo on kyllä hieno. Yli metrinen haaroittunut puska, jonka runko on alhaalta paksumpi kuin minun peukalo. Aivan omassa luokassaan, mitä olen koskaan chilejä omin silmin nähnyt. Nyt siinä on kolmisenkymmentä kukkaa, jotka toivottavasti muuntuvat kolmeksikymmeneksi hedelmäksi. Ebbi-chinenset ovat jääneet tuon kasvihirviön varjoon.

En ole jaksanut hoitaa kasveja kuin minimaalisesti, en kuvata, en raportoida tai harrastaa mitään. Oman lisääntymisprojektin hedelmä on tuhonnut unet, niin tällaista se sitten on (vaikka kyllä se vauvaksi hyvin nukkuu). Voi tosin olla, että ylenpalttinen hoito on kasveille vain pahaksi. Ensi vuodeksi pitäisi jaksaa tempaista 10 neliön kasvihuone ja sinne vain ebbejä. Ne ovat huolettomuudessaan aivan täydellisiä laitoksia. Chilin lisäksi tomaatti rehoittaa hillittömänä viidakkona, mutta jostain syystä kukkii aika nihkeästi verrattuna kasvusäkeissä olevaan.

PP

Lainaus käyttäjältä: Neutroni - heinäkuu 06, 2010, 14:55:16 ip
Chilin lisäksi tomaatti rehoittaa hillittömänä viidakkona, mutta jostain syystä kukkii aika nihkeästi verrattuna kasvusäkeissä olevaan.

Olen havainnut itse samansuuntaista. Säkeissä ja ruukussa olevat tomaatit kukkii täyttä päätä, mutta ebbitomaateissa on vain muutama kukkaterttu. Kasvu on säkissä ja ebbissä tomaateilla samaa luokkaa.

Neutroni

Lainaus käyttäjältä: PP - heinäkuu 06, 2010, 15:05:41 ip
Olen havainnut itse samansuuntaista. Säkeissä ja ruukussa olevat tomaatit kukkii täyttä päätä, mutta ebbitomaateissa on vain muutama kukkaterttu. Kasvu on säkissä ja ebbissä tomaateilla samaa luokkaa.

Kyllä meillä kasvaa ebbissä selvästi paremmin. Aloitin tomaatinkasvatuksen yli kuukautta myöhemmin kuin vaimo, ja tomaattini ovat jonkin verran isompia ja paljon tuuheampia. Täytynee kokeilla typpilannoituksen vähentämistä seuraavassa vedenvaihdossa.

Löin hanskat santaan ja tilasin satsin chiliä Penalta. Olkoon nyt sitten boonusta kaikki mitä omat puskat tuottavat.

Se ebbissä oleva rocoto vain kukkii ja kukkii. Vaikka olen monta kertaa pölyttänyt sitä puutikulla tai pumpulipuikolla, kukat eivät kuihdu ja ala kehittää hedelmää. Mitähän sille pitäisi tehdä, että se tajuaisi olevansa tuotanto- eikä koristekasvi.