tammikuu 10, 2025, 15:50:31 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Mikä tänään naurattaa.

Aloittaja Ryhis, huhtikuu 05, 2010, 10:37:51 ap

« edellinen - seuraava »

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Miquel - helmikuu 12, 2015, 21:15:50 ip
Anoppini oli tehnyt pitsaa ja käyttänyt pohjalle tekemääni paholaisen hilloa, päälle sitten juustot ja muut täytteet. Tuli kuulemma melko tujua, appiukkokin oli puuskuttanut ja tokaissut että olipas siinä meetvurstissa tosi paljon pippuria, sellaista kun oli muutama siivu ollut täytteiden joukossa.  ;D  ;D  ;D

Hupsis  ;D ;D onneksi ei ole sattunut vastaavaa, joskus takavuosina "anoppilassa" sain syödä kaikki "chili"pringlesit kun olivat kuullemma pahoja kun niin hirveen tulisia  ::) Mun mielestä ne oli vaan hyviä  ;D
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

sorrii

Mä tein muutama vuosi sitten ekan paholaisen hilloni Dansukkerin ohjeella, mutta pilkoin siihen pari Morouga Skorpionia. Tein jouluksi Pilttipurkkeihin etiketit: "Pukin tujumpaa sinappia" [perussinappi + lemondroppia] sekä "Joulumuorin Hedelmäinen Ketsuppi" [Paholaisenhillo + TSMB].
Noita purkkeja sitten jäi pari yli, kun en niitä kovin monelle kehdannut lahjoitella. Vein ne mökille ...

Yhtenä kesän viikonloppuna oli lapsosia kylässä ja mummeli [80v äitini] keitti spagettia vanhalla rutiinilla. Kakarathan vaativat mummulta ketsuppia [jota ei vanhuksilla koskaan ole] ja mamma löysi sen hedelmäisen herkun kellarista ....  ???
[onneksi nuo "kakarat" olivat jo silloin 17 ja 21 vuotiaita  :D eikä suurempaa porua tullut ...]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

masaiman

Vaimon puhelimessa mielenkiintoinen vika, jos siihen tulee kaksi viestiä niin ettei siihem katso välillä se joskus mash-uppaa viestit yhteen. Hetki meni saada selvää huutonaurun keskeltä kun oli kuulemma mun moottoripyörän myynti-ilmoitukseen tarjottu miesten farkut vaihdossa ja olin kuulemma vastannut että 20% alennuksella vois onnistua. Kappahallissa on muuten nyt Alfa Romeot välirahatarjouksessa.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Mattson - helmikuu 18, 2015, 16:01:28 ip
Vaimon puhelimessa mielenkiintoinen vika, jos siihen tulee kaksi viestiä niin ettei siihem katso välillä se joskus mash-uppaa viestit yhteen. Hetki meni saada selvää huutonaurun keskeltä kun oli kuulemma mun moottoripyörän myynti-ilmoitukseen tarjottu miesten farkut vaihdossa ja olin kuulemma vastannut että 20% alennuksella vois onnistua. Kappahallissa on muuten nyt Alfa Romeot välirahatarjouksessa.

No nyt kyllä irtos  ;D ;D

akselsson1

Tämmöistä tänään...
Koulun ruokalassa täti mainosti chilikermaviilikastiketta risoton päälle...
Kysyin että mitä chiliä siinä oikein on, vastaus oli et jauhetta...
Sanoin kaverille tirsk, totesin puoliääneen että ei kelpaa mulle vastaukseksi, otin kastiketta ja jatkoin matkaa  ::)
Täti jäi vähän hölmistyneenä seisomaan tiskin taa  ;D

Niin, oli se kuitenkin ihan hyvää.

NPhoBiaz

Meillä ainakin käyttävät Santa Marian chilijauhetta mausteena monessa paikassa. Mielestäni aivan turhaa, kun maku ei sillä miksikään muutu, saati sitten tulisuus. ::)

Toby

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - helmikuu 24, 2015, 16:17:52 ip

Voi näitä kaikkitietäviä... Mullakin on jauhetta ruukussa kasvamassa ::)

Ettei ihan menisi nollapostaukseksi niin jossain määrin naurattaa kun isä on nyt parina iltana ihan vakavissaan kysynyt minulta apua "läksyissä". Kerrankin näin päin :D
Abi pohtimassa yliopistofysiikkaa. Eihän siitä mitään tullut mutta ihan mukavaa oli, yhteistä laatuaikaa se on tämäkin.
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - helmikuu 24, 2015, 16:17:52 ip
Koulun ruokalassa täti mainosti chilikermaviilikastiketta risoton päälle...

Vie sille tädille paria hyvinvalikoitua jauhetta kokeiltavaksi  ::) Jotain ihan mietoa (jallujauhetta ?) ja toisena vaikka nagaa  ;)

sorrii

Ne on nuo käsitteet muuttuneet aika nopeasti 2000-luvulla.
Santa-Marian Ruotsin nettisivulla sanottiin ennen, että Chili powder on ollut Santa Marian ensimmäinen maustesekoitus; firman alkuperäinen hittituote. Nyt tuote löytyi vielä googlaamalla täältä:
http://www.santamariaworld.com/da/produkter/krydderier/#!/chili-spicemix/

Mä itse olen oppinut chili-käsitteen 70-luvulla, kun ystäväni joka oli kesän Teksasissa piti chili-bileitä kotonaan useamman kerran. Nykyisin tuota jauhelihamössöä sanotaan Chili con Carneksi. Mä opin taas Chili con Carne -käsitteen työpaikkaruokalassa [Ruotissa]: Se oli kokolihasta tehtyä chiliä. Mä tyytyväisenä päättelin että kokolihasta tahty chili on Meksikon kielellä Chili con Karne ..  :D
70-80-luvulla ei tosiaan puhuttu muuten chilistä. Mausteissa nimenä oli punapippuri, cayennepippuri, chilipippuri [=chilin valmistukseen käytettävä pippuri:) ja ensimmäisissä kebab paikoissa puhuttiin turkinpippureista tai vain pippureista ...
Chilijauhe tai -"spicemix" on jenkkilässä edelleen uusavuttoman kokin valmissekoitus chilin valmistukseen. Ja täällä Tomperreella minun ...

Kyllä edelleen saa olla varovainen jos ruokaohjessa puhutaan, tai joku kokki [muu kuin suomalainen] puhuu chilistä. Usein se "chili" tai "chilijauhe" on tätä vastaavaa sekoitusta, jossa suurin osa on juustokuminaa, oreganoa ... enemmän tai vähemmän mietoa chiliä [ancho tms]

Mulla on ollut vaikuksia sopeutua kielenkäytössä tähän nykytapaan puhua chileistä kun tarkoitetaan maustepaprikoita tai chilipippureita  8) 8) 8)
Ennen 2000-lukua taisivat chiliharrastajatkin puhua paprikoista ?!? [näin luulen...] .. kasvitieteilijät vieläkin.

Samantapainen sekaannuksen vaara on juustokumina: Sehän on aineksena noissa tuonti-sooseissa ym. luettelossa "cumin" ... Suomennoksissa se sitten on kumina!
Oikea kuminakin on jossain tuotteissa kyllä, mutta nimellä caraway ...

Kokkihommissa ei kai olla kovin akateemisia ja tarkkoja ... Varmaan ei kannata ruokalaemännälle alkaa esitelmöimään hapaneeron ja jalopeenon eroja: sehän vaan pitää sinua tyhmänä!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 25, 2015, 13:10:34 ip
Kokkihommissa ei kai olla kovin akateemisia ja tarkkoja ... Varmaan ei kannata ruokalaemännälle alkaa esitelmöimään hapaneeron ja jalopeenon eroja: sehän vaan pitää sinua tyhmänä!

Tai sitten iskee chilikirjan ruokalaemännän pikku kätöseen ja toteaa "tuolta löytyy vähän infoa, palauta ensiviikolla"  ::)

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Wolfman - helmikuu 25, 2015, 13:37:06 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 25, 2015, 13:10:34 ip

Tai sitten iskee chilikirjan ruokalaemännän pikku kätöseen ja toteaa "tuolta löytyy vähän infoa, palauta ensiviikolla"  ::)

Pelottais saanko takaisin  ;)
Signeeraukset ja kaikki  ::)

boozeman

Hep,

Tänään naurattaa monikin asia, mutta hyvälle tuulelle tulin siitä että työkaverin Kuubasta, pienestä tienvarsibistrosta tuoman keltaisen habaneron siemenet työntää häntää pihalle. Tarkoitus olisi myös yksi puska ottaa itselle kasvamaan ja koittaa varoa risteymiä. Jos meillä sitten kaudelle 2016 olisi taatusti Kuubalaista Havannanpaprikaa.

Bistron kokki oli kuulemma ihan Hans Välimäen näköinen ja oli kysynyt "Are you serious?" kun kaveri oli annokseensa heittänyt kunnolla pilkottua habaa sekaan. Oli siihen todennut että "I have this same shit about 3.5kg in the freezer at home"

:-)
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

akselsson1

Toby

Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Larski - helmikuu 27, 2015, 09:08:16 ap

Lainaus käyttäjältä: Toby - helmikuu 27, 2015, 08:56:33 ap
Kymppitonni "örkinsurmasta"?  :o

Kultarahoina.

hopeataalereiksi muutettuna tietysti paljon enemmän, en nyt juuri muista kurssia

sorrii

Huomasimpa äsken että yksi ebbi keittiössä on ollut ilman vettä viikon verran. Ts. pumpun johdossa katkaisija kiinni: Jäi varmaan kun viimeksi säätelin litkuja.

Eipä siinä kasvissa kummempia oireita vielä näkynyt! Se on leikattu viime kesäinen Aji Cristal, jossa useita todella tukevia varsia. Korkeutta reilut 60cm.
Tässä ebbissä on poikkekusellisesti aika paljon kookosta hydrosoran seassa, joska ko. kasvi oli kesän keskellä peltoa betonipalju nft-sora-kookos-drip-systeemissä, eli Sorriiloodassa  ;) jossa oli aurinkokenno-vesipumppu, joka ei juuri pumppaa pilvisinä päivinä.

Tulipa siis testattua tuonkin kookoksen hyöty ebbissä: toimii, jos ei pumppu toimi ...
Sain ajatuksen sekoitella sitä kookosta soran sekaan, kun näin jossain myynnissä valmistakin mixiä. Eikäpä näytä mitään haittaa siitä olevan: Resoon tahtoo kulkeutua sitä kookosmöhnää, mutta kait sitä kevyempää osaa siitä joka ei tuki vesipumppua.

Miquel

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 27, 2015, 19:01:41 ip
Resoon tahtoo kulkeutua sitä kookosmöhnää, mutta kait sitä kevyempää osaa siitä joka ei tuki vesipumppua.

Kelvannee orgaanisena biotooppien evääksi, jolloin tämänkin ongelman voi rastia yli jos jotakuta asia huolettaa? 
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

sorrii

LainausKelvannee orgaanisena biotooppien evääksi..

On käynyt mielessä tuokin. En vaan ole jaksanut alkaa perehtymään noihin heinahattu-tekniikoihin  8) 8)
Mä vaan lutraan säännöllisesti peroksidilla  ;)