tammikuu 09, 2025, 23:41:48 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Vesipumppujen ja muiden hapettimien testaus

Aloittaja Herpiili, huhtikuu 10, 2010, 21:57:37 ip

« edellinen - seuraava »

Herpiili

Tässä on tullut viime aikoina testailtua useampia vesi- ja ilmapumpputekniikoita joten tehdäänpä pientä vertailua.

Hydor ario 2 "hybridipumppu" on eräänlainen uppopumpun ja ilmapumpun hybridi, itse pumppu asetetaan hydroon nesteiden joukkoon ja ilmaletku viedään kannen läpi. Tuntuu hapettavan varsin hyvin ja juuret ovat terveitä. Miinuksena tuntuu ajan kanssa tukkeutuvan ja keräävän kalkkia/suolaa ravinneliuoksesta ilmanottoletkun liittimeen ja siten tukkeutuu. Muuten varsin hyvä, tosin äänekäs.
http://www.fish.com/item/hydor-ario-2-aerator/710441/

Resun Wave Maker Waver 2000 "aaltogeneraattori" rikkoo vedenpinnan pienen potkurin avulla. Kiinnitys tapahtuu hydron reunaan magneetilla, eli pumppu sisälle ja magneetti hydron ulkopuolelle. Resonoi varsin äänekkäästi, tosin rikkoo vedenpinnan suuremmalta alalta kuin tavallinen vesipumppu eikä kasvi ainakaan juurien osalta vaikuta hirveämmin kärsivän, tosin tuntuisi häviävän hapettavuuden osalta ilma- ja vesipumpuille. http://www.thesaltybox.com/viewtopic.php?f=172&t=2255

bluesman

Onko sulla vertailevaa tuntumaa ilmakivi/ilmaverhobubblerin paremmudesta. Tarkoitan verholla sitä pötköä mitä esim.Kärsän chilitarvike myy. Mulla toimii ainakin hyvin, tosin vasta muutaman päivän käytön jälkeen. Kivet tukkeutuvat ja murenevat, toiset laadut todella nopeastikin.

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 10, 2010, 22:18:16 ip
Onko sulla vertailevaa tuntumaa ilmakivi/ilmaverhobubblerin paremmudesta. Tarkoitan verholla sitä pötköä mitä esim.Kärsän chilitarvike myy. Mulla toimii ainakin hyvin, tosin vasta muutaman päivän käytön jälkeen. Kivet tukkeutuvat ja murenevat, toiset laadut todella nopeastikin.

Onpa noitakin tullut testailtua, karheammat ilmaverhot tuntuvat tukkeutuvan melko helpollakin - sellainen tuli itselläni viherpeukusta aikoinani tilaamani cutting boardin mukana. Tuollaiset pehmeämmät ilmaverhot tuntuvat toimivan pidempään. Kaikki tähän mennessä testaamani ilmaverhot ja -kivet tuntuvat kuitenkin ajoittain vaativan pesua kuumalla vedellä tukkeutumien estämiseksi, toisilla vain kestää kauemmin tukkeutumisen kanssa ja ainakin kiinassa myyvät puisia ilmakiviä niin pitääpä nekin testata vielä.

calm

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 10, 2010, 22:18:16 ip

Mulla cuttingboradin mukana tullut pehmeä ilmaverhopötkö meni melkolailla tukkoon yhden kauden käytöllä. Nyt neljän vuoden jälkeen tilalle ostamani pitkät ilmakivet vaikuttivat aika mureilta kavereilta. Eipä ne tosin ole pariin vuoteen olleet kuin pumpunpainoina, kun vaihdoin hiljaisempiin vesipumppuihin asuintiloissa..