tammikuu 08, 2025, 21:42:09 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Lapset ja chili

Aloittaja PP, huhtikuu 13, 2010, 23:29:53 ip

« edellinen - seuraava »

PP

Täällä on varmaan aika monella chilipäällä jälkikasvua. Tuli omista kokemuksista 2-v tytön kanssa mieleen, "koulutatteko" omistanne chilipäitä? :) Itse en (vielä?) yritätäkään chilistää perheen ruokia, mutta parista kerrasta on käynyt ilmi, että tytössä on potentiaalia. ;D

Olen melko aloittelija chilin kanssa, mutta oma tulisuustaso on kuitenkin ihan eri korkeudella kuin läpipiirillä. Söin tässä kerran HK:n Potku-pyöryköitä, jotka ei toki ole tässä lukijakunnassa yhtään mitään eikä itsellekään tulisia, mutta ei mitään peruspyöryköitäkään kastikkeensa kanssa. Tyttö tuli tietysti vinkumaan niitä ja isihän antoi. Tuumasi, että "tuuta polttaa", mutta halusi lisää. ;D Pöyryköitä kastikkeineen meni useampia, mutta meni myös maitoa iso mukillinen. ;D

Toinen kokemus oli ihan vahinko. Tein minestronekeittoa, johon laitoin tulista savupaprikajauhetta (chiliä se tietenkin on, mutta purkki sanoo paprika). Sitä kaatui vahingossa aiottua enemmän, mutta ajattelin ettei kuitenkaan liikaa. Söin sitten itse ja syötin samalla lasta/vahdin syömistä. Huomasin kyllä syödessä, että tässä on häivähdys poltetta, mutten ajatellut asiaa enemmän kun tyttö kuitenkin söi oman annoksensa ilman suuria vastalauseita. Vaimo otti ruokaa vasta myöhemmin ja sitten tuli ilmi, että keitto tosiaan oli turhan tulista keskivertokansalaisen skaalalla, kun sitä oli kuulemma vaikea syödä muuten kuin tosi hitaasti. :)

MaXXer

Meillä kans tämä 2-v tytteli on maistellut isiltä chilikastikeella maustettuja ruokia (ja jotain ei niin tulisia chilipähkinöitäkin useamman kerran), ensin pikkuhetken nuoleskellut suuta ja sitte lisää vaan.
Todellakin on kestänyt maustaa ihan mielen mukaan noita ruokia ja jos tyttö on maistanut, niin aina on syönytkin ilman vastusteluja, vaimoni sitten on asia erikseen. ;D

Toinen mikä kelpaa meidän kulinaristi-tytölle on sipuli, ihan tavallinen keltasipuli menee vaikka raakana jos sille päälle sattuu, sekä valkosipuli ruoan seassa aina kun sitä laittaa, itseasiassa taitaa tuollainen "maustettu" ruoka maistua paremmin kuin joku tavallisen tylsä vähämausteinen.

Aji Inferno

Chiliä jälkipolville! Niin ovat Meksikon ja Aasiankin ruokakulttuurit syntyneet. ;)

TunturiTiger

Oma 3v plikka on tarhassa ilmottanu lempiruuakseen patruunaruuan, eli isin tekemän chili con carnen. Toki teen siitä muksulle melko laimean vielä, mutta kyllä sen chilinkin siitäkin huomaa. Isovanhemmat eivät tätä oikein ymmärrä.. Viime kesänä plikka pisti palasteltua aji cristalia suuhunsa. Ilmeet oli veikeitä, mutta kaikkee pitää maistaa. Ei se tostakaan mitään traumoja saanu.

Hombre

Kyllä minä olen yrittänyt totuttaa lapsia chiliin jo vuosikaudet.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

MikaK

Tytön ensikontakti chiliin oli noin viiden kuukauden iässä kun seisoi sylissäni pitäen kiinni peukaloistani. Päätti sitten haukata isiä peukalosta huomaten, että oli aiemmin tullut pilkottua kaupan haboja omaan ruokaan. Reaktio ei ollut innostunut. Toinen kontakti tuli viime kesänä, kun omista kasvatuksista fresnot olivat mitä olivat, mutta tyttö tykkäsi niitä napostella. Seassa tosin osassa oli jotain potkun tapaista mutta ei se menoa haitannut. Bird Eye babyäkin piti puskasta maistaa kun onhan se vieressä olleen herukkapensaan oloinen.

Talven aikana olen lisännyt koko perheen ruokaan maltillisesti Fatalin Aji Cristal-jauhetta. Tainnut oppi tehota, koska tarhassa oli chili con carnea tarjolla ja muksu vetäisi pari annosta muiden lasten vähän mietiskellessä voikohan mausteisempaa ruokaa syödä.

tuohisuu

En ole, enkä tule "kouluttamaan", mutta lapset vetää Blairsin cheddar sipsejä jos jättää näkösälle ja haba sipsejä jos itse syön niin poika(5v) tulee maitolasin kanssa osingoille  :)   "hollantilaisia" tai serranoita tms. mietoja tuoreita chilijä lapset syövät, kunnes puraisevat siemmenkotaan asti.

Neutroni

Taaperoikäisinä lapsilla oli kausi, jolloin he mankuivat aina Tabascoa ja kikattelivat kun se poltti suuta. Sitten meni monta vuotta, että he inhosivat chiliä, mutta nyt viisivuotiaina kiinnostus on pikku hiljaa heräämässä. Ne maistelevat Tabascoja tipoittain ja panevat joihinkin ruokiinkin. Se ei kuitenkaan toimi, että ruuassa on valmiiksi chiliä. Hyvinkin pieni määrä johtaa ruuan hylkäämiseen. Lapset söivät kyllä urhoollisesti minulta pyydetyt nagakiukku-salmiakit (jotka ovat oikeasti tulisia), mutta eivät halunneet lisää.

En minä lapsia kouluta tai painosta. Saavat chilistää ruokansa itse. Siten on varman suurin mahdollisuus hurahtamiselle.

Doc Evil

Toissakesänä, nuoremman tyttäreni ollessa yhdeksänvuotias, pidimme kaksistaan chilimaistiaiset, kun Heinän Penan lähetys saapui. Laitettiin lautaselle järjestykseen miedoimmasta tulisimpaan seuraavat makupalat: vihreä jalapeno, punainen jalapeno, bubba, oranssi habanero ja naga.
Maisteltiin siinä pieniä paloja rauhassa lajike kerrallaan ja kysyin joka välissä, että haluaako hän maistaa vielä seuraavaa. Habanero aiheutti jo sen, että kieli oli ulkona hetken, mutta urhoollisesti tyttö halusi kokeilla vielä nagaa. Siinä vaiheessa minua alkoi jo hirvittää ajatus siitä mitä syötän lapselleni, mutta leikkasin hänelle kuitenkin noin 1mm x 1mm palan. Sen seurauksena tuli kommentti 'tää on ihan myrkkyä!' sekä kielen riiputusta ja ryntäilyä ympäri keittiötä jonkin poltetta lieventävän asian löytämiseksi. Tämä oli kuitenkin hyvin poikkeuksellinen kokeilu ja normaalisti tämä tyttö on terveen varovainen maustamieni ruokien kanssa. En siis todellakaan ole kouluttamassa hänestä chilinsyöjää. Jos chili kolahtaa, niin saa toki syödä niin paljon kuin kestää. Joka tapauksessa hän kestää chilin poltetta kuitenkin huomattavasti paremmin kuin kaverinsa, joita hän on toisinaan järkyttänyt tarjoamalla heille kuivattuja linnunsilmächilejä joita itse popsii ihan muina miehinä ;D

Tepi

Oma 8-vuotias poikani on syönyt chiliä ihan taaperosta alkaen ainakin jossain muodossa. Muistaakseni 2-vuotiaana poitsu alkoi kättään Lidlin ns, salsakastiketta ketsuppina. Nykyisin nämä markettien tavalliset hottisalsat on sitä mitä pojalle ostan ja jota myös poitsu haluaakin. Pari päivää sitten oli hupaisa tapaus kun nuudelit jäi syömättä koska ne ei maistunut kuulemma miltään...tavallisesti lisään potkua näiden nudelipussien lisäksi, nyt jäi kuitenkin lisäämättä.

Sanomattakin on selvää että nautin suunnattomasti siitä kun armas exäni motkottaa ettei Poika syö sen luona mitään ja "mitä sää sille syötät kun mun tekemä ruoka maistuu muka aina samalta''' ;D .
http://ruoka.fi/blogit/paahtaja/

Älä koskaan leiki naisen sydämellä, koska hänellä on vain yksi sellainen. Leiki mieluummin hänen tisseillään, sillä niitä hänellä on kaksi.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Tepi - huhtikuu 14, 2010, 20:06:14 ip
Oma 8-vuotias poikani on syönyt chiliä ihan taaperosta alkaen ainakin jossain muodossa. Muistaakseni 2-vuotiaana poitsu alkoi kättään Lidlin ns, salsakastiketta ketsuppina. Nykyisin nämä markettien tavalliset hottisalsat on sitä mitä pojalle ostan ja jota myös poitsu haluaakin. Pari päivää sitten oli hupaisa tapaus kun nuudelit jäi syömättä koska ne ei maistunut kuulemma miltään...tavallisesti lisään potkua näiden nudelipussien lisäksi, nyt jäi kuitenkin lisäämättä.

Sanomattakin on selvää että nautin suunnattomasti siitä kun armas exäni motkottaa ettei Poika syö sen luona mitään ja "mitä sää sille syötät kun mun tekemä ruoka maistuu muka aina samalta''' ;D .

Tuolle kasvatusmetodille wanha antaa ison papukaijamerkin!  ;D  Ja hyvän päälle ymmärtämättömät siipat ja exät eikun nagakoulutukseen!  8)   Haa, ruokaterrorismia chilillä... :)

TunturiTiger

Ihan btw... Juuri puolituntia sitten meidän 3 vuotias pisteli hiillos hot chili makkaraa hyvällä halulla. Ei mitään tulista, kun huomattiin, mitä oltiin ostettu, likan pyydettyä lisää maitoa. Itse asiassa neljättä lasillista.

TeKu

Meidän 6-vuotias poika syö kanssa varsin tulisia syötäviä ja on innokas maistamaan niitä eli mitään tyrkyttämistä ei tarvitse harrastaa. Blairin medium-sipsit menevät ja habanerosipsejäkin maistaa, mutta niitä kyllä varsin pienissä määrin :)
Jossain Helsingin kebabissa poiketessa poika söi äitinsä lautaselta miedon pepperonin, mutta paikallisen tumman myyjän ilme oli aika sanoinkuvaamaton, kun astioita hakiessaan vilkaisi poikaa ja katsahti heti uudestaan, kun juniori juuri veti pepperonin kokonaisena ja sanoi äidille: Anna toi toinenkin.
Varsin erikoinen maku muutenkin, kun valkosipuleita popsii aivan tyynesti, mutta ei syö esim. munkkeja jos niissä on hilloa  ::)

Toni.A

Meillä myös poika 5-v varsinkin on polleata, kun syö isän kanssa chiliä ja saa hameväelle rehvastella syöneen tulisia ruokia. Tosin meillä ei ruokaan laitetakkaan sitä chiliä, vaan syödään raakana silputtuna lautasen reunalla. Poika tietysti niitä kärkipaloja, mitkä eivät ole niin tulisia, kuin kannat, mutta maitoa menee kuitenkin reippaasti. Habanero varsinkin erityisen paljon tapetilla, kun pari kertaa sitä sattunut maistamaan. ;D

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

davve

Todella hyvä että tämäkin topicci tänne tuli... Meinasin jos täytyy itse korkata se... Muksu on just täyttänyt 2-v.

Viime loppukesänä eli muksu siinä vajaan 1,5v iässä, maistatin varovasti Aji Christallin kärkiosaa, hyvin meni. Tyvi oli liikaa.
Chipotle menee hyvin, kun saa pienen murusen ja itse saa nakertaa sitä kuivana
Champion-a on napostellut kokonaisena sellaisenaan viime syksyllä
"Unkarinpaprika" (hot versio) menee yllättävän paljon monessakin ruoassa.
Blairs Cheddar, Wings ja jopa Cajun sipsit menee vähän, mutta kun niissä on niin hirveesti suolaa.
Rajah-in miedompi curry tahna menee hyvin alas.
Raparperia se meni viime kesänä syömään suoraan puskasta, paljon, joten puskasta tuli rujon näköinen
Tellicherry-n mustaapippuri jyviä se syö ja jopa pyytää lisää. Vähän maitoa vaan päälle... ja lisää!

Muksu tietää myös hyvin että isin yläkerrassa oleviin kasveihin ei kosketa, eikä niitä hassun oransseja palloja saa ottaa eikä syödä (=Habanero). Ekat opetetut sanat oli "poppa", "pistää" ja "stark"...

Jos näitä juttuja kerrotaan neuvolassa, niin varmaan sossun tädit tekee sitten kotikäynnin ja vaativat maistiaiset ruoista, kun ei kuulemma saisi syödä voita, juoda täysmaitoa (aitoa!), syödä liha tartar... esprossoakin aina pyytää/vaatii maistaa? Jokunen ylimaustettu ruoka on toki tullut tehtyä, ja sitä kenties pelkää hiukan liikaakin. Jos vanhemmilla "kasvattajilla" on meille aloittelijoille suosituksia miten muksusta tekee alakoulu ikään mennessä Naga-luokan syömäriä, niin ne tarinat luetaan mielellään...   :D

linker

"lapset"  16 ja 20v ovat keräneet kokemuksia chilistä omissa bileissään, eivätkä koske tekeleisiini pitkällä tikullakaan.
Kummallista :)

MikaK

Alle 2.v tyttö haluaa lähtökohtaisesti maistaa kaikkea mikä on pöydässä tai näkee vanhempien laittavan ruokaan. Toistaiseksi omatekoinen chilisoosi mennyt muksun ruokaan korkki päällä ja Fatalin gourme nagoista totesin suoraan ettei saa. Sivumainintana kerrottakoon, että limen tai sitruunan nuoleminen on muksusta todella hauskaa. Nuolaisi, irvistys ja uusi nuolaisu. Sama toimi myös sinappipurkin kanssa. Eiköhän tulevanana kesänä saa maistaa chiliäkin halutessaan kunhan vähän valikoin lajikkeita.

svalli

Älkää hyvät ihmiset pilatko pienten lastenne makutottumuksia chilillä. Sitten koulussa opettaja valittaa kun lapsi ei tykkää kouluruuasta eikä syö niitä mauttomia jokaisen muun suomalaisen lapsen lemppareita. Katsotaan kierroon, kun sanoo että kyllä se kotona syö kalapuikkoja ihan mielellään, kun niitä voi dipata Cholulaan. Kouluun ei kuitenkaan saa tuoda omaa kastikepulloa mukana.

Nimimerkillä 'chiliä jo äidinmaidossa'
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Tinsa

Lainaus käyttäjältä: svalli - toukokuu 24, 2010, 20:50:40 ip
Älkää hyvät ihmiset pilatko pienten lastenne makutottumuksia chilillä. Sitten koulussa opettaja valittaa kun lapsi ei tykkää kouluruuasta eikä syö niitä mauttomia jokaisen muun suomalaisen lapsen lemppareita. Katsotaan kierroon, kun sanoo että kyllä se kotona syö kalapuikkoja ihan mielellään, kun niitä voi dipata Cholulaan. Kouluun ei kuitenkaan saa tuoda omaa kastikepulloa mukana.

Nimimerkillä 'chiliä jo äidinmaidossa'
Kyllä minulla oli ainakin omat tabascot messissä aina, ei se muuten maistunut millekkään. Koskaan ei opettajat valittanu.
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Vaikka on jo vuosia kasvatellut ja antanut tutuille amistiaisia

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 24, 2011, 21:02:53 ip
Kaupassa luulivat teeholistiksi kun ihmettelin ettei hyllyssä ollut 32:ta teesiivilää.

svalli

Lainaus käyttäjältä: Tinsa - toukokuu 24, 2010, 20:54:25 ip
Kyllä minulla oli ainakin omat tabascot messissä aina, ei se muuten maistunut millekkään. Koskaan ei opettajat valittanu.

Tokaluokkalaiselle kiellettiin kastikepullon tuonti kouluun, kun kaikkien pitäisi tottua syömään samaa ruokaa...

Ehkä sitten ylä-asteella voi olla vapaampaa.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...