tammikuu 04, 2025, 23:46:35 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kuinka nopeasti mopo alkaa karkaamaan..?

Aloittaja Caderusso, huhtikuu 20, 2010, 08:30:42 ap

« edellinen - seuraava »

Caderusso

Hei ja terve hyvät chilipäät!  :)

Tuli näin aurinkoisena tiistai-aamuna mietiskeltyä tuota itselleni niin rakasta chiliharrastusta.
Lähinnä siltä kantilta että kuinka nopeasti itse saavutin sen vaiheen ettei ruukku ikkunalaudalla oikein tahtonut riittää.

Olen itse kasvattanut chilejä nyt vasta 2 kk ja tällä hetkellä vaihtelen vähän väliä uusia lamppuja ja kokeilen eri vaihtoehtoja, laitan uusia lajikkeita kasvamaan, virittelin hydron kuntoon, tilailen verkkokaupoista kasviravinteita ja olen muuntanut meidän vuokra-asunnon vaatehuoneen minikasvihuoneeksi jonka lämpö on siinä 30c  ;D

Olisi kiinnostavaa kuulla miten nopeasti teillä muilla on pienimuotoisena alkanut chiliprojekti kasvattanut siivet.?  :)
Tämä kun tuntuu (ainakin minusta) olevan ensimmäinen harrastus joka todellakin vie hetkessä mukanaan. Avovaimo on varmaan viimeisillään kyllästynyt kuulemaan enää mitään chileistä ja pelkää että muutan meidän kämpän viidakoksi  :D :D

Neutroni

Lainaus käyttäjältä: Caderusso - huhtikuu 20, 2010, 08:30:42 ap
Olisi kiinnostavaa kuulla miten nopeasti teillä muilla on pienimuotoisena alkanut chiliprojekti kasvattanut siivet.?  :)

No se oli kun olisi tarjonnut 12 vuotiaalle pojanklopille 1000 kuution moottoripyörää "mopona". Hanskastahan se lähti samalla sekunnilla kun nytkähti liikkeelle. Tosin kasvit ovat niskuroineet urakalla koko urani ajan. En käsitä mitä, mutta jotain teen järjestelmällisesti väärin.

LainausTämä kun tuntuu (ainakin minusta) olevan ensimmäinen harrastus joka todellakin vie hetkessä mukanaan. Avovaimo on varmaan viimeisillään kyllästynyt kuulemaan enää mitään chileistä ja pelkää että muutan meidän kämpän viidakoksi  :D :D

Kai se sillekin on parempi, ettet notku iltoja kapakoissa tai epämääräisissä kaveriporukoissa.

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: Neutroni - huhtikuu 20, 2010, 08:44:29 ap

Kai se sillekin on parempi, ettet notku iltoja kapakoissa tai epämääräisissä kaveriporukoissa.

No tuota mieltä olen itsekin! Ja olen emännälle huomauttanut asiasta. Onhan se sen mielestä kuitenkin kivaa että mun harrastukseni on sellainen jota voin harrastaa kotona, eikä tarvii olla pitkien työpäivien jälkeen vielä jossain salilla ja pallopeleissä  :)

Ja sitäpaitsi, enhän mä voi minnekään baariin lähteä, kun käytän ylimääräiset rahani mieluummin lamppuihin, ravinteisiin, siemeniin jne  ;) ;D

Janne

Mopon lähtemisestä käsistä käy aika hyväksi esimerkiksi Bluesmanin ensimmäisen kauden päiväkirja :)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6187.0

www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Neutroni

Lainaus käyttäjältä: Janne - huhtikuu 20, 2010, 09:11:15 ap
Mopon lähtemisestä käsistä käy aika hyväksi esimerkiksi Bluesmanin ensimmäisen kauden päiväkirja :)

Tuo ei ole enää mopo, vaan se kiinalainen, joka päätti alkaa ensimmäiseksi taikonautiksi, asensi sata ruutirakettia jakkaraan ja joka seilannee edelleen jossain Jupiterin kiertoradan tuolla puolen. Luulin, että Bluesman on ammattiviljelijä, joka harrastaa chilejä. :)

Mutta tuokin on tämän palstan hyvä puoli. Vaikka jyräisit kämppäsi ja tekisit tilalle 400 neliön ympärivuotisen kasvihuoneen, täältä löytyy aina sankareita, jotka ovat vetäneet homman vielä paljon kahjommin överiksi.

Harri1980

Viime kesänä oli kaksi chiliä Plantagenin siemenistä parvekkeella. Hoito-ohjeista ei ollut tietoakaan. Kasvoivat liian pienissä ruukkuissa. Kylvinkin ne ihan liian myöhään. Lannoitin väärin, mm. viherkasveille tarkoitetuilla ravinnepuikoilla ja plantagenin nestemäisellä ravinteella isoin kerta-annoksin. Kuumalla parvekkeella kastelu oli tyyliä vettä päältä niin kauan kuin multa imee, kun multa ei enää imenyt niin sitten oli ruukku täynnä vettä ja vesipinta 1-3cm mullan ylätason päällä. Tällä hoidolla koko kesä ja silti satoa tuli, n. 30 podia per kasvi. Kiitos ilmeisen helppohoitoisen lajikkeen ja lasitetun eteläparvekkeen, jonka kuumuus ja valomäärä pystyi estämään chilien kuoleman liikakasteluun ja lannoitukseen.

Nyt toiselle kaudelle lähdetään altakastelun ja puutarhan kesän vauhdittamina. Kuusi eri lajiketta oli tarkoitus laittaa, mutta siemenketjukirjeestä vielä seitsemäs laji lähti idätykseen ensi talvea varten.

Tulevaisuudessa pitäisi sitten viritellä lisävaloa ja ympärivuotista satoa. Joko altakastelulla tai vesiviljelyllä. Hallitus on antanut yhden seinän kasvikäyttöön, joten ympärivuotiseen kasvatukseen tulee 2-4 chiliä ja ehkä yksi paprika.

Eli mopo normaalien ihmisten mielestä alkaa jo karkaamaan, mutta periaatteessa vielä ollaan järkevyyden rajoissa.

ristokoo

Lainaus käyttäjältä: Caderusso - huhtikuu 20, 2010, 08:30:42 ap
Olen itse kasvattanut chilejä nyt vasta 2 kk ja tällä hetkellä vaihtelen vähän väliä uusia lamppuja ja kokeilen eri vaihtoehtoja, laitan uusia lajikkeita kasvamaan, virittelin hydron kuntoon, tilailen verkkokaupoista kasviravinteita ja olen muuntanut meidän vuokra-asunnon vaatehuoneen minikasvihuoneeksi jonka lämpö on siinä 30c  ;D

Vähän tuohon tyyliin lähti mullakin, ehkä jonkin verran hitaammin. Reilut kaksi vuotta sitten kiinnostuin lievästi hommasta, tilasin muutamat siemenet Fataliilta ja kasvatin olemattomalla hoidolla pieniä, kitukasvuisia risuja vuoden verran. Satunnaista podia niistäkin sentään tuli.

Sitten alkoi jostain syystä vesiviljely kutsua, joten edesmenneestä Viherpeukusta chilipaketti eli Waterfarm tarpeineen ja menoksi. Tuossa vehkeessä kasvu oli niin ärhäkkää että innostus alkoi kasvaa samaan tahtiin... Sen kaveriksi tuli pian RainForest, kun sain halvalla ;)

Nyt olen vähän kyllästynyt litkujen kanssa säätämiseen. Käytän vesivehkeitä lähinnä nopeaan alkukasvatukseen ja siirrän kasvit sitten multaan. Kevättalvella tilasin Tammisillasta muutamat hyvään alkuun kasvatetut taimet, joten lajikemäärä taitaa olla nyt viidentoista tienoilla. Ravinteita alkaa multakasvatukseenkin olla jo varmaan vuosikymmeneksi, kun pitää kokeilla erilaisia ;)

Ja valoahan sitä tietysti tarvii. Loisteputkilla ja ESLillä meni ihan mukavasti vähän aikaa. Sitkeiden neuvottelujen tuloksena viime talvena ilmestyi 600-wattinen natikkakin kasvatushuoneeseen. Taidankin aloittaa perheen kanssa neuvottelut sisäkasvatusalueen laajentamisesta, pitäähän tuolla natikalla varmaan aika monta rehua kasvamassa talvellakin...

Sellaisen ilahduttavan havainnon olen tehnyt, että alan päästä pikku hiljaa hommasta jyvälle. Välineurheilun sijaan painopiste siirtyy toivon mukaan kasvattamiseen, joka onnistuu sitä paremmin mitä enemmän ymmärrys lisääntyy. Saa sitten nähdä, pitääkö kasvihuonekin joskus laittaa. Eipä tuo tällä kokemuksella enää paljoa hämmästyttäisi :D

Paprikaana

minulla meni pari vuotta ennenkuin mopo karkasi. nyt 4ttä kautta kasvattamassa. 2 ensimmäistä mentiin kovin pienillä viljelmillä, mutta sitten homma räjähti käsiin. Rehuja oli kotona suurin piirtein niin paljon että päivän valo väheni kummasti sisätiloissa kun ikkunalaudat oli kuin lekalla täyteen lyödyt chilejä. mopo hoi, älä jätä!  ;) :D
Il Mondo Cambia, Io No!

bluesman

Juu ekalla kaudella lähti potkulauta käsistä, 36 chiliä. Mikähän nyt on karannutkaan, vissiin koko käsi kun on 302 kpl ja 106 eri lajiketta.
Vesihommelit on hallinnassa mutta multaosastosta en tiedä kastelun suhteen. Ebbeihin verrattuna todella työlästä olla kastelukannu handussa koko ajan.
Täytynee järjestää jonkinlainen tippusysteemi, en jaksa joka päivä ajella mökille parin kuivan ruukun vuoksi. Ebbit voi viikoksi jättää omillensa.

Paprikaana

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 26, 2010, 23:02:53 ip
Juu ekalla kaudella lähti potkulauta käsistä, 36 chiliä. Mikähän nyt on karannutkaan, vissiin koko käsi kun on 302 kpl ja 106 eri lajiketta.
Vesihommelit on hallinnassa mutta multaosastosta en tiedä kastelun suhteen. Ebbeihin verrattuna todella työlästä olla kastelukannu handussa koko ajan.
Täytynee järjestää jonkinlainen tippusysteemi, en jaksa joka päivä ajella mökille parin kuivan ruukun vuoksi. Ebbit voi viikoksi jättää omillensa.

ai vaan käsi karannut? tainnut karata koko mies ;)
Il Mondo Cambia, Io No!

TunturiTiger

Rankkapanda

43,5 neliön kämpästä melkeempi puolet täys chilei, on noita vissiin lähemmäs sataa, lajikkeitakin muutama. Enää en tohdi laskea. Lapasesta lähti jo ekana vuotena, nyt kolmantena se mopo vetelee horisontin takana :D

Tinsa

huhtikuu 27, 2010, 15:40:14 ip #13 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 27, 2010, 21:54:43 ip käyttäjältä Tinsa
Mopo karkasi sinä päivänä kun siemenet kolahtivat postiluukusta. Sittemmin joku soitteli että mopo löytyi, mutta kun se kerran löytyi niin kyllähän se karkasi uudelleen.
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Vaikka on jo vuosia kasvatellut ja antanut tutuille amistiaisia

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 24, 2011, 21:02:53 ip
Kaupassa luulivat teeholistiksi kun ihmettelin ettei hyllyssä ollut 32:ta teesiivilää.

Paprikaana

kun se mopo on karannut niin paljonkos teillä menee kesässä lannoitteita kasveille?
Il Mondo Cambia, Io No!

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Paprikaana - huhtikuu 27, 2010, 20:58:46 ip
kun se mopo on karannut niin paljonkos teillä menee kesässä lannoitteita kasveille?

Chileille varmaan kolmellakympillä. Jos kukitusaineita ei lasketa.
Muille puutarhakasveille kananp ja Y ehkä 50€, komposti ilmaista ja kateviljelyllä ruohosta lannoitetta. Maan kalkitukseen myös ehkä 50€. Siis muiden puutarhakasvien kasvimaan.

O

Miten teillä on näin paljon aikaa mopoilulle? Ei mulla voi oikein karata, kun ei ole siihen tarpeeksi aikaa...
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

Onyksi

Joo ei oo mopoo, mutta muuten samat oireet. 1. chili-vuosi, 20 eri lajija + 6 paprikaa, taimia lähemmäs sata. Tevehenkiseltä vaikuttaa, vai mitä.

PP

toukokuu 01, 2010, 00:52:19 ap #18 Viimeisin muokkaus: toukokuu 01, 2010, 00:54:20 ap käyttäjältä PP
Tuommonen meni ohi kun rakennettiin tätä. Varmaan riittävän kuvaavaa. ;D

Mopo on kaukana, kun on ensimmäinen kausi ja piti kasvari väkertää. Voihan sitä aina yrittää perustella, että sinne tulee tomaattiakin, mutta kun tasan itse tietää, ettei sitä olisi alkanut tomaattien takia rakentamaan. ;D

futuristi

Mulla on arviolta täksi kesäksi tulossa noin tuhat uutta chiliä. Kasvjea yhteensä on ehkä noin 1500. Multaakin on lähemmäs tuhat litraa asunnossa jo, vesiviljelyyn en ole vielä koskenut.

Sen olen huomannut, että ihmiset käyttää tosi usein liian suuri valaisimia; mulla on monelle sadalle kasvinalulle alusta alkaen riittänyt parikyt wattia energiasäästölamppuja. Ne mitkä ei selvii, niin se on sitä luonnovalintaa; tai oikeestaan futuristin valintaa; kun voisin isomman lampun hommata. Mut tällä tavoin geenipooli pysyy suht. puhtaana, toki kaikkea ulkoilmassa esiintyvää stressiä kasville ei pysty simuloimaan, mutta ainakin tuo valon vähäisyys karsii osan heikoimmista.