tammikuu 10, 2025, 15:56:11 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Pikaista apua tarvitaan!

Aloittaja Omen, huhtikuu 21, 2010, 15:27:27 ip

« edellinen - seuraava »

Omen

Eli olisi pieni pulma. Lisäsin chileilleni eilen valon määrää huomattavasti 14w esl -> 2*30w esl.
Tänään aamupäivällä huomasin Caribbean Red Haban roikottavan hieman lehtiään ja lisäsin pikkaisen vettä.
Kasvit kasvavat passiivihydroviritelmissä ja ovat niissä viihtyneet hyvin jo pari viikkoa.

Tänään kotiin tullessani vastassa oli karmea näky:

Kaikki lehdet sekä varsi ovat aivan löysiä!
Onko peli jo tämän osalta menetetty?
Onko mitään tehtävissä?

Julli-

Kokeile kastella kasvi lehtiä myöten huolella esim suihkussa ja sen jälkeen muovipussi päälle tasaamaan kosteutta. Omat kasvit piristyneet tällä kikalla.

MikaK

Olen aika ruhtinaallisesti onnistunut kuivattamaan omia kasvejani kun kastelu päässyt unohtumaan, mutta kaikki ovat toistaiseksi ponnistaneet takaisin kunhan ovat saaneet vettä. Mitään erikoiskikkoja en ole käyttänyt vaan antanut normaalisti vettä päältäkasteltuna. Altakasteluruukkujen kohdalla en ole vielä unohtanut kastelua niin pahasti.

Omen

Mahtaako ongelma tosiaan johtua kastelusta? Ajattelin itse ensin samaa, mutta vaikuttaa mielestäni aika omituiselta tämmöinen reaktio alle vuorokaudessa  :-\
Eilen tuokin haba oli vielä kunnossa ja elinvoimainen.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: Omen - huhtikuu 21, 2010, 15:59:04 ip
Mahtaako ongelma tosiaan johtua kastelusta? Ajattelin itse ensin samaa, mutta vaikuttaa mielestäni aika omituiselta tämmöinen reaktio alle vuorokaudessa  :-\

Kokeile nostella ruukkuja usein ja opetella kastellun, painavan ruukun ja kuivan, kevyen ruukun ero. Sitten kun vielä kokeilet sormilla, milloin lehdet tuntuvat pehmeiltä ja silminnähden löysiltä (niinkuin kuvassasi), tiedät milloin tulee kasvia kastella. Tässä tälläinen ohje for rookie to rookie!  ;) ;)

psyphish

Lainaus käyttäjältä: Omen - huhtikuu 21, 2010, 15:59:04 ip

En usko että valoista ainakaan johtuu,ei 2x30w esliä mikään aurinkomainen vielä ole.

RikuS

kannattaisi varmaan ottaa se ensin pois tosta valosta ja pussi päälle. Odottaa ja katsoa mitä tapahtuu, hyvin nopeasti ne kyllä virkoavat, jos virkoavat.

Omen

Haba on kasteltu ja pussissa. Nyt vaan sitten odotellaan josko se siitä virkoaisi..
Juu ei se 2*30w esleistä voi johtua millään tuommoinen. Vaatii varmaan hieman enemmän, mitä oon fysiikan kirjoista ymmärtäny.

Aurinkosimulaattori:
35*1kW monimetallilamppua
Jä tällä saadaan 1,2x2,2 m^2 alalle auringon spektriä vastaava tasainen säteily 4-7m etäisyydellä
Eli siitä vaan väsäilemään :D

Omen

Ei kai tämmöset oireet voi johtua "hukuttamisesta"? Vettä piti ainakin omien mittausten mukaan olla riittävästi koko ajan.
Jos ei niin miten chilit oireilee hirmuisesta liikakastelusta?

Ps. Kiitos nopeista vastauksista  :)

MikaK

Itsellä chilit kolmen 50W eslin alla ja pari kertaa joku näyttänyt aika samalta kuin sinun kasvit. Ratkaisunani on ollut veden antaminen. Chilit jäivät lamppujen alle ja mitään pusseja en alkanut virittelemään. Ajauduin ongelmiin, kun osa chileistä oli jo altakasteluruukuissa ja pienempiin ruukkuihin jääneet eivät jaksaneet pärjätä yhtä pitkään kastelujen välillä. Vaikka tarkistin chilien tilannetta päivittäin, niin nuukahtaminen tuli todella nopeasti.

Omen

Otin Haban kokonaan pois sorasta, poistin vedet ja istutin uudelleen ja pistin vielä vedet.
Kaiken pitäisi olla nyt kunnossa, tosin itse kasvi ei ole näyttänyt mitään virkistymisen merkkejä. Lehdet näyttävät lurpattavan vain entistä enemmän.
Kai se on vai odotettava ja katsottava mitä tapahtuu  :-\

Tinsa

huhtikuu 21, 2010, 22:20:11 ip #11 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 21, 2010, 22:28:04 ip käyttäjältä Tinsa
Käytätkö pelkkää soraa passiivissa? Jos käytät niin sorassa ei riitä kapillaari ilmiö nostamaan vettä. ainakaan minun tietääkseni
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Vaikka on jo vuosia kasvatellut ja antanut tutuille amistiaisia

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 24, 2011, 21:02:53 ip
Kaupassa luulivat teeholistiksi kun ihmettelin ettei hyllyssä ollut 32:ta teesiivilää.

Omen

joo pelkkää soraa sielä on. Istutin kasvin uudelleen tossa muutama tunti sitten ja kastelin saman tien niin että "juurisykerön" alaosa oli vedessä. Suihkutin myös lehdet suihkepullolla.

Pale

Mulla on tuossa ikkunalla auringonvalossa baccatumi alkanut roikottamaan alalehtiään ja kuumeisena mietin mitä tehdä, mutta sitten vaimoke laittoi sädekaihtimet kiinni, että näkee telkkarista mitään, niin siinä se sitten itsestään virkosi. Jos tästä johtopäätöksiä vetää niin valosta pois tai sitten tuo pussi kikkailu voi toimia. Itsellä altakasteluruukkuja joissa tosin on multaakin lecan kaverina.

Omen

Kuinka kauan siinä virkoamisessa kesti? Ajattelin itsekin tota valoa kun tehojen lisäännyttyä alkoi toi lehtien roikottaminen..
Muut kasvit on tosin kunnossav :-\
Jos se yön aikana sitten rupeis tosta virkoomaan.. pH:n mittasin niin se oli jotain 6,5 eli ei siitäkään pitäis johtua..

MikaK

Itselläni kuivuneet kasvit virkosivat varsin nopeasti ( pahastikin kuivuneet parisa tunnissa ) , mutta ovatkin mullassa eli neste osuu varmasti juurille ja kosteus säilyy siinä kasvin luona parmemin. Passiivihydrossahan vesi voi jäädä ruukun pohjalle ellei kasvilla ole juuret vielä vesitilaan kasvaneet tai vedenpinta muuten yletä kasvin juurille.

Pale

Lainaus käyttäjältä: Omen - huhtikuu 21, 2010, 22:44:43 ip
Kuinka kauan siinä virkoamisessa kesti? Ajattelin itsekin tota valoa kun tehojen lisäännyttyä alkoi toi lehtien roikottaminen..
Muut kasvit on tosin kunnossav :-\
Jos se yön aikana sitten rupeis tosta virkoomaan.. pH:n mittasin niin se oli jotain 6,5 eli ei siitäkään pitäis johtua..

Eipä siinä tosiaan mennyt kuin korkeintaan se 2 tuntia kun siitä virkosi.

Omen

Eipä se yö mitään ihmeitä saanut aikaan. Vieläkin karmea näky  :-\
Jos oikeen positiivisesti yrittää katsoa niin ehkä on ihan vähän latvaa nostanut..
Lehdet on aivan löysiä ja pinta tuntuu nahkealta.
En oikeen oo ihan varma että uskaltaako vettäkään lisätä, eilen kun nostin ton ylös ruukusta niin juuret oli kyllä ihan märät ja kyllä sitä vettä nytkin pitäis olla ihan riittävästi  :-[
Muut chilit puskee kukkaa ja uusia lehtiä minkä kerkiää.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Omen - huhtikuu 22, 2010, 10:32:14 ap... eilen kun nostin ton ylös ruukusta niin juuret oli kyllä ihan märät ja kyllä sitä vettä nytkin pitäis olla ihan riittävästi  :-[

Ei kasvit ole koneita, eikä toimi ON/OFF.  8)

Kaikkeen uuteen tottumiseen menee muutama päivä. Lisätty valo saattoi aiheuttaa lehdissä lisää kasvua, johon juuret eivät olleet valmiit tai sitten se kuivatti ilmaa niin, että lehdet kuivuivat. Uudelleen ruukutuksen jälkeen suositellaan pari päivää varjossa pitämistä, jotta juuret ehtivät mukaan.

Jos nostit sen ylös, tuhosit samalla silmälle näkymättömät hiusjuuret, joilla se varsinaisesti ottaa ravintonsa. Niiden uuteen kasvuun kuluu taas aikaa. Muovipussi löysästi päällä, kosteaa multaa juurille ja pois auringosta tai lamppujen läheisyydestä muutamaksi päiväksi olisi minun pelastusreseptini.

Omen

Kuulostaa pätevältä  :)
Taitaa nyt lähteä tuo Haba kylppäriin lepäilemään pussin alle. Viimeinen toivo.
Jos ei muuten niin olen varmasti itse sen tappanut kaikella sähellyksellä.
Kai tästäkin jotain sitten oppi  ;)