joulukuu 22, 2024, 07:19:21 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Peruvian White Habanero

Aloittaja MikaK, toukokuu 10, 2010, 14:13:10 ip

« edellinen - seuraava »

MikaK

Bluesmanilta saatu puska innostui kypsyttämään taannoin ekat podinsa ja pitihän niitä maistaa. Podi halki, siemenet kuivumaan.

Tuoksu oikein voimakas ja hedelmäinen. Houkuttelee maistamaan, joten podi huiviin. Erittäin hyvän makuinen, tosin podin ollessa varsin pieni ei mitenkään ylitsevuotava suupala. Sitten löytyy tulisuus. Ei sellainen pistävä kipu kuin nagassa, mutta riittävän korkea kuitenkin. Suu auki pientä ihmettelyä, että mitäs sitä tulikaan syötyä.

Podin rippeiden nielemisen jälkeen suussa tuntuu tulisuus vielä jonkin aikaa kunnes jossain vaiheessa tajuaa, ettei enään tunnukaan. Otin pari iltaa myöhemmin uuden maistamiskerran ja tulisuus tuntui hiemena lievemmältä joko tottumisen tai podivaihtelun takia. Kokonaisuutena oikein maukas ja maistuva lajike kivalla tulisuudella. Täytynee testata myöhemmin uudestaan paljaalteen. Voisi toimia pizzan päällä höysteenä tai hedelmien kanssa luomaan veikeä hedelmäsalaatti potkulla.

bluesman

Itse käytän PWH:ta pääasiallisesti muiden habojen kanssa hillona, ts.habat perataan (siemenillä tai ilman),  tilkka sitruunamehua ja sauvasekoittimella soseeksi. Lisänä (paitsi MikaK) sipulia ja valkosipulia. Ripaus suolaa ja jos ei heti käytä niin atamonia (bentsoehappo) sekä tilkkanen hunajaomenaviinietikkaa.
Etikka ja atamon säilövät tuoresoseen useaksi kuukaudeksi kylmäsäilytettynä.
Rajua kamaa etenkin jos Peruvianin määrä on soseessa korkea.

jeQQ

Itse huomasin myös, että tulisuuseroja on huomattavasti. Riippuu myös tosi paljon, syökö vitivalkoisen vaiko hieman vielä kellertävänomaisen podin.

Zabi

Mites teillä on nämä itänyt?
Jostain taisin lukea että olisivat vaikee saada itämään, vai muistanko ihan väärin?
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

ottulo

Hyvin mulla ainakin iti. Taisi jopa itää kaikki siemenet, jotka laitoin.

Oli tosin tuoreista podeista.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Zabi - marraskuu 06, 2010, 20:47:17 ip
Mites teillä on nämä itänyt?
Jostain taisin lukea että olisivat vaikee saada itämään, vai muistanko ihan väärin?

Siemenet pitää olla kerätty varmasti aivan kypsistä valkoisista podeista niin itävyys oli mulla viime idätyksissä 80%. Itävyys on tutkitusti parempi ensimmäisissä podeissa kuin satokauden viimeisissä. En muista eroja mutta kun kylvää 20 siementä niin eiköhän joku ainakin idä.

Zabi

Kiitoksia vastauksista, arvelinkin että mulla on jostain jäänyt väärä muisti kuva kun en tän itämisestä oikeen mitään tietoa löytänyt.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

sorrii

Mä kasvattelin viime sesänä yhtä, joka siemen taisi olla kiertokirjeestä. Tää kasvi kasvoi hyvin samaan tapaan kuin Limon: Haarautui kaarevasti neljään latvaan, jossa kukkia aivan vieri-vieressä. Enpä vaan saanut ensimmäistäkään hedelmää! Kasvi oli kesän parvekkeella lasien takana, ja sai kohtuullisesti aurinkoakin. Ruukku saattoi olla vähän pienenpuoleinen (20cm pauliina).
Loppukesän/syksyn parvekkeella oli natikka lämmittämässäkin. Kukkia, kukkia, kukkia. Syksyllä siirsin sisään ja kukkiminen jatkui 120W ledipanelin valossa: kukkia,kukkia,kukkia vaan ei yhtään hedelmää! Mä yritin sitä lannoittaakin aika reilusti ja mainittakoon, että saman ledin valossa kaikki muut kasvit teki hedelmää. Talven mittaan kukinta loppui, ja kasvi odottaa nyt ensi kesää, ja isompaan ruukkuun pääsyä, ja ehkä maalle, mökin kasvimaalle ... Vituttaa.
Mainittu Limon -samasta lähteestä- oli koko kauden samoissa oloissa ja tekee hedelmää edelleen, tammikuun lopussa. Kasvi on muuten ihan samannäköinen ja kokoinenkin, ja samanlaisessa ruukussa. Ei vaan maultaan oo hääppönen, mun makuuni: Tulinen, kitkerä! Oiskohan vika liiassa lannoitteessa??? ..koskien siis tätä white habaakin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Larski

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 31, 2011, 13:06:29 ip
kukkia,kukkia,kukkia vaan ei yhtään hedelmää! (...) Oiskohan vika liiassa lannoitteessa??? ..koskien siis tätä white habaakin ...

Liialta lannotukseltahan tuo äkkiä vaikuttais:
LainausTyppeä liikaa:

-Kasvu on rehevää
-Lehdet ovat suuria ja tummanvihreitä
-Kasvin siirtyminen suvulliseen vaiheeseen myöhästyy
-Kaliumin ja Boorin saanti heikkenee

Chinensethän ilmeisesti tarvii huomattavasti muita lajeja vähemmän ravinteita, jotenka muille tehdyt liemet voipi kenties olla turhan väkeviä PWH:lle ja limonille. Veikkaan että valosta tai ruukun koosta tuo ei ainakaan johdu.

chili_maestro

"...ei yhtään hedelmää! Mä yritin sitä lannoittaakin aika reilusti"

Puutarhan Kesälläkö lannoitit ja vähän kanankakkaa?
Itse lannoitin vielä pari vuotta sitten PK:lla ja kananp:llä. Lopputuloksena oli komea kasvu kauttaaltaan, mutta itse podit jäivät määrältään vähäiseksi ja jotkut todella pieneksi, varsinkin chinensella. Tämä vahvisti sen että liian paljon typpeä. Sen takia jätin Puutarhan kesän käytön ja siirryin Nutriforteen, jota olen suositellut muillekin. Vaan tuntuu että aivan turhaan, useat pitävät jääräpäisesti kiinni vanhoista periaatteista (ja hakkavat päätä seinään)   :(   
... ja toiset haluavat vielä säästää muutaman sentin kokeilemalla jotain tuntematonta pikkasen halvempaa lannoitetta, lopputuloksena koko kasvukauden mennessä v¤tuiks(nimimerkillä omakohtaisia kokemuksia, syvällä rintaäänellä...)    ;D

...mutta niinhän se menee, jokaisen pitää oppia kantapään kautta. Viisas pääsisi kuitenkin vähemmällä   :D
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

chili_maestro

tammikuu 31, 2011, 14:55:30 ip #10 Viimeisin muokkaus: tammikuu 31, 2011, 14:58:15 ip käyttäjältä chili_maestro
Jaahans, kiva jekku, vai mikä bugi lie kyseessä. 

Kun kirjoittaa kanan paska sen hienommalla sanalla eli kakalla, niin lähetettyä viestin se muuttuukin kanankrapulapaskaksi. kuten äskeisessä viestissä näkyy. Toistin tämän 3 kertaa, sama homma joka kerta. Yritin muokata vastaustani, edelleen lukee kanankrapulapaska.

Kuka epäilee, niin tämä kirjoitustapahtuma on videolla.
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Aketza

Lainaus käyttäjältä: chili_maestro - tammikuu 31, 2011, 14:55:30 ip
Jaahans, kiva jekku, vai mikä bugi lie kyseessä. 

Kun kirjoittaa kanan paska sen hienommalla sanalla eli kakalla, niin lähetettyä viestin se muuttuukin kanankrapulapaskaksi. kuten äskeisessä viestissä näkyy. Toistin tämän 3 kertaa, sama homma joka kerta. Yritin muokata vastaustani, edelleen lukee kanankrapulapaska.

Kuka epäilee, niin tämä kirjoitustapahtuma on videolla.

Tunnettu juttu. Sama, kun kirjoittaa Jalapeno, niin n muuttu ñ:ksi. Se on se foorumin Sanasensuuri. Melkeen, ku olis Neuvostoliitossa...

sorrii

??? Möön kyllä saanut lukemistani käsityksen että chinenset tarvii enemmän lannoitteita, kuin muut!?! ..kele!

En oo puutarhan kesää antanut, vaan laimennettuna käytettyä reso-lientä; vesiviljelyissäni taas mikro/mato.
Oon tässä -ihan hyvällä menestyksellä- kokeillut omaa säästölinjaani lannoituksessa: En ole tainnut noihin vesikasveihin
vaihtaa kertaakaan vuoden aikana vesiä kokonaan, vaan viikoittain oon jokaisesta (45l, 25l, 10l.) ottanut osan liemestä,
josta taas oon säätänyt sopivan litkun multakasveille. Vettä on siis vaihtunut viikoittain 15-30 litraa.
Kasvukaudella siis on resojen vedet vaihtunut keskimäärin 3-4 viikon välein. Multakasveja on aika paljon ...

Toki itsekin oon älynnyt, että pientä liikalannoitusta on tullut multaviljelyssä, vaan ei aikaisemmin mitään käpristelyä,
vaan lähinnä liikaa kasvua, ehkä. Aji Cristalit ainakin on tehnyt uuden sadon parin kuukauden välein nyt jo voi sanoa
ympäri vuoden.

Mä muuten olen etsinyt tietoa aktiivisesti juuri tosta aiheesta: miten lajit eroaa ravinnetarpeessään: ainoa "tieto" on
ollut käsitys, että chinenset tarvii puolet enemmän ravinnetta, kuin muut .... hittu!

Ja kuten sanottua, Limon on tykännyt: nytkin siinä muutama keltainen roikkuu ... samoin Aji Cristal, Omnicolor ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Larski

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 01, 2011, 10:32:44 ap
Mä muuten olen etsinyt tietoa aktiivisesti juuri tosta aiheesta: miten lajit eroaa ravinnetarpeessään: ainoa "tieto" on
ollut käsitys, että chinenset tarvii puolet enemmän ravinnetta, kuin muut .... hittu!

Tarkempi vertailu eri lajien ravinnetarpeista olis kieltämättä mielenkiintonen. Infernosta löytyy chinenseistä tällänen maininta:
LainausChinensen kasvatuksessa onnella ja olosuhteilla on huomattavasti enemmän merkitystä kuin annuumeilla, frutescenseilla ja etenkin baccatum-paprikoilla. Osaltaan tämä johtuu chinensen muista paprikoista poikkeavasta ravinteiden tarpeesta; kasvi tarvitsee vain noin puolet tyypillisen annuum- tai baccatum-paprikan lannoituksesta. Liiallinen lannoitus johtaa helposti rehevään, mutta kukkansa tiputtavaan tai jopa kukkimattomaan kasviin! Chinensen valontarve on myös epätavallisen suuri; varjoisassa paikassa kasvi saattaa liiallisen lannoituksen seuraamusten lailla näennäisesti kukoistaa, mutta satoa ei synny. Ei siis sovellu varjoisille ikkunalaudoille ja parvekkeille!

sorrii

Aina sitä oppii ;)

Kun ei vaan nyt kävis niin, että mun Morouga Blendit alkaakin tehdä kahden sijaan kaksisataa podia  :-\

bluesman

Tässä olisko edes 20cm ruukussa lähes koko kesän ulkona kukkapenkin reunassa viettänyt PWH. Lannoitin milloin muistin ja useimmiten kastelun hoiti sade.

Tämä PWH oli ebbissä, kuvassa ylösalaisin ripustettuna. Tuotti kaudella 2010 n.2000 podia.
Oli saanut melko tömäkät lannoitteet. Toinen kuva ennen pätkäisyä.

Kokoero muihin haboihin on melkoinen. Hiukan työläs jos siemenettömäksi perkaa. Yleensä otan vain kannat pois ja salsaksi. Tai savuun, tulee erinomaista jauhetta.

sorrii

:o ::) Taisin jo mainita, että on Bluesmanin kanssa vähän eri mittakaavat ...
Hittu kun ei ou koko kämpässä tilaa yhtäpaljon kuin herralla kasvarin tuulikaapissa!

bluesman

Ruukkuversio ei paljoa tilaa vienyt. Pari ruukkua ja molemmat lähes samankokoisia puskia.

jeQQ

Mulla oli 10l ämpärissä ja teki neljä satoa, joista tulit monet hyvät salsat, sekä useampi lasituubi hemmetin maukasta omppusavuchilijauhetta! Suosittelen ehdottomasti kyseistä lajiketta ainakin kokeiluun. On hauska kiusata kavereitakin: "Kato nyt miten pieni pallero, kyllähän sä tollasen voit syödä" :)

popcornmaker

Onkos tämä nyt sama kuin white bullet (pearl) haba??