tammikuu 10, 2025, 11:39:41 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Mistä chiliharrastuksesi lähti liikkeelle?

Aloittaja Tomppa, toukokuu 11, 2010, 15:55:26 ip

« edellinen - seuraava »

Jahvetti

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

MasaT

Minun chiliharrastukseni lähti oikeastaan liikkeelle, kun löysin fataliin sivut netistä. Muistin, että pikkuveljeni oli kaverinsa kanssa kasvatellut chilejä jo n. 20 vuotta sitten.
Päätin kokeilla ja jotenkin alkoivat kasvamaankin ihan mukavasti. Lopullisesti vei mukanaan tuo chilien tulisuus, mikä oli mielestäni tähän asti ruuista puuttunut. Pidän mausteisista ruuista ja chilit vielä lisäsi noiden muiden mausteiden makua. Vähän niinkuin suola. Suolan käyttö onkin nyt vähentynyt chilien käytön myötä.

coco

kesäkuu 12, 2011, 02:20:01 ap #82 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 12, 2011, 02:31:30 ap käyttäjältä coco
Minun harrastus lähti liikkelle äitini kautta. Hän oli innokas viljelemään kaikkea uutta. Jossain vaiheessa mukaan tuli myös chili. Siitä se sitten myöhemmin oman asunnon hommaamisen jälkeen lähti.

waltron

Ihan ensimmäisiä "chili" kokemuksia tais olla joskus vuonna mato, kun ensimmäinen AbuFuad kebab tuli tampereelle. Vanhempien luona asuin silloin (olisinko ollut jotain 12-14v , ei muista). No porukoiden kanssa sit ostettii kebabit ja autossa illan hämärässä maisteltiin. Jossain vaiheessa suuhun tuli jotain väkevää... siinä meinattiin jo koko annos palauttaa mut huomattiin että se olikin joku vihreä paprika mikä siellä poltti.
(vuosien päästä tajusin että se oli ollut "turkinpippuri")
Muutama vuosi oli taukoa sen jälkeen tulisiin, eipä niitä suomesta paljon siihen aikaan saanutkaan, kun tulisin asia oli turun sinappi.
Sit jossain vaiheessa menikin varovasti tabascon kanssa piiitkän aikaa.

Mutta oikein kunnolla intouduin tuossa pari vuotta sitten kun blairs kastikkeita testailin ja kastike puolen harrastusta enemmän ollutkin. Nyt on kyllä jo muutama taimikin kasvamassa.
"the back of my throat"

exa

No kyllähän se on niistä kebabpepperoneista lähtöisin tämänkin kaverin intoilut. Tortillan väliin joskus parit jalapenotkin on saatettu livauttaa. Nyt ihan tässä muutaman vuoden aikana olen tutustunut Tabasco-kastikkeen ohella kaupan valikoimiin kuten habaneroon yms.

Ja pitihän sitä sitten päästä itse testaamaan, josko vois jotain noinkin herkullista kasvattaa ihan omin avuin.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

tsilizoo

Parisuhde alko kyllästyttään, chilien myötä taas jaksaa ;D

smuck

Itselläni lähti harrastus liikkeelle siitä etten löytänyt mieleisiä chilejä kaupasta joten aloin etsimään mistä olisi mahdollista saada chilin siemeniä. Sitten törmäsin fatalin sivustoon ja lopputulos oli se että kämppä on nyt täynnä chilejä... :)

Gigiliini

Hmmm...vuonna 90 aloin harrastamaan hydroa, ensin hoksasin tomaatit ja paprikat, siitä sitten keräilin siemeniä ja sattuipa joku chilinenkin joukkoon. Mitä lie kaupan sekoituksia olivatkaan. Muutaman vuoden ajan chilit ollu hieman vähemmällä mutta nyt etelään muuton myötä tuli taas ajatuksia päähän ja siitä se sitten lähti uudestaan. ::)
En tarvitse asennettasi, minulla on omani.

Ropocoo

"Chuck Norris voittaa sinut 400m juoksussa kahdella kierroksella."

MegaRatt44

Lähti harrastus liikkelle, kun Vate on touhottanut yli kolme viikkoa niistä mulle.  >:( Päätin itekkin kokeilla. Eipä siinä mitään idioottimaista ole. Enemmänkin kivaa! ;D
Kauden 2012 päiväkirja alotteilla:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11388.0

ChIlIDoG

Tehtaan työmaaruokalasta. Järkyttävät kumi pintaiset perunat piti pehmentää tabascolla ...nykyään ei tabasco enää maistu. Tänään viikeksi kuolasin kaupan hyllyllä blairin kastikkeita, mutta en osatnut kun tli tehtyä kaupan habaneroista omaa kastiketta :) ...blairin sipsejä kyllä tuli ostettua  :P

cezve

elokuu 22, 2011, 20:51:22 ip #91 Viimeisin muokkaus: lokakuu 05, 2011, 14:32:14 ip käyttäjältä linker
z

paw

Itse lähdin liikenteeseen jo lapsena kun ruoan sekaan piti saada tabascoa... Pitkään käyttelinkin pliisumpia kastikkeita ja opiskeluaikoina siirryinkin sitten jo jauheiden pariin. Hiljalleen suu tottui ja tuhdimmat mausteet tulivat tilalle, samalla maistelin eri chilituotteita laidasta laitaan kun piti saada selville eri lajikkeiden erot. Eli miedoista yleismausteista on päädytty hiljalleen nagaa nakertamaan.
Pyhä kolminaisuus: Viski-Olut-Chili

Herra 47

kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

..TOMPPA..

näköjään juu..  täytyykin varoitella uusia chiliharrastajia että "älä nyt leiki sen habataban kanssa" kohta kasvatat nagaa ja vedät vaa kovempia tai siis tulisempia chilejä..

;) näin käy monelle.. 

paw

Mutta täytyy muistaa että tässä tapauksessa porttiteoria toimii parempien tuotteiden suuntaan...:D Eli tyrkyttämään vain!

Ja minun lapsuudessani oli vain sitä ankeaa-perustabaa ;)
Pyhä kolminaisuus: Viski-Olut-Chili

dl125

Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 11, 2010, 17:09:59 ip
Viime kesänä oli ihan mielijohteesta kasvamassa olemattomalla hoidolla ja tietämyksellä jotain perus-annuumia. Sitten kesän/syksyn mittaan luin eräästä ruokablogista chilisadosta, niiden hyvästä mausta ja monikäyttöisyydestä. Siitä lähti kiinnostus ja panin sitten tänä vuonna kasvamaan muutamaa lajiketta. Tulisuuden hakeminen ei siis ollut niinkään syy vaan paremman maun kaupan chileihin verrattuna sekä yleinen kiinnostus. Kaiken teknisen ja rakentelun kanssa on ennenkin ollut mopossa kiinni pitelemistä ja nythän tuossa pihalla seisookin kasvihuone, johon olen virittelemässä ebbejä.

Sama ilman kasvihuonetta ja ebbejä.  :D

Paawi

Olin aikasemmin pistänyt kaikennäkösten kaupasta ostettujen hedelmien kuten appelsiinin, mangon ja avokadon siemeniä multaan ja kattellu kun ne kasvaa. Tulipa sitten joku viitisen vuotta sitten kaupan chilejä leikkaillessa mieleen että tälläsenhän voi varmaan myös pistää kasvamaan. Siitäpä se sitten lähti..

Asaxi

Itselläni se tais lähtee sillein ku oon aina tykänny tulisesta ja sitte tuossa jäin työttömäks elokuussa. No selailin nettiä ja tupsahti fataliin sivu esiin, niin mietiskelin et tuliskoha tuosta mitään ja tilasin beginners päckin ja kokeilin.... mopo lähti käsistä ja tässä sitä nyt ollaa... 7 eri lajiketta kasvamassa ja 3 istuttamatta...  :P
Push it to the limit!

The Juke

Minä hurahdin chilien maailmaan kun kasvattelin useampana vuonna yrttejä ja tänä vuonna kaupasta lähti mukaan myös pussi chilin siemeniä. Hyvin vähäisellä tiedolla kasvattelin ja sato ei päätä huimannut. Mutta olipa hienoa käyttää nekin itse kasvatetut chilit ruoanlaitossa.
Halu onnistua paremmin sai minut etsimään lisätietoa chileistä. Nyt on viittä eri chililajiketta kasvamassa ja vuodenvaihteen jälkeen muutama vielä lisää. Ensi vuonna parvekkeeni toivottavasti täyttyy monesta chilipuskasta! :o Myös oman ammattini kautta olen hyvin kiinnostunut kaikesta ruokaan liittyvästä. Kavereideni kiinnostus tulista ruokaa kohtaan on antanut myös osuutensa ja jonain päivänä olisi hienoa tarjoilla maistiaisia omista chileistä.