Miksi chilinkasvatus on maailman hienoin harrastus!

Aloittaja Ryhis, toukokuu 18, 2010, 09:23:42 ap

« edellinen - seuraava »

Ryhis

toukokuu 18, 2010, 09:23:42 ap Viimeisin muokkaus: toukokuu 24, 2010, 22:04:00 ip käyttäjältä Räyhäkäs
- Koska se sopii kaikille. Nuorille, vanhoille, lapsellisille, vakaville.

- Koska se on kehittävä harrastus. Moni aloittaja ei edes tiedä, että on olemassa erilaisia multia! Vuoden päästä ollaankin pääsääntöisesti aikamoista könnössööriä.

- Koska se on hyvä harrastus. Itse kasvattamalla oppii arvostamaan luonnon ihmeellisyyttä ja puhtaita makuja.

- Koska se on leppoisa harrastus. Jos tulee hiki, voi ottaa kylmän juoman kouraan ja istahtaa puskien keskelle. Tai vaihtoehtoisesti voi ähertää heti kesän alussa tiukan pariviikkoisen ja loppukesän vain nauttia puskien läpi siilautuvasta auringonvalosta. Chileilystä uupuu vouhotus tyystin, ellei sitten halua väkertää kasvihuoneita ja tuhansien litrojen ebbejä........

- Koska se on monipuolinen harrastus. Ääripäistä löytyy hautuumailta ruukkunsa etsivät ja pihalta haetussa mullassa kasvattavat ja sitten on nämä hydro/ebb&flood-henkilöt. Samoin voit joko kasvattaa helppoja jalostettuja koristechilejä tai masokistisen vaikeita villichilejä.

- Koska se on hieno harrastus. Kertokaapas sukulaisille, että harrastatte räppäystä, spraymaalausta, perhosten bongailua. Saatte vastaanne hihitystä ja mulkoilua. Kertokaapas, että kasvatatte uhanalaisia chilejä. Voi sitä kateuden ja ihailun määrää!

- Koska se on harrastus jonka pariin voi johdattaa muitakin. Siemenet kulkevat postissa ja kasvatusohjeet sähköpostilla. Suorasukaisimmat lyövät pistokkaan kouraan ja kehottavat hakeutumaan Infernon tietopaketin ääreen.

- Koska se on juuri niin vaikea harrastus kuin itse haluaa.

- Koska se on harrastus jolla päteä. Tuttavapiirissä on aina joku neropatti joka luettelee presidenttejä järjestyksessä, tms huuhaata. Näille pidetään pikaluento Capsicum-suvun kasveista. Ne tutut jotka repostelevat eXtreme-elämyksillään, benjihyppyjä guatemalassa tai pulkalla lasku Lahden suurmäestä, käsketään nappaamaan "yksi punainen marja ja puraisemaan" Naga Morich-puskasta.

- Koska siihen voi yhdistää ruuanlaiton. Kaikki mihin voi yhdistää ruuanlaiton on UPEAA!

edit:

- Koska ikinä ei tule tylsää hetkeä!

- Koska voit harrastaa kotonakin, ahtaissakin oloissa! Tai hankkia maatilan ja pari tuhatneliöistä kasvaria!

- Koska voi itse päättää kuinka paljon rahaa siihen uhraa!

- Koska siihen voi käyttää niin paljon aikaa kun haluaa!
- Koska sen pariin voi valjastaa lapset (omat tai vieraat) työvoimaksi.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Aji Inferno


Pahavaatt

Ramen.

Tuo multapointti on hyvä etenkin. Chilien kasvattelu on pitänyt yhden agrologiopiskelijankin opintojensa parissa. Jollain tasolla varmasti.

Hauskaa on sekin kun joku erehtyy jotain kysymään puskista, ensin pitää miettiä hyvä tovi ja sitten kun on päässyt polveilevan ja monisyisen selityksensä puoliväliin, huomaa että on yksin huoneessa.

cortezz

Muuten ihan pätevä lista, mutta sopii melkein mihin tahansa harrastukseen :D

Caderusso

Koska jos emännän kanssa on jostakin asiasta vääntöä, voin aina vedota omaan harrastukseeni muistuttaen että harrastukseni pitää minut kotona perheen kanssa.
Esim. "late/pate/kukatahansamuu on puolet ajastaan sukeltamassa/viheriöllä/lentokoneessa/bilishallilla! Mä sentään oon sun kans kotona!"  ;D ;D ;D

Muutenhan Räyhis kyllä osui aika nappiin joka osalta.
Vielä lisäisin kyllä sen että ei koskaan tule tylsää hetkeä. Saunassakin äsken istuessani rupesin kehittelemään päässäni uudenlaista isomman mittaskaalan teeseitse-dripperihydroa  :)

Ryhis

toukokuu 18, 2010, 21:14:45 ip #5 Viimeisin muokkaus: toukokuu 18, 2010, 21:27:47 ip käyttäjältä Räyhäkäs
LainausMuuten ihan pätevä lista, mutta sopii melkein mihin tahansa harrastukseen


En nyt sanoisi. Kokeilepa harrastaa pyöräilyä kerrostalokämpässä. Tai vanhoja autoja ilman autotallia!

Kyllä chileily tai chilistely on parasta mitä voi hereillä ollessaan tehdä!!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Caderusso

ja mitä chilin syömiseen tulee, en voi kuin ihmetellä tota toleranssin kasvun nopeutta :)

avasin viikko sitten pullon Roadhouse BBQ habanero-saucea. Maistaessa silloin viikko sitten suu oli ihan järkyttävässä tulessa ja otsa hiessä.
Tänään vetelin makkaran kanssa ja leivän päällä melkein pullon tyhjäksi. Maistui enää lähinnä ananaksen ja mangon maku. Tulisuus oli lähes kokonaan häipynyt  ;D

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

tuohisuu

Ja halpa hommaa, ellei ala pitämään valoshowta ympäri vuoden.

Eukko laittaa enenpi euroja pariin ruusuntaimeen (jotka anoppi hukuttaa tai kuivattaa, fiiliksen mukaan, parin viikon sisällä) kuin minä vuodessa chileihin.

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: tuohisuu - toukokuu 19, 2010, 08:19:08 ap
Ja halpa hommaa, ellei ala pitämään valoshowta ympäri vuoden.

Eukko laittaa enenpi euroja pariin ruusuntaimeen (jotka anoppi hukuttaa tai kuivattaa, fiiliksen mukaan, parin viikon sisällä) kuin minä vuodessa chileihin.


No tuosta halpuudesta en nyt ole välttämättä ihan samaa mieltä.
Tokihan siemeniä saa usein tutuilta pyytämällä, mutta itse olen ainakin tämän ensimmäisen kauden aikana ostanut kaikki siemeneni itse.
Sitten lamppuihin ja valaistukseen liittyviin kuvioihin upotin kanssa jonkin verran rahaa. Ensin tuli eslit, sitten lisää eslejä  ;D sitten loisteputket, natikkaa ei vielä ole mutta on vähän sellainen fiilis että ensi syksyn/talven läpi ei mennä ilman sitä..
Sitten tietenkin GHE:n ravinteet, jotka eivät tosiaan ole mitään halpoja. Ruukkuja, multaa, turvetta, hydrosoraa, rakenteluun ämpäreitä, letkuja pumppuja, ilmakiviä, jne jne jne ja kun puolet kasveistani ovat mullassa ja puolet hydroissa niin kummillekin tietysti omat lannoitteet. Sitten tietysti kärpäspaperit, Raidit, suihkupullot (paineistettavat), minikasvihuone(biltema), lisää ruukkuja. Omiin patentteihin Etolasta ja Biltemasta vaikka mitä pientä sälää..

Sanokaa jos unohdin jotakin.
Älkääkä kukaan viitatko noihin mun ZenGrow-laitteisiin.. tiedän että ne on hinnoissaan  ;D

Tarkoitan että jos haluaa mielinmäärin harrastella chiliensä kanssa ja toteuttaa kaikki ideoimansa rakenteluprojektit ja muut, olisi hyvä olla jonkinlainen juokseva kuukausipalkka tai muu tasainen tulonlähde  :) Ei tätä opiskelijan/työttömän budjetilla varmaankaan harrastella, ainakaan ihan yhtä paljoa ja laajasti.

Tosin jos verrataan vaikka lulilautailuun niin lauta+siteet+monot+kausikortti -paketin hinnalla pärjää jo melko monta kautta chilien kanssa ja saa jopa pari valmis-hydroa ja muuta kivaa  ;)

Kaltsu

Lainaus- Koska siihen voi yhdistää ruuanlaiton. Kaikki mihin voi yhdistää ruuanlaiton on UPEAA!


Juurikin tämä oli se syy miksi aloin chilejä kasvattaa. Mutta nyt olen alkanut ymmärtää että on tämä harrastus muutakin kuin chilien syömistä. Syöminen on tietenkin edelleen se pääasia.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Aji Inferno


saulir

En voisi kuvitella enää päivääkään ilman jotain chilipuskaa :D

On kyllä niin rentouttavaa puuhaa onnistuessaan, että!
-Mutta pahimmillaan voi aiheutttaa suuremman luokan ketutuksen, kun kaikki meinaakin mennä pieleen, tai menee.

Joka tapauksessa, kaikenlaista on tullut harrasteltua, mutta chilit ja digikuvaus pysyvät!

On ihmeellistä miten helposti tähän porukka innostuu,
töissä on jo useampi ihminen joilla jonkinlaista puskaa kasvaa kotona tai kasvarissa :D

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: saulir - toukokuu 24, 2010, 10:30:46 ap
On kyllä niin rentouttavaa puuhaa onnistuessaan, että!


Totta puhut! Mulla on pari zengrow-hydroa olohuoneessa, telkkarin oikealla puolella. Monesti kun katsotaan emännän kans telkkaria, huomaan tuijottavani lähinnä chilien isoja lehtiä  ;D

Legoinsinööri

Lisäisin listan viimeiseen sen, että harrastukseen voi käyttää myös niin paljon aikaa kun haluaa. Omalla kohdalla tämä on aika olennaista kun on pieni lapsi ja toinen tulossa. Vapaa-aika jää aika nolliin ja kotoa tuskin tulee poistuttua. Päivät menee töissä, kotona lapsen kanssa ja nukkuessa, joten niukasti aikaa vievä harrastus on hyvä olla. Samalla jos aikaa vaan on niin eiköhän aina voi chiliensä eteen jotain näperrellä.

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: Legoinsinööri - toukokuu 24, 2010, 11:56:03 ap
Lisäisin listan viimeiseen sen, että harrastukseen voi käyttää myös niin paljon aikaa kun haluaa. Omalla kohdalla tämä on aika olennaista kun on pieni lapsi ja toinen tulossa. Vapaa-aika jää aika nolliin ja kotoa tuskin tulee poistuttua. Päivät menee töissä, kotona lapsen kanssa ja nukkuessa, joten niukasti aikaa vievä harrastus on hyvä olla. Samalla jos aikaa vaan on niin eiköhän aina voi chiliensä eteen jotain näperrellä.

Näin uskoisin itsekin. Meille on syntymässä esikoinen tässä juuri parin viikon sisään ja tiedän jo ettei silloin jää paljoa aikaa töiden+perheen jälkeen. Mun eräs tuttu harrastaa luolasukellusta ja harrastus vaatii aina jonnekin satojen kilometrien päähän varusteiden kiikuttamista jne. Ei oikein perheelliselle helppo harrastus  ;D

mohla

Näin myös juuri perheelliseksi mieheksi muuttumisen kynnyksellä ja työmatkan kestäessä tunnin suuntaansa, harrastukseksi tämä chilitouhuilu oli paremmin kuin sopiva. Juuri sopivasti on iltaisin aikaa vähän hääräillä kasvien kanssa ja viikonloppuisin toteuttaa isommin ruukunvaihtoja ja istutuksia.

Vaihtoehtona olisi ollut juuri tuo sukeltaminen, joka tulevaan rahanmenoon suhteutettuna sai tyrmäyksen (jopa itseltänikin) kalliiden alkuhankintojen ja ylläpitokustannusten tiimoilta. Noh, sukelluskortti löytyy ja ties vaikka kesällä innostuisi aluksi snorkkelin kanssa sukeltelemaan. Tässäkin on näkyvissä selkeät mopon karkaamisen mahdollisuudet, jos tässä vähän tuohonkin jo himottaisi märkäpuvun hommaaminen ja sitten... ;D

MikaK

Lisäksi lapsista saa työvoimaa chilifarmille. Oma alta kaksivuotias tyttö innolla mukana ruukuttumassa oman lusikan kanssa. Sitten pääsi äitinsä kanssa laittamaan orvokkeja, niin oli heti todennut "Minä ruukutan". Nyt suurinta hupia on chilien kastelu eli ruiskupullolla veden suihkiminen chilien päälle. "Minä kastelen cilejä" Aiemmin myös innolla puhalteli kasveja, niiden kasvaessa.

Neutroni

Lainaus käyttäjältä: MikaK - toukokuu 24, 2010, 14:18:55 ip
Lisäksi lapsista saa työvoimaa chilifarmille.


No jaa. Kyllä meillä on oikeastaan kaikissa kotitöissä havaittavissa selkeä trendi. Työt ovat hauskoja vain siihen asti, kunnes on opittu sellainen taitotaso, jossa lapsesta olisi oikeasti hyötyä työn suorittamisessa. Sitten se käy pakkopullaksi.  ;D

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa