Naga 2010 chilifestivaalit 21-22.8. Tampereen keskustassa

Aloittaja Caderusso, toukokuu 25, 2010, 16:09:22 ip

« edellinen - seuraava »

Xbow

Iltasanomissa keskustellaan. Näkyi siellä olevan paljon järkeviäkin kommentteja, hyvä niin :) Tässä tapahtumassahan ei todellakaan pääpaino ollut chilinsyöntikisassa. Se nyt vaan on sellainen pikku sivujuoni, eräänlainen meidän chilikahjojen hauska "perinne".
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

_Wille_

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 23, 2010, 00:07:50 ap
Oikeastaan ainoa lievä pettymykseni oli tuo naapurin ruokapaikka, Jack Da Booster...Paikan aivan tolkuton ruuhka oli kai ymmärrettävissä - tuskin olivat itsekään uskoneet ihan näin monen chilimielen päätyvän syömään ja juomaan sinne. Mutta hintataso oli turhan suolainen saamani ruoan laatuun nähden (naga beef). Ei se huonoa ollut, mutta... kovin kallista, eikä kovin ihmeellistä. Itse menuakin ehkä voisi hiukan hioa ensi kerralla (ei oikein löytynyt mieluisia vaihtoehtoja) - mutta tämä menee nyt puhtaasti makuasioihin, eli eipä valiteta! ;)

Ruuhka on aikalailla sama joka Hell's Nightissa, tosin talvella terassilla ei ole noin paljon ihmisiä.

Itsekin söin tuon pihvin ja pidin siitä. Hintahan on ihan suora johdannainen kalliista naudan lihasta. Ens kerralla pihvit hevosen lihasta, niin on parempaa ja halvempaakin. Menuhan oli loistava, hajontaa sen verran, että jokaiselle oli jotain. Pihvikansa tietenkin joutui tyytymään yhteen vaihtoehtoon, mutta esim. Triple Hot Chili oli varsin mainiota liharuokaa. Saatanacurry oli ainakin edellisellä kerralla nimensä veroinen tulisuudessa.

Mutta makuasioistahan ei voi kuin kiistellä. Onneksi on edes tuollainen menu tarjolla silloin tällöin.

kyris

Kiitos kaikille järjestäjille!

Näky lavalta Chili mix kisan aikana oli UPEA!

Väkeä oli kuin pipoa!

Ainoa itseäni päähän ottava seikka oli se, että en päässyt kuin lauantaina paikalle....

MikkoM

Lainaus käyttäjältä: _Wille_ - elokuu 23, 2010, 10:47:41 ap
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 23, 2010, 00:07:50 ap
Oikeastaan ainoa lievä pettymykseni oli tuo naapurin ruokapaikka, Jack Da Booster...Paikan aivan tolkuton ruuhka oli kai ymmärrettävissä - tuskin olivat itsekään uskoneet ihan näin monen chilimielen päätyvän syömään ja juomaan sinne. Mutta hintataso oli turhan suolainen saamani ruoan laatuun nähden (naga beef). Ei se huonoa ollut, mutta... kovin kallista, eikä kovin ihmeellistä. Itse menuakin ehkä voisi hiukan hioa ensi kerralla (ei oikein löytynyt mieluisia vaihtoehtoja) - mutta tämä menee nyt puhtaasti makuasioihin, eli eipä valiteta! ;)

Ruuhka on aikalailla sama joka Hell's Nightissa, tosin talvella terassilla ei ole noin paljon ihmisiä.

Itsekin söin tuon pihvin ja pidin siitä. Hintahan on ihan suora johdannainen kalliista naudan lihasta. Ens kerralla pihvit hevosen lihasta, niin on parempaa ja halvempaakin. Menuhan oli loistava, hajontaa sen verran, että jokaiselle oli jotain. Pihvikansa tietenkin joutui tyytymään yhteen vaihtoehtoon, mutta esim. Triple Hot Chili oli varsin mainiota liharuokaa. Saatanacurry oli ainakin edellisellä kerralla nimensä veroinen tulisuudessa.

Mutta makuasioistahan ei voi kuin kiistellä. Onneksi on edes tuollainen menu tarjolla silloin tällöin.

Valitettavasti täytyy hiukan samaa todeta saatanacurrystä, ei mitenkään ihmeellinen annos, semmonen purkista valmiscurrysoossia+ ylikypsennettyä kanaa ja vähän bih jolokiaa, eli ei hintansa ~18e arvoinen. Alkusalaattia popsiessani totesin että prkle nyt on toleranssit pielessä kun se habanerokin (vai mikäköhän se nyt oli?) poltteli niin hemmetisti, lemon dropit tosin uppos ihan hyvin, joten hiukan kauhulla odottelin että mitenkä sen curryn kanssa käy, mutta loppupelissä se ei sitten edes ollut hirvittävän tulinenkaan, ainakin yks pääkallo pois.
Niin ja minä olen se jamppa joka oli 2 isomman ja yhden pienemmän muksun+ vaimon kanssa syömässä lauantain 15.00 kattauksessa, jos oikeen kuvasta tunnistin niin tais ainakin Jiri olla naapuripöydässä istumassa.

Mutta kaikenkaikkiaan hyvät pippalot kiitos järjestäjille !!

Niin ja noi fataliin säilötyt Aji Cristalit on todella hyviä, näitä kauppoihin jos ei oo jo ja resurssit riittää !

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: kyris - elokuu 23, 2010, 11:05:08 apNäky lavalta Chili mix kisan aikana oli UPEA!

Upea kuva kilpailijan näkökulmasta. Kiitos siitä.

Sunnuntaina väki oli vieläkin sakeampaa ja tungos ulottui kauemmaksi. Ei tuolta Chiliyhdistyksen punaiselta kojulta kyllä mitään nähnyt lavalle, mutta eipä se haitannut, tunnelma oli katossa.
Suomalaista chilikansaa!

MikaK

Lainaus käyttäjältä: MikkoM - elokuu 23, 2010, 11:13:00 ap
Alkusalaattia popsiessani totesin että prkle nyt on toleranssit pielessä kun se habanerokin (vai mikäköhän se nyt oli?) poltteli niin hemmetisti, lemon dropit tosin uppos ihan hyvin, joten hiukan kauhulla odottelin että mitenkä sen curryn kanssa käy, mutta loppupelissä se ei sitten edes ollut hirvittävän tulinenkaan, ainakin yks pääkallo pois.
Niin ja minä olen se jamppa joka oli 2 isomman ja yhden pienemmän muksun+ vaimon kanssa syömässä lauantain 15.00 kattauksessa, jos oikeen kuvasta tunnistin niin tais ainakin Jiri olla naapuripöydässä istumassa.

Jirin kanssa istuttiin naapurissa ja alkusalaatissa piti olla lemon drop, aji cristal ja bih jolokiaa tuoreena. Jonkin verran olivat vissiin punaiset suikaleet sekoittuneet, koska aji cristallisilpussani pari palaa potki aikalailla enemmän kuin ajin kuuluisia potkia.

MikkoM

Lainaus käyttäjältä: MikaK - elokuu 23, 2010, 12:06:54 ip
Jirin kanssa istuttiin naapurissa ja alkusalaatissa piti olla lemon drop, aji cristal ja bih jolokiaa tuoreena. Jonkin verran olivat vissiin punaiset suikaleet sekoittuneet, koska aji cristallisilpussani pari palaa potki aikalailla enemmän kuin ajin kuuluisia potkia.

Ok, eli bih jolokiaa oli se, HYVÄ ! :D toleranssit on siis kunnossa kun jolokia toimi niinkuin aina ennenkin. Sitä hetken mietenkin että ei tää välttämättä nyt ihan perus hapsua ole.

Neko

^ Siinä puhuttiinkin, että ihan varmasti menee vähän ne suikaleet sekaisin. Varsinkin kun ne jolokiat tais olla siellä takarivissä. Mukavia sattumia, jos ei tolet ihan riitä.  :P
Hupaisaa kyllä kun noita artikkeleiden kommentteja vähän lukee. Ei oteta mitään selvää tai vedetään ignoret selityksille. Ihan varmana yks turvallisimmista skaboista toi syöntikisa.

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Neko - elokuu 23, 2010, 13:38:33 ip
^ Siinä puhuttiinkin, että ihan varmasti menee vähän ne suikaleet sekaisin. Varsinkin kun ne jolokiat tais olla siellä takarivissä. Mukavia sattumia, jos ei tolet ihan riitä.  :P
Hupaisaa kyllä kun noita artikkeleiden kommentteja vähän lukee. Ei oteta mitään selvää tai vedetään ignoret selityksille. Ihan varmana yks turvallisimmista skaboista toi syöntikisa.

Tästä nyt voi taas syyttää melko pitkälti toimittajia, ja varsinkin sitä että tapahtumaa on melko suuresti verrattu saunomisen MM-kilpailuihin, joissa porukka istuu tulikuuman vesihöyryn armoilla kipulääkkeiden avulla. Tuosta tapahtumasta on vielä sen verran vähän aikaa, että tietenkin lehdistö alkaa sitä vertaamaan chilinsyöntiskaboihin, vaikka kuinka olisi kerrottu haastatteluiden yhteydessä että vaarat ovat vähäiset. Chiliä pitäisi syödä hyvin, hyvin paljon jotta tapahtuisi laatoittamista ja vatsanväänteitä pahempia asioita - ja kuten kisojen yhteydessä tuli esiin niin elimistö osaa ilmoittaa kyllä kisaajalle, milloin touhuun tulee stoppi.

Jatkossa kannattaa itse kunkin yrittää tuoda esiin chiliharrastuksen oikea puoli, kasvattaminen ja eri makuisten chilien valtava kirjo, joiden joukosta löytyy chilejä jotka ovat täysin tulettomiakin. Tässä kohtaa on ollut suuri moka toimittajien ja lehdistön puolelta, jotka yrittävät vain saada mahdollisimman myyviä otsikoita ja juttuja aikaiseksi.

Tapahtuma onnistui kuitenkin hienosti ja paikalla käyneet ihmiset saivat chilistä varmastikin positiivisen kuvan, josko vain uskaltautuivat maistelemaan Heinän ja muiden chilikauppiaiden laajaa valikoimaa. Kasvatuksestakin kyseli hyvin moni ihminen ja ikähaarukka oli kävijöiden joukossa vauvasta vaariin. Näinpä itsekin erään 70-vuotta ylittäneen mummon maistamassa lemon droppia, puolet taisi syödä jonka jälkeen hieman heilutteli kättä suun edessä ja totesi että on äärimmäisen hyvän makuinen chili, vaikkakin melko tulinen.

Tomppa

Niinpä..Muuten iso kiitos heinälle ja kojun väelle! sai aina vähän extraa kun osti chilejä  8)

Itse ostin 200g lemon droppia sekä kristallia 200g nagaa 100g ja champpioneita hmm... 200g

lemon dropit olivat melko kiukkuisia mutta ihan ok makuisia.

tulimies

Harmi kun ei päässyt paikalle :( no ehkä sit ens kesänä:)

Herra 47

Lainaus käyttäjältä: Tomppa - elokuu 23, 2010, 14:02:42 ip
Niinpä..Muuten iso kiitos heinälle ja kojun väelle! sai aina vähän extraa kun osti chilejä  8)

Itse ostin 200g lemon droppia sekä kristallia 200g nagaa 100g ja champpioneita hmm... 200g

lemon dropit olivat melko kiukkuisia mutta ihan ok makuisia.

eiköhän lemon dropin pitäisikin hiukan jo polttaa kun tulisuus on luokkaa 8 ;) normi haba 9 ja cristal 6
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Tomppa

joo kyllä se on melko hottia tavaraa mutta melko maukas..hyvin pysy hereillä kun ajon aikana noita muutaman popsi  8)

ehkä suurin yllätys oli championin hedelmällinen maku, ihastuin kertaheitolla!  ja pitihän tota lemonia emännällekkin maistattaa... ;D   ..   sanomista tuli (taas kerran)

tuleeko siitä minkä kokoinen puska ja onko vaikea kasvattaa?

linker

Itse inhoan videokameran oikealla puolella touhuamista vapaa-ajallani. Kamera oli mukana, mutta jätin sen tyttäreni kannettavaksi.
Hän oli käynyt lavan takana tähtäilemässä, ja tulos on nähtävillä tuolla:
http://www.youtube.com/watch?v=kt-eCMeUBm4

"zoomin pumppaaminen kuvauksen aikana kielletty"

...

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: Tomppa - elokuu 23, 2010, 03:01:42 ap
Miten olis seuraava kilpailu saunan lauteilla sadanviidenkymmenen asteen kuumuudessa ja tuplaten tuo määrä chiliä
kerralla poskeen.. Niin ja saunajuomaksi kaljapullollinen 96 volttista pirtua raakana, ja se pitäisi kulauttaa kerralla kurkusta alas...     Luultavasti tuohonkin kilpailuun osanottajia riittäisi    8)

Mä oon jo aikoja sitten todennut että ihan sama mistä kilpaillaan, niin suomesta löytyy aina kisailijoita jotka ottavat aiheen tosissaan :D
Samantien kun luin tuon sun postauksen, huomasin että aivokoppani rupesi suunnittelemaan jo strategiaa tuota kisaa varten  ;D

Aji Inferno

Jälkikäteen ajatellen on harmittavan itsestäänselvää, että media tekisi tästä uutisen sijaan "sensaation" - ja käyttäisi tätä festaria sen mukaisesti harrastustamme vastaan. :(  Sain jo itsekin lähipiiriltä e-mailia siitä, miten tällaisia "kamalia" äärijuttuja joidenkin hullujen pitää järjestää - ja ihmetystä siitä, että itsekin moiseen osallistun...  Eli saatiin sekä pluspisteitä (paikalla olijoilta) että miinuksia (uutisoinnin nähneeltä kansalta). Mutta eipä sille mitään mahda tai olisi mahtanut. Lehdistö on aina lehdistöä. Tekevät juttuja jotta lehti myisi. Ja mikäs myy paremmin kuin ns. kauhisteltava tavara.  >:(

linker

elokuu 23, 2010, 16:15:08 ip #196 Viimeisin muokkaus: elokuu 23, 2010, 16:17:09 ip käyttäjältä linker
Lainaus käyttäjältä: Caderusso - elokuu 23, 2010, 15:23:14 ip
Miten olis seuraava kilpailu saunan lauteilla sadanviidenkymmenen asteen kuumuudessa ja tuplaten tuo määrä chiliä
kerralla poskeen.. Niin ja saunajuomaksi kaljapullollinen 96 volttista pirtua raakana, ja se pitäisi kulauttaa kerralla kurkusta alas...     Luultavasti tuohonkin kilpailuun osanottajia riittäisi    8)

Mä oon jo aikoja sitten todennut että ihan sama mistä kilpaillaan, niin suomesta löytyy aina kisailijoita jotka ottavat aiheen tosissaan :D
Samantien kun luin tuon sun postauksen, huomasin että aivokoppani rupesi suunnittelemaan jo strategiaa tuota kisaa varten  ;D

Olen ollut parissa chilimiitissä, eikä saunominen niiden yhteydessä jostain syystä ole tullut mieleenkään.

Homman mielekkyyttä voi testata kokeilemalla seuraavia saunomisvaihtoehtoja:
-Pilkko kilon chiliä kuivuriin/purkkiin/pakkaseen/mihin vaan, ilman hanskoja. Varoo hieraisemasta silmiään, mutta pyyhkii varovasti hikeä otsaltaan. Sitten saunaan.
-Myllyttää ja purkittaa sisätiloissa tai vaikkapa ulkona pienellä tuulella, tuulen alapuolella, kuivattuja chilejä. Sitten saunaan.
-Puhdistaa chilien jauhamiseen käyttämänsä laitteen sähkosia sisältävän pohjaosan (esim moulinex) paineilmalla. Sitten saunaan.
-Syö sopivasti chilillä maustettua ruokaa niin että vähän suun ympärillekin purskahtaa kastiketta tms. safkaa, pyyhkäisee suupielensä miehekkäästi kämmenselkään. Sitten saunaan.

Muitakin tapoja päästä nopeasti lauteilta suihkuun, kun hiki otsalta alkaa virrata silmiin on, mutta nämä nyt alkuun   ;)

._.

Neko

Lainaus käyttäjältä: linker - elokuu 23, 2010, 16:15:08 ip

-Pilkko kilon chiliä kuivuriin/purkkiin/pakkaseen/mihin vaan, ilman hanskoja. Varoo hieraisemasta silmiään, mutta pyyhkii varovasti hikeä otsaltaan. Sitten saunaan.
._.

Joo, testattu pienemmällä määrällä, tehohti kyllä ihan kiitettävän hyvin... Tuli parin napullisen jälkeen äkkilähtö suihkun puolelle...

Mukavasti ainaskin oma lähipiiri noihin kokemuksiin suhtautu. Liekö sitten ku on pääosin vähän tulisemmasta tykkääviä, ja ehkä vähän "avarakatseisia" immeisiä, ni eivät oo leimannu mikskään sekopäätouhuksi...

Hombre

Lainaus käyttäjältä: linker - elokuu 23, 2010, 16:15:08 ip
Lainaus käyttäjältä: Caderusso - elokuu 23, 2010, 15:23:14 ip

Olen ollut parissa chilimiitissä, eikä saunominen niiden yhteydessä jostain syystä ole tullut mieleenkään.

-Myllyttää ja purkittaa sisätiloissa tai vaikkapa ulkona pienellä tuulella, tuulen alapuolella, kuivattuja chilejä. Sitten saunaan.
-Puhdistaa chilien jauhamiseen käyttämänsä laitteen sähkosia sisältävän pohjaosan (esim moulinex) paineilmalla. Sitten saunaan.
-Syö sopivasti chilillä maustettua ruokaa niin että vähän suun ympärillekin purskahtaa kastiketta tms. safkaa, pyyhkäisee suupielensä miehekkäästi kämmenselkään. Sitten saunaan.

Muitakin tapoja päästä nopeasti lauteilta suihkuun, kun hiki otsalta alkaa virrata silmiin on, mutta nämä nyt alkuun   ;)

._.

Joo, kyllä noi on chilinkasvattajalle joka vuotisia kokemuksia, yleensä useamman kerran vuodessa vielä ;)
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Caderusso

Jep, itse juuri perjantai-iltana vedin ison vadillisen wingsejä jotka olin itse marinoinut Poppamiehen buffalowings-soosilla johon olin lisännyt aika reippaasti naga-murskaa. Ja tietysti kun yksin kotona ollessani syön kuin sika  ;D niin sitä soossia oli melkoinen määrä poskilla ja suun ympärillä yleensäkin. Sitten ajatellen että peseydyn suihkussa/saunassa, ryntäsin suoraan saunaan naama ihan buffalonaga-soosissa ja tulinkin ekojen löylyjen jälkeen varmaan alle kahdessa minuutissa pois sieltä  ;D ;D