tammikuu 08, 2025, 21:47:56 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

vesiviljelyssä kasvu hidasta..

Aloittaja Paprikaana, toukokuu 31, 2010, 13:34:38 ip

« edellinen - seuraava »

Paprikaana

Minulla on nyt ensimmäistä kautta ämpärihydroissa chinesejä kasvamassa ja olen äärimmäisen yllättynyt hitaasta kasvusta. Onko siis chineset hitaita kasvamaan tai sopimattomia vesiviljelyyn tai jotain? lannoitteena GHE:n flora sarja
Il Mondo Cambia, Io No!

Rankkapanda

Alle kaksi kuukautta vanhat chinenset, muutaman sentin korkuisista tälläisiksi. Kuva hämää, nuo on ihan vankkarunkoisia ja suht kookkaita.

Chili-Hixu

Mun 7kk naga on saman kokoinen, joka kasvaa mullassa. Eli taitaa olle hyötyä. :)

Paprikaana

mulla on ollut nuo chilit noissa sankoissa jo kauan aikaa, ehkä reilu kk ja vain 5 cm korkeita!!! :P mikä mättää??
Il Mondo Cambia, Io No!

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: Paprikaana - toukokuu 31, 2010, 19:22:04 ip
mulla on ollut nuo chilit noissa sankoissa jo kauan aikaa, ehkä reilu kk ja vain 5 cm korkeita!!! :P mikä mättää??

Jotta joku voisi ihan oikeesti yrittää neuvoa ilman väsyttävää kysymyslistaa, niin voisit oma-aloitteisesti kuvata kaikki mahdolliset seikat kasvu olosuhteista, lannoitemääristä, taimien ikä, lannoitteiden vaihtoväli, pH, johtokyky etc.
Niin ja kuva kasvupaikasta tyypillisimmillään voisi myös auttaa.

Paprikaana

Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - toukokuu 31, 2010, 19:58:46 ip
Lainaus käyttäjältä: Paprikaana - toukokuu 31, 2010, 19:22:04 ip

Jotta joku voisi ihan oikeesti yrittää neuvoa ilman väsyttävää kysymyslistaa, niin voisit oma-aloitteisesti kuvata kaikki mahdolliset seikat kasvu olosuhteista, lannoitemääristä, taimien ikä, lannoitteiden vaihtoväli, pH, johtokyky etc.
Niin ja kuva kasvupaikasta tyypillisimmillään voisi myös auttaa.

Sorry  :P

Eli tosiaan 1 kk 1 vko ovat majailleet noissa ämpäreissä, kuvassa näkyy koko ja maisema missä asuvat. (ennen tuohon pääsyä idätin ne muovipurkissa kostean paperin päällä ja sirkkalehtivaiheessa siirsin ne kivivillaan ja se muoviruukkuun jossa lecasoraa. Itäisen ikkunan alla ovat, johon aamulla pääsee aurinko paistamaan, mutta lattian rajassa ovat, joten varmaan vähän hämärämpää kuin ikkunalaudalla asuvilla kavereilla. Lannoitteena jo mainittu Ghe:n flora sarja jota olen vaihtanut reilu 2-3 vk välein. lannoite annos ollut alussa ohjeen mukaan 0,25 ml/l ja nyt 0,5ml/l. sanottakoon että alussa oli ongelmia veden happamuuden kanssa mut nyt siinä 5-6,5 hujakoilla pH on pyörinyt. Mikähän tuo johtokyky oikein on?

ja tässä kuvat

http://www.aijaa.com/v.php?i=6272989.jpg

http://www.aijaa.com/v.php?i=6272985.jpg
Il Mondo Cambia, Io No!

Rankkapanda

Chinense, joka saa vain heikosti idästä valoa. Väittäsin ongelmasi löytyneen. Chinenset tarvitsevat valoa ja paljon. Omat olivat 600 wattisen natikan alla, ennen eteläpihalle siirtoansa.

Paprikaana

voi v***u.. se niistä tämän vuoden vesiviljelyistä sitten. voisko nuo ottaa ja siirtää multaan ja viedä mökille kasvihuoneeseen kasvamaan?
Il Mondo Cambia, Io No!

PP

Lainaus käyttäjältä: Paprikaana - kesäkuu 01, 2010, 16:21:05 ip
voi v***u.. se niistä tämän vuoden vesiviljelyistä sitten. voisko nuo ottaa ja siirtää multaan ja viedä mökille kasvihuoneeseen kasvamaan?

Voi hyvin siirtää multaan. Kasvihuoneesta tykkäävät varmasti, kun valoa tulee koko päivän ja lämpöä riittää.

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: Paprikaana - kesäkuu 01, 2010, 16:21:05 ip

Niin tai hommaat niille jalustat ja nostat muiden tasolle. Pimeessähän nuo näyttävät olevan. Mulla kasvaa itsellä itäisellä ikkunalla Chinenset ja tekivät viime vuonna ihan ok satoa ja tämäkin vuosi näyttää ihan lupaavalta. Itäikkuna on ihan kelpo paikka, kunhan tarjoat sen antaman valon, etkä piilota kasveja liian alas kuten nyt.

Niin ja tuosta johtokyvystä. Olet ehkä saattanut nähdä jossain vesiviljelyä käsittelevässä topicissa kirjaimet EC, tullevat kaiketi sanoista Electric Conductivity. Sellaisella mittarilla saa käsityksen lannoiteliuoksen vahvuudesta ja voi seurata "suolojen vähenemistä" vedenvaihtojen välillä - Ilmankin pärjää.

Paprikaana

mä nostin ne sankot tohon ikkunalaudalle :O en ois uskonut että ne mahtuu siihen mutta kun kokeilin niin siellä ne nyt töröttää rumistuksena  ::)
Il Mondo Cambia, Io No!

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: Paprikaana - kesäkuu 01, 2010, 17:13:02 ip
mä nostin ne sankot tohon ikkunalaudalle :O en ois uskonut että ne mahtuu siihen mutta kun kokeilin niin siellä ne nyt töröttää rumistuksena  ::)

Kun ne kasvaa puolmetrisiks ni ne saa valoa sieltä lattialta taas...

Paprikaana

jep, kiitos vinkeistä :) toivottavasti ne sais nyt kunnon kasvupyrähdyksen tossa ikkunalaudalla.
Il Mondo Cambia, Io No!

Rach

Hei! Pyrkisin pitämään pH:n 6-7. Itselläni ainakin on esiintynyt ainoastaan silloin, kun pH on painunut viiden tienoille ja alle (indikaattorilitkut alkaa jo punertaa). Sen sijaan vähän 7 yläpuolella ei ole tullut mitään ongelmia eteen.

Yleensä tuon kokoisilla taimilla menee energiaa juurten kasvattamiseen. Kasvu ottaa kyllä spurttia kun juuret voi hyvin ja valoa riittää. Heikommassakin valossa kasvit kasvattaa ämpärihydrossa vähintään vartta tosi nopeasti - ainakin multakasveihin verrattuna. Ja itäikkuna on ihan mainio, aamuaurinko tekee terää. Hapetatko muuten ilmapumpulla vai vesipumpuilla? Ainakin vesipumpuista itselläni on pelkästään hyviä kokemuksia: juuret saa kyllä riittävästi happea vaikka ämpäri olisi loppukesästä lähes täynnä juurta!  :)

Paprikaana

Il Mondo Cambia, Io No!

Paprikaana

Selvästi huomaa, että nyt on lähtenyt kasvu käyntiin ainakin pimenta da neydellä tuon ikkunalaudalle siirron jälkeen. Lehtien väri on muuttunut tummemmaksi ja kasvua on havaittavissa selkeästi! :)
Il Mondo Cambia, Io No!

Erkka

Moro,
EC mittaria ei itsellänikään ole, mutta voisiko johtavuutta lisätä suolan avulla? 5ml / 10L vettä?

"There was always a powerful comfort in knowing he was out there somewhere in the night, roaring drunk, guzzling high-octane whiskey and railing against a world amok with complacency and hypocrisy."

tonttu

Lainaus käyttäjältä: Erkka - kesäkuu 23, 2010, 10:38:02 ap
Moro,
EC mittaria ei itsellänikään ole, mutta voisiko johtavuutta lisätä suolan avulla? 5ml / 10L vettä?

Mistään nyt mitään ymmärrä, mutta siinä käsityksessä olen ollut, että ec-arvoa seurataan siitä syystä, että pysytään kärryillä veden/ravinteiden koostumuksesta. Eli jos vertailukohta on olemassa, niin tuon ec arvon muutoksen perusteella voidaan laskea ppm. Eli tässä tapauksessa lannoitteiden määrä litkuissa. Tai noh. Alkuperäiseen kysymykseen, varmasti voi :-) Suolaa, kun laitat, niin pomppaa arvot ihan eri sfääreihin. Eihän noi kasvit sähköllä toimi. Suolaa juurille kuulostaa muutenkin kätevältä tavalta hävittää rikkaruohoja... Tosin voihan sinne laittaa vaikka juhannuslohen graavaantumaan, kunhan kasvit ensin kuolee pois.

Erkka

"There was always a powerful comfort in knowing he was out there somewhere in the night, roaring drunk, guzzling high-octane whiskey and railing against a world amok with complacency and hypocrisy."

tomi667

heinäkuu 06, 2010, 02:19:31 ap #19 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 06, 2010, 14:46:09 ip käyttäjältä tomi667
Vaikuttaa itelläki olevan kasvu hieman hidasta ebb&flood systeemissä. Mullassa olevat
ovat jo paljon suurempia kuin vesikasvatuksessa olevat. Voiko ongelmana olla että
juuret eivät saa tarpeeksi happea? Ebb&flood systeemissä tuo ylivuotoletkun pää menee
resoon ihan veden pinnan alle. Tämä siksi, etten viihti lorinaa kuunnella. Ajastin käyttää
pumppua 15minsaa neljästi vuorokaudessa. Ravinteet ja ph on kyllä ok. Vois koittaa laittaa
ilmapumpun hapettamaan ravinneliuosta.