lokakuu 06, 2024, 16:23:07 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Räyhäkkäästi kyökissä.

Aloittaja Ryhis, kesäkuu 04, 2010, 21:34:26 ip

« edellinen - seuraava »

Pertsa

Liemien keittäminen kannattaa aina eikä vaadi sen suurempaa tiedettä, mikäli näin haluaa mutta toki tässäkin voi hifistellä eikä siihen käytetty aika mene hukkaan.
Viimeksi kun ite tein liemen nakkasin Heinätavinroippeet, hiukan kuivahkoa punkkua ja hitusen suolaa sekä puolisentoistalitraa vettä kattilaan. Juureksina käytin laiskuuttani kaupassa valmiiksi paloiteltuja keittojuureksia, ei siis pakastettuja vaan sellainen elmukelmuun kääritty rasia, lisäksi pilkoin pienen sipulin ja ripottelin muutaman Katajanmarjan sekaan.
Tosta reilusta litrasta saatiin lopputuloksena n. 2dl siivilöityä ja äärimmäisen voimaisaa lientä jonka pakastin Tri Räyhäkkään mainitsemaan jääpalapussiin. Aikaa meni jotain 2-3h hiljakseen keitettynä ja soosi/keitto ei voi paljoa jalommaksi muuttua itse tehtyä lientä käytettäessä.
Liemeen voi käyttää minkä tahansa otuksen jolla on joskus ollut äiti jämiä, kokonaisesta kanastakin saa hyvää raaka-ainetta.

-P-
Meillä määrää Nainen!

Ryhis

joulukuu 07, 2010, 15:27:03 ip #161 Viimeisin muokkaus: joulukuu 11, 2010, 10:27:46 ap käyttäjältä Räyhäkäs
Tämä on sellaista yleistä pohdintaa, mutta pannaan reseptiä kylkeen.

Joka joulu Suomessa paistetaan jotain kolme miljoonaa kinkkua. Suurin osa paistopusseissa. Mielestäni pari tuhatta paistopussia on jo melko kasa roskaa, puhumattakaan parista miljoonasta paistopussista. Paistopussi on muovia ja täysin turha kapine.

Ratkaisuja on kaksi, ruiskuori tai Räyhiksen Perinnejouluherkkukinkkutm.

En näin appiukkolassa ala selittämään ruiskuoritekniikan hienouksia vaan keskitytään tuohon jälkimmäiseen.

Nimittäin paras kinkku on keitetty.

Jeps.

Ei sitä uunissa käristettyä kuivaa paskaa jota hampaat irvessä kossun voimilla kiskotaan kitusiin ja jota faija taltan ja vasaran kanssa vuolee ruisleivän päälle vielä pääsiäisenä. Ei.

Hanki sellainen 3-4 kiloinen, luuton, verkotettu kinkku. Sellainen jossa on kamara ja läski tallella. Kinkku laitetaan mahdollisimman isoon kattilaan, kymmenen litran pytty on paras. Se on muutenkin helvetin monikäyttöinen kattila olla olemassa ja niitä saa erilaisista tarjous- yms. taloista joskus ERITTÄIN HALVALLA. Mm. Arabianrannan Iittala-liike myy joskus 2-laadun kattiloita todella halvalla.

Kinkku pataan ja kylmää vettä kunnes peittyy. Kattila liedelle ja ryhdytään keittämään maltilla, pintaan nouseva vaahto yms. nostellaan kauhalla syrjään ja tarvittaessa vettä lisätään.

Kun vaahtoa ei enää muodosto, kattilaan lisätään pari laakerinlehteä, pari sipulia, kourallinen valkosipulinkynsiä, muutama porkkana, nauris, suolaa ja mustapippureita. Kansi kiinni ja keitetään pienellä liekillä Kinkun paksuimpaan kohtaan lyödään lämpömittari ja HETI kun sen neula näyttää +70'C kinkku nostetaan ritilälle valumaan.

Liemi kiehautetaan kokoon ja siilataan harsokankaan läpi, tarpeeksi jäähtynyt kinkku peitetään foliolla ja pannaan jääkaappiin.

jatkoa seuraa.....seuraavalla sivulla.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

rasse

^ Pyhäinhäväistys! Keitetty kinkku! Kyllä sellainen vähän ylikypsäksi leivinuunissa paistettu kinkku on paras. Ei ole kuiva vaan murea.
Keitetty kinkku taitaa olla joku ruåtsalaisohje...

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: rasse - joulukuu 07, 2010, 18:16:55 ip
^ Pyhäinhäväistys! Keitetty kinkku! Kyllä sellainen vähän ylikypsäksi leivinuunissa paistettu kinkku on paras. Ei ole kuiva vaan murea.
Keitetty kinkku taitaa olla joku ruåtsalaisohje...


Svenska talade bättre folk..
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

chilihardhead.fi

joulukuu 07, 2010, 21:36:56 ip #164 Viimeisin muokkaus: joulukuu 08, 2010, 04:10:27 ap käyttäjältä chilihardhead.fi
Lainaus käyttäjältä: rasse - joulukuu 07, 2010, 18:16:55 ip
^ Pyhäinhäväistys! Keitetty kinkku! Kyllä sellainen vähän ylikypsäksi leivinuunissa paistettu kinkku on paras. Ei ole kuiva vaan murea.
Keitetty kinkku taitaa olla joku ruåtsalaisohje...

Taitaa mennä Englannin puolelle, mutta pyhäinhäväistys silti, kuten keitetyt ribsit ???

Nigella on kaapannut ja aivopessyt Räyhiksen? :o
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Minbaari

^ Älä välitä tolloista, minua ainakin kiinnostaa!!  :)
#816

Lihamestari

Mummohan veisaa jakuvasti, että "Joka keitetyn paistaa, se makian maistaa"!

Eikä siinä ole tippaakaan ruåttin korostusta mukana!

Toi keittämisen ja paistamisen yhdistäminen on perinteinen tapa valmistaa kinkku!
Lopputulos on aivan loistava, erittäin murea, mutta silti vielä mehevä kinkku...

Taitaa vaan olla katoavaa kansanperinnettä, kun jengillä ei ole, kun jotain 3 -5 l pikkukattiloita...

Yks mamma kertoi suolaavansa ja keittävänsä itse kinkun ja osti siihen tarkoitukseen perinteistä mallia olevan 14 kg joulukinkun.
Kyselin häneltä, että minkä kokosessa kattilassa se meinas sen keittää, niin vastauksena oli muurattu pata.
Kinkku sai lopullisen muotonsa leivinuunissa... Sitä ois pitäny päästä maistamaan.
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

rasse

Ethän Räyhäkäs mua tosissaan ottanut? Kunhan rassasin tahallaan. Sitäpaitsi savustettu kala on hyvää, mutta teepä savukalasta sitten keitto! Eli ainakin savustamisen ja keittämisen liitto toimii ja kyllähän minäkin teen loppukinkuista yleensä keittoa. On hyvää se.

edit. ai niin, laita vaan se ohje :D

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - joulukuu 08, 2010, 13:22:43 ip.

Taitaa vaan olla katoavaa kansanperinnettä, kun jengillä ei ole, kun jotain 3 -5 l pikkukattiloita...

Yks mamma kertoi suolaavansa ja keittävänsä itse kinkun ja osti siihen tarkoitukseen perinteistä mallia olevan 14 kg joulukinkun.
Kyselin häneltä, että minkä kokosessa kattilassa se meinas sen keittää, niin vastauksena oli muurattu pata.
Kinkku sai lopullisen muotonsa leivinuunissa... Sitä ois pitäny päästä maistamaan.


Niinpä, kun yhden kinkku ei mahdu 10l kattilaan, mites perhekoko?
Kinkut on silti nykyään liian pieniä, ei niistä syö kuin aattona ???
Iso ja hyvin leikattu kinkku pysyy hyvänä uunissakin, riivityt pikkukinkut heittää nesteet pihalle helpolla:-\
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Lihamestari

Nyt vaan kaupoille ja ostamaan sellainen höyrypaisto-ominaisuudella oleva monitoimiuuni!
Höyryllä sitten "keittelemään" :)

Ei, että se olisi mitenkään yliampuvaa, yhden joulukinkun takia!! ;D

BTW Kinkut on turvonnu vuosi vuodelta!
Männäaikojen lihamestarit kertovat tarinoita kynttilän valossa ja konjakkipäissään, ajasta ennen nykyistä tehotuotantoa, jolloin perinteiseksi kutsuttu joulukinkku painoi suurinpiirtein 7-8 kg, nykyisen potkallisen juhlakinkun verran...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

chilihardhead.fi

Kohta se Räyhis räjähtää, mutta täytyy vaan jatkaa :)

Ilmeisesti ne isommat perspuolikkaat tulee sitten nykyään sinne päin, ennen meilläkin haettiin tommonen +10kg riippuen tuurista minkä muotoiseksi oli lihonnu/leikattu, kunhan uuniin mahtui  ;D

Jos olis tilaa niin mulla olis sika tiinussa aina odottamassa ja toinen vartaassa kypsytettynä, hyvään possuun ei kyllästy ikinä ja voihan sitä aina rääppiä muihin ruokiin.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Herra 47

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - joulukuu 08, 2010, 14:33:34 ip
Jos olis tilaa niin mulla olis sika tiinussa aina odottamassa ja toinen vartaassa kypsytettynä, hyvään possuun ei kyllästy ikinä ja voihan sitä aina rääppiä muihin ruokiin.


Aamen...  ;D varsinkin mehevä varraspossu  :P
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: rasse - joulukuu 08, 2010, 13:29:42 ip
Ethän Räyhäkäs mua tosissaan ottanut? Kunhan rassasin tahallaan. Sitäpaitsi savustettu kala on hyvää, mutta teepä savukalasta sitten keitto! Eli ainakin savustamisen ja keittämisen liitto toimii ja kyllähän minäkin teen loppukinkuista yleensä keittoa. On hyvää se.

edit. ai niin, laita vaan se ohje :D


Kainuulaiseen kalasoppaan pari palaa kylmäsavulohta ja leipäjuustoa! Kermaa ja voita aivan sikana. Hyvää tulee!

Tais olla kuukautiset eilen ja pinna kireällä. Prkl. Laitan loppuohjeen kunhan turvotus laskee, olen nimittäin täynnä pekoni-juusto täytteisiä lehtitaikinarullia jotka oli upotettu savunagalla maustettuun lihaliemeen.  :P
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

mikestones

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - joulukuu 08, 2010, 21:08:18 ip
Lainaus käyttäjältä: rasse - joulukuu 08, 2010, 13:29:42 ip
Ethän Räyhäkäs mua tosissaan ottanut? Kunhan rassasin tahallaan. Sitäpaitsi savustettu kala on hyvää, mutta teepä savukalasta sitten keitto! Eli ainakin savustamisen ja keittämisen liitto toimii ja kyllähän minäkin teen loppukinkuista yleensä keittoa. On hyvää se.

edit. ai niin, laita vaan se ohje :D


Kainuulaiseen kalasoppaan pari palaa kylmäsavulohta ja leipäjuustoa! Kermaa ja voita aivan sikana. Hyvää tulee!

Tais olla kuukautiset eilen ja pinna kireällä. Prkl. Laitan loppuohjeen kunhan turvotus laskee, olen nimittäin täynnä pekoni-juusto täytteisiä lehtitaikinarullia jotka oli upotettu savunagalla maustettuun lihaliemeen.  :P



et kai sinäkin ole kainuusta? minäpä olen

TunturiTiger

^odotan "mielenkiintoista" vastausta. ;D

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: mikestones - joulukuu 08, 2010, 22:54:02 ip
et kai sinäkin ole kainuusta? minäpä olen


Mene hengittämään pakoputkesta.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

rasse

Räyhäkäs on kuin Fingerpori, ei petä.

TunturiTiger


.tomppa.

jaa tuo pakoputkesta hengittäminen ei taida auttaa.. nykyautot eivät saastuta ja ei ole lyijyä bensassa yms..

Mutta..  koittaa toki voit   ;D

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: .tomppa. - joulukuu 09, 2010, 16:40:33 ip
jaa tuo pakoputkesta hengittäminen ei taida auttaa.. nykyautot eivät saastuta ja ei ole lyijyä bensassa yms..

Mutta..  koittaa toki voit   ;D

Eihän niistä enää tuu kunnon myrkkyjä putkista, mutta kaippa tolla konstin voi hukkua siihen vesihöyryn määräänkin. Itse en koskaan kehota ketään esimerkiksi kokeilemaan 3-vaihe töpselin toimintaa kahdella naulalla, vaan kehotan, myös tässä tapauksessa, simuloimaan yhdyntää manuaalisesti.