tammikuu 09, 2025, 22:43:11 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Pomodori alla habanero

Aloittaja kyris, lokakuu 17, 2002, 19:07:04 ip

« edellinen - seuraava »

kyris

Iski pieni tauti päälle, ja päätin nujertaa sen luonnonmukaisesti, elikä chilillä ja valkosipulilla.

Eli Chef Wotkinsin tehtaanmyymälään ja mukaan paketti Tex Mex makkaraa. (Suosittelen lämpimästi!)

Ja sen kanssahan piti saada jotain raikasta, mutta vitamiini pitoista seuralaiseksi.... No, mieleen muistui vanha italialainen tomaatti resepti, eli sitä. Ja pitihän sitä piristää, ja mieleen muistui salaatti resepti, jossa käytettiin avoliekilla grillattua paprikaa.

Eli eikun habanero kaasukeittimen yläpuolelle paahtumaan.

Jahka haba oli sopivasti kärventynyt, niinilmatiiviiseen astiaan siksi aikaan kun sitä tarvittaisiin.

Sillä aikaa pari tomaattia puoliksi, ja lusikalla koversin ontoksi. Ja tomaatinliha pieniksi paloiksi kulhoon.

Päälle erittäin pieneksi hakattu sipulin puolikas, ja pari kynttä valkosipuöia päälle, hieman suolaa ja balsamiviinietikkaa ja sekoitus.

Sen jälkeen habasta palanut kuoti pois ja erittäin pieneksi silputtuna tomaatti-sipuli seoksen päälle, hieman oliivi öljyä ja sekoitus.

Tunniksi vielä jääkaappiin vetäytymään.

Makkaroiden grillauduttua vierelle sinappia, ja keko tomaatti salaattia, ja eikun nauttimaan  :p

Tästä oon nyt ~30min, ja henki alkaa pikku hiljaa kulkemaan  :D

Eli resepti oli tosi hyvä, mutta ehkö 1/3 habanerosta olisi riittänyt.....

Aji Inferno

Kuulostaa erinomaiselta! :)

Ja katkeroittaa vielä ajatella miten suomalaistyperykset eivät tajunneet ostaa tarpeeksi Mexican Kabanossia jotta sitäkin kannattaisi tehdä... :-( Eihän näin saa oikeasti sanoa saati ajatella, mutta harmittavaa silti!

Tekla

Luonnonmukaiset ja hyvän makuiset flunssalääkkeet kunniaan! Omiin flunssanparannusrohtoihini kuuluu chilin ja valkosipulin lisäksi vielä inkivääri. Mahdollisimman tulista ruokaa, kuten tuo Kyriksen salsa, ja riittävästi lepoa. Habanerorommista voisi vielä tehdä totin. Tuliset lääkkeet saattavat hiukan sattua, mutta nenä aukeaa varmasti ja olokin hiukan piristyy.  :)

Kyris, tuo chilien paahtaminen on ihan ehdoton tapa! Paahtaminen antaa hienon aromin chileille ja minua eivät kuoritut chilit ja paprikat saa hikkaamaan samoin kuin kuorimattomat. Paahtaminen onnistuu uunin grillivastuksillakin. Maku ei ehkä ole ihan sama kuin avotulella kärvennettynä, mutta herkullinen kuitenkin.

chi_prman

Kun nyt täällä lueskelen, niin heitänpä omia huomioitani, vaikka tämä ketju on ollutkin jo jokun aikaa -odottamassa lisää mielenkiintoisia tarinoita ?

Yrteillä itsehoitoa, niin itse olen nuo nuha-yskökset että -flunssat hoitanut jo vuosien ajan valkosipulilla ja hunajalla (sipulia murskaksi ja teelusikalliseen hunajaa -on helpompi levittää jalkapohjiin, siihen sit sukkaa päälle ja aamulla on olot parantuneet) nyt kun sitten "löysin" tuon chilin (jo jokunen vuosi sitten) niin sitä sitten yläpäästä sisään ja yskökset on saannut kyytiä. Tokihan tähän on monenmoisia neuvoja -kirjallisuutta ym. ym., mutta kokeilemisen arvoinen juttu kuitenkin.

Monesti kuitenkin tuo alkoholi ja tuliset mausteet on helpottanut oloja, on ainakin ollut mukavempi sairastaa. (yskänlääkkeet sisältävät -osan pirtua, joten tuossa kohtaa menee lämmin rommikin).

Kadotus

Itse syön ennaltaehkäisevästi päivittäin chiliä ja valkosipulia. ;) Itse olen tuosta villasukka & valkosipulijutusta kuullut joskus sellaisen että laitetaan valkosipulinkynnet varpaiden väliin ja villasukat yöksi jalkaan.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Paska maa + paskat ihmiset = paskat kuljettajat.

teemu

Niin senköhän takia laitetaan kynnet varpaiden väliin että suonet on lähempänä pintaa, eli ainexien imeytyminen tapahtuu nopeammin/tehokkaammin?

Vaiko vaan että pysyy paremmin?