tammikuu 09, 2025, 20:08:55 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Cubin 1. kausi - Soitellen sotaan

Aloittaja cubido, heinäkuu 02, 2010, 10:41:03 ap

« edellinen - seuraava »

cubido

heinäkuu 02, 2010, 10:41:03 ap Viimeisin muokkaus: heinäkuu 26, 2010, 15:21:06 ip käyttäjältä cubido
Tervehdys kaikille chilifoorumilaisille!

Minulla on nyt ensimmäinen kausi menossa ja tuli lähdettyä hieman soitellen sotaan. Eli, idätys meni melko myöhäiseksi, aina toukokuun ensimmäiselle viikolle asti. Chilien tarpeista ja muusta oleellisesta rupesin vasta lueskelemaan kunnolla kun siemenet oli jo itämässä. Jotain pientä pohjustusta olin kuitenkin jo bongaillut Chilivaarin blogista ennen idätystä. Kiitos muuten Chilivaarille hienosta blogista!

Otin sellaisen melko maltillisen startin ensimmäiseen kauteen. Minulla on nyt kasvamassa:
2 x Naga Morich
2 x Champion?
2 x Aji Cristal
2 x Bolivian Rainbow

Kasvualustana käytin taimitarhavaiheessa Kekkilän kaktus ja kylvömultaa. Ensimmäisessä ruukunvaihdoissa multakin vaihtui Kekkilän taimimulta / lecasora yhdistelmäksi. Valoa chileilleni tarjoili alkuun 2 x Megaman 15w kasvivalot. Sen jälkeen kun taimet eivät enään mahtuneet majailla minikasvarissa, ne ovat saaneet aamuauringon valoa parvekkeella ja sen jälkeen päivemmällä aurinkoa keittiön ikkunalla, eli melkoista kiikuttamista on riittänyt päivittäin. Järeämmät keinovalot ja kasvatushylly odottaa vielä "hallituksen" hyväksyntää. Lannoitteena olen käyttänyt Puutarhan Kesää. Kastelun olen suorittanut minikasvarin "altaassa" alakautta.

Kuvia löytyy alla olevasta linkistä aina idätyksestä nykyhetkeen asti. Päivittelen kuvia tuonne lisää sitä mukaa kun niitä tulee räpsittyä kauden varrella.
http://koti.mbnet.fi/cubido/Project%20Chili/

Sen verran tässä on jo chilihulluus iskenyt, että uudet siemenetkin tuli jo tilailtua. Pussukoissa odottaa idätystä seuraavia chilejä:
C. annuum
-Short Yellow Tabasco
-Black Scorpion Tongue
-Bolivian Rainbow
-Malawi Bird's Eye
C. baccatum
-Aji Cristal
-Lemon Drop
-PI 441560
C. chinense
-Naga Morich
C. praetermissum
-Cumari Pollux
C. pubescens
-Hyper Pube

Uusista kasvateista ja muista chili projekteista myöhemmin lisää...

Edit: 26.7.2010 muutama kuva lisätty albumiin.

Chilivaari

Tervetuloa chilinkasvattelijoiden joukkoon!

Yllättävän pitkälle olet päässyt näin lyhyessä ajassa. Kukkaa jo pukkaa ja ensimmäiset chilinalut pilkistävät. Touko- kesäkuu on ollut hyvää kautta taimien kasvatukselle ikkunalaudalla. Lämmön ja valon yhteisvaikutusta kai. Tällaiset olot kun pystyisi luomaan kuukautta aikaisemmin, ei alkutalven kasvatuksia tarvittaisi.

tonttu

Ompas hienoja kuvia! Sulla taitaa olla ihan ok kamera, kun noin hyvin välittyy chilien hehku.

Chili-Hixu

Hienoja kuvia ja chilejä. Jotenkin tuntuu että chilit on hienoimpia taimina.

Tapionpoika

Hyvää settiä, kiva katsella kerrankin hyvin otettuja kuvia!  ;D

cubido

Kiitoksia kohteliaisuuksista. Kamerana minulla on Canonin EOS 450D kitti putkella, sillä nuo kuvat räpsitty. Kuvausta tosiaan tullu harrasteltua jo useampi vuosi omaksi iloksi erinäisillä digijärkkäreillä. Siittä sentään jotain luulen (huom, vain luulen) ymmärtävän, toisin kuin chilien kasvattamisesta, vielä...

Hegu

sehän selittää miksi noin laadukkaita ovat :) pakko myöntää että ovat kyllä tosi nopeasti kasvaneet ja tietysti tervetuloa harrastuksen pariin multakin näin myöhässä :)

cubido

Tänään olisi ainakin baccatumeilla muutto edessä 7x7cm taimiruukuista 22cm halkaisialta oleviin säiliöruukkuihin. Molemmat Lemon Dropit on nyt karvan yli puolimetrisiä ja Aji Cristaleilla on nyt mittaa 35-40cm. Jännityksellä odotan tykkäävätkö kyttyrää ruukun vaihdosta kun on kukinta kesken ja ensimmäiset poditkin tuloillaan. Lisäilen kuvia albumiin myöhemmin jahka saan ensin kasvit siirreltyä uusiin osoitteisiin.

cubido

Baccatumit muuttivat uusiin ruukkuihin, niistä ja Bolivian Rainbown kukista lisätty muutama otos albumiin. Ensi viikolla Nagojen muutto isompiin ruukkuihin.

cubido

Albumiin lisätty muutama kuva. Ensimmäinen Nagan nuppu on aukeamaisillaan, sitten tuli otettua parit kuvat Bolleista kun ne muuttivat "kaksioon". Tarkkasilmäiset huomaavatkin että jonkin on nakerrellut Bollen lehtiä. Syyllinen ei ole ollut mikään hyönteinen vaan Felis silvestris catus. Pirulainen on mieltynyt järsimään yöaikaan Bollen lehtiä.

cubido

Albumiin lisätty taas muutama otos. Tällä kertaa kuvauksen kohteena oli Bollen ensimmäinen podin alku sekä muutama muu otos kukista ja podeista metrimitan kera.

cubido

Jännää puuhaa tämä chilien kasvattelu. Olin jo pitkän tovin epäillyt että Lemon Dropit eivät taidakkaan olla Lemon Droppeja. Tänään postasin muutaman kuvan tuonne Lajikkeen tunnistaminen -ketjuun. Siellähän selvisi heti, että mitä ilmeisemmin toiset baccani ovatkin Championeja hyvin suurella todennäköisyydellä. Aina ei näköjään saa mitä tilaa. Ensi kaudella sitten uusi yritys...

cubido

Lämpöä riittää vaan ei valoa. Kuulumisia ja muutama kuvapäivitys.

Baccat ovat venyneet melko honkkeleiksi, nyt pisimmillä mittaa ~90cm. Kukkiakin ovat baccat sekä nagat pudotelleet aika ahkerasti. Ei taida tuo luonnon valo riittää kun vetypallo loimottaa parvekkeelle vaan aamusta noin puoleen päivään saakka. Onneksi on muutto edessä isompaan asuntoon kuun vaihteen jälkeen. Chilit pääsevät asustelemaan talon aurinkoisemmalle puolelle lasitetulle parvekkeelle, siellä pitäisiä valoa riittä monta tuntia enemmän päivässä.

Bollet ovat viihtyneet "kaksiossaan" hyvin keittiön ikkunalaudalla, uutta kukkaa ja podin alkua pukkaa kaiken aikaa. Vaikka eipä nuo minun koristechilit ole niin tummalehtisiä kun olen kuvissa nähnyt, mutta komeita silti.

Mainittakoon nyt vielä, että tänään maistoin aivan ensimmäisen itse kasvattamani chilin. Nappasin tuosta "kääpiö" Aji Cristalistani yhden vihreän podin kokeeksi, kun niitä on niin kehuttu raakoinakin. Hyvää oli kieltämättä. Tulisuus pääsi hieman yllättämään. Tulta tuntui löytyvän reilusti enemmän kuin marketista löytämistäni Fataliin Ajeista.

Kaltsu

^Omissakin Cristalleissa on potkua ollut riittävästi. Kun oikein kiusaa ja rääkkää niin tulee podeista vihaisia. Taitaa se vesiviljely miedontaa Fataliin chilejä.  :D
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

MrFrost

Tervetuloa hulluksi, minunkin puolestani :)

Yksi pieni huomio, tosin tästäkin ollaan kahta mieltä yleensä... Eli kun mittaat idätyskasvarin lämpötilaa, niin laita se anturi
multaan/turpeeseen/kivivillaan. Se näyttää lähemmäksi sen oikean lämpötilan, missä idätys/taimikasvatus tapahtuu.

Hyviä kuvia, osaisimpa itsekin käyttää kameraa :D

Mutta mutta, nyt menenkin lueskelemaan opasta, jossa itseasiassa on "esimerkkikamera" juuri fuji finepixin 2M pokkari, jollaisella
itsekin kuvaamisen vuonna 2001 tai jotain aloitin... No, palataan menneeseen ja kerrataan ne vanhat asiat nyt ekaksi :P

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!