tammikuu 09, 2025, 08:42:57 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tietokonetta ropaamassa

Aloittaja Hapa_Nero, heinäkuu 03, 2010, 21:19:27 ip

« edellinen - seuraava »

Aji Inferno

Emolevykohtaista se tosiaan tuntuu olevan. Tuo Asuksesi näyttää olevan Intel-emo, eikä hommassa tunnukaan olevan kyse siitä ikuisesta Intel/AMD -kisasta. Molemmat leirit kun tuntuvat osaavan toimia sekä loistavasti, että kamalasti. Tämä nykyinen, jo jonkin aikaa käyttämäni AMD 790X (ei aivan huippusarjaa, mutta ns. paremmasta päästä) piirisarja-pohjainen Gigabyte GA-MA790XT-UD4P emolevy on osoittautunut pienten alkuihmettelyiden jälkeen aivan erinomaiseksi emolevyksi. Ehkä parhaaksi koskaan löytämäkseni. Se on täydellisen vakaa, ajurit tuntuvat toimivan moitteettomasti, varustelu on kohdallaan ja tuollaiset asiat kuten vaikkapa nukkumatila tuntuvat toimivan juuri kuten pitääkin. Ja todella vankka virransyöttö antaa hyvän pohjan myös rankastikin ylikellotetulle kokoonpanolle! Ajan tällä hetkellä AMD Phenom II X4 955 suoritintani arkikäytössä 3.7 GHz:lla (= valtaosan aikaa erinomaisen virransäästön ansiosta vain 800 MHz:lla) täysin vakaasti ja viileänä. Uudemmilla Phenomeilla 4..4.4 GHz olisi helposti tavoitettavissa aivan samalla, erittäin hiljaisella ilmajäähdytyksellä. 6-ytiminen Phenom II X6 1090T onkin seuraava kohteeni, jahka talous sallii. Se esim. 4.4 GHz:lla ja kuudella ytimellä = aivan perkeleenmoista suorituskykyä median käsittelyssä... :)

Mutta aiheeseen takaisin: ei ole yleensä hyvä idea hankkia emolevyä aivan heti sen ilmestyttyä myyntiin. Kannattaa odottaa muutama kuukausi, jolloin pahimmat lastentaudit on yleensä ehditty korjata BIOSissa.

Jiri

Itse jaksoin vielä joskus 10v sitten ostaa komponentteja ja kasata koneita. Nyt ei tulisi kuuloonkaan. Oma aika on sen verran arvokasta että mielummin käytän sen johonkin arvokkaaseen kuten chilien kasvattamiseen.

Omana laitteistona on kotosalla 27" i5 iMac ja 17" iMac. Lisäksi työkoneena siirrettävä työasema 17" MacBook Pro. Pelit pelaillaan Xboxilla. Mulla on toki jokaisessa Mäkissä hiekkalaatikossa Windows virtuaalikoneessa, jotta voin ajella jotain poropietari/järjestelmäspesifisiä konfiguraatio-ohjelmia yms. Wintendo-tauhkaa siellä tarvittaessa.

Tosiaan, kun avaan koneen, haluan tehdä sillä asioita: Töitä, surffailua, kuvienkäsittelyä jne mitä nyt koneella tehdäänkin. En jaksa mitään jatkuvaa päivityskierrettä, virustutkailua, troijalaisvahtia, adwarespywaremalware.... Puuh.  Avaan koneen, teen asiani, suljen (nukutan tmv) koneen. Siinä koko skenaario.

Uuden koneen hankkiminen on helppoa, kun kaikki on mietitty valmiiksi. Takuuasiat toimii ja huolto pelaa.

Tässä siis minun kokemukseni asiasta. En todellakaan ole mikään evankelista, joten leikkikää PuuCeillänne ja Wintendoillanne ihan rauhassa. Ei kaiva mun napaa millään tapaa. Tää on vaan mun tapa hoitaa asiat ja todellisuudessa kysymys on vain siitä että haluan välttää mahdollisimman paljon joutumasta tekemisiin itse tietokoneiden kanssa, vaan pikemminkin olla tekemisissä niiden sovellusten kanssa joita siellä ajetaan. Apple tarjoaa minulle parhaan portaalin siihen.
http://jirin.hommat.info | cl @ IRCnet

Caderusso

heinäkuu 11, 2010, 14:43:19 ip #82 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 11, 2010, 14:45:05 ip käyttäjältä Caderusso
Lainaus käyttäjältä: Jiri - heinäkuu 11, 2010, 14:11:51 ip
Itse jaksoin vielä joskus 10v sitten ostaa komponentteja ja kasata koneita. Nyt ei tulisi kuuloonkaan. Oma aika on sen verran arvokasta että mielummin käytän sen johonkin arvokkaaseen kuten chilien kasvattamiseen.

Omana laitteistona on kotosalla 27" i5 iMac ja 17" iMac. Lisäksi työkoneena siirrettävä työasema 17" MacBook Pro. Pelit pelaillaan Xboxilla. Mulla on toki jokaisessa Mäkissä hiekkalaatikossa Windows virtuaalikoneessa, jotta voin ajella jotain poropietari/järjestelmäspesifisiä konfiguraatio-ohjelmia yms. Wintendo-tauhkaa siellä tarvittaessa.

Tosiaan, kun avaan koneen, haluan tehdä sillä asioita: Töitä, surffailua, kuvienkäsittelyä jne mitä nyt koneella tehdäänkin. En jaksa mitään jatkuvaa päivityskierrettä, virustutkailua, troijalaisvahtia, adwarespywaremalware.... Puuh.  Avaan koneen, teen asiani, suljen (nukutan tmv) koneen. Siinä koko skenaario.

Uuden koneen hankkiminen on helppoa, kun kaikki on mietitty valmiiksi. Takuuasiat toimii ja huolto pelaa.

Tässä siis minun kokemukseni asiasta. En todellakaan ole mikään evankelista, joten leikkikää PuuCeillänne ja Wintendoillanne ihan rauhassa. Ei kaiva mun napaa millään tapaa. Tää on vaan mun tapa hoitaa asiat ja todellisuudessa kysymys on vain siitä että haluan välttää mahdollisimman paljon joutumasta tekemisiin itse tietokoneiden kanssa, vaan pikemminkin olla tekemisissä niiden sovellusten kanssa joita siellä ajetaan. Apple tarjoaa minulle parhaan portaalin siihen.

Samat mielipiteet mullakin. Toimistolla on 15" macbookpro ja kotikoneena parin vuoden ikäinen 24" imacci.
Ja mäkin tosiaan nuorempana vietin paljon aikaa kasaillessa pc-koneita itse. Rakentelinpa muutaman vesijäähdytyksenkin. Mutta siinä vaiheessa kun rupesi olemaan työ- ja perhekiireitä, vaihtui tuo kasaus-harrastelu hyvinkin pian konsolipeliharrastukseen ja sen jälkeen chiliharrastukseen :)
Nykyisin käytän tietokonetta lähinnä viestimiseen, surffailuun, töihin, ja tietysti kodin yleisenä HDvideo-palvelimena (ps3mediaserver). Windows pyörii ikkunassa ja aiemmin kun oli vielä xboxi, käytin windows-ikkunassa muutamaa hyvää pelienpoltto-softaa. Nyttemmin en ole kyllä joutunut windows-ikkunaa käynnistämään varmaan viimeiseen puoleen vuoteen.

Yks juttu mikä ihmetyttää win-puolella on Käynnistä-valikko. Yleensä vuodenkin verran käytössä olleen win-koneen käynnistä-valikon takaa löytynee varmaan lähemmäs 100 tai enemmän ohjelmaa. Kumma kyllä macin palkissa (dockissa) mulla on tällä hetkellä n. 30 ohjelma-kuvaketta ja saan niillä tehtyä aivan kaiken mitä haluankin tehdä.. en tarvitse 100+ käynnistyskuvaketta :D

Ja jos mainitsisin vielä sellaisen jutun kuin iPhone :D :D
Ostin iPuhelimeni tasan 2 vuotta sitten, silloin kun se suomessa julkaistiin. Aiemmin oli pelkästään nokian luureja. En ole varmastikaan koskaan ollut näin tyytyväinen matkapuhelimeen/älypuhelimeen. Aina kun tulee uusia ominaisuuksia, ne saa kätevästi pelkän softapäivityksen muodossa. Nokian tapa valmistaa puhelimia on valitettavasti vielä sellainen, että uuden ominaisuuden hankkiminen tarkoittaa uuden puhelimen ostamista. Tuntuu vaan niin saakelin tyhmältä ostaa aina uusi Nokian luuri, jos haluaa uudet ominaisuudet..

Tuolla aiemmassa kirjoituksessa väiteltiin hieman siitä että onko macissa muka oikeasti helpompi ratkaista eteen tulevat rauta/softa -ongelmat. ON! Koska kaikki koneet on valmistettu melkolailla samoista komponenteista, aina kun joskus on herännyt jokin pieni bugi tai ongelma, vilkaisen vaan Applen support-foorumeita ja siellähän se samainen ongelma on ratkottu jo moneen otteeseen. PC-puolella jos minulla on ongelma jossakin päin konetta ja kone on kasattu useista erilaisista komponenteista, voi hyvinkin olla niin ettei siihen samaan ongelmaan ole kukaan ennen törmännytkään. Applen vehkeissä tuskin koskaan sattunut siten että minä olisin muka se ensimmäinen joka törmää uuteen ongelmaan.
Tässä vaan kovana valttina on komponenttien standardisointi :)

Ainiin, unohdin mainita maccien jälleenmyyntiarvosta! kolmen vuoden ikäisestä macista saa vielä todella hyvän hinnan myydessä käytettynä. Yritäpä myydä kolmen vuoden ikäistä pc-konetta.. Joudut kenties jopa itse maksamaan että joku sen ottaisi  :D

Aji Inferno

Apple on varmaankin paras portaali sellaiseen elämään, missä tekniikka unohtuu lähes kokonaan. Niin se on ollut 80-luvulta asti. Muistan PC-friikkien naureskelleen Mac-käyttäjille näiden tietämättömyydelle ja tietynlaiselle koetulle laiskuudelle. Jopa kuuluisa ja arvostettu Osmo A. Wiio pilkkasi joskus 90-luvun vaihteessa Macia ja muita graafista käyttöliittymää käyttäviä systeemejä (mm. Atari ST/TT/Falcon, Commodore Amiga, ym.) lehden kolumnissa (taisi olla Tietokone, en ole varma): "miksi leikkiä hiirten kanssa kun komentorivi hoitaa saman asian hienosti?"

Niin, niinä aikoina "tosimies" käytti tietokonetta malliin: "xcopy C: D: -secrhk" (muistaakseni käskyjono koko järjestelmän kopiointiin toiselle kiintolevylle). Ja osa jengiä vannoo edelleenkin tuon käyttötavan nimiin. Itse inhosin MS-DOSia yli kaiken ja ensimmäiset Windowsit tuntuivat lähinnä loukkauksilta. Esim. Windows 3 oli niin täysi läjä paskaa Applen, Atarin ja Commodoren yms. vaihtoehtoihin verrattuna, että oli hyvin vaikeaa ymmärtää miksi koko ajan kasvava joukko ihmisiä vartavasten valitsi paskan parempien vaihtoehtojen sijaan...

No, bisneshän asian ratkaisi. Markkinointi. Useimmat ihmiset eivät koskaan saaneet edes tietää paremmista vaihtoehdoista, koska iso raha työnsi paskan heidän suuhunsa - ja kaikki tottuivat siihen. Jos kuulostan katkeralta, syy on se, että olen. ;)  Vihaan tänä päivänä niitä paskapäitä, jotka ison rahan turvin saivat Microsoftista jättiläisen ja suurimman osan aikaa ala-arvoisesta Windowsista dominoivan käyttöjärjestelmän.  8)

Että minäkö PC-friikki..? Heh.

Windows on vasta seiskaversiossaan saavuttanut suurin piirtein hyväksyttävän tason. Eikä siihen kulunutkaan kuin noin 25 vuotta. ;)

Ja entä firman "Office" ohjelmat? Ja paskat! Okei, Wordia ja noita muita on lähes pakko käyttää, sattuneista syistä. Niin oli jo vuonna 1990. Käytin 90-luvun alussa Atarin aivan fantastista Falcon-030 tietokonetta graduni tekemiseen. Laite oli yksi kaikkien aikojen edistyneimpiä tietokoneita; 16-bittinen CD-tason 16-kanavainen äänentoisto DSP:llä (digitaalinen signaaliprosessori), Applen ohella paras graafinen käyttöliittymä aidolla moniajolla, ja vaikka mitä muuta. Se oli totisesti tietokone vuosikymmenen aikaansa edellä! No, sille tehtiin myös saman tasoisia ohjelmistoja. Tein graduni Papyrus tekstinkäsittelyohjelmalla. Huvittavaa ajatella tänä päivänä, mutta tuo aivan fantastinen graafinen WYSIWYG -teksturi oli AIVAN yhtä hyvä kuin uusin Microsoft Word - ja osin jopa parempi. On muuten tänä päivänäkin olemassa ja myynnissä. Tai: DMC Calamus, totaalinen ammattilaistason sivuntaitto-ohjelmisto. Sen ylistäminen ei tänä päivänä ole nostalgiaa. Silloin koodattiin yksinkertaisesti pieniä ihmeitä.

Sitten tulivat järjettömän hitaat, jättikokoisiksi paisuneet Windows-ohjelmistot ja Intelin hirmuvalta tietokoneissa. Jouduin itsekin käyttämään yhtä Intel Pentiumia Atarin lopulta jouduttua konkurssiin. Se oli hirveää meininkiä; emolevy toimi SiS:n piirisarjalla (taisi olla Asusin emo), käyttöjärjestelmänä oli Windows 3.11 ja sitten 95 - ja kaikki, aivan kaikki toimi niin helvetin paljon KEHNOMMIN kuin aiemmissa Atareissani... :-(

Ai, että miksen vaihtanut Maciin tuolloin? Mac kun oli hyvin, hyvin samankaltainen laite kuin nuo Atarit, sekä tekniikaltaan että käyttöjärjestelmältään. No, silloin 90-luvulla PC- ja Mac-leirit olivat äärettömän kaukana toisistaan ja samoin äärettömän vihamieliset toisiaan kohtaan. Molemmissa ajateltiin toisia lähinnä sanalla "idiootti!"

Niinpä esim. ohjelmistot eivät olleet juuri lainkaan yhteensopivia keskenään. Molemmat "leirit" elivät aikalailla omaa elämäänsä. Apple ja Atari olivat olleet vuosikymmenen ajan verisiä kilpailijoita, yhteisenä vihollisenaan Microsoft ja PC-maailma. Kun Atari ja Commodore sitten hävisivät kisan, olisi kai ollut tavallaan loogista siirtyä Applen käyttäjäksi. Mutta vihollisuudet Atari- ja Apple-käyttäjien välillä tekivät, hullua kyllä, siitäkin hyvin vaikean siirroksen. Se oli kaikki hyvin hullua, tunnepitoista aikaa! ;)  8)

Nyt moni asia on toisin. En pidä Windowsista ja Officesta edelleenkään, mutta molemmista on tullut siedettävän hyviä. Apple käyttää nykyään Intelin prosessoreita, joita itse en ihan piruuttanikaan käytä (en hyväksy firman mafiamaisia toimintatapoja) - ja Linux on mitä on, hyvässä ja pahassa. Eli sitä ei oikein tiedä mitä haluaisi käyttää... Luultavasti käyttäisin tänä päivänä Ataria tai Amigaa, elleivät isommat olisi kävelleet noiden ja kaltaistensa ylitse ja tehneet asiasta mahdottoman...

Mutta siitä olen samaa mieltä, että tietokoneen ei pidä tuntua tietokoneelta. Ja siinä asiassa Apple on ollut paras jo kolmisenkymmentä vuotta. Itseäni tietty "puuhastelu" komponenttien kanssa kiinnostaa. Ehkä siksi jaksan tätä PC-maailmaa. Mutta tärkeintä on lopulta se, että saa hommat tehtyä tai pelit pelatuksi. :)

Janne

Kiitos minun puolestani kokoonpanovinkeistä. Pitää paneutua asiaan ajan kanssa, onneksi ei ole kiire hankintojen kanssa :)

Mulla tosiaan on tässä myös sellainen ajatus että kone olisi nimenomaan työkalu ja mahdollisimman näkymätön välikappale. Palkkatyöni teen linux & unix -maailmassa, liki 100% komentoriviltä enkä siellä tarvitse hiirtä juuri mihinkään, alt+tab vaihtaa terminaali-ikkunaa ihan tarpeeksi näppärästi :) Mutta tämä
nyt puheena oleva kone olisi erilaiseen käyttöön, hoitamaan asiat mahdollisimman kivuttomasti ilman säätämistä, virustutkien jatkuvaa rutinaa ja käyttiksen vääjäämätöntä hidastumista. (vaivaako tämä "rekisteripöhö" muuten vielä windows seiskaa?)

Tietokoneen rukkaaminen harrastuksenakaan ei juuri enää kiinnosta, Vic-20 :llä aloitettu touhu oli aikanaa mahtavaa hommaa mutta nyt ovat intressit toisenlaiset.

www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Caderusso - heinäkuu 11, 2010, 14:43:19 ip

Samat mielipiteet mullakin. Toimistolla on 15" macbookpro ja kotikoneena parin vuoden ikäinen 24" imacci.
Ja mäkin tosiaan nuorempana vietin paljon aikaa kasaillessa pc-koneita itse. Rakentelinpa muutaman vesijäähdytyksenkin. Mutta siinä vaiheessa kun rupesi olemaan työ- ja perhekiireitä, vaihtui tuo kasaus-harrastelu hyvinkin pian konsolipeliharrastukseen ja sen jälkeen chiliharrastukseen :)
Nykyisin käytän tietokonetta lähinnä viestimiseen, surffailuun, töihin, ja tietysti kodin yleisenä HDvideo-palvelimena (ps3mediaserver). Windows pyörii ikkunassa ja aiemmin kun oli vielä xboxi, käytin windows-ikkunassa muutamaa hyvää pelienpoltto-softaa. Nyttemmin en ole kyllä joutunut windows-ikkunaa käynnistämään varmaan viimeiseen puoleen vuoteen.

Yks juttu mikä ihmetyttää win-puolella on Käynnistä-valikko. Yleensä vuodenkin verran käytössä olleen win-koneen käynnistä-valikon takaa löytynee varmaan lähemmäs 100 tai enemmän ohjelmaa. Kumma kyllä macin palkissa (dockissa) mulla on tällä hetkellä n. 30 ohjelma-kuvaketta ja saan niillä tehtyä aivan kaiken mitä haluankin tehdä.. en tarvitse 100+ käynnistyskuvaketta :D

Ja jos mainitsisin vielä sellaisen jutun kuin iPhone :D :D
Ostin iPuhelimeni tasan 2 vuotta sitten, silloin kun se suomessa julkaistiin. Aiemmin oli pelkästään nokian luureja. En ole varmastikaan koskaan ollut näin tyytyväinen matkapuhelimeen/älypuhelimeen. Aina kun tulee uusia ominaisuuksia, ne saa kätevästi pelkän softapäivityksen muodossa. Nokian tapa valmistaa puhelimia on valitettavasti vielä sellainen, että uuden ominaisuuden hankkiminen tarkoittaa uuden puhelimen ostamista. Tuntuu vaan niin saakelin tyhmältä ostaa aina uusi Nokian luuri, jos haluaa uudet ominaisuudet..

Tuolla aiemmassa kirjoituksessa väiteltiin hieman siitä että onko macissa muka oikeasti helpompi ratkaista eteen tulevat rauta/softa -ongelmat. ON! Koska kaikki koneet on valmistettu melkolailla samoista komponenteista, aina kun joskus on herännyt jokin pieni bugi tai ongelma, vilkaisen vaan Applen support-foorumeita ja siellähän se samainen ongelma on ratkottu jo moneen otteeseen. PC-puolella jos minulla on ongelma jossakin päin konetta ja kone on kasattu useista erilaisista komponenteista, voi hyvinkin olla niin ettei siihen samaan ongelmaan ole kukaan ennen törmännytkään. Applen vehkeissä tuskin koskaan sattunut siten että minä olisin muka se ensimmäinen joka törmää uuteen ongelmaan.
Tässä vaan kovana valttina on komponenttien standardisointi :)

Ainiin, unohdin mainita maccien jälleenmyyntiarvosta! kolmen vuoden ikäisestä macista saa vielä todella hyvän hinnan myydessä käytettynä. Yritäpä myydä kolmen vuoden ikäistä pc-konetta.. Joudut kenties jopa itse maksamaan että joku sen ottaisi  :D

Se, mikä pistää silmään tässä (sinänsä hyvin mielenkiintoisessa) keskustelussa, on se, että Applea ja Windowsia verrataan lähinnä vanhempien Windowsien (XP ja surkea Vista) pohjalta. Kuten aiemminkin monesti todettu, Windows 7 ei ole mikään "messias" käyttöjärjestelmäksi, mutta se on silti ratkaisevasti parempi kuin edeltäjänsä. Ja yllättävän lähellä Mac OS:ää ihan arkipäiväisessä käytössä. Kaverit ovat kopioineet rankasti. ;)

Hupaisaa seiskassa on se, että jätkät eivät ole lopultakaan ihan hiffanneet sitä, miksi Macia rakastetaan. Tuloksena, seiskassa on piirteitä, jotka näyttävät Macilta, mutta eivät kumminkaan "toimi". Sitä voisi kutsua Nokia-ilmiöksi. Asiat toimivat kenties teknisesti, mutta ne eivät ole mukavia tai helppoja käyttää.

Ei silti, että Applekaan olisi ihan aina osunut oikeaan. En tänä päivänä tajua miksi esim. levyke tai CD poistettaisiin vetämällä sen kuvake ROSKAPÖNTTÖÖN. Oma rajoitettu järkeni tulkitsisi sen tietojen tuhoamiseksi. Ja muistan yhä suurella hilpeydellä 90-luvun teho-Macin suomenkielisen Mac OS:n ilmaisun kiintolevylle: "Umpio". Miksei yhtä hyvin: "Umpilisäke"? Okei, tuo ei ollut loukkaus - vain muisto. :)

Ja sitten tuo iPhone...

Olen työskennellyt IT-alalla ja erityisesti sen mobiilipuolella noin 15 vuotta, suuren osan aikaa aivan koko hullunmyllyn keskustassa. Siksi teema on erityisen kiintoisa. :)

Nokian alamäki oli nähtävissä jo 2000-luvun alussa. Samaten, ennustimme (HP:n mobiiliyksikössä) iPhonen omine tietoinemme jo lähes vuosikymmen sitten. Harva tietää, että jo ensimmäisessä iPodissa oli matkapuhelimen ohjelmisto - vain ei sen tekniikkaa.

Moni alan tuttuni yhä pilkkaa iPhonea. Mutta useimmat omistavat sen ja käytännössä kaikki sen omistajat rakastavat laitetta. Se on merkittävä juttu. Moniko julistaa julkisesti rakastavansa Nokiaansa?

Muutama vuosi sitten keskustelin erään Nokian juuri kilpailijalta siirtyneen huippukaverin kanssa asioista. Hän kertoi ensivaikutelmistaan Nokialla: "Mikä minua pelottaa eniten, on se, että juuri kukaan ei koe Applea edes varteenotettavaksi kilpailijaksi, tai iPhonea haasteeksi."

Olimme asiasta yhtä mieltä. Itse pidin Applen tulevaa iPhonea suorastaan tappavan vaarallisena "ongelmana" jo joskus 2005 maissa. Ja Nokia ei tuona aikana tehnyt mitään. Sillä meni hyvin, eli miksi muuttaa mitään..?

Jobs on tehnyt asioita oikein. Asiaa ei voine sanoa tuon selvemmin.

Mutta mitä tapahtuu Jobsin jälkeen? Toivon totisesti, Applen kannalta, että sieltä löytyy hänen tilalleen yksi "one in a billion" erikoislaatuinen superkyky jatkamaan asioita oikeaan suuntaan. Todennäköisempää on, että Apple toteuttaa IT-maailman peruslakia, missä menestyminen on aina väliaikaista ja johtaa ennen pitkää laiskuuteen, ylimielisyyteen ja sitä myöten eroon todellisuudesta. Niin on käynyt kaikille, Nokiaa myöten.

Nokia on siitä jännä firma, että sinne ei ole suuremmin palkattu persoonallisuuksia - vain juuri tietynlaisia, ennustettavia ja tietyllä tapaa "fokusoitua" tulosta tekeviä ihmisiä. Muistan (liiankin) hyvin esim. HP-vuosiltani eron Nokialaisten ja vaikkapa Siemens Mobilen jengin kanssa keskustellessa yhteistyöprojekteissa. Nokialainen piiskattiin toteamaan: "Ei mahdollista, en voi kertoa asiasta enempää." Tai ei vastausta lainkaan. Siemens Mobilella oli aivan toinen meininki, missä mielettömien uusien laitteiden prototyypit, ideat ja mielikuvitus levisivät oikeaksi yhteistyöksi. Surullista vain, että se kaikki tapahtui liian myöhään - Siemens Mobile oli tuolloin jo matkalla perikatoon. Mutta heillä oli hyvä henki ja loistava jengi. He olisivat voineet tehdä kummia...

Että sellaista ääneen muistelua. :)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Janne - heinäkuu 11, 2010, 15:32:31 ip
Kiitos minun puolestani kokoonpanovinkeistä. Pitää paneutua asiaan ajan kanssa, onneksi ei ole kiire hankintojen kanssa :)

Mulla tosiaan on tässä myös sellainen ajatus että kone olisi nimenomaan työkalu ja mahdollisimman näkymätön välikappale. Palkkatyöni teen linux & unix -maailmassa, liki 100% komentoriviltä enkä siellä tarvitse hiirtä juuri mihinkään, alt+tab vaihtaa terminaali-ikkunaa ihan tarpeeksi näppärästi :) Mutta tämä
nyt puheena oleva kone olisi erilaiseen käyttöön, hoitamaan asiat mahdollisimman kivuttomasti ilman säätämistä, virustutkien jatkuvaa rutinaa ja käyttiksen vääjäämätöntä hidastumista. (vaivaako tämä "rekisteripöhö" muuten vielä windows seiskaa?)

Tietokoneen rukkaaminen harrastuksenakaan ei juuri enää kiinnosta, Vic-20 :llä aloitettu touhu oli aikanaa mahtavaa hommaa mutta nyt ovat intressit toisenlaiset.

Wintoosa 7 ei eroa rekisterinsä suhteen tietääkseni edeltäjistään. Mutta enpä ole toisaalta itse kokenut asiasta mitään ongelmia. Eli ehkä jotain on optimoitu. Tuo Tulihepin suosittelema kokoonpano on, uskon, kertomaasi käyttöön jotakuinkin ideaalinen. 6-ytiminen prosu pitää huolen siitä, että vaikka taustalla nakuttaisi virustutkaa tai vaikka mitä, se kaikki jää käyttäjältä täysin huomaamatta. Ja se on seiskan kunniaksi sanottava, että ainakin tämä 64-bittinen versio on täysin vakaa. Ero etenkin XP:hen verrattuna on aika huikea.

Mutta... ainahan tuohon Tulihepin koneeseen voi laittaa vaikkapa Linuxin. Jos siltä tuntuu. :)

Kaltsu

Mikä ihmeen iPhone? Mitäs älykästä siinä on? Eikö puhelimetkaan enään ole puhelimia? Ei mun ole ainakaan tarttenut mitenkään päivittää puhelinta ja hyvin olen saanut puhelut hoidettua. En ymmärrä?  :)
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - heinäkuu 11, 2010, 21:24:37 ip
Mikä ihmeen iPhone? Mitäs älykästä siinä on? Eikö puhelimetkaan enään ole puhelimia? Ei mun ole ainakaan tarttenut mitenkään päivittää puhelinta ja hyvin olen saanut puhelut hoidettua. En ymmärrä?  :)

Sepä se: puhelin ei ole enää puhelin. Se aika on pysyvästi ohi. On vain Internetiin kytkeytyneitä viestintä/viihde/hyötylaitteita, jotka kaiken muun ohessa toimivat enemmän tai vähemmän hyvin myös puhelimena. Sehän Nokialtakin meni ohitse: se teki hyviä puhelimia, muttei osannut muuttua tekemään monitoimilaitteita, jotka toimisivat "elämän kaukosäätiminä" eli yhteytenä kaikkiin palveluihin. iPhone onnistui siinä. :)

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - heinäkuu 11, 2010, 21:29:00 ip

Sepä se: puhelin ei ole enää puhelin. Se aika on pysyvästi ohi. On vain Internetiin kytkeytyneitä viestintä/viihde/hyötylaitteita, jotka kaiken muun ohessa toimivat enemmän tai vähemmän hyvin myös puhelimena. Sehän Nokialtakin meni ohitse: se teki hyviä puhelimia, muttei osannut muuttua tekemään monitoimilaitteita, jotka toimisivat "elämän kaukosäätiminä" eli yhteytenä kaikkiin palveluihin. iPhone onnistui siinä. :)

Ilmeisesti siis jollakin on tuollaiselle laitteelle tarvetta?

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - heinäkuu 11, 2010, 21:32:22 ip

Siltähän se vaikuttaa... Ja tämä on vasta alkua. Esim. oma isäni ei koe tarvitsevansa edes Internetiä tai tietokonetta, saati puhelinta, joka opastaisi hänet lähimmälle Hesburgerille nagapurilaiselle. Mutta vaikka pieni osa ihmisistä tulee kai aina elämään vaihtoehtoisilla tavoilla, nykymeno johtaa siihen, että kaikki on kytkettyä nettiin. Ja isoveljen täydelliseen valvontaan. Ostamme mitä iso raha käskee, teemme mitä päättäjät haluavat - ja kun teet tuhmuuksia, isoveli tietää siitä ja löytää sut hetkessä. Edessä on tavallaan näppärä, mutta samalla aivan painajaismainen yhteiskunta.  8)

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - heinäkuu 11, 2010, 21:43:08 ip
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - heinäkuu 11, 2010, 21:32:22 ip

Siltähän se vaikuttaa... Ja tämä on vasta alkua. Esim. oma isäni ei koe tarvitsevansa edes Internetiä tai tietokonetta, saati puhelinta, joka opastaisi hänet lähimmälle Hesburgerille nagapurilaiselle. Mutta vaikka pieni osa ihmisistä tulee kai aina elämään vaihtoehtoisilla tavoilla, nykymeno johtaa siihen, että kaikki on kytkettyä nettiin. Ja isoveljen täydelliseen valvontaan. Ostamme mitä iso raha käskee, teemme mitä päättäjät haluavat - ja kun teet tuhmuuksia, isoveli tietää siitä ja löytää sut hetkessä. Edessä on tavallaan näppärä, mutta samalla aivan painajaismainen yhteiskunta.  8)

Niin, tuntuu tuo tekniikka menevän sen verran kovaa vauhtia eteenpäin, että näin voi vielä käydä.

Eikä me edes tarvita näitä kaikkia tekniikan "ihmeitä". Ihmiset vain eristäytyvät omien "kaiken osaavien" laitteidensa äärelle.

jla1710

Mä voisin myydä vesijäähyn jollekin. Otin sen just irti ja ajattelin maccia samaan aikaan :)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

e-Boy

Eipä se iTuote nyt niin ihmeellinen ole. Omenapojat ovat osanneet laittaa vähän enemmän animaatiota toimintojen välille kuin Nokian pojat, ja se on hienoa. Prosessorin hitaus on osattu peittää hienosti pitkällä animaatiolla, kaikki näyttää hitaudesta huolimatta sujuvalta. Nokialla vastaavat toiminnot vain töksähtävät näytölle. Molemmat luurit siis tekevät samat hommat, mutta Omena tekee sen vähän hienommin, siksi hinta on kerrottu kahdella vastaavaan Nokialaiseen verrattuna. Lisäksi Omena osaa käyttää termejä kuten "Mullistava", "Uskomaton", "Ainut oikea tapa", jne. Iso alkukirjain, hieno sana ja piste lopussa. Kaikki on hienoa ja ihmeellistä!

Ei mutta, kyllä se Apple osaa muotoilun nykyään. Pitäisköhän seuraavaksi puhelimeksi hommata iPhone? Tosin vähän arveluttaa josko puhelu katkeaa jos pidän kiinni puhelimen väärästä kulmasta....

8)
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: e-Boy - heinäkuu 12, 2010, 02:17:26 ap
Eipä se iTuote nyt niin ihmeellinen ole. Omenapojat ovat osanneet laittaa vähän enemmän animaatiota toimintojen välille kuin Nokian pojat, ja se on hienoa. Prosessorin hitaus on osattu peittää hienosti pitkällä animaatiolla, kaikki näyttää hitaudesta huolimatta sujuvalta. Nokialla vastaavat toiminnot vain töksähtävät näytölle. Molemmat luurit siis tekevät samat hommat, mutta Omena tekee sen vähän hienommin, siksi hinta on kerrottu kahdella vastaavaan Nokialaiseen verrattuna. Lisäksi Omena osaa käyttää termejä kuten "Mullistava", "Uskomaton", "Ainut oikea tapa", jne. Iso alkukirjain, hieno sana ja piste lopussa. Kaikki on hienoa ja ihmeellistä!

Ei mutta, kyllä se Apple osaa muotoilun nykyään. Pitäisköhän seuraavaksi puhelimeksi hommata iPhone? Tosin vähän arveluttaa josko puhelu katkeaa jos pidän kiinni puhelimen väärästä kulmasta....

8)

Yhtä kaikki, jokainen (!) tietämäni iPhonen käyttäjä (ja heitä on paljon) rakastaa laitettaan sen mahd. puutteista huolimatta. Mutta näyttäkääpä minulle Nokiaa samalla tavoin rakastava käyttäjä...  Siinä se ero. Tuoteuskollisuus ei synny tyhmyydestä, vaan tyytyväisyydestä. Apple on tehnyt jotain oikein iPhonessa. Nokia-fanit voivat raivota ja väittää vastaan, mutta tosiasia on, että iPhonen markkinaosuus sen kun kasvaa ja Nokian pienenee. iPhone saa aikaan lähinnä innostusta, uudet Nokiat lähinnä pilkkaa ja epäluuloja. Apple teki paremman puhelimen.

Ja kyllä, itsellänikin on Nokia, ties kuinka mones. Mutta jos olisi varaa, saattaisin hyvinkin hankkia iPhonen...

e-Boy

heinäkuu 12, 2010, 03:29:40 ap #95 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 12, 2010, 03:33:45 ap käyttäjältä e-Boy
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - heinäkuu 12, 2010, 03:01:35 ap
Yhtä kaikki, jokainen (!) tietämäni iPhonen käyttäjä (ja heitä on paljon) rakastaa laitettaan sen mahd. puutteista huolimatta. Mutta näyttäkääpä minulle Nokiaa samalla tavoin rakastava käyttäjä...  Siinä se ero. Tuoteuskollisuus ei synny tyhmyydestä, vaan tyytyväisyydestä. Apple on tehnyt jotain oikein iPhonessa. Nokia-fanit voivat raivota ja väittää vastaan, mutta tosiasia on, että iPhonen markkinaosuus sen kun kasvaa ja Nokian pienenee. iPhone saa aikaan lähinnä innostusta, uudet Nokiat lähinnä pilkkaa ja epäluuloja. Apple teki paremman puhelimen.

Ja kyllä, itsellänikin on Nokia, ties kuinka mones. Mutta jos olisi varaa, saattaisin hyvinkin hankkia iPhonen...
Näin se on.

Applen vahvuus on:
1.Softa, iPhonen käyttiksessä kaikki on sujuvaa, hienosti animoitu, hienot isot kuvakkeet. Se liittyy jo ensivaikutelmaan, joka on erittäin tärkeä asia.
2.Yksi puhelin, yksi käyttis - helppoa ohjelmakehittäjille
-vastakohtana Nokia syytää markkinoille paljon kännyköitä, Nokian käyttiskään ei oikeen tahdo vakiintua. Oli Symbianit, kaikki S40, S60, S90, v1,2,3 jne..... Tuli Maemo. Tulee Symbian ^ 3. Tulee Symbian ^ 4. Tulee MeeGo. Ohjelmistonvalmistajille kiva, tehdä nyt sitte ohjelmia, ku ei tiedä mihin keskittyis.
3.Ja onhan se nätti, muotoilultaankin.

Nokian seuraavaksi tuleva lippulaiva, N8 pesee iPhonea raudallaan, varsinkin kamerallaan. Mutta se softa......  :o Symbian ^3, on mahdollista että N8 on ainoa Nokian puhelin mihin tuo käyttis ikinä tulee. Ja se sujuvuus... Eihän tuon lopullista versiota vielä ole nähty, mutta mikäli vanhat merkit pitävät paikkaansa, niin eihän se iSoftalle pärjää alkuunkaan.

Silti uskon, että tulen ostamaan N8:n iPhonen sijasta, juuri tuon huippu kameraominaisuuksien vuoksi, ja hinta on puolet halvempi iPhoneen verrattuna. Samat asiat ja enemmänkin saa sillä taatusti tehtyä kuin iPhone 4llä. Mutta ei yhtä hienosti ja laajalla ohjelmistovalikoimalla.

Edit: Saattaa olla että tämä "vähän" rönsyili tuosta "Tietokonetta ostamassa" aiheesta....  ;)
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

Kaltsu

Täällä kun on viisaita konemiehiä, niin voiskos joku kertoa mitä pitää hankkia että saisin nettini langattomaksi?

Eli kannettavasta löytyy wlan ja joku Wi-Fi(mikä sit lieneekään). Nettiliittymä on kiinteistöliittymä eli törkkään nettipiuhan suoraan seinään kiinni, ei ole mitään "boksia" välissä. Eteisessä on sähkökaapissa sellainen jakorasia, mistä voi piuhaa siirtämällä siirtää yhteyden 8:aan eri "seinäreikään". Piuhan toisessa päässä lukee ATK eli ilmeisesti tuon piuhan päähän tarttis joku "antennimööbeli" hommata? Mikä ja mistä?

linker

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - heinäkuu 12, 2010, 03:01:35 ap
Yhtä kaikki, jokainen (!) tietämäni iPhonen käyttäjä (ja heitä on paljon) rakastaa laitettaan sen mahd. puutteista huolimatta. Mutta näyttäkääpä minulle Nokiaa samalla tavoin rakastava käyttäjä...

Ei jumalaut! Mää en millän lakka ihmettelemäst et kui mies tommotti pitä kaike romu takanans. Kui helvetin taval sitä voi oikke rakasta rätei ja lumpui. Jokku rakastava nätei flikoi, ja sen mää kyl ymmärrä. Mut kuin helvetin taval lumpui? Ei, mää olen mahrottoman hämmästyny. Mää ihmettelen kauhiast tämmöst. Mää ole niinku klapil päähä lyäty.

-Tuntemattoman Sotilaan Hietanen

:::

Caderusso

Oikeastaan iPhonen suurin etu mielestäni on AppStore, joka toimii vain yksinkertaisesti helvetin hyvin.
Sitä on turha edes lähteä vertaamaan Nokian Ovi-palveluun  :P

AppStoren ansiosta siihen iPuhelimeen todellakin saa juuri ne ohjelmat mitä itse tarvitsee ja käyttää. Ja tietysti miljoona ylimääräistäkin :D

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - heinäkuu 12, 2010, 12:46:29 ip
Täällä kun on viisaita konemiehiä, niin voiskos joku kertoa mitä pitää hankkia että saisin nettini langattomaksi?

Eli kannettavasta löytyy wlan ja joku Wi-Fi(mikä sit lieneekään). Nettiliittymä on kiinteistöliittymä eli törkkään nettipiuhan suoraan seinään kiinni, ei ole mitään "boksia" välissä. Eteisessä on sähkökaapissa sellainen jakorasia, mistä voi piuhaa siirtämällä siirtää yhteyden 8:aan eri "seinäreikään". Piuhan toisessa päässä lukee ATK eli ilmeisesti tuon piuhan päähän tarttis joku "antennimööbeli" hommata? Mikä ja mistä?

Wlan tukiasema siihen seinäreikään kiinni, siis sellainen jossa ei ole modeemia samassa lootassa. Noihin saa yleensä muutaman koneen piuhallakin kiinni. Periaatteessa modeemin sisältäväkin purkki toimii mutta voi vaatia vähän virittelyä saada toimimaan kunnolla varsinkin jos saat vain yhden julkisen IP-osoitteen.

http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/406527
http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/364277
http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/67969
http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/172307
http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/170360

Esimerkiksi noiden pitäisi olla käypäsiä, laatuun/toimivuuteen en ota kantaa (Itselläni on vanha Linksys WRT-54G).