tammikuu 10, 2025, 11:51:18 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Elämänsä mömmöillä yms paskalla pilanneet...

Aloittaja Tomppa, heinäkuu 05, 2010, 21:58:49 ip

« edellinen - seuraava »

Neutroni

Lainaus käyttäjältä: Pankkipoju - heinäkuu 06, 2010, 11:19:30 ap
Kuulostaa melkoiselta propagandalta...

Siis itse tiedän yhden varikon jossa on 60 000 annosta amfetamiinia, jota jaetaan harkinnan mukaan.
Lähihistorian sodissa kaukopartioukot veti todella isoja annoksia....

Kaukopartiojoukkojen työterveys tähtää vain siihen, että he pystyvät suorittamaan tehtävänsä. Loppuelämällä ei ole väliä.

Lainaussiitä huolimatta ukot toipuu aina ennalleen ja palaa siviiliin ihan normaaleina henkilöinä..

Käsittääkseni sotaveteraanien psykologiset traumat ovat massiivinen ongelma kaikkialla maailmassa. Ja olivat sitä myös Suomessa aikanaan.

Tiedän kyllä riittävän monta elämänsä viinalla pilannutta ja jonkun laittomillakin päihteillä pilanneen, että varsinkin aina kun nuoremmat tyypit, jotka ymmärtävät asiasta täsmälleen yhtä paljon kuin sika Pohjantähdestä, ihannoivat mitä tahansa päihdettä haitattomana ja hauskana viihdemömmönä, jonkinlainen säälinsekainen vihareaktio nousee pintaan. Onneksi tunnen myös sellaisia, jotka ovat nousseet huumehelvetistä normaaliin elämään.

Pankkipoju

heinäkuu 06, 2010, 12:01:44 ip #21 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 06, 2010, 12:06:07 ip käyttäjältä Pankkipoju
Lainaus käyttäjältä: Neutroni - heinäkuu 06, 2010, 11:44:31 ap
Kaukopartiojoukkojen työterveys tähtää vain siihen, että he pystyvät suorittamaan tehtävänsä. Loppuelämällä ei ole väliä.

Tulee pikkasen taas maalaisjärki vastaan...

Siinä vaiheessa kun ukot lähtee liikkeelle, tehtävän onnistumisen kannalta on olennaisinta että pystyvät etenemään mahdollisimman huomaamattomasti, pitävät saman verran ääntä kuin varjonsa.

Tyhmintä mitä ikinä voisi tehdä, olidi käskeä ukkojen korkkaamaan amfetamiinisa tässä kohtaa. Olis meinaa aika retee retkue lähdössä torrakkojen kanssa pöpelikköön. Voi olla että niitä olis aika mahdotonta käskeä odottelemaan ojanpohjalla kuutta tuntia täysin äänettä.
Lisäksi laiminlöisivät täydellisesti nesteytyksen, ravinnon ja levon. Eli todennäköisesti vetäisivät itsensä siihen kuntoon etteivät enää edes tehtävästä suoriutuisi perille päästyä.

Ihan maalaisjärjen valossa ne kemikaalit on sitä varten kun ei enää ole loppuelämää.

blarney

Pervitiini on tarkoitettu viimeiseksi keinoksi epätoivoisiin tilanteisiin, esimerkiksi jos tehtävä menee munilleen ja partio havaitaan ja joutuu takaa-ajetuksi. Tällöin on parempi ottaa nappi kuin joutua ammutuksi mikäli voimat ovat sen verran vähissä ettei toivoa omien joukkojen pariin pääsystä muuten ole.

Tepi

Pari vanhaa kaveria on vetänyt kolmiorauhoittavilla itsensä multiin...sitten on muutama vanha tuttu jotka ovat juuttuneet kultaisen 90-luvun alkuun elämäntavaltaan.
http://ruoka.fi/blogit/paahtaja/

Älä koskaan leiki naisen sydämellä, koska hänellä on vain yksi sellainen. Leiki mieluummin hänen tisseillään, sillä niitä hänellä on kaksi.

Xbow

Pari kaveria sähelsi joskus 15 vuotta sitten itsensä kohtuu rappiolle: piriä, lappua, teemuja, pameja, kannabista yms... Kovempiin aineisiin eivät tiettävästi kajonneet. Molemmat pääsivät kuiville, pahemmin vajonneelle auttoi muutto toiseen paikkakuntaan sekä totaalinen elämän reset nappulan painaminen. Joku vuosi sitten kun näin, niin oli tyyppi fyysisesti paljon paremmassa kunnossa ja aivoituksetkin normalisoituneen oloiset :) Ja ihan töissä ovat nyt. Mutta kovaa tahtoa se irtaantuminen vaatii.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Neutroni

Lainaus käyttäjältä: Pankkipoju - heinäkuu 06, 2010, 12:01:44 ip
Siinä vaiheessa kun ukot lähtee liikkeelle, tehtävän onnistumisen kannalta on olennaisinta että pystyvät etenemään mahdollisimman huomaamattomasti, pitävät saman verran ääntä kuin varjonsa.

Tyhmintä mitä ikinä voisi tehdä, olidi käskeä ukkojen korkkaamaan amfetamiinisa tässä kohtaa.

Niin, mutta sitten kun ne ovat olleet 3-4 vuorokautta reissussa syömättä ja nukkumatta, sitä amfetamiinia ottamalla voikin jo saada puilta ja pikkukiviltä neuvoja saavan porukan jälleen raiteilleen, hetkeksi. Ja kaipa amfetamiinin annostelullakin voi vaikuttaa sen tehoon. Tuskin sotatilassa otetaan samaa annosta kuin paatunut narkkari.

LainausIhan maalaisjärjen valossa ne kemikaalit on sitä varten kun ei enää ole loppuelämää.

No mitä hyötyä amfetamiinista on tuollaisessa tilanteessa? Jos on tarve tappaa itsensä pikaisesti, amfetamiini on mitä huonoin aine.

Pankkipoju

Lainaus käyttäjältä: Neutroni - heinäkuu 06, 2010, 13:12:06 ip

Niin, mutta sitten kun ne ovat olleet 3-4 vuorokautta reissussa syömättä ja nukkumatta, sitä amfetamiinia ottamalla voikin jo saada puilta ja pikkukiviltä neuvoja saavan porukan jälleen raiteilleen, hetkeksi.

Nope,

tässä kohtaa ukkoja ei saa enää raiteilleen kun riittävällä levolla.
Ihminen kuolee unenpuutteeseen nopeammin kuin nesteen, joten tuossa kohtaa ihminen näkee unet hereillä ollessaan, eli ajautuu juuri deliriumiin.. Sekavuustilaan jossa nukkuu silmät auki kävellessään.

Tässä kohtaa fokus voi koostua enää kaksisanaisista lauseista, kuten: "tuohon suuntaan"...

Aji Inferno

Se mua tässä viime aikojen keskustelussamme vähän ihmetyttää ja melkein huvittaakin, että kovimmin kirvestä kaikkeen h-amppuiluun liittyvään ovat iskemässä samat jannut, jotka polttavat kuin korsteeni ja luultavasti (?) ottavat lasillisenkin silloin tällöin. Olenko ainoa, jonka mielestä tässä on jotain vähän kummallista?  8)  Luulen, että raivoraittiilla ja savuttomalla voisi olla jonkinlainen (?) oikeus tuomita toisten tekemisiä, mutta tuskin meillä, jotka kukin omilla tavoillamme sekoitamme päätämme ja haemme nautintoamme siitä. Meikäläisen valinta mielipaheeksi asiassa olisi valkkari. ;)

Pahavaatt

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - heinäkuu 06, 2010, 20:45:05 ip
Se mua tässä viime aikojen keskustelussamme vähän ihmetyttää ja melkein huvittaakin, että kovimmin kirvestä kaikkeen h-amppuiluun liittyvään ovat iskemässä samat jannut, jotka polttavat kuin korsteeni ja luultavasti (?) ottavat lasillisenkin silloin tällöin. Olenko ainoa, jonka mielestä tässä on jotain vähän kummallista?  8)  Luulen, että raivoraittiilla ja savuttomalla voisi olla jonkinlainen (?) oikeus tuomita toisten tekemisiä, mutta tuskin meillä, jotka kukin omilla tavoillamme sekoitamme päätämme ja haemme nautintoamme siitä. Meikäläisen valinta mielipaheeksi asiassa olisi valkkari. ;)

Olen huomannut saman :D Esimerkiksi toisinaan kanjabista poltteleva (kohtuullisissa määrin, ei muita päihteitä käyttele ja asiat reilassa siviilipuolella kuten kenellä tahansa meistä) ja asiasta avoimesti rupatteleva kaveri meni kotipaikkakuntansa baariin, jossa sitten viikonloppukännäävät tutut vetivät asiasta herneen nenään viimeisen päälle. Liekö sitten noussut me ja muut -asetelma ja kaiken henkilökohtaisen kokemushoristontin ulkopuolelle jäävän torjuminen pahana ja omaa maailmankuvaa vahingoittavana päälle, sitä ei tarina kerro. Tai jonkinlainen kulttuurisidonnaisuus (islam, hindulaisuus), kun kuumassa Marokossa ja Intiassa savuttelu on ok mutta alkoholi ei, vastaavasti sitten kylmässä pohjoisessa viina is best.
Tietenkin kolikossa on toinenkin puoli, vähän huolestuttaa "pyhästä maailman pelastavasta yrtistä" puhujien mielenterveys, sama jos väittäisi nousuhumalan olevan ratkaisu kaikkeen. (Historiankirjojen perusteella viina oli ennen yleislääke ihan kaikkeen, että tuota.)

Itse nappasin juuri lohdutukseksi kopsun yhden tähden jallua, kun isäntäväki lähti talosta lomalle viikoksi. Tästä mä tykkään.

Aji Inferno

Onko leffa Easy Rider tuttu? Takavuosien jenkkilässä ei väärä ihonväri ollut ainoa tapa saada etenkin etelävaltioissa turpiinsa tai jopa nirri pois. Valkoihoinenkin saattoi saada saman kohtelun, ihan vaikka vaan pitkillä hiuksillaan. Siellä oli (ja on) paljon VIHAISIA punaniskoja, jotka raamattuunsa nojaten katsovat omaavansa oman käden oikeuden oikaista tai jopa tappaa heidän perusarvoilleen epämieluisat ihmiset.

Tässä keskustelussa ei ole oikeastaan mitään eroa siihen meininkiin. Meillä on suomessa oma porukkamme, joka nitistäisi jokaisen "pitkätukkahipin" tai "mutakuonon" tai jne. tilaisuuden tullen - tai ainakin toivottaisi nämä helvettiin suomesta. Saisin tällä kommentilla jossain Alabamassa sakinhivutuksen. Mutta meillä suomessa on aivan sama ongelma, mitä lama vielä ruokkii. Asenteet jyrkkenevät ja maailmankuva mustavalkoistuu. Ääriliikkeet saavat kannatusta.

Hamputtelu on tällä foorumilla kiellettyä, mutta juuri tupakoitsijoiden ja alkoholia käyttävien raivoisa kritiikki tuota väkeä kohtaan on aika tekopyhää. Juoppo ei ole sen parempi kuin pilviveikkokaan. Ja mitä tupakkaan tulee, jätetään sanomatta. En ole itsekään täysraitis, joten ei ole varaa kukkoilla muille. Ei ole muillakaan.

Rankkapanda

Henk.koht. on sama minulle millä ihminen tuhoaa ruumistaan jos halajaa sitä tuhota. Roskaruoka, viina, tupakka, huumeet, ihan mikä tahansa. Minua se ei haittaa, koska oma ruumis->oma valinta. Jos se muita vahingoittaa, niin mielipide muuttuu kummasti.

ottulo

heinäkuu 07, 2010, 08:40:22 ap #31 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 07, 2010, 08:43:45 ap käyttäjältä Noseless
Lainaus käyttäjältä: Rankkapanda - heinäkuu 07, 2010, 00:45:37 ap
Henk.koht. on sama minulle millä ihminen tuhoaa ruumistaan jos halajaa sitä tuhota. Roskaruoka, tenu, tupakka, huumeet, ihan mikä tahansa. Minua se ei haittaa, koska oma ruumis->oma valinta. Jos se muita vahingoittaa, niin mielipide muuttuu kummasti.

Samalla kannalla jokseenkin täysin. Jos oma kantti ei riitä pitämään omasta kropasta huolta, niin en näe, että se mitenkään olisi muiden, esim. valtion velvollisuus siitä huolehtia. Se vain tuppaa olemaan niin, että kontrolloimaton huumausaineiden (mukaan lukien tietty alkoholi) käyttö aiheuttaa haittaa myös ulkopuolisille.
Yksi ratkaisukeino voisi olla kaiken huumaavan täydellinen vapauttaminen maailmanlaajuisesti. Ne, jotka eivät käytä ja onnistuvat välttämään muutenkin haittoja, jäävät hoitamaan jälkikasvua, yltiökäyttäjät huolehtivat itse itsestään ja ikävä kyllä parista sivullisestakin pahimmillaan. Siinä olisi osittainen ratkaisu myös ylikansoittumiseen. Ihmisillä vain ei ole kanttia sanoa, että nyt meitä on liikaa ja joltain pitäis laittaa nirri pois että edes osa porukasta voi jatkaa mukavasti matkaa. Eikä tietysti halua olla itse siinä joukossa, saatikka joku lähimmäinen/tuttu. En itsekään toivo tuollaista. Kunhan kirjoittelen lämpimikseni.

E: Ketjun aiheeseen liittyen: En tunne henk. koht. ketään itsensä hengiltä aineilla saanutta, mutta toki tuttavapiiristä olen juttuja kuullut. Rajatapauksena rinnakkaisluokan puolituttu, joka kännissä lähti ajelemaan, kaikki arvaavat minne matka päättyi. En muista, oliko ajokortti-iässä vielä siinä vaiheessa. Itse en sauhuttele, vaikka avokki sitä vielä harrastaakin. Alkoholia juon, jos "tilanne vaatii", esimerkiksi maljat ja skoolaamiset on ok, mutta humalan tai huvin vuoksi ei tule juotua. On niitä muitakin hyvänmakuisia juomia, eikä tule edes heikko olo. :D

futuristi

heinäkuu 07, 2010, 09:40:23 ap #32 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 07, 2010, 09:42:20 ap käyttäjältä futuristi
Mielipiteeni asiasta on se, että koska ihmiset ovat hyvin usein itsetuhoisia eli tässä tapauksessa käytetään synteettisiä mömmöjä ja joskus jopa luonnontuotteita itselle vahingollisella tavalla ja aihe piilotetaan maton alle, niin tämä itsetuhoisuus lisääntyy, kun ongelmat piilotetaan. Jos sinulla on ongelma, niin se asia ei korjaannu pimeillä kujilla; diileri psygologina.

Jos yhtään seuraa maailman menoa, niin jokapuolella uudet tutkimukset puhuvat karua kieltään: kieltolaki ei toimi. Itseasiassa, kieltolaki aiheuttaa itse ongelmia.

Macc

Tässä yhden Ylen Silminnäkijä-ohjelman jakson kuvaus, tähän aiheeseen (löysästi) liittyen:

Silminnäkijä: 54 vuotta koukussa

Huumeita käytettiin ja salakuljetettiin Suomessa laajasti jo 1920-luvulla. Tunnustetuksi ongelmaksi huumeet nousivat vasta sodanjälkeisessä Suomessa. Sodassa haavoittuneille annettiin morfiinia, kaukopartiomiehille jaettiin piristävää amfetamiinia ja rivimiehet saivat yskänärsytykseen heroiinitabletteja. Huumekoukkuun jäi satoja veteraaneja. Kovin montaa 1940- ja 1950-luvun narkomaania ei ole elossa kertomassa suomalaisen huumekulttuurin alkuajoista.

76-vuotias helsinkiläinen Usko on poikkeus. Hänen ennätyspitkä huumekierteensä alkoi haavoittumisesta kesällä 1944 Karjalan kannaksella. Usko oli haavoittuessaan 17-vuotias. Hän pääsi kovista huumeista eroon vasta 71-vuotiaana. Hän on siis käyttänyt huumeita kuudella eri vuosikymmenellä.

Vapaaehtoisena sotaan lähtenyt ja jalkoihin haavoittunut Usko jäi koukkuun heti sotilassairaalassa: "Kun morfiinia sai niin ruusut kukkivat. Ei olut kipuja. Morfiinia, metadonia, heroiinia...Olin jo vuonna -44 täysi narkomaani. Ja heroiinia, sitä oli sodassa tarjolla liikaa. Korsuissa hyllyillä ja lääkintämiesten laukut täynnä. Yskä kun oli tai kolotti, niin heitettiin heroiinitabletteja käteen, että ota tuosta. Eihän sitä ymmärtänyt mitä se oli.", Usko muistelee.

Kansainvälinen oopiuminvalvontalautakunta huomautti useaan kertaan Suomea jo 30-luvulla, että maassa käytettiin suhteettoman paljon apteekista saatavaa heroiinia. Heroiinilääkkeitä sai jopa krapulaoireiden hoitoon, niinpä heroiinin kulutus oli Suomessa asukaslukuun suhteutettuna aivan maailman kärkitasoa. Heroiinia sisältävät lääkkeet poistettiin apteekeista vasta vuonna 1957. Huumeiden hallussapito kiellettiin vuonna 1966. Sitä ennen yhteiskunta oli suhtautunut narkomaaneihin yksittäistapauksina, joiden ongelmat pyrittiin ratkaisemaan terveydenhuollon toimenpitein.

Huoltopoliisin tilastojen mukaan Helsingissä oli sodan jälkeen 500 narkomaania. "Väärensin reseptejä, valehtelin lääkäreille, lahjoin niitä esimerkiksi konjakilla ja koko ajan piti kiertää ympäri maata että mistä, mistä saa huumeita. 50-luvulla käytin metadonia, sillä tuli toimeen aika hyvin. Töissä en ole käynyt koskaan. Murtoja en ole tehnyt enkä ryöstöjä. Sain rahaa äidiltä. Ja myin huumeita muille, jos suoraan sanotaan. Se oli hirveän yksinäistä elämää. Eihän minulla siksi ole vaimoa eikä lapsiakaan", Usko kertoo.

Varsinaista laajaa huumeyhteisöä ei Uskon mukaan Helsingissäkään vielä 50-luvulla ollut. Kun huumeiden käyttö yleistyi hippiajan myötä 1960-luvun lopulla pysytteli Usko uskollisesti kovissa aineissa. "Poltin kerran piipullisen hassista. Se ei maistunut. En minä saanut siitä mitään, ihan kuin tupakkaa olisi polttanut." Usko yritti useita kertoja eroon aineista äitinsä pyynnöstä. Tulokset olivat huonoja ja Usko diagnosoitiin parantumattomaksi narkomaaniksi. Lopulta Uskokin havahtui: "Joulut ja juhannukset meni kaikki. Äidin haudalla olisi pitänyt käydä, mutta huumeita vaan piti saada. Olin niin täynnä itseäni."
Hän hakeutui hoitoon ja huumekierre katkesi vasta vuonna 1998. "Olen yhä elossa kai siksi, että en ottanut liikaa vaan sen, minkä tarvitsin."

[lähde: Yle Silminnäkijä, lähetetty TV2 12.8.2004]

Eipä ole enää nähtävissä verkossa ko. ohjelmaa... Mutta tuo tekstikin antaa jo jonkinlaisen kuvan siitä, minkälaista meno on ollut sotien jälkeisessä Suomessa.

biblo

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - heinäkuu 07, 2010, 09:28:49 ap

Jos perjantaikossukkaa ja marlboroa ei pysty lutkuttamaan sortumatta huumeisiin, ei kyse mielestäni ole "mustavalkoisen ajattelun vastustaminen" vaan ihan vain luonteen heikkous.

Kyllä sekin kertoo luonteen heikkoudesta jos tosiaan tarvitaan tupangia ja viunaa viikonloppuisin. Ketään tässä asiassa puolustamatta.

Dyykkaamisesta sen verran, että sitähän kannattaa tehdä ainenkin näin työttömänä. Kaikenlaista ruokaa jne on tullut tongittua ja syötyä. Se vaan vaatii sen pykälän että kehtaa lähteä..
"Grow food, not lawns"

blarney

heinäkuu 07, 2010, 14:50:25 ip #35 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 07, 2010, 14:53:31 ip käyttäjältä blarney
Mustavalkoisuus ei ole mitenkään tuomittavaa. Vaatii selkärankaa vetää raja johonkin ja pitää se, oli se raja kuinka keksitty tahansa. Viuna ja kessu on sallittu, huimausaineet eivät joten miksi lähteä kikkailemaan "Viuna&kessu on jees ja sit pilvi vois olla niinku jees tai ainakin jos vain itsekseen polttais ja sit kovat huumeet olis nöy."

Jos tenu ja tupakka ei olisi historiallisista ja kulttuurillisista syistä päässyt sellaiseen erikoisasemaan kuin ovat, laskettaisiin ne samalla tavalla huumeiksi. On kyllä ihan turha asettaa itseään mitenkään jalustalle koska päihdyttää itsensä vain laillisilla aineilla, yhtä haitallisia ne ovat käyttäjälleen kuin laittomatkin aineet. Miten sinä vetäisit rajan jos asuisit jossain muslimimaassa, jossa alkoholi on kielletty? Tiedät ettei lasi viiniä silloin tällöin tee kenestäkään juoppoa, mutta laki kieltää sen silti. Jos tälläisessä maassa sorrut viinilasiin, sinut leimataan juopoksi ja pistetään vankilaan.

Juoppo ei ole ehkä parempi kuin narkkari, mutta en ole koskaan kuullut, että juoppo ryöstäisi mummoja tai autostereoita rahoittaakseen juomistaan. Juopot eivät myöskään myy tenua raittiillle ihmisille.

Kummastuttaa miten ei osata erotella aineista johtuvia haittoja lainsäädännöstä johtuviin haittoihin. Kieltolain aikaan suomessa tenun ympärillä pyöri samanlainen rikollinen bisnes kuin nykyään huumeiden ympärillä. Juopot möivät siis tenua raittiille ihmisille (no ei varmaan oikeasti, tuskin raittiit ihmiset tenua ostaa) ja ryöstelivät mummoja (vaikka ei mummoilta kovin isoa saalista varmaan irtoa). tenun tullessa lailliseksi järjestäytynyt rikollisuus sen ympäriltä hävisi, mutta kännissä perseily jäi. Ei se ole ihan yksi tai kaksi rikosta mitä alkoholin vaikutuksen alaisena tehdään, huumerikollisuus on pientä sen rinnalla (ja sekin johtuu pääosin lainsäädännöstä).

Juopot eivät myöskään osta nautintoainettaan järjestäytyneeltä rikollisuudelta.

Tämä nyt on sellainen möläytys, että epäilen kirjoittajaa zibulaksi. Kieltolain aikaan tenu ostettiin järjestäytyneeltä rikollisuudelta. Hollannissa kannabis ostetaan kahviloista, ei rikollisilta. Kai ymmärrät että rikos itsessään on täysin ihmisten luoma konstruktio, mikään asia ei ole itsessään "rikos". Tästä huomaa taas kyllä että suurimpaan ääneen huutelijat eivät osaa kovin syvällisesti asioiden syy-seuraus suhteita miettiä. Moraali perustuu samanlaiseen mustavalkoiseen rangaistuksen pelkoon kuin pikkulapsilla: jos toimesta on säädetty rangaistus, se on väärin muuten oikein. Olet selvästi sellainen ihminen, että jos rangaistukset ylinopeuksista poistettaisiin ajelisit niin nopeasti kuin auto kulkee ja ennen pitkää tappaisit itsesi prosessissa kun ei ole isä/äiti/valtio kertomassa kuinka pitää toimia. Fiksut ihmiset osaavat säätää toimensa ja auton nopeutensa tilanteen mukaan, ei siksi että joku muu teki sen päätöksen joskus puolestasi.

Edit: Vittu näitä sanafilttereitä, mikäli asioista ei voi keskustella normaaliin tapaan ilman filttereitä, samantien voisi sulkea koko muun keskustelun osion.

biblo

"Grow food, not lawns"

Aji Inferno

Tämä on ihan mielenkiintoista keskustelua foorumin sääntöjen rajamailla (kunhan ei mene henkilökohtaisuuksiin: asiat ehkä riitelevät, ihmiset eivät). Minusta tuo muslimimaa-vertaus oli varsin hyvä. Siellä kun tosiaan kaljapullokin on usein *laiton*, eikä asialla ole mitään yhteyttä aineen todelliseen haitallisuuteen.

On totta, että rajat on pakko asettaa jonnekin. Niin tällä foorumillakin, kuten olette havainneet. Rajat eivät ole aina kaikkien mielestä oikeudenmukaisia, eivätkä aina edes täysin järkeenkäypiä. Mutta ne on oltava. Se on yksi asia. Toinen asia on ns. "järjen käyttö sallittu", lainatakseni vanhaa ylivääpeliäni...

Alkoholi aiheuttaa suomessakin suunnattomasti inhimillistä tuskaa. Pilattuja lapsuuksia. Rikkoutuneita avioliittoja. Tarpeetonta väkivaltaa kaduilla ja kapakoissa + kodeissa. "En mä tiedä miksi mä löin sitä... mä en muista mitään!" Parisuhde-uskottomuutta. Sairauksia ja lihavuutta. Jne.

Siinä kaikessa on minusta kyllä mietittävää, vaikkei asioille mitään voisikaan tehdä.

Aji Inferno

Tästä sais taas yhden suomi-iskelmän (laulajaksi vaikka Tauno Tampio): "Mä olen rantojen mies, housut paskassa kukaties... Ei ole mulla muuta, jano kuivaa suuta, oi rakas miksi minut hyyyyyylkäsit?"

Tomppa

...ja veit mennessäsi telkkarin...asunnon ja autooon...mitään jättenyt eeet...

tämä jollakin valssisävelellä niin hyvä tulee..

Onhan moogetmoos tehnytkin jo kappaleen "kuningas alkoholi"..

ihmettelen että miten roilla rantojen asukilla maksa kestää...

Lahdessakin on niemen satama-alueella noita ranta-asukkaita yms..

muutamassa sodan aikaisessa "kellarissa" asuu pari..yms.. tosin Lahdessa ei ole liikaa noita rannan miehiä..

rytmirane kuoli paavolan cittarin dösäpysäkille viimekesänä