tammikuu 10, 2025, 19:14:55 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Antivitutusta ilmassa

Aloittaja Tepi, heinäkuu 10, 2010, 15:28:34 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Kun saa vetoköyden korkealle eli yli 10 metriin, niin tuollaisen koivun vetäisee yhdellä kädellä ...
Se se ongelma mulla oli, kun en osaa tai pysty oikein heittelemään, kun olkapää on joskus rusahtanut  :-\

Viimeisessä ratkaisu oli heitto-onki ja sopivan kevyt köysi jonka sai hinattua onkisiimalla puun yli. Ei kovin optimi sekään. Se on aika säkäpeliä ettei siima jämähdä johonkin kuoren halkeamaan jumiin.

Nyt suunnittelen ison ritsan tai jousipyssyn rakentamista jolla saisi sellaisen pitkäsiiman narun sinne ylös. Voi toisaalta olla että lapinukolla on senverran järeät taljat että riittää se veto alempaakin. On mulla 5m alutikkaat joilla uskaltaa kiivetä, kunhan ei ole sitä ennen mennyt sahaamaan puuta melkein kokonaan poikki  ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

masaiman

Oon joskus nähnyt army kaupoissa ja joissain halpahalleissa myytävän sellasta armeijan ritsaa missä on rannetuki, sillä kun lojauttaa jonkun m16 mutterin ilmaan niin lähtee muuten viittä vaille lujaa. Alkuperäinen tarkoitus käsittääkseni on juurikin ollut radisteilla kun ammutaan pitkälanka-antennin hinurilanka puuhun. Oli 05 jo poistunut käytöstä kun itse viestikoulutukseni sain poislukien yksi kappale skapparilla näytösmielessä.

Miquel

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 29, 2015, 12:49:45 ip
On mulla 5m alutikkaat joilla uskaltaa kiivetä, kunhan ei ole sitä ennen mennyt sahaamaan puuta melkein kokonaan poikki  ???

;D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

wille

Lainaus käyttäjältä: Mattson - maaliskuu 29, 2015, 14:13:39 ip
05 jo poistunut käytöstä kun itse viestikoulutukseni sain poislukien yksi kappale skapparilla näytösmielessä.

Sama vuosi, sama aselaji.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

sorrii

Jatkuu ...  ;)

Kyllä sitä mies itsensä joskus akuankaksi tuntee:
Käytiin akan kanssa eilen sitten taas mökillä: ajattelin ilostuttaa mökkinaapureita moottorisahalla, jos vaikka jollain tylsä palmusunnuntai. Ajatus oli karsia ja pätkiä nuo pari puuta maassa: tukkimänty ja iso koivunperkele.
Sahaankin oli ostettuna uusi laippa + kaksi ketjua: Motonetistä ~40€
Vaihdoin ketjun ja vähän mietin että pitäisiköhän tuossa jotain erityistä osata ...  ??? Varmuuden vuoksi sipaisin vähän vaseliiniä uuteen laippaan ja vielä lirutin vähän extra-öljyä [ei Bertolli] terään. Vähän jäykältä tuntui pyöriminen, mutta kaipa se alkaa luistaa kun vähän ajaa sisään ...

Pätkin koivusta muutaman oksan ja eukko keräili risuja ja karahkoita. Aika pian jämähti terä jotenkin jumiin. Sammutin sahan ja kokeilin: Terä ei oikein liukunut. Sitten huomasin että onkisiimaa siinä näytti menevän teräketjun väliin, ja -vituvvittu- laipan kärkipyörän väliin ...
Kyllähämmä siina sahatessa huomasin että oli oksilla vähän siimaa: sinne latvaan jäi parikin pätkää niitä muttereita heitellessä!

Vaihdoin sen vanhan laipan takaisin: olihan tässä nyt uusi ketju kuitenkin ..  :-\ ..Ja jatkoin sahaamista ...

Sitten alkoi kummallinen oire. Saha sammuili monta kertaa kun tyhjäkäynnillä vähänkin otti terä johonkin risuun. Siinä sitten järkeilin, että "nyhäm mä hogasin" ... Siinä on tyhjäkäynti liian suurella ja siksi kytkin ei irroita terää. Säädin vähän tyjäkäyntiä, mikä ei auttanut muuta, kuin että sammui sitten ilman mitään kosketuksia.
Yritin jatkaa sahaamista. Vittu tänne oo turhaan ajettu  >:(

Muutaman oksan jälkeen meni hermot, kun kone sammui vähän väliä; heti kun ei kokoajan antanut kaasua ...
Avasin sen kotelon taas ja irroitin ketjun. Sitten huomasin, että vetoakselin välistä näkyi pätkä siimaa. Vedin sitä ulos ~10 metriä. Nyt jo vähän alkoi se kytkin, tai vapaaratas tai-mikä-lie luistaa. Akselin ympärillä näkyi edelleen tiukka kerä siimaa ja selvästi osa meni jonnekin laakereiden väliin.

Se oli siinä taas siltä päivältä. Ja oli muuten pahaa hernesoppaa: Ostin Jalostajan lihaisempaa hernerokkaa muovipussissa evääksi. Se maksoi puolet enemmän kuin tavallinen purkki. Sitä voisi kuvailla lihaliemen kaltaiselta maistuvaksi hernevedeksi ... hyi vittu!

[[vituttaa vielä kirjoittaa väärään ketjuunkin...  ;)]]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Toby

Mukava päästä töistä tunnin etuajassa :)
Hommat saatiin tehtyä, eikä lisää ollut oikein tiedossa. Lisäksi ennen lähtöä oli teknisten ongelmien kanssa painimista puolisen tuntia, ihan hauskaa vaihtelua. Esimies sit passitti koko porukan pääsiäisen viettoon, mukavaa tämmöinen ;D
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

sorrii

Hienoksi on mennyt ...
Piti tehdä ritsat että saa heiteltyä paremmin naruja puun yli. Eihän kunnon kumia ole enää esim. pyöränkumeissa. Honkkarista sai valmiit ritsat. En kehtaa kertoa mitä maksoi  8) 8)

masaiman

huhtikuu 05, 2015, 17:38:53 ip #2307 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 05, 2015, 17:43:18 ip käyttäjältä Mattson
Lainaus käyttäjältä: wille - maaliskuu 29, 2015, 17:00:44 ip
Lainaus käyttäjältä: Mattson - maaliskuu 29, 2015, 14:13:39 ip
05 jo poistunut käytöstä kun itse viestikoulutukseni sain poislukien yksi kappale skapparilla näytösmielessä.

Sama vuosi, sama aselaji.

Olikko vallan kelaperseenä? Itsehän istuskelin lähinnä yksikön komentajan Defessä SanLa sylissä ja kaks venttikymppiä vierellä tai sitten pasin takana KeSLan ääressä. En tainnu kertaakaan vetää kokonaista parikaapelikelaa suoraksi.

Huomenna saa hakea Alfan talvivarastosta. Viimesen kaks päivää pajottanu sitä, en oo koskaan ennen saanu kahden etutukivarren vaihdossa tussattua seittemää tuntia kun tasan mikään ei linjaa ja kaiken joutuu hakkaamaan voimalla paikalleen. Piti tänään ottaa vielä takatukivarret irti ja prässätä niihin uudet puslat illemmalla mutta mulla on väärän pään puslat joten ne tarvii keksiä vielä myöhemmin jostain. Oisin ottanu sen jo tänään mukaani mut unohdin eilen tehdä liikennekäyttöönoton niin tarvii huomenna vielä hakea se ja laitella raitisilmasuodattimen kaukalo (ei vakiovaruste) sekä ohittaa apukuskin airbag että voi turvaistuimen laittaa.

bläkkäri

Talviloma(9pv) alkaa 3h päästä. :)

Tänään pitäis saada myös lisävalaistusta reilun 100w:n edestä alati kasvaville taimille. :D

Jame

Vene laskettu vesille. Oli aika kylmää kyytiä vielä, vesi 2,7-3,9 astetta kaiun mukaan.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

sorrii

Tuli ostettua Tokmannilta Huyndai moottorisaha: 40cc ja 14" laippa .. 99€

Kävin sunnuntaina pätkimässä loppuun kaatamani pari puuta mökillä. Täytyy sanoa että vaikuttaa hinta-laatusuhteeltaan aika pätevältä laitteelta. Siinä sellainen easy-käynnistys joka toimii hienosti. On niin helppo käynnistää, että ihan turha jättää tyhjäkäynnille pörisemään jos välillä siirtelee jotain rankoja. Kevyellä vetäisyllä käynnistyy laakista ja tyhjäkäynti on tasaista ja hiljaista ... Voimaa on ehkä aavistuksen vähemmän kuin Husqwarna 42 deluxessa joka on samanpainoinen [~4.5kg] ja kokoinen merkkisaha. Hintaa ~500€ ... Kyä ny kelpaa kaataa vaikka kaikki puut viemästä valoa mun chileiltäni  8) 8) 8) Lauantaina tulee miehet Lapista auttamaan ..

[Kannattaa muuten oikeesti tutustua tuohon jos mökkisahaa tarvitsee. Suomi24'ssä joku on testaillut sitä ammattikäytössäkin ja kehuu ... ]

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 07, 2015, 09:35:34 ap

Kävin sunnuntaina pätkimässä loppuun kaatamani pari puuta mökillä. Täytyy sanoa että vaikuttaa hinta-laatusuhteeltaan aika pätevältä laitteelta. Siinä sellainen easy-käynnistys joka toimii hienosti. On niin helppo käynnistää, että ihan turha jättää tyhjäkäynnille pörisemään jos välillä siirtelee jotain rankoja. Kevyellä vetäisyllä käynnistyy laakista ja tyhjäkäynti on tasaista ja hiljaista ... Voimaa on ehkä aavistuksen vähemmän kuin Husqwarna 42 deluxessa joka on samanpainoinen [~4.5kg] ja kokoinen merkkisaha. Hintaa ~500€ ... Kyä ny kelpaa kaataa vaikka kaikki puut viemästä valoa mun chileiltäni  8) 8) 8) Lauantaina tulee miehet Lapista auttamaan ..

[Kannattaa muuten oikeesti tutustua tuohon jos mökkisahaa tarvitsee. Suomi24'ssä joku on testaillut sitä ammattikäytössäkin ja kehuu ... ]

Oonkin joskus miettinyt että mimmoisia nuo oikeasti halvat sahat mahtaa olla :)
Onko muovisen ja rimpulan oloinen lainkaan?
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

sorrii

LainausOonkin joskus miettinyt että mimmoisia nuo oikeasti halvat sahat mahtaa olla :)

Asiallisen oloinen se on. Husqwarnassa on muovinen virtanappi, joka meidän sahassa on murtunut; hyndaissa on metallinamiska  :)
Husqwarnan muoviosat tuntuvat ämpärimuovilta, kun Hyndaissa ovat kovempaa muovia; voi olla vaara että joku paikka halkeaa.
Hyndaissa on jotenkin pilipaliratkaisu se kuorirauta. tukiterä, mikälie, joka on kiinnitettävä laipan pulteilla kotelon päälle; Husqarnassa ei ole ollenkaan sitä terää; en oo varma onko sen vaan joku poistanut - saha on aika vanha ...
Hyndain laippa on tuuman pidempi, mutta kapeampi; Oregon -merkkiä kuten tässä meidän Husussakin ..

Se Easystart -syteemi tekee vaikutuksen. Siinä aika kevyellä vedolla käynnistyskapula ensin "antaa narua" ja sitten "laukeaa" ja pyöräyttää konetta pari kierrosta. Ensimmäisen käynnistyksen jälkeen se lähti joka kerta yhdellä pikku nykäisyllä käyntiin. Ja käy tosi tasaisesti ja hiljaa.

Sekin kun sanoin että vaikuttaa ettei ole voimaa ihan kuin Husqwarnassa voi johtua vaan luistavammasta kytkimestä [taimikäsenyton]: Sehän piti hyvin koneen käynnissä vaikka terä välillä pysähtyi kun painoin liikaa. Vanha saha tuppaa sammumaan aika äkkiä jos ei hellitä kaasua heti ...

Mä kyllä uskon että esim. parilla 99€ Hyndailla sahaa enemmän puuta kuin yhdellä 300€ Husqwarnalla. Onhan se silti aika tyhmää ostaa työkaluja biilteemasta kuitenkin, kuten mainoksessa sanotaan, taimiteseoli ...

PS. Veikkaan aika varmana, ettei noita 300€ Husqwarnojakaan ole Ruotissa valmistettu ..  ::) ... Mun Cannondale fillarikin on made in China ..

akselsson1

Niin eli käynnistys ikäänkuin viritetään kuin mikäkin jousi ja sitten se päästää sen siihen käynnistyssuuntaan? Tosi kätevää :)
Kyllä oon ajatellut monasti että pitäähän sitä miehellä moottorisaha olla  ::)
Noita varmaan myydään siellä ihan pitkäaikaisesti jos tulee joskus tarve  ;D
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

sorrii

LainausOonkin joskus miettinyt että mimmoisia nuo oikeasti halvat sahat mahtaa olla :)

Kyllä se vedetään ihan perinteisesti. Se vaan se käynnistysnaru niinku tulee ulos kuin vetäisi jousta, ja sitten ½m vedon jälkeen hyrähtää ..
[Luulen että jotain samantapaista on uusissa Husqwarnoissa: "SmartStart" ... kehittyyhän kaikki ..]

Ja kyllä muuten on vitu' kirkas tuo lamppu! Jotkut päivittelee palstoilla uusia ledejään että "ompas kirkas ..  :) !" hah .. sanon minä ..
Olin ihan unohtanut jo ...

Mä laitoin uuden 400W PowerPlant "Superveg" -polttimon kiinni vanhaan uskolliseen natikkaan. Ja SE on kirkas!  ??? ??? ???
Mittasin luximittarilla 50000lux 60cm päässä; 10000lux tulee reilusti yli metriin asti. ...
Vaikea vielä 10min päästäkin tässä kirjoittaa kun näkyy silmissä se lamppu .. vittu .. [oikeesti...]

Jos myisin noita itse, niin sanoisin että se vastaa kolmea 300W kasvihuonelediä ...  8) 8) 8)

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 07, 2015, 20:36:03 ip
Ja kyllä muuten on vitu' kirkas tuo lamppu! Jotkut päivittelee palstoilla uusia ledejään että "ompas kirkas ..  :) !" hah .. sanon minä ..

Törmäsin tänään VP-Luxin sivuilla tollaiseen rikkiplasmavalaisimeen. Tollasen tykin kun virittelis chileille katonrajaan, niin olis aika äijä. 8) Jääpi tuo Superveg polttimo toiseksi. ;D

Ongelmana vaan on se, että 2800 euroo tekee pienen loven kahden viikon tiliin...

Jame

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 07, 2015, 09:35:34 ap

Netin mukaan näytti olevan hintaa 129,-
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

PP

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - huhtikuu 07, 2015, 20:45:53 ip
Törmäsin tänään VP-Luxin sivuilla tollaiseen rikkiplasmavalaisimeen. Tollasen tykin kun virittelis chileille katonrajaan, niin olis aika äijä. 8) Jääpi tuo Superveg polttimo toiseksi. ;D

Tuo metrin päästä niin saattaisi tulla auringonvalon luxit. Ei mitään järkeä käyttää niin, mutta kertoo hyvin, kuinka kaukana kenen tahansa nykyiset valot on aurinvalon voimakkuudesta.

Miquel

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - huhtikuu 07, 2015, 20:45:53 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 07, 2015, 20:36:03 ip

Ongelmana vaan on se, että 2800 euroo tekee pienen loven kahden viikon tiliin...

No tottahan me nyt sulle lamppu saadaan!
Ei ole muuten nimittäin kauaakaan kun minulle moista kaupattiin, kieltäydyin kohteliaasti sillä onhan tuo nyt ihan järjetön kapine! :D kysynkö paljon olisi käytetyn hinta?  ;)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Miquel - huhtikuu 08, 2015, 00:53:04 ap
No tottahan me nyt sulle lamppu saadaan!
Ei ole muuten nimittäin kauaakaan kun minulle moista kaupattiin, kieltäydyin kohteliaasti sillä onhan tuo nyt ihan järjetön kapine! :D kysynkö paljon olisi käytetyn hinta?  ;)

Sinä se sitten haluat meille kipeästi avioeron... ;D "1000W Rikkiplasmavalaisin  vastaa 6 x 400W purkausvalaisinta."
Jos tuo juuri tänä aamuna hajonnut 250W esli tuotti migreenin, ... ;D

TOKI nyt sattuneesta syystä olen valaisinta vailla, ja vuokrayhtiö maksaa sähkölaskuni... Kysäise ihan piruuttaan mitä tuttavasi pyytää siitä, mutta älä missään nimessä lupaa mitään... ::)