Eri lajikkeiden lämmönkesto

Aloittaja Peetrus, heinäkuu 11, 2010, 12:58:27 ip

« edellinen - seuraava »

Peetrus

heinäkuu 11, 2010, 12:58:27 ip Viimeisin muokkaus: heinäkuu 11, 2010, 13:05:26 ip käyttäjältä Peetrus
Oletteko huomanneet eri lajikkeiden välillä eroja lämmönkestossa?
Itsellä pistää silmään palermo sweet, joka on päivisin täynä vihreitä "läpimärkiä tisikrättejä" eli siis lehdet ovat aivan nahkeita ja koko kasvi näyttää kuolleelta ja  roikottaa oksiaan alas.

Yön aikana piristyy kummasti mutta ei kokonaan ja aamulla menee taas kasaan.

Lämpöä on +35.

Muut ovat ihan ok, tekevät kukkia ja podeja, ainoastaan ehkä samassa tilassa olevat ruokapaprikat tekevät samaa mutta eivät ihan yhtä radikalisti.

Epäilen kovasti että tuo ei selviä lämpöaallosta vaikka vettä sillä on riittävästi ja olen sitä sumutellut pari kolmekin kertaa päivässä vedellä.

Osaltaan varmasti kasvin jaksamiseen vaikuttaa ilmeisesti noiden chilien kypsyminen, alkoivat nimittäin punertaa samaan aikaan kun tuo nuutuminen päivisin ja hellejakso alkoi.

Kova homma kasvilla on, nimittäin itse kasvi on about 30cm korkea ja on teenyt vaivoikseen 15kpl n 20cm pitkiä chilejä.

Tuolta se näyttää päivisin: http://img.photobucket.com/albums/v459/Peetrus/nuuppa.jpg

Ajattelin laittaa tuulettimen tuohon, jos se vähän jeesaisi.

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: Peetrus - heinäkuu 11, 2010, 12:58:27 ip
Tuolta se näyttää päivisin: http://img.photobucket.com/albums/v459/Peetrus/nuuppa.jpg

Mun chilit ainakin kaikki näyttävät tuolta siinä vaiheessa päivää kun ovat vetäneet tarpeeksi aurinkoa :)
Sitten päivän hämärtyessä chilit alkavat vetämään nestettä ja palautuvat "normaaleiksi".

Peetrus

Kuva on otettu klo 9.30 aamupäivästä.  ;D

Selkeästi reagoi lämpöön tuo kasvi, 10-astetta viileämpi yö tekee ihmeitä.

Evilyn

Juu tutulta näyttää :).
Kolmesta chililajikkeesta jotka mulla on kasvamassa, lombardot näyttää hellepäivän jälkeen juuri tuolta. Jalapeñot nuokkuu vähän vähemmän, ja habanerot senkun nauttii auringosta (kuten myös ehkä hieman yllättäen makeat paprikat).

Kattila

Mulla tuntematon Annuum roikottelee lehtiä ja starfish myös välillä, mutta reippaasti harvemmin. Baccatum Stripen lehdet taasen kestävät reagoimatta kunnon paahteen. Myös minipaprikat roikottelevat välillä.

Aji Inferno

Pubescensit ovat huonoja tykkäämään kuumasta.

Evilyn

Heureka.

Satuin olemaan tänään melkein koko päivän kotosalla, joten kokeilin chileille samaa millä itsekin torjun heikotusta helteellä: paljon vettä.
Lisäilin vettä pitkin päivää 0,5-1 dl kerrallaan varsinkin lombardoille, jotka ovat pahiten helteessä nahistuneet, ja kas kummaa, pirteitä ovat kuin peipposet!

Alan uskoa että näillä helteillä edes annuumeja ei voi kastella liikaa :)

linker

Mulla on kasvarin lämpö noussut 50 asteeseen näinä hellepäivinä.
Olen kaikkien "sääntöjen" vastaisesti kastellut aamuin illoin 10 litran ämpäreissä mullassa kasvavat habat ja jallut 1-2 litralla vettä per purkki.
Nagoille ja riot:lle vähän vähemmän. Ja hyvin rehottaa  ;D 

(tänään illalla varmaan kaikki packna, kun tässä kehuskelen)

Woodenleg

Hyviä vinkkejä. Pistin Habanerolle aimo annoksen vettä yläkautta normaalin altakastelun lisäksi. Siellä se kököttää nyt tyytyväisenä auringossa kuin ei mitään. Se toinen haba (josta perustin erikseen ketjun aiemmin) on edelleen auringolle arka, mutta tämä isompikin alkoi jo roikotella lehtiään kun suurin paahde alkoi. Nyt taas lehdet terhakkaana. :)

Quini

Lainaus käyttäjältä: linker - heinäkuu 13, 2010, 11:31:29 ap
Mulla on kasvarin lämpö noussut 50 asteeseen näinä hellepäivinä.
Olen kaikkien "sääntöjen" vastaisesti kastellut aamuin illoin

Kuin myös. Kasvarissa saunalämmöt. Vettä saavat nyt aamuin illoin ja ei ne nyt mitenkään nuuputa. Ulkona olevatkin voivat olosuhteisiin nähden hyvin vaikka ruukut ovatkin tulikuumia auringon niihin paistettua. Täytyy vaan toivoa että jaksavat hellejakson tuolle puolen. Toivottavasti vielä satoavatkin ettei kaikki voima mene pelkkään "selviytymiseen".

Mutta rehellisyyden nimissä täytyy todeta että 4 kasvia on sisällä koska eivät alun alkaenkaan tottuneet aurinkoon - syystä tai toisesta...

gerbiili

heinäkuu 24, 2010, 01:45:55 ap #10 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 24, 2010, 02:15:23 ap käyttäjältä gerbiili
Mulla on Star fish, White Wax, PI-260560 ja CAP 343 lasitetulla parvekkeella, missä auringon paahteessa lämpötila on 45 C, mutta kyllä noi kasvit sen kestää kunhan vaan muistaa kastella tarpeeksi (joka aamu menee reilut parilitraa ja päivällä lisää jos näyttää nuutuneelta. Lannoitusta laita tosin paljon vähemmän kun normaalisti tuohon vesi määrää). Kaikki kasvit on tosin jo pari vuotta ollut samoissa alta kastelu ruukuissa joten juuret on varmasti vallanneet oman alansa.

Antaa auringon paistaa niin sato tulee nopeammin normaalina kesänä... paistaa se Aurinko siellä Etelä-Amerikassakin.

Vielä kun sitä kastelua muistaisi vähentää kun lämpötilat alkaa hiipumaan voi muuten koitua harmia.

edit: yksi piste

MasaT

Lainaus käyttäjältä: gerbiili - heinäkuu 24, 2010, 01:45:55 ap
Mulla on Star fish, White Wax, PI-260560 ja CAP 343 lasitetulla parvekkeella, missä auringon paahteessa lämpötila on 45 C, mutta kyllä noi kasvit sen kestää kunhan vaan muistaa kastella tarpeeksi (joka aamu menee reilut parilitraa ja päivällä lisää jos näyttää nuutuneelta lannoitusta laita tosin paljon vähemmän kun normaalisti tuohon vesi määrää). Kaikki kasvit on tosin jo pari vuotta ollut samoissa alta kastelu ruukuissa joten juuret on varmasti vallanneet oman alansa.

Antaa auringon paistaa niin sato tulee nopeammin normaalina kesänä... paistaa se Aurinko siellä Etelä-Amerikassakin.

Vielä kun sitä kastelua muistaisi vähentää kun lämpötilat alkaa hiipumaan voi muuten koitua harmia.

Oletko tosiaan sitä mieltä, että lannoitusta pitää vähentää, kun lehdet näyttää nuutuneita! Tähän sisältyy meinaan sellainen pointti, että lehdet vaatii myös enemmän vettä, kun ne nuutuu!
Kai se menee näin käsikädessä. Itseasiassa pidän aika järkevänä sanomaasi, kun vähän aikaa mietin.

gerbiili

siis auringon paahteessa kasvi tarvitsee paljon vettä, kun sitä vettä haihtuu koko ajan hervottomasti. Sitten kun vesi loppuu niin kasvi alkaa nuutumaan.

Tosta aikaisemmasta tekstistä näyttää puuttuvan piste, juuri kriittiseltä kohdalta. 

Peetrus

No tuo kyseinen palermo sweet otti ja kuoli, vaikka mitä koitin.
Hassua vaikka muilla oli samat olosuhteet mutta eivät kärsineet.
Terveestä terhakasta puskasta parissa viikossa kuolleeksi, yhtäkkiä, ja ainoa oli tuo äkillinen lämpötilan nousu.
No, onneksi on siemeniä.  :)

Evilyn