ruukun koko ja kasvaminen

Aloittaja klistier, heinäkuu 15, 2010, 14:03:27 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Kumpaa uskoisit, amerikkalaista romaanikirjailijaa vai suomalaista chilinkasvattajaa, joka todella on itse tehnyt sitä.  ;D

nakamorits

Kun siirrän kasvin isompaan ruukkuun, voiko se kutistua siksi, kun se kasvattaa vain juuria?

PP

Lainaus käyttäjältä: nakamorits - heinäkuu 20, 2010, 21:49:01 ip
Kun siirrän kasvin isompaan ruukkuun, voiko se kutistua siksi, kun se kasvattaa vain juuria?


Millä tavalla kutistua? Kasvun pysähtyminen joksikin aikaa on normaalia juuri siksi, että juuret kasvavat. Voi kai se kutistumiseltakin näyttää. :)

Xbow

heinäkuu 21, 2010, 00:26:11 ap #23 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 21, 2010, 05:11:07 ap käyttäjältä Xbow
Lainaus käyttäjältä: Disturbed - heinäkuu 20, 2010, 18:43:05 ip
Taisi sulla mennä Xbow nyt hieman nimimerkit sekaisin :D

Satuin vaan itsekkin kommentoimaan, että olenko minä tehnyt sitten jotain väärin  kun olen itsekkin antanut pinnanpäälle veden..


Hemmetin väliinsyöksyjä :p Mut eiköhän ne pointit ole nyt kohtuu hyvin puitu kaikesta huolimatta, vaikka tässä vaihteen vuoksi ( ts. lähes aina ) vähän mokailen :)

Allekirjoittaneella on kasvu joskus tilapäisesti hidastunut ruukunvaihdon jälkeen. Toisinaan omat taimet ovat nopeuttaneet kasvua melkein heti ( ravinnevajaria vissiin vanhassa ruukussa ). Mutta yhteinen nimittäjä on aina ollut huomattavasti nopeampi, jopa moninkertainen, kasvu myöhemmin :) Tällä viittaan 1-3l -> 5-15l ruukunvaihtoihin, joita olen tehnyt kymmeniä kertoja eri lajisilla chileillä. ( juu ei sillä etteikö kokeneemmat olisivat tehneet tämäntyyppisiä operaatioita jopa satoja tai tuhansia kertoja )

Lisää edittiä: Toinen juttu on murkkuikäisen chilin kasvun näennäinen hidastuminen ensimmäisessä haaroittumisvaiheessa, kun kasvilla onkin yhtäkkiä "pähkäiltävänä" monta aktiivista kasvupistettä ja vielä nuppujakin kaiken lisäksi.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

anatious

Uuden kasvattelijan ensimmäinen viesti tänne.
Huhtikuussa tuli laitettua emännän jostain nettikaupasta tilatun chilipakkauksen siemenet itämään. Itäminen onnistui todella hyvin ja 25/30 siemenistä iti.
Tällä hetkellä taimet ovat ~10cm ruukuissa, mutta isompiin olisi syytä chilit kai vaihtaa?
Kysyisinkin seuraavien lajikkeiden koista ja ruukun koko suosituksista:
-Demon Red(15cm korkeita tällä hetkellä)
-Tabasco (20cm korkea tällä hetkellä)
-Jalapeno(suurin jo 0,5m korkea tällä hetkellä)
-Hungarian(20cm korkea)
-Anaheim(15 cm korkea)

Näistä koista voisi kai jotain päätellä, mutta lajikkeet itivät aivan eri tahtiin esim. jalapeno oli melkein kuukauden edellä Demon Rediä ja tosi paljon muitakin lajeja.

Chilivaari

Tilanne vaikuttaa aika paljon omaltani -07. En tosin idättänyt silloin vielä itse.

10 cm ruukuissa saat hyvin vähän satoa hyvin myöhään, varsinkin, jos et ole lannoittanut juuri ollenkaan. Vaihtele vain niitä isompiin.
Tabasco meillä viihtyi pienimmässä ruukussa ja on hengissä vieläkin bonchi-kokoisena. Sen voi kasvattaa myös isoksi.
Hungarian on todennäköisesti Hot Wax, joka ainakin minulla oli lähes tuleton, kuten on Anaheimkin. Se oli aikaisin chilini aloitusvuotenani.
Demonista ei ole minkäänlaista havaintoa, mutta Jalapenosta sinulla ehkä on eniten odotettavissa. Hoivaa sitä, kastele ja lannoita isommassa ruukussa.

Koko riippuu hyvin paljon hoidosta. Paljon lannoitetta, lämpöä ja valoa ja sinulla on jättikokoinen puska lähes kaikista noista.

anatious

Noniin nyt on 4 isointa taimea laitettu 20-25cm altakasteluruukkuihin. Kahdessa taimessa olikin jo ruukku täynnä juuria eli oli jo aika vaihtaa. Loput 4 omaan hoitoon jäävät vaihdan sitten, kun kasvavat vähän isoimmiksi, ne tosin ovatkin jo nyt sentäs 13cm ruukuissa.

nakamorits

Kuinkahan suuriksi juuret kasvavat luonnossa, jossa on rajattomasti kasvutilaa?

chili123

Näinköhää noi chilit pitäisi erotella tuosta amppeliruukusta erilleen vai voinko kasvattaa ne loppuun saakka tuossa?

chilit ovat jotaa prismasta ostettuja siemeniä, fiksuna en muistanut säilyttää lajikkeen nimeä :-\

Gali

Kuinka pienessä ruukussa voi kasvattaa ?

Mulla yksi Aji Brown taimi alkoi jo puskemaan podeja. Ruukun koko 1,5dl kertakäyttömuovimuki.
Unohtui siirtää suurempaan kippoon tämä kasvi. No nyt on kompaktin kokoinen kasvi, jossa kukkia ja podien alkuja.

Jump

Lainaus käyttäjältä: Gali - heinäkuu 28, 2010, 21:47:45 ip
Kuinka pienessä ruukussa voi kasvattaa ?

Mulla yksi Aji Brown taimi alkoi jo puskemaan podeja. Ruukun koko 1,5dl kertakäyttömuovimuki.
Unohtui siirtää suurempaan kippoon tämä kasvi. No nyt on kompaktin kokoinen kasvi, jossa kukkia ja podien alkuja.


Kyllä nuo omien (vähäisten) kokemusten perusteella pienissäkin ruukuissa viihtyvät. Ongelmaksi tulee vaan äkkiä kastelu varsinkin näillä keleillä, eli kastella saa jatkuvastu kun 1,5dl multaa ei vettä hirveitä imeydy. Huomattavasti harvemmin tarvii kastella jos vaihdat muutoman litran kokoiseen ruukkuun. Toinen asia on sitten saatavan sadon määrä, mutta siitä varmaan kertoo joku minua kokeneempi.

klistier

Moi taas.

Nyt chilini on tuon kokoinen jo. Milloinkohan vois alkaa kukkii? puska nyt n 4kk vanha ja 50cm korkea.

http://tinypic.com/r/ay6mft/4

PP

Lainaus käyttäjältä: klistier - elokuu 18, 2010, 18:11:42 ip
Moi taas.

Nyt chilini on tuon kokoinen jo. Milloinkohan vois alkaa kukkii? puska nyt n 4kk vanha ja 50cm korkea.

http://tinypic.com/r/ay6mft/4

Onko lisävaloa? Luonnonvalolla tuskin kukkii enää tai jos kukkiikin, ei tuota satoa. Koon ja iän puolesta voisi onnistua, mutta kaikki riippuu myös lajikkeesta.

klistier

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 18, 2010, 19:40:33 ip
Lainaus käyttäjältä: klistier - elokuu 18, 2010, 18:11:42 ip
Moi taas.

Nyt chilini on tuon kokoinen jo. Milloinkohan vois alkaa kukkii? puska nyt n 4kk vanha ja 50cm korkea.

http://tinypic.com/r/ay6mft/4

Onko lisävaloa? Luonnonvalolla tuskin kukkii enää tai jos kukkiikin, ei tuota satoa. Koon ja iän puolesta voisi onnistua, mutta kaikki riippuu myös lajikkeesta.


Ei ole lisävaloa vielä. Kuitenkin luonnonvaloa on vielä 16h päivässä. Muuten mistä ja minkälaisen valon kannattaa ostaa? Niinku näkyy nämä ovat olkkarissa telkkarin vieressä joten ei mitää 1.5 metrin loisteputkia :P

PP

Lainaus käyttäjältä: klistier - elokuu 18, 2010, 19:52:42 ip
Ei ole lisävaloa vielä. Kuitenkin luonnonvaloa on vielä 16h päivässä. Muuten mistä ja minkälaisen valon kannattaa ostaa? Niinku näkyy nämä ovat olkkarissa telkkarin vieressä joten ei mitää 1.5 metrin loisteputkia :P

Suora auringonpaiste on se ollennainen asia useimmille chileille. Varjopuolen valo ei paljoa auta vaikka sitä onkin pitkään.

Anteeksi tylyhkö asenne, mutta noin yleiseen valokysymykseen ei kannata vastata. Täältä löytyy kymmeniä sivuja valokeskustelua, josta kannattaa lähteä liikkeelle.