kukat tippuvat ku ovat kasvaneet missä vika?

Aloittaja zerker, heinäkuu 20, 2010, 09:24:13 ap

« edellinen - seuraava »

zerker

eli mietin kovasti habaneerossani tällästä asiaa että kukat kasvavat aluksi normaalisti mutta rupevat sitten tippuilemaan sen varsineen päiväineen (kun ilmeisesti pitäisi ruveta )chiliä pukkaamaan itse en paljoa näistä asioista tiiä mut kyll tuo sen verran harmittaa et loppuu koht innostus eli mistä moinen käytös voisi johtua pelastakaa avuton aloittelija
ps. en tiiä oliko jo samasta asiasta täällä jo keskustelua

mohla

Tervetuloa foorumille!

Kuten epäilitkin, niin samasta asiasta on keskusteltu useaan otteeseen. Foorumin hienouksiin kuuluu haku-toiminto, jolla esim. "kukkien tiputtelu" -haulla löytyi tälläisiä:

Habaneron kukat

Habaneron juutas

Nuput/raakileet tippuvat

Noista voi lähteä päättelemään mikä voisi olla itselläsi kyseessä, kun et kertonut mitään kasvatustavoistasi. Multa vai vesiviljely? Lannoite ja sen annostelu? Kastelutapa, jos multakasvatus? Ja näin lista jatkuu...

zerker

kiitoksia vinkeistä rupeen tutkimaan niitä tossa hieman tarkemmin... (vaikka jo kaikki kukat oliki jo tippuneet). ihan perus multa kasvatuksella kasvatan ja lannotteenna käyttänyt biolanin merilevä uutetta.... (ei varmaan mikään parhain aine käyttää). noh kyseessähän kumminkin on ensimmäinen kertani. ja smarketin habaneeroje siemenist tuo o kasvatettu . ja virheistähän oppii... jos nyt syksyllä viitsis ruveta ihan kunnolla sitte alottaa harrastuksen jahka opiskelen foorumilta lisää chilin kasvatuksesta. (ja tilaa siemenetkin ihan fatalii:lta ja hieman paremmat lannotteet) ehkä tämä täst jossai vaihees onnistuu  ::)

Stryker

Epäonnistunut pölytys on yksi vaihtoehto. Itsellä alkoivat vasta pysyä kunnolla kukat kasvissa kun aloin sivellintä käyttää =)

zerker

juu ite pumpulilla sörkin saatto kyll siin kärsii aika pahasti ku hieman kovakourasesti sen kyll tein

ihis81

-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

mohla

Merileväuute käsittääkseni auttaa kasveja ravintoaineiden hyödyntämisessä. Se ei siis ole varsinainen lannoite. Käyttämäsi multa (esim. voisi tapahtua mustalla mullalla) voi siis olla liian typpirikasta habaneroille varsinkin, kun  ravinteidenotto on merileväuutteen myötä tehostunut.

Itsellä kävi niin, että kaikki habanerot ja pubet jäivät ilmeisesti liian myöhäisen kylvön takia liian pieniksi ja eivät todennäköisesti tuota satoa, koska yhtään kukkaakaan ei ole kasvarissa näkynyt niillä. Ensimmäistä kautta chilien kanssa puljaa, niin tulee eteen kaikenlaisia kantapään kautta opettavia juttuja. Onneksi Aji Cristallit, market-annuumit, bolivian rainbow ja Championit tuottavat jo hyvin satoa. Tietää ensi kaudella, että idättää tietyt lajikkeet jo vaikka tammikuussa eikä maaliskuun lopulla, kuten nyt. Tarvii kokeilla myös talvehdittaa joitain noita nyt 30-40cm korkeita habaneroja, jos ne vaikka ensi kesänä tekisivät satoa. =)

Evilyn

Lainaus käyttäjältä: Stryker - heinäkuu 30, 2010, 23:30:02 ip
Epäonnistunut pölytys on yksi vaihtoehto. Itsellä alkoivat vasta pysyä kunnolla kukat kasvissa kun aloin sivellintä käyttää =)

Mä olen käyttänyt vesiväripensseliä ekasta kukasta lähtien ja kyllä vaan putoilee.

sorrii

Mukavaa olisi jos joku viisas (=tässätapauksessa oikeesti puutarhurin oppia hankkinut) pitäisi esitelmää mistä syistä kukkien tai raakileiden tiputtelua tapahtuu.

Mulla on ollut yksi cajamarca (Fataliin settiä) joka kasvoi viime kesänä jättikokoiseksi sellaisessa omassa Mimosa-bublerissa. Se kasvi ei tehnyt viime kesänä kuin pari pientä marjaa syksyn lopulla. Oon sillä kokeillut vahvempaa ja laimempaa litkua; peehoota ylös ja alas. Lisää valoa. Ei auta. Nytkin on ihan täynnä kukkaa sekä kasvi että lattia. Jossain kohtaa arvailin että jospa kärsiikin josta vajauksesta ja annoin vahvempaa litkua. Lehvästö on ja pysyy aika vaaleana verrattuna muihin, mikä kai on tälle tyypillistä.
Vähän kun vielä yöt lämpiää, että voi pitää lasiparvekkeen ovia auki, siirrän tuon sinne aurinkoisimpaan kohtaan, ja näen auttaisiko. Kesällähän oli toinen yksilö kasvihuoneessa jossa sentään teki hedelmää. Luulisin vaan ettei se kukkisi niin innolla jos valoa on ihan liian vähän. Keinovalollahan sen on aamuaurinkoa lukuunotamatta.

Pari pikku passiivihydrokokeilua on kanssa työn alla keittiön ikkunalla: Lemon-drop 20x20cm kukkii ja tekee raakileita (jokunen tippuu); Habanero white (leikattu alas) tekee jo samankokoisena lujaa raakileita; puolet tippuu. Samalla aamuaurikoisella ikkunalla loisteputkien alla kukkii myös Goats weed pistokas sekä leikattu "bonchi": kukkaa pukkaavat molemmat, ja tiputtelevat: aikaista sanoa tuleeko marjaa ... Niinja Bhut jolokia yrittää kans uutta kesää bonchi-leikattuna.

Olisi vaan kiva tietää lisää ;)

Ketjuissa mainitaan monesti liika typpi syyksi. Toinen tieto neuvoo lisäämään (esim Nutriforten ohjeet) typpeä "kukinta- ja raakilevaiheessa". Itse mä oon odottanut että alkaa niitä raakileita oikeesti näkyä, ennekuin muutan annoksia. Pitäisikö kokeilla noilla hydro-kasveillakin jättää lannoitteet pois tai ihan minimiin siinä kukkavaiheessa, ja lisätä vasta kun raakileita näkyy kunnolla??

PS. Hakutoiminnalla tämä tuli ekana, ja tässä on parhaiten asiaa kuvaava otsikko  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Enpä minä tuosta varsinaisesta aiheesta tiedä sen enempää kuin nuo tavanomaiset olettamukset, jotka jo kertasit. Odotellaan sitä tietäjää.

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 23, 2012, 17:26:14 ipMulla on ollut yksi cajamarca (Fataliin settiä) joka kasvoi viime kesänä jättikokoiseksi sellaisessa omassa Mimosa-bublerissa. Se kasvi ei tehnyt viime kesänä kuin pari pientä marjaa syksyn lopulla.

Sen sijaan tuota Cajamarcaa minä ihmettelen. Minulla oli niitä Fataliin siemenistä kaksikin viime kesänä kasvamassa ja varsin pieniksi ja tukeviksi puiksi jäivät ja satoa tuli paljon. Toisen otin talveksi sisään ja keskitalvellakin se teki pötkylöitä tähän tapaan: http://chilivaari.blogspot.com/2012/01/cajamarcasta-satoa-talvellakin.html

Nyt nuo on syöty ja uusi satsi kasvaa kohisten. Kukkia toki tippuu ja lattia on koko ajan niiden peitossa, mutta ei siinä juuri enemmän mahtuisi raakileita kasvamaan. Lannoitusta olen tosiaan lisännyt vasta kun raakileita on näkyvissä, mutta saivat nuo viimekeväiset taimet kananP:täkin juurelleen, eikä se haitannut satoa. Lannoitetusta tuli vähän isompi, mutta satoa saatiin molemmista.

sorrii

Joo. Mulla yksilö, joka kasvoi mökillä kasvihuoneessa jäi aika pieneksi ja teki jokusen hedelmän; ei kovin paljon, mikä saattaa sekin johtua liikalannoitusesta tai -kastelusta: Mun 80-v mutsini "hoiteli" päivittäin kasvihuonetta vaikka oli kielto ;) ja kasveilla automaattiset kastelusysteemit.

Tää iso tuli istutettua 30cm Mimosaruukkuun ja hydrosoraan; vesiviljelyravinteet käytössä ja vedenpinta usein välipohjan yläpuolella; ilmapumppu ½-aikasesti hapettamassa. Lisävaloa taas vaihtelevasti kesän mittaan loisteputkilla kun on parvekkeen takana ikkunan sisäpuolella =Aika varjoinen paikka johon aamuaurinko paistelee; muuten keinovalo koko kesänkin. Jotenkin taas uusi tulokas joutui huonompaan paikkaan.

Syksymmällä mä leikkasin sitä aika paljon, mutta kyllä tuo taas nyt on "tavallista isompi chiense". Nyt on ollut jonkun aikaa natikankin hajavalossa kun kypsyttelen lähellä paria lemondrop-puskaa. Josko nyt rupeaisi tekemään hedelmää. Kukkinuthan tuo on koko talvenkin yli, mutta kaikki on tippuneet. Täytyy ehkä jättää raviteet vähermmälle nyt kokeeksi. Enhän mä näin helpolla luovuta. Ja on ennenkin käynyt niin, että ekana vuonna joku kasvi ei ole oikein tuottanut mitään, ja toisena vuotena (keväänä) on sitten tehnyt senkin edestä. Viime keväänä mun keittiön ikkunani peitti bishops crown jossa isoja paprikoita roikkui 10 cm välein: Sehän muuten lopulta romahti lattialle, kun tukinarut petti! Sain korjata suurimman osan sadosta vihreinä lattialta risukasasta.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sammal

Väärä ravinteiden N-P-K suhde vaikuttaa. Kokeilkaa noitten kukkia tiputtelevien kanssa topmaxia ja kalium lisää, pitäisi ruveta pysymään.

Herpiili

maaliskuu 23, 2012, 23:33:54 ip #12 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 23, 2012, 23:45:05 ip käyttäjältä Herpiili
Taikka sitten typpeä ;)

LainausUnder the studied greenhouse conditions, the plants in the control treatment experienced very high flower loss resulting in more than 85% of formed flowers not forming fruit. The 15 mm N treatment reduced this loss to 60%, whereas even the highest dosage of K treatment only slightly lowered the loss rate; flower loss in the K treatments never dropped below 70%. Flower detachment was the main cause of flower loss with the earliest flowers (weeks 1 and 2) being more susceptible (data not shown). The lowest loss percentage was observed in flowers marked in week 3 for the N treatments and in weeks 4 and 5 for the K treatments.

Fruit formation increased as N concentration increased with production highest in the 15 mm N treatment (Table 1). Most of these fruit were from flowers marked in week 3 (data not shown). Dosages as high as 30 mm N more than tripled fruit production (Table 1). These high fruit set results for the N treatments can be partially explained by initial stimulation of the flowering process, which leads to greater fruit formation. However, the effect on fruit production was always significantly greater than that on flower formation; for example, flower formation in the 15 mm N treatment was approximately twice that in the control, but fruit formation was more than five times greater. This suggests that N fertilization has an important effect on the number of flowers and obviously on the fruit formation in habanero pepper.

The K treatments had no significant effect on fruit production versus the controls (Table 1), possibly because they did not favor flowering.

In summary, fertilization with 15 mm N (as urea) is the optimum level for stimulating flowering and fruit formation in habanero pepper, whereas use of K as the sole fertilizer has no positive effects and may negatively affect flowering.

Kannattaa myöskin kohdistaa huomio linkkaamassani taulukossa kukkien määrään ja monikos niistä tuottaa hedelmää, eli jokseenkin jopa luontaistakin tuo kukkien pudottelu.

chili123

Lainaus käyttäjältä: zerker - heinäkuu 30, 2010, 23:36:36 ip
juu ite pumpulilla sörkin saatto kyll siin kärsii aika pahasti ku hieman kovakourasesti sen kyll tein

onko tuo habanero minkäkokoinen? jos kasvi on liian pieni niin ei suostu tekemään podeja, ja toisinaan tähän vuoden aikaan ei vielä aurinkoa tarjoa niin paljoa valoa että alkaisia kukkimaan. Oma jalopeno on kukkinut pitkän aikaa mutta ei vielä podeja tuota koska valo ei riitä. Turhaan stressaat kyllä ne kukat alkaa kohta puolia pysyä.