lokakuu 06, 2024, 01:50:41 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


M;kon villiintyvä chillailu 2010->

Aloittaja M;kko, heinäkuu 20, 2010, 14:41:06 ip

« edellinen - seuraava »

M;kko

Pitkän jahkailun jälkeen, että perustanko päiväkirjan vai en, päätin pistää toimeksi. Vahvasti aloittelijan statuksella mennään, sillä tämä on ensimmäinen kauteni. Kausi alkoi kylvön merkeissä tammikuun puolessa välissä Fataliilta tilatuilla 3 seed kitillä. Tämän jälkeen on tapahtunut luontaista harvennusta (luontoon kuulunee myös reilun vuoden ikäinen kaksijalkainen chilituholainen) ja toisaalta siemeniä on tullut haalittua ja kylvettyä aika lailla tuonkin jälkeen.

Tällä hetkellä (hieman suuremmaksi ehtineitä) lajikkeita on seuraavasti:
C. Annuum     Short Yellow Tabasco
                   Bird's Eye Baby
                   Bolivian Rainbow
C. Baccatum  CAP 220
                   Aji Habanero
                   Champion
                   Aji Cristal
                   Aji Amarillo
C. Chinense   Habanero Brown Large
                   Trinidad Scorpion
C. Pubescens Rocoto Red Peruvian
                   Rocoto de San Isidro
                   Turbo Pube
C. Cardenasii var Pendulum    Ulupica Large

Pienempiä on useampia, mutta niistä ei taida satoa tulla tällä kaudella, jos ei sitten syksyn ilmat suosi.

Kasveista suosikki on toinen Ulupica-puskani, joka on mielestäni upea. Pitkälti tämän ansiosta olen jatkossa kiinnostunut suuntaamaan kasvattelujani villien chilien suuntaan. Tällä hetkellä terassilla nököttää useita C. Praetermissumin, C. Chacoënsen, C. Eximiumin ja C. Cardenasiin taimia. Lanceolatum, Galapagoense, Tovarii ja Buforum (CGN 24332, tuskin aito Buforum) eivät ole vielä lähteneet. Flexuosum ja Rhomboideum ovat vahvasti hankintalistalla...

Ulupica:


Chilien kasvatuksen lisäksi harrastelen omaksi ilokseni valokuvausta, mikä toivottavasti edes joskus näkyy kuvissa. Suurin osa kuvista tosin on ja tulee olemaan ihan bulkkidokumentointia.


RikuS

No huh ompa komia Ulupica. Kyllä sillä kelpaa päiväkirja aloittaa. Mulla iski vihannespunkit ulupicaan taimivaiheessa ja se on jäännyt nysäksi, onneks on vielä hengissä mutta ei varmasti mitää satoa tee.

Sulla on paljon todella mielenkiintoisia lajikkeita. Mitäs sorttia tuo Prae on? Omat praet on alkaneet tehdä nuppuja, pitävät lämpimästä ilmasta.

M;kko

Kiitos! Praeita (hauska sana taivuttaa) on tämmösiä:

CGN 22795
Cumari
Cumari Pollux (sama kuin edellinen?)
CAP 1141
CAP 1144
CGN 19697
Goat Pepper (praena markkinoitiin, mutta joku chinense taitaa mennä samalla nimellä)

Mutta kuten sanottu, pieniä ovat. Cumari ja CGN 19697 eivät ole itäneet ja muissakin on sirkkalehdet ja max 3 lehtiparia.

bluesman

 Tosi komea Ulupica. Et sitten naura kun näet mun version.
Kun oot noin villifani niin varaanpa yhden CAP1491 pistokkaan jotka ovat melko terhakoita. Jos kiinnostaa. Saat sitten visiitillä.

M;kko

Kiitos Bluesman! Eipä ole nauraminen käynyt mielessä, kun olen katsellut päiväkirjaasi. Lähinnä suu on ihmetyksestä selällään. Ja kiitos tarjouksesta, terhakkaat villien pistokkaat kiinnostaa aina!  ;D

Tänä aamuna Rocoto de San Isidro oli innostunut kukkimaan normaalia enemmän ehkä hieman viileämmän yön seurauksena. Pidän ko. kasvin kukkien hennosta väristä.


Loikkarinen


PP

Millaisella putkella kuvaat, kun tulee noin mahtavia kukkakuvia? Jonkunlainen makro, oletan?

popcornmaker

On kyllä laadukasta kuvausta täällä  :o. Sanoit että harrastat omaksi iloksi valokuvausta, mutta nuo kyllä on jo kaikkien iloks. Miks mun pokkari samsungilla ei saa samantasoista kuvaa  ;D

M;kko

Lainaus käyttäjältä: PP - heinäkuu 20, 2010, 23:29:47 ip
Millaisella putkella kuvaat, kun tulee noin mahtavia kukkakuvia? Jonkunlainen makro, oletan?


Jep. Sigman 150 2.8 APO Macro DC HSM. Piti ihan katsoa putken kyljestä..

Hyvä objektiivi mielestäni, jopa tarpeettoman hyvä nettikäytöön pienennetyillä kuvilla. Alla käsittelemätön 100% croppi edellisestä kuvasta.


Kaltsu

LainausJep. Sigman 150 2.8 APO Macro DC HSM. Piti ihan katsoa putken kyljestä..


Samaa putkea himoinnut, kun vaan joskus olisi rahaa ostaa. :) Siihen asti mennään loitoilla.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

M;kko

Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - heinäkuu 20, 2010, 23:45:33 ip
On kyllä laadukasta kuvausta täällä  :o. Sanoit että harrastat omaksi iloksi valokuvausta, mutta nuo kyllä on jo kaikkien iloks. Miks mun pokkari samsungilla ei saa samantasoista kuvaa  ;D


Kiitos! Pokkareillakin saa kyllä todella hyviä kuvia, jos vain valoa riittää. Ainoastaan tuollainen 'syvyysepäterävyys' mikä kiinnittää huomion kohteeseen ja häivyttää taustan jää saamatta.

M;kko

Non ni! Tänään pääsin maistamaan ensimmäistä itsekasvatettua habaa. Lajike Habanero Brown LARGE. Paino sanalla large. Kuvassa mittakaavaa antamassa jättiläisen käsi. Maku oli kyllä ihan jees, hieman kaupan punaista habaa miedompi. Siemeniä podissa ei ollut ensimmäistäkään, eli varmaan joku kasvin harjoistuskappale on kyseessä.



Ja bonchiksi syntynyt Bird's Eye Baby ilta-auringossa... Syksyllä täytyy vaihtaa hieman tyylikkäämpään bonsairuukkuun.



M;kko

Päivän piristykseksi Habanero Brown Largen kukka. Tämä on samasta kasvista, joka ei aikaisemmin aina edes avannut kukkiansa, vaan nupuista puski podeja esiin. Kivampi näin, että näkee kukkiakin.

Tänään on ollut rauhallinen päivä chilirintamalla. Ulupican ja Rocoto Red Peruvianin podit ovat alkaneet punahtua, ehkä niitä kohta pääsee vihdoin maistamaan. Ulupicaa olen tosin jo raakana kokeillut, ihan säväyttävä maku ja sopivasti tulisuuttakin. Onkohan kypsänä liian tiukka sellaisenaan syötäväksi?



Nupusta tunkeva podi näytti aikaisemmin tältä:




MrFrost

UPEITA kuvia, siis nuo mitkä olet "waterstämpännyt" :)

Mulla on vielä pahasti opettelu asteella tuo järkkärin käyttö... Tarttis tosiaan tuon 18-55mm Nikkorin rinnalle sekä lyhyen, että pitemmän putken. Pitemmäksi mietin 18-200 tai 300 kohtuuhintaista "yleisputkea" ja sitten jotain kiinteetä 50mm "muotokuvaukseen".

Tosin en mä noista vielä hirveesti tajua, tää on loputonta opettelua :)

Osaisiko joku suositella hyvää opastakirjasta digijärkkäriin tutustumiseen? Olisi kivaa iltalukemista ja sitten mietiskelyä mitä seuraavana päivänä voisi kuvailla ja niin edespäin...

Kamerahan tosiaan on Nikon D3000 18-55 VR-Kit, tyytyväinen olen kuviin, vaikka toistaiseksi olen lähinnä kuvannut ihan niin kuin nipponin insinööri on halunnut :)

-Timo
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Kaltsu

LainausOsaisiko joku suositella hyvää opastakirjasta digijärkkäriin tutustumiseen? Olisi kivaa iltalukemista ja sitten mietiskelyä mitä seuraavana päivänä voisi kuvailla ja niin edespäin...


Michael Freemanin kirjat, Nykrog Thomas: Digikuvaajan käsikirja, Tarkoma Jarno: Digikuvaus, digitaalikamerat ja niiden käyttö, McClelland Deke; Eismann Katrin: Digikuvaus & kuvankäsittely
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

saulir

Lainaus käyttäjältä: MrFrost - heinäkuu 24, 2010, 14:12:45 ip
UPEITA kuvia, siis nuo mitkä olet "waterstämpännyt" :)

Mulla on vielä pahasti opettelu asteella tuo järkkärin käyttö... Tarttis tosiaan tuon 18-55mm Nikkorin rinnalle sekä lyhyen, että pitemmän putken. Pitemmäksi mietin 18-200 tai 300 kohtuuhintaista "yleisputkea" ja sitten jotain kiinteetä 50mm "muotokuvaukseen".

Tosin en mä noista vielä hirveesti tajua, tää on loputonta opettelua :)

Osaisiko joku suositella hyvää opastakirjasta digijärkkäriin tutustumiseen? Olisi kivaa iltalukemista ja sitten mietiskelyä mitä seuraavana päivänä voisi kuvailla ja niin edespäin...

Kamerahan tosiaan on Nikon D3000 18-55 VR-Kit, tyytyväinen olen kuviin, vaikka toistaiseksi olen lähinnä kuvannut ihan niin kuin nipponin insinööri on halunnut :)

-Timo



Tässä ohje joka käy kaikkien DSLR:ien kanssa... http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=414088

M;kko

Lainaus käyttäjältä: MrFrost - heinäkuu 24, 2010, 14:12:45 ip
UPEITA kuvia, siis nuo mitkä olet "waterstämpännyt" :)

Osaisiko joku suositella hyvää opastakirjasta digijärkkäriin tutustumiseen? Olisi kivaa iltalukemista ja sitten mietiskelyä mitä seuraavana päivänä voisi kuvailla ja niin edespäin...

Kamerahan tosiaan on Nikon D3000 18-55 VR-Kit, tyytyväinen olen kuviin, vaikka toistaiseksi olen lähinnä kuvannut ihan niin kuin nipponin insinööri on halunnut :)


Kiitos! Kirjaksi onkin jo tullut suosituksia. Ihan perusasiat kannattaa hanskata ja niistä Saulirin antaman linkin takaa löytyy ihan hyvä selitys. Löytynevät myös kaikista kirjoista, eli käy kirjastossa ja lainaa joku. Sen jälkeen, kun tietää perusteet, loppu on itsestä ja omasta kokeilunhalusta ja viitseliäisyydestä kiinni. Thom Hogan on kirjoittanut erinomaisia Nikonin (digi)järkkäreiden käyttöohjeita, jotka kattavat kameran toiminnot (huomattavasti paremmin kuin kameran manuaalit) ja tilanteet missä niitä voisi käyttää. Suosittelisin kovasti, mutta jostain syystä juuri D3000  mallille ei ole omaa kirjaa. Tutustuminen äijän saittiin voi kuitenkin olla hyödyksi: http://www.bythom.com/

M;kko

Villi-ihmiset! Nyt tarvittaisiin tunnistusapua. CGN19198 siemenistä näyttää puskevan kahta eri laatua kasvia: Toinen on karvainen toisessa pigmentointia. Tunnistaako kukaan kumpaakaan? Kumpi on CGN19198?



Tuo karvainen on todella karvainen. Selvästi karvaisempi kuin normi Pubet.


saulir

Kyllä se erittäin todennäköisesti tuo karvaisempi on. Tuo toinen näyttää Bolivian Rainbow:lta tai Pimenta Da Neydeltä nuorena, enemmän kuitenkin bolivialaiselta...
Myös lehtien muoto on tuossa karvaisessa enemmän "epäannuumimainen" kun taas tuossa toisessa hyvin tyypillinen Annuumeille.


M;kko

Kiitos! Jään odottelemaan ja katsomaan mitä tuosta pigmentoituneesta kehittyy.

Toiseen asiaan, mulla on ollut mullassa istutettuna C. Tovariita 4 kpl 21.6. asti ilman tulosta. Eilen kun kypsähdin odottelemaan niitä jotka eivät ole nousseet, niin laitoin vielä lanceja, galapagoenseja ja tovariita itämään. Tällä kertaa uutena kokeiluna itselleni kostutetulle talouspaperille kelmulla peitettyyn pakastusrasiaan. Rasia meni jääkaapin päälle, missä lämpötila lienee 30+°C.

Rasia:


Ja päivää myöhemmin *TA-DAA*...



ensimmäinen Tovarii on työntänyt häntänsä ulos!!!  ;D Taitaa olla mulla multaidätykset taaksejäänyttä elämää.

Loikkariselle, joka odottelee Ulupican siemeniä, tiedoksi. Marjat ovat näköjään hitaita punastujia. Tällä hetkellä ne ovat lähinnä ruskeita, eli vielä kestää jonkun aikaa.