tammikuu 09, 2025, 22:50:25 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

metsästys

Aloittaja nakamorri, elokuu 16, 2010, 11:01:23 ap

« edellinen - seuraava »

Jame

Lainaus käyttäjältä: bluesman - marraskuu 16, 2013, 22:59:37 ip
Eiköhän hirvimetsällä jätetä muu paukuttelu pois. Porukka tykkää varmaan jos joku posauttelee lintuja passiketjussa. Riittää jo VHF:ään höpöttelykin joskus karkottamaan lähestyvä saalis.

No toki, en vain kaliberiharmittelua ajatellessani ymmärtänyt että oli hirvijahti päällä.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

NiGo87

Jos sitä huomenna ehtis taas kaurispassiin.
Jäljistä päätellen ruokinnalla käy kauriita ja peuroja. Mitään elävää en ole siellä vielä nähny. Tai viimeks siellä pyöri 3 närhee :D

Siika

¨^^mitä tuohon kallibeeri hommaan tulee niin 6,5x55 sopii oivallisesti kaikheen touhuun metässä :o :o
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

chilimieli

tammikuu 20, 2014, 16:05:35 ip #243 Viimeisin muokkaus: tammikuu 20, 2014, 16:09:05 ip käyttäjältä chilimieli
Itse harkitsen jousella metsästämisen aloittamista ja on aiheen foorumeita tullut jo tovi selattua. Riittääkö tuollainen 600€;n paketti alkuun? Toki nuolia joutuu ainakin itse tuunailemaan lisäksi, mutta saako tolla hinnalla jo kohtuu hyvän laukaisulaitteen, suojat, taljajousen ja vahat jne.?
Lähinnä kiinnostaa linnut, sekä rusakot ym. muut pupuset. ;D Ja paljonkos tuollaiselle riistalle kertyy arviolta riistanhoitomaksuja/ vuosi?
Toki voisin olla yhteydessä suoraan tutoriin, mutta jos joku jaksaisi täällä vähän valottaa tarkemmin kokonaiskuluja uuden harrastuksen hintalapulle.

Michilin

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - tammikuu 20, 2014, 16:05:35 ip
Itse harkitsen jousella metsästämisen aloittamista ja on aiheen foorumeita tullut jo tovi selattua. Riittääkö tuollainen 600€;n paketti alkuun? Toki nuolia joutuu ainakin itse tuunailemaan lisäksi, mutta saako tolla hinnalla jo kohtuu hyvän laukaisulaitteen, suojat, taljajousen ja vahat jne.?
Lähinnä kiinnostaa linnut, sekä rusakot ym. muut pupuset. ;D Ja paljonkos tuollaiselle riistalle kertyy arviolta riistanhoitomaksuja/ vuosi?
Toki voisin olla yhteydessä suoraan tutoriin, mutta jos joku jaksaisi täällä vähän valottaa tarkemmin kokonaiskuluja uuden harrastuksen hintalapulle.

Voi olla että 600€ riittää ja voi olla että ei mutta en suosittele nuolien tuunaamista! Riistanhoitomaksu? Meilläpäin puhutaan seuran luvista... Se että saako lupaa mihikään hintaan riippuu onko minkäänlaista metsästysoikeutta muualle.
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

chilimieli

tammikuu 20, 2014, 16:21:49 ip #245 Viimeisin muokkaus: tammikuu 20, 2014, 16:25:25 ip käyttäjältä chilimieli
Lähinnä siis esim. tämä setti:
http://www.aa-metsastys.com/vision-2014-t%C3%84ydellinen-mets%C3%84stysjousi-paketti-p-1160.html

"Metsästys harrastuksena lisääntyy hiljakseen Keski-Suomessa. Viime vuonna riistanhoitomaksun maksoi maakunnassa edellisvuotta useampi eli kaikkiaan 18 556 metsästyksen harrastajaa. Määrä on viitisenkymmentä enemmän kuin edellisvuotena."
http://www.metsastys.com/Metsastysuutinen/232/Metsastys-lisaantyy-harrastuksena
Tästä voisi saada käsityksen riistanhoitomaksuista..
Aiheesta puhetta muuallakin.
"Uuden metsästäjän metsästyskortti

Metsästäjätutkinnon hyväksytysti suorittaneet uudet metsästäjät saavat postissa kuluvan metsästysvuoden kortin noin kahden viikon kuluessa tutkinnon suorittamisesta. Kun riistanhoitomaksu on suoritettu, astuu metsästyskortti heti voimaan."
http://riista.fi/metsastys/palvelut-metsastajalle/metsastyskortti/

Edit.
Niin ja lähinnä ajatuksena metsästää mökin-, sekä tutun mökin mailla ainakin näin alkuun.

Tuunaamisella tarkoitin nuolten kasaamista (sulat, kärjet ja putket), en niinkään TUUNAAMISTA. ;)

Michilin

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - tammikuu 20, 2014, 16:21:49 ip
Lähinnä siis esim. tämä setti:
http://www.aa-metsastys.com/vision-2014-t%C3%84ydellinen-mets%C3%84stysjousi-paketti-p-1160.html

"Metsästys harrastuksena lisääntyy hiljakseen Keski-Suomessa. Viime vuonna riistanhoitomaksun maksoi maakunnassa edellisvuotta useampi eli kaikkiaan 18 556 metsästyksen harrastajaa. Määrä on viitisenkymmentä enemmän kuin edellisvuotena."
http://www.metsastys.com/Metsastysuutinen/232/Metsastys-lisaantyy-harrastuksena
Tästä voisi saada käsityksen riistanhoitomaksuista..
Aiheesta puhetta muuallakin.
"Uuden metsästäjän metsästyskortti

Metsästäjätutkinnon hyväksytysti suorittaneet uudet metsästäjät saavat postissa kuluvan metsästysvuoden kortin noin kahden viikon kuluessa tutkinnon suorittamisesta. Kun riistanhoitomaksu on suoritettu, astuu metsästyskortti heti voimaan."
http://riista.fi/metsastys/palvelut-metsastajalle/metsastyskortti/

Edit.
Niin ja lähinnä ajatuksena metsästää mökin-, sekä tutun mökin mailla ainakin näin alkuun.

Tuunaamisella tarkoitin nuolten kasaamista (sulat, kärjet ja putket), en niinkään TUUNAAMISTA. ;)

Niin metsästyskorttimaksu... Eihän se oo ku... Paljonko se ny oli... Öö... Yli kakskymppiä ja alle neljäkymppiä  :P Suoraveloitus niin ei tuu mietittyä. Ootko seuran jäsen vai löytyykö paljon omia maita?

chilimieli

tammikuu 20, 2014, 16:56:08 ip #247 Viimeisin muokkaus: tammikuu 20, 2014, 16:59:43 ip käyttäjältä chilimieli
Vasta harkitsen harrastuksen aloittamista ja maiden tarkka mitta täytyy ottaa selville. Suvun tontti.
Pikkasen harmittaa kun tuli perheellä tuossa syksyllä myytyä, isohkot metsät pohjoisesta, joilla tiedän ainakin papan aikoinaan paljon metsoja metsästäneen.

Eli ei vissiin paljoa kustanna nuo maksut. Harrastus vasta harkinnan tasolla, mutta kiinnostusta olisi etenkin jouseen. En itse noista ruutipyssyistä niin välitä.

Edit. Niin ja parilla tutulla metsää myös, mikäli harrastus nyt pääsee käyntiin.

Michilin

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - tammikuu 20, 2014, 16:56:08 ip
Vasta harkitsen harrastuksen aloittamista ja maiden tarkka mitta täytyy ottaa selville. Suvun tontti.
Pikkasen harmittaa kun tuli perheellä tuossa syksyllä myytyä, isohkot metsät pohjoisesta, joilla tiedän ainakin papan aikoinaan paljon metsoja metsästäneen.

Eli ei vissiin paljoa kustanna nuo maksut. Harrastus vasta harkinnan tasolla, mutta kiinnostusta olisi etenkin jouseen. En itse noista ruutipyssyistä niin välitä.

Metsän myynti -> Bad move.
Metsän osto -> Sopivassa paikassa hyvinkin kannattava sijoitus. Jos on jonkinkaan verran metsää niin uskon että seuran jäseneksi pääsee kunhan samalla vuokraa maat. Jos sitä ei ole vielä tehty. Voin kyllä sanoa suoraan että tulee olemaan vaikea harrastus sulla :D Pyitä saattaa saada alas ku ne on niin tyhmiä mutta muutoin tulee olemaan haastetta :D

chilimieli

Selvä. No, katsotaan miten äijän käy. Lähinnä vain kiinnosti tuo harrastuksen hintalappu ja tietoahan saa jo aika kattavasti muilta foorumeilta. Tiedä, tosiaan vaikka johonkin seuraan sitä lähtisi mukaan.

Michilin

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - tammikuu 20, 2014, 17:03:14 ip
Selvä. No, katsotaan miten äijän käy. Lähinnä vain kiinnosti tuo harrastuksen hintalappu ja tietoahan saa jo aika kattavasti muilta foorumeilta. Tiedä, tosiaan vaikka johonkin seuraan sitä lähtisi mukaan.

Pääsee helpoimmin siihen minkä sisällä maat on muutenki, meillä ainaki lähisukulaiset ja aavistuksen kauemmatki rinnastetaan tilaan mukaan. Toimivan haulikon tai kiväärin voi tilaisuuden sattuessa saada hyvästikki alle 600€ mutta en sinällään vähättele jousimetsästystä. Jumalatonta treeniä vaatii  ;)

chilimieli

Lainaus käyttäjältä: Michilin - tammikuu 20, 2014, 17:12:03 ip

Pääsee helpoimmin siihen minkä sisällä maat on muutenki, meillä ainaki lähisukulaiset ja aavistuksen kauemmatki rinnastetaan tilaan mukaan. Toimivan haulikon tai kiväärin voi tilaisuuden sattuessa saada hyvästikki alle 600€ mutta en sinällään vähättele jousimetsästystä. Jumalatonta treeniä vaatii  ;)

Jeps. Lähinnä kiinnostaa tuo jo ihan metsässä liikkumisen (tai siis siellä paikallaan kykkimisen), sekä hienon perinneharrastuksenkin takia. Kiinnostava peli jo itsessään, vaikka ei sitä saalista alkuun saisikaan.
Jousi vaatinee myös pidempää pinnaa jo ammuntaetäisyyksienkin puolesta.
Ja ainahan sitä voi kuviakin ampua, mikäli saalis jää saamatta. ;D

Michilin

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - tammikuu 20, 2014, 17:21:00 ip
Lainaus käyttäjältä: Michilin - tammikuu 20, 2014, 17:12:03 ip

Jeps. Lähinnä kiinnostaa tuo jo ihan metsässä liikkumisen (tai siis siellä paikallaan kykkimisen), sekä hienon perinneharrastuksenkin takia. Kiinnostava peli jo itsessään, vaikka ei sitä saalista alkuun saisikaan.
Jousi vaatinee myös pidempää pinnaa jo ammuntaetäisyyksienkin puolesta.
Ja ainahan sitä voi kuviakin ampua, mikäli saalis jää saamatta. ;D

Jotku oikeestikki taitavat ampuu haulikkohollille lentoon kuulemma mutta ite oon hieman skeptinen...

MarjaMikke

Kyllä lämpimästi suosittelen haulikkoa ensinmäiseksi aseeksi. Siihen rinnalle sitten joku jousi ja kovaa reeniä. Itselläni oli joskus samansuuntaisia suunnitelmia, mutta en mielestäni vieläkään osaa ampua jousella riittävän hyvin. Passihommat varmaan jotenkin menee, mutta sitä ekaa pupua jousella odotellessa tulee kyllä aika pitkäksi.

chilimieli

tammikuu 20, 2014, 17:30:17 ip #254 Viimeisin muokkaus: tammikuu 20, 2014, 17:31:53 ip käyttäjältä chilimieli
Onhan tuolla youtuben maailmassa joitakin videoita, mutta taitaa olla ennemmin lennosta ne välimatkat maksimissaan parisen kymmentä metriä jos sitäkään. Jäniksille ja rusakoille luulisi ainakin toimivan hyvällä syöttipaikalla. Kaipa sitä pakkasilla saattaa päästä lähellekkin hyvän lumivallin taakse kytikselle.

Harjoitteluahan tuo vaatii paljon, mutta lajina kiehtovaa puuhaa. Kiitos vastauksista.
No mutta se siitä tällä erää.

ottulo

Jos jousimetsästys kiinnostaa niin kannattaa kokeilla, ei sitä haulikkoa tarvitse hankkia jos ei kiinnosta. Mullakin on pelkkä jousi, enkä halua tuliaseita alkaa hankkia. Niissä kun on paljon kovempi paperisota ja pitää muutenkin olla tarkempana säilytyksen ym. kanssa. Tietysti haulikolla saisi varmasti helpommin ja nopeammin saalista, mutta ei se ainakaan mulle ole pääasia.

Maksoin jousesta (vastakaari, ei mitään tähtäimiä tai muita hienouksia) pari sataa, joten se on halvemmasta päästä. Taljat maksavat huomattavasti enemmän. Riistanhoitomaksu 30 €, se taitaa olla kaikille sama. SJML:n jäsen olen, siinä vuosimaksu 27 € ja liittyminen 17 €. Jäsenmaksuun kuuluu lehden lisäksi alennukset seuran järjestämistä kursseista ja metsästyslupa liiton vuokramailla. Paikallisseuran jäsenmaksua en muista, mutta samaa luokkaa sekin, ja seuralla on oma ampumapaikka jossa pääsee harjoittelemaan. Ei noista pakollisia ole kuin riistanhoitomaksu, jos omalla maalla metsästää. Liiton kursseja voin suositella, olen itse yhdellä käynyt ja houkuttelisi kyllä "jatkokurssi" kovasti. Lisäksi voit kysellä paikallisen seuran tutorilta lupaa esim. kisoja katsomaan, niin pääset tutustumaan vähän porukkaan ja näkemään millaista oheistoimintaa jousipuolella on. Kisoihin voi osallistua vasta-alkajakin, siellä saa hyvää treeniä ja vinkkejä kokeneemmilta. Itse aloitin harrastukseni soittamalla tutorille, sovimme tapaamisen seuran ampumaradalle, jossa pääsin kokeilemaan eri tyyppisiä jousia. Sen jälkeen olen käynyt kerran kisoissa ja yhdellä kurssilla, sekä pari kertaa kisoja katsomassa.

En ole taljajousiin kummemmin perehtynyt, mutta luulisin että tuolla PSE:llä pääsee alkuun hyvin. Ainakin merkki on tullut vastaan monessa yhteydessä, enkä muista erityisen huonoksi haukutun. Taljalla metsästämään pääsee huomattavasti nopeammin kuin vaistolla, koska tähtäimistä on paljon apua. Olen taljalla kokeillut ampumista, ja on siinä osumatarkkuus pienelläkin harjoittelulla aika hyvä. Taljajousi vaatii vaistoon verrattuna enemmän säätämistä, sillä liikkuvia osia on enemmän. Toisaalta kaikki muu sitten helpottuu, ja toisilta harrastajilta saa varmasti apua jousen säätöön.

Yleisimmin ampumamatkat jousella on alle 15 m, vähän vajaa puolet saaliista saatu 16-25 m matkoilta. Sitä kauempaakin on saalista saatu viime vuoden tilastojen mukaan. Yleisintä saalista rusakot sekä linnut. Metsäkaurista isompaa Suomessa ei edes saa jousella metsästää (vielä ::)).

MarjaMikke

Ei kait se varma ja nopea saalis ole (toivottavasti) kenelläkään päätarkoitus. Lihatiskit on sitä varten.

Itse olen muutaman kerran taljalla ampunut ja on se tarkka peli pienellä treenillä. Kuitenkin vastakaari vaistolla on mielestäni kivempaa, mutta se vaatii paljon enemmän treeniä ennen metsästystä. Toki sillä on kiva kiertää maastoratoja tai rakennella oma.

Mites ottulon osumaprosentti metsästystilanteessa, jossa on ylipäätä järkevää riistalaukausta yrittää? Liikkuvaan maaliin jos vaistolla osuu, niin se on kyllä kova suoritus. Paljon sulla on paunoja jousessa?

ottulo

Kun ei ole tullut treenattua tarpeeksi, en ole vielä kehdannut metsälle lähteä. Paunoja löytyy 45, eli juuri tuon laillisen rajan yläpuolella (joka on vähän yli #40). Houkuttelisi kyllä jäykemmät lavat jo nyt, mutta mennään vielä näillä. Olen tosiaan kerran käynyt itse seuran kisoissa ja olin jaetulla viimeisellä sijalla sarjassani, eli parantamisen varaa on paljonkin. En tähän hätään muista pisteitä, mutta tuli niitä sentään jonkun verran, joskaan vitaaleille ei kovin monta.

Habanervous

tammikuu 21, 2014, 09:07:02 ap #258 Viimeisin muokkaus: tammikuu 21, 2014, 09:22:37 ap käyttäjältä Habanervous
Lainaus käyttäjältä: chilimieli - tammikuu 20, 2014, 16:05:35 ip

Kannattaa tutustua Bearin valikoimiin ja käydä koittamassa miltä tuntuu kädessä jousi. Jos vaistoammuntaa lentoon lähteviin ajattelit, se on likipitäen täysin eri laji kuin taljajousi tähtäimillä. Itsellä talja. Harrastukseen pääsee mukaan huokealla hinnalla mutta en välttämättä sitä suosittele ihan vain siksi että laatujousi kantaa myös mielenkiintoa pidemmälle. Hyvä jousi säädöillä, nuoliteline, tähtäin ja laukaisulaite on hyvä olla laadukkaita. Toki suojatkin tulee pelata. Jousella voi metsästää ihan hyvin teeriä kuvilta, pyitä pillillä, kuville laskeituneita sorsia (siimalla), majavia, metsoja haapojen alla kyttäämällä, jänistä passista ja miksei ajoonkin yms..vaatii vaan reeniä, jousen tuntemista ja ampumakulmien hallintaa.

Ilmeisesti tarkoitit nuolien tuunaamisella sitä että valmiiksi sahattuihin keppeihin liimat kierteet kärjille yms..blunttikärjellä torppaa pyyn ja aukeavilla leikkureilla kaatuu kauris yms.

Jos saat hilattua budjettia pikkusen ylös saat varmasti mieluisen setin oikeilla vetopituuksilla. En suosittele valmista pakettia vaan että kasaat sen itse. Laukaisulaitteissakin on hurjasti eroja siinä mielessä mikä tuntuu hyvältä omaan ranteeseen. Jänne on hyvä olla laadukas ja siihen laatuvaha ni eiköhän tarkene.

ps..älä ahnehdi paunojen kanssa :)

pss. Erittäin hieno harrastus kun oikein pääsee jyvälle. Naakimisen taito on katoava kansanperinne.

psss. Jousella metsästyksessä riistaeläimen elintapojen tuntemus nousee hyvin hyvin merkittävään osaan koko touhua. Se ehkäpä on juuri se suurin ero ruutiaseisiin joka armahtaa metsässä möykkäämisen osittain. En siis vähättele ruutiaseilla metsästystä mutta jousen kanssa tulee tutkittua metsää ja kohde-eläimiä täysin eri silmin. Jousella saa saalista hyvinkin jos ennakkovalmistelut on oikein huolella tehty. Haaparuokinta jänekselle ja puustandi, mikäs sen mukavampi tapa viettää kuutamoiltaa pellonreunassa.

chilimieli

Kiitos taas monista neuvoista. Innostus sen kuin kavaa. ;D