tammikuu 09, 2025, 12:02:18 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chili con carne ja muita reseptejä

Aloittaja laihoja, syyskuu 07, 2010, 10:17:40 ap

« edellinen - seuraava »

laihoja

syyskuu 07, 2010, 10:17:40 ap Viimeisin muokkaus: syyskuu 07, 2010, 12:33:04 ip käyttäjältä laihoja
Edit: Pistän samaan myös muita hyväksi havaitsemiani itse kehitettyjä (tai muunnettuja) juttuja
Edit: Pitää vettä laittaa myös pari desiä jos käyttää liemikuutiota. Suklaana olen käyttänyt fazerin tummaa, mutta vielä tummemmalla tulee varmaan parempi. Suklaan määrä ehkä 30 g, enemmänkin sopii.

Pitkään foorumia lukeneena pitää laittaa myös omaa kontribuutiota tänne.

Eli chili con carne, ei ehkä puhdasoppinen, mutta omaan makuun ainakin erittäin suunmukainen.

Ainekset: (määrät sinne päin, ei tule niin mitattua)

1/3 juuriselleriä
1 iso punasipuli
2 isoa porkkanaa
3 valkosipulin kynttä
2 rkl oliiviöljyä
400 g naudan jauhelihaa
tuoretta chiliä maun mukaan (itse laitan mieluiten jalapeñoa ja habaneroa)
1 prk tomaattimurskaa
1 tl jeeraa
2 rkl kuivattua oreganoa
1 rkl mustapippuria murskattuna
1 rkl korianterinsiemeniä murskattuna
1 lihaliemikuutio (tai hyvää lihalientä vastaava määrä)
suolaa sopivasti (huomioi lihaliemikuution suola)
1 ruukku tuoretta korianteria
1 limen mehu
1 rkl limen kuorta raastettuna
1 prk valkoisia papuja
1 prk kidney papuja
4-6 palaa tummaa suklaata

Pilko sipuli ja juurekset pieniksi kuutioiksi ja kypsennä niitä öljyssä kunnes pehmeitä ja saaneet vähän väriä.
Lisää joukkoon valkosipuli, chili ja jauheliha ja paista kunnes jauheliha kypsää. Lisää joukkoon lihaliemi, tomaattimurska ja kuivat mausteet. Anna hautua kannen alla vähintään tunti. Juuresten pitäisi olla niin pieniä että tässä vaiheessa ne "häviävät" ja suurustavat eineen.
Lisää limen mehu, limen kuori, suklaa ja pavut ja anna hautua puoli tuntia.
Tarkista maku ja lisää tarvittaessa limen mehua, suolaa, chilikastiketta tai sokeria niin että maku on tasapainossa. Itse teen sellaista että olisi pelkästään syötynä vähän liian tulista, mutta lisukkeet taittavat makua sopivasti.
Lisää lopuksi tuore korianteri silputtuna juuri ennen tarjoilua.

Tarjoa hyvän riisin, smetanan, jalapeñosiivujen ja tortillachipsien kanssa.
(tai ihan miten parhaalta tuntuu)

laihoja

Naudanlihaburrito 2:lle

Tämä on muokattu (ja omasta mielestäni parannettu) versio Cantina Westin sinänsä ansiokkaasta burritosta (joskus vuonna 5).

Tässä on useampi resepti ja tämän jutun idea on kokonainen annos jossa mielestäni on ainekset ja maut juuri oikeassa tasapainossa. Annos koostuu naudanlihalla täytetystä tortillasta, juustokastikkeesta, guacamolesta, salaatista, paputahnasta ja smetanasta. Mausteita on vähän, ja liha on maustettu vain suolalla. Kannattaa kokeilla, tässä pääsevät kaikki maut esiin, ja tässä jalapeno on parhaimmillaan. Jos juustokastikkeesta ei jalapenolla saa omaan makuun tarpeeksi tulista niin sitten tietysti jotain muuta lisäksi. Chilikastikkeet eivät vain oikein omasta mielestäni sovi, pitää olla tuoretta tavaraa.

GUACAMOLE:

2 kypsää avocadoa (nykyään monessa kaupassa näkyy olevan syöntikypsiä myynnissä suolaiseen hintaan jos ei kypsiä muuten löydy)
1/2 limen mehu
1/2 punasipulia pieneksi silputtuna
sopivasti vihreää tabascoa tai jalapenoa tahnaksi söösättynä
suolaa
mustapippuria

Muusaa ainekset sekaisin ja anna maustua jääkaapissa n. 1 tunti

PAPUTAHNA:

1 pkt mustia papuja
1 tl murskattua mustapippuria
1/2 limen mehu
suolaa jos tarvitsee (pavuissa on jos käyttää purkkipapuja)

JUUSTOKASTIKE:

50 g voita
1 kukkurallinen rkl vehnäjauhoja
n. 4 dl punaista maitoa (tätä määrää en ole koskaan mitannut)
runsaasti tuoretta jalapenoa silputtuna
n. 100 g cheddaria raastettuna (ei niitä cheddar-siivuja, vaan oikeaa kovaa cheddaria, itse suosin extra maturea)
suolaa jos tarvitsee, juusto on aika suolaista.

Sulata voi kattilassa ja lisää jauhot. Sekoittele hetki (ei saa ruskistua) ja kaada maito pikkuhiljaa koko ajan sekoittaen. Laita maitoa sen verran että on hieman liian löysää kun kiehahtaa. Lisää jalapenot ja anna hautua puoli tuntia pienellä lämmöllä. Varo pohjaanpalamista. Lisää juustoraaste ja ota kattila pois lideltä. Juuston lisäämisen jälkeen ei saa keittää, muuten tulee venyvää soosia. Sekoita niin että tasaista. Tarkoitus olisi saada paksuhkoa kastiketta jota pysyy tortillarullan päällä hyvä kerros. Lisää juustoa tai maitoa tarvittaessa. Lämmitä lisäämisen jälkeen varovasti.

BURRITO:

2 isoa vehnätortillaa (tai maissi- jos tykkää)
2 naudan ulkofilepihviä a 200 g (yritä saada tarpeeksi mureaa tai nuiji pihvi kevyesti)
suolaa myllystä

Paista liha vähän vaille mediumiksi (tai oman maun mukaan), leikkaa ohuiksi siivuiksi, suolaa ja kääri tortillan sisälle. Aseta rullat lautasille keskelle ja kaada päälle juustokastiketta reiluhkosti. Paista uunissa grillivastusten alla niin kauan että kastike on saanut väriä.

SALAATTI:

1 rasia miniluumutomaatteja
1 punainen paprika
1/3 kurkkua
1 punasipuli
1/2 ruukkua jäävuorisalaattia

Pilko ainekset pieneksi ja sekoita.

ANNOS:

Asettele ainekset lautaselle seuraavasti:

Lautasen keskellä siis on tortillarulla ja päällä ja sivuillakin on juustokastiketta. Toiselle puolelle salaatia reilusti. Ja toiselle puolelle kolme kasaa: guacamole, smetana ja paputahna. Ripottele päälle vielä jalapenosäilykesiivuja, mieluiten itse tehtyjä. Ja ääntä kohti.

laihoja

Lammasta intialaisittain (tämä löytyy lähes samanlaisena varmaa useammastakin paikasta, en muista mistä olen aihion ottanut)

Tee ensin mausteseos:

2 tl mustapippuria murskattuna
1 tl kanelia
1 tl kardemummaa
1/2 tl jauhettua neilikkaa
1 tl jeeraa
2 tl korianterin siemeniä murskattuna
2 rkl raastettua sitruunan kuorta
1/sitruunan mehu
3 valkosipulin kynttä
peukalon kokoinen pala inkivääriä raastettuna
5 maustepippuria
1 rkl paprikajauhetta
(1 tl kuivattua minttua)
tuoretta chiliä maun mukaan, viimeksi itse laitoin Bolivian Rainbow:ta ja Aji Andeania, reilusti.

Murskaa ainekset huhmaressa massaksi, laita tarvittaessa vähän öljyä niin on helpompaa käsitellä.

Loppuhomma:

50 g kirkastettua voita (tai tavallista, en ole huomannut makueroa, kirkastettu on ehkä aidompaa)
500 g karitsan paahtopaistia, löytyy pakastealtaasta ainakin cittareista. Voi tietysti laittaa myös nautaa, kanaa tms. Nauta ei tietenkään ole kovin intialaista ;)
1 prk tomaattimurskaa
1 iso sipuli
3 dl turkkilaista jugurttia
suolaa
sokeria tarvittaessa

Kuumenna voi pannulla ja lisää maustemassa. Paista parahultaisella lämmöllä hyvänlainen kotva ja lisää sipuli. Sen jälkeen lisää suupaloiksi paloiteltu liha ja paista hetki. Lisää tomaattimurska ja anna hautua n. puoli tuntia. Lisää jugurtti ja anna hautua vielä hetki. Mausta suolalla ja anna vetäytyä puoli tuntia. Tarkista maku ja lisää tarvittaessa sokeria jos kaipaa mielestäsi makeutta. Tarjoa basmatiriisin kera. Juomaksi vaikka lassia, varsinkin jos tulisuus on sitä luokkaa että hikeä pukkaa. Itse pidän tästä erittäin tulisena, ja tätä ei monellekaan vieraalle voi tarjota kun en enää miedompaa versiota pidä minään, niin ei sitä viitsi sitten tehdäkään.