heinäkuu 01, 2024, 06:31:32 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Yleinen offtopic, tyhmät kysymykset, aviopierut sun muu.

Aloittaja Ryhis, syyskuu 10, 2010, 22:00:35 ip

« edellinen - seuraava »

HotVelo

Lainaus käyttäjältä: Miquel - marraskuu 04, 2013, 15:43:17 ip
Taitaa siinä olla ihan mainintakin että poistettava talveksi. :D (Eikö parempia sitten tarvitse?  :o)


Kyllä Julianankin automaattiavaajien ohjeissa on kehotus poistaa talveksi. Poistin samassa yhteydessä, kun ennen tämän talvikauden ensimmäistä lumiräntäsadetta kiskaisin kestopeitteen kasvarin päälle.

Heku

Sain tuossa taannoin tuollaisen pyörällisen pienen tason, tänään sain aikaiseksi tehdä siitä kärryn hitsikoneille. Oli kyllä jo valmiina piirustukset kärrylle mutta tuon sain sopivasti.



Pyörät pitää vielä vaihtaa parempiin niin pystyy rullailemaan paremmin.

sorrii

LainausKyllä Julianankin automaattiavaajien ohjeissa on kehotus poistaa talveksi.


:o ???
Enpä oo huomannut ... Mulla taisi olla Palram tai ainakin Palramin huoneisiin myytävä malli.
Avaaja ollut paikallaan kaksi talvea jo! Hyvin se näytti viime kesänäkin toimivan. Kun oon kerran sen saanut vaivalla asennettua, niin en viiti ruveta renklaamaan.
Mikähän siinä on ongelma sitten talvella? Oliskohan niin että sinne männän alle tulee ilmakupla liian kylmällä?!? En kyllä nyt lähde sitä irroittelemaan sinne mökille ...  >:( >:(
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Kärsä Babar

Ei sitä koko avaajaa tarvitse poistaa. Riittää että poistaa sen mustan sylinteri osan.
On itselläkin ollut talven yli ja pysynyt ihan ehjänä.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

HotVelo

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - marraskuu 07, 2013, 23:42:52 ip
Ei sitä koko avaajaa tarvitse poistaa. Riittää että poistaa sen mustan sylinteri osan.
On itselläkin ollut talven yli ja pysynyt ihan ehjänä.


Jep, mietinkin oman kommenttini kirjoitettuani olisiko pitänyt täsmentää mitä tein. Sylinterin poisruuvaus tosiaan riittää, muuten on turhaa jumppaa laittaa manuaaliset sulkumekanismit talveksi ja keväällä aloittaa taas avaajien asennuksella.

sorrii

Eipä tosiaan pari talvea ole mitään haittaa aiheuttanut. Mökillä pitää lähiaikoina kyllä käydä vene kääntämässä, laituritikkaat irroittelemassa ja laittamassa tukia lumikuormaa vastaan kasvihuoneeseen: Jos nyt sen avaajan sylinterin sieltä irroittelisin, niin pitäisiköhän se vielä säilyttääkin lämpimässä talven yli. 100-varmasti hukkuu ennen kevättä  ???

Tuttavalla Hartolan perukoilla meni aika kivasti ruttuun koko kasvihuone, kun tuli lunta 40cm katolle  ;)
Mä oon laittanut tukilaudat pitkittäin juntattuna parilla kakkosnelosella sinne huoneeseen sisään. Järvenselän reunamilla kun ollaan, voi tuuli kinostaa lunta aika yllättävästikin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 08, 2013, 12:27:57 ip
Jos nyt sen avaajan sylinterin sieltä irroittelisin, niin pitäisiköhän se vielä säilyttääkin lämpimässä talven yli. 100-varmasti hukkuu ennen kevättä  ???


No jos se kestää kiinni ollessaankin kylmää, niin irrallisena...

sorrii

Nii...
En mä tiedä kestääkö se sitä kylmää. En ole aikaisemmin tullut ajatelleeksi. Mulla on hämärä mielikuva että olisi sanottu sen sylinterin sisältävän mehiläisvahaa ?!?!?! Eipä kait se materiaali kylmästä tuhoudu, mutta voisihan olla että sinne tule ilmakuplia tai alkaa se sylinteri vuotaa; tiivisteet kärsii ...

Ehkä kokeilen montako talvea se kestää, kun on nyt jo talvehtinut kaksi vuotta  8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

HotVelo

Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 08, 2013, 12:39:12 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 08, 2013, 12:27:57 ip
Jos nyt sen avaajan sylinterin sieltä irroittelisin, niin pitäisiköhän se vielä säilyttääkin lämpimässä talven yli. 100-varmasti hukkuu ennen kevättä  ???


No jos se kestää kiinni ollessaankin kylmää, niin irrallisena...


Minä toin sylinterit sisävarastoon muun semmoisen kasvihuonetavaran kanssa, mitä en talven vaihteleviin pakkas- ja kosteusolosuhteisiin halunnut jättää.

Kun pingotin muutama viikko sitten kestopeitteen kasvarin yli, niin sen puoleen oli myös ihan vaan maalaisjärkeä irrottaa sylinterit. Jos peite on vielä kasvarin päällä siinä vaiheessa, kun aurinko (maaliskuussa) saattaa sisälämpötiloja päivällä jo nostella aukaisukynnyksen kohdalle, voisi luukun automaattiaukaisun yritys aiheuttaa lieveilmiöitä.

sorrii

Mahtaako kevytpeitteeltä valua lumet paremmin kuin paljaalta kennolevyltä ?
Mä fudeerasin joskus, että pakkasellakin saattaa kasvihuoneeseen tulla auringossa aika lämmintä, joka sulattelee lumet välillä. Tietysti jos sataa uutta lunta heti perään kun pinta on märkä, niin ....

Mä tein sisäpuoliset tuet vaan. Toisekseen se kasvari hohtaa tyylikkään aavemaisesti kun siellä on sisällä pari aurinkokennovaloa. Rosvot luulee että joku on kotona  :D :D :D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

HotVelo

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 08, 2013, 13:33:34 ip
Mahtaako kevytpeitteeltä valua lumet paremmin kuin paljaalta kennolevyltä ?


Kevytpeitteellä sain aikaan ikään kuin räystäät:



Ja ainakin ensimmäinen - toistaiseksi myös ainoa - lumiräntäsade näytti valuttavan lumet edemmäs lasiseinistä. Kuvasta ei sitä niin hyvin näe, mutta iskin nuo teräsjalat 80-90cm päähän huoneen seinistä.

Mutta oikea talvihan tämän toimivuuden sitten lopullisesti paljastaa. Ja kun tuolla on sähköt, niin ainakin teoriassa voisin ajatella pistää (viikko)ajastimella rakennuslämmittimen puhaltamaan odotettavissa olevan lumisateen aikana/jälkeen, ja saada automaattisen lumenpudotuksen. Tämäkin on tietysti vielä vain teoriaa...

sorrii

Toi on ihan uskottavan näköinen viritys.

Vilkaisin biltemasta jos sopivaa peitettä. Niitä löytyisi myös valkoisena: Vähän paksumpi 285x475cm [120g/m2] maksaisi 7,99€ ... hmm..

Saattaisi kuitenkin järven ympäröimässä paikassa, jossa on selkää 5km vieressä, tulla ongelmia tuulen kanssa  ???
Eikä oo tullut tuota pestyäkään .... Luulen että tyydyn edelleen sisäpuolisiin tukiin.

Se täytyy keväällä kuitenkin purkaa ja liimata ne levyt uudelleen: Mä ajattelin silloin kasatessa vähän väärin, kun jätin levyt alapäästä irti ½cm että pääsee mahdollinen vesi valumaan kennoista pois! Nythän sinne on tunkeutunut töhnää kaikkiin onteloihin reunasta 5cm matkalta. Mä ajattelin yrittää pestä ne levyt ja liimata sitten paikalleen ehkä jopa teipattuna! Näin jossain että nuo kennolevyt oli teipattu reunoista alumiinteipillä. Tai sitten vaan laitan juurikin siihen alareunaan silikonia vähän reilusti ...

Rumaksi on mennyt kennokasvari kahdessa kesässä! Tuo peressu voisi suojata likaantumiselta, jos sen laittaisi ajoissa syksyllä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Lainaus käyttäjältä: HotVelo - marraskuu 08, 2013, 13:22:07 ip
Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 08, 2013, 12:39:12 ip
No jos se kestää kiinni ollessaankin kylmää, niin irrallisena...


Minä toin sylinterit sisävarastoon muun semmoisen kasvihuonetavaran kanssa, mitä en talven vaihteleviin pakkas- ja kosteusolosuhteisiin halunnut jättää.

Kun pingotin muutama viikko sitten kestopeitteen kasvarin yli, niin sen puoleen oli myös ihan vaan maalaisjärkeä irrottaa sylinterit. Jos peite on vielä kasvarin päällä siinä vaiheessa, kun aurinko (maaliskuussa) saattaa sisälämpötiloja päivällä jo nostella aukaisukynnyksen kohdalle, voisi luukun automaattiaukaisun yritys aiheuttaa lieveilmiöitä.


Tottahan ne on parempi ottaa sisään, mutta sorrii arveli hukkaavansa ne silloin. :) Itse olen ottanut kahtena talvena sisälle ja kerran pitänyt puolivahingossa mekanismista irrotettuna kasvarissa.

Mullakin on talvella halpa kevytpeite suojaamassa katon muoveja vaikka runko ja muovit kestää lumen suojaamattakin. Peite suojaa muovia venymiseltä, eikä sitä tarvi varoa, jos haluaa poistaa lunta.

sorrii

Mulla kun on kasvari mökillä, eikä itsellä edes autoa, niin eipä tule yleensä talvella käytyä siellä. Lumenkestävyyttä oon jännittänyt kahtena talvena kotonani  :-[
Samoinkuin ei ole mökillä talvilämmintä niin pakkasessahan ne olisivat irrotettunakin. Kotona on romua palljjonn! Ei huvita enempää roinaa ottaa muistettavaksi  8)

Tuo K-Raudan kasvihuone maksoi muuten 250€. 6m2 4mm kennoilla ja varmaan 0,5mm alumiiniä ne rangat. Aika hyvin se kesti talven yli, kun pistin muutaman tuen sisälle. Levyt oli aika notkolla keväällä, ja siksikin varmaan puran sen nyt ensi keväänä, ja liimaan paremmin, sekä pesen ne levyt. Aika turha on talveksi suojata puhtauden kannalta, kun kesän aikana kertyy sitä töhnää aika paljon, jota ei kiireessä syksyn viimassa viitsi pestä. Ostaa sit uuden kun alkaa akka nalkuttaa että on ruma ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

wille

Aika kovin tuulee.

Sähköt meni jokunen tovi sitten. Lähiympäristössä muutama puu niiaa siihen malliin, että kohta saa taas tehdä klapia.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Whili

Hyviä tuulia täälläkin  :D

Hieman rupesi kasvarin muovit lärpättämään, mutta parilla niitillä sain korjattua.

Nii että kattokaa onko kasvarit kunnossa       ..ja oikeassa paikassa  ;)

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 17, 2013, 10:28:35 ap
Hyviä tuulia täälläkin  :D

Hieman rupesi kasvarin muovit lärpättämään, mutta parilla niitillä sain korjattua.

Nii että kattokaa onko kasvarit kunnossa       ..ja oikeassa paikassa  ;)


Ei oo kasvaria.... Vielä, saa nähdä onko kohta kun naapurilla on ja tuulen suunta on sopiva  :P  ;D

Miquel

Ite kävin naapurin mummun irronneen kattopellin ruuvaamassa kiinni. Kumma juttu kun ei tahdo pysyä, kun ruodelautoja oli 2,5m pituisella lappeella kokonaiset 3kpl.  ::)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

wille

Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

sorrii

Saisi nyt tulla kaikki talven räntäsateet ja myrskyt yhdellä kertaa. Sorrii makaa vällyissä kuumemittari suussa ...  :-[ :-X :-\
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`