tammikuu 09, 2025, 23:19:52 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Yleinen offtopic, tyhmät kysymykset, aviopierut sun muu.

Aloittaja Ryhis, syyskuu 10, 2010, 22:00:35 ip

« edellinen - seuraava »

NPhoBiaz

Täällä Hanoin liikenteessä näkee joka päivä jonkin onnettomuuden tai sen jälkitilanteen. Tässä kaupungissa kuolee päivittäin 30 ihmistä liikenteessä... Aivan vatipäätouhua. :-\

Caide

joulukuu 11, 2014, 12:20:15 ip #2621 Viimeisin muokkaus: joulukuu 11, 2014, 13:29:09 ip käyttäjältä Caide
Mä ihmettelen, että täällä ei kuole enempää porukkaa. Ilmeisesti autoilijat kuitenkin katsovat melko hyvin kevyttä liikennettä. Keskimäärin varmaan kerran vuorokaudessa meinaa auto ajaa mun yli. Ei tarvitse kuin kerran ajella ajatuksissaan ja unohtaa varmistaa auton pysähtyminen, niin napsahtaa. Mulla tulee joku 108km viikossa pelkkiin työmatkoihin, kun myin auton pois. Mulla on etu- ja takavalo, heijastimet pinnoissa ja tietyömaahyväksytty heijastin takki päällä, mutta tuolla on nyt niin pimeätä, kun ei ole lunta. Märkä tie ja joka puolella loistavat valot tekee sen, että autoilijan on todella vaikea huomaa kevyttä liikennettä, varsinkin noita pimeydenninjoja, jotka viilettää usein vielä lujaa vauhtia pyörällään, sivuilleen katsomatta. Heiluttavat vielä nyrkkiä suojatiellä, missä heillä kuitenkin itsellään olisi väistämisvelvollisuus. Hippejä.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Caide - joulukuu 11, 2014, 12:20:15 ip
Mä ihmettelen, että täällä ei kuole enempää porukkaa. Ilmeisesti autoilijat kuitenkin katsovat melko hyvin kevyttä liikennettä. Keskimäärin varmaan kerran vuorokaudessa meinaa auto ajaa yli. Ei tarvitse kuin kerran ajella ajatuksissaan ja unohtaa varmistaa auton pysähtyminen, niin napsahtaa. Mulla tulee joku 108km viikossa pelkkiin työmatkoihin, kun myin auton pois. Mulla on etu- ja takavalo, heijastimet pinnoissa ja tietyömaahyväksytty heijastin takki päällä, mutta tuolla on nyt niin pimeätä, kun ei ole lunta. Märkä tie ja joka puolella loistavat valot tekee sen, että autoilijan on todella vaikea huomaa kevyttä liikennettä, varsinkin noita pimeydenninjoja, jotka viilettää usein vielä lujaa vauhtia pyörällään, sivuilleen katsomatta. Heiluttavat vielä nyrkkiä suojatiellä, missä heillä kuitenkin itsellään olisi väistämisvelvollisuus. Hippejä.

+1
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

NPhoBiaz

Tänään nähdään, millaset on vietnamilaiset pikkujoulut. ;D

Toby

Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

masaiman

joulukuu 21, 2014, 17:33:28 ip #2625 Viimeisin muokkaus: joulukuu 21, 2014, 17:43:20 ip käyttäjältä Mattson
Osaakos kukaa sanoa mitään seuraavaan. Käytiin naapurin kanssa mettästä hakemassa jätkänkynttiläaihiota, eli kaadettiin mänty. Tyvestään reilu parikymmensenttinen, kolmessa reilu kahden metrin pätkässä tallissa kuivumassa.

Millä voin estää ettei puu kuivuessaan halkea? Onko parempi antaa olla pitkänä vai pätkänä? Kuorinko osittain? Kynttilöitähän tuosta ei saa kun ens talvena vasta... ilmeisesti liian nopea kuivuminen aiheuttaa halkeamisen kutistuessa eli olisko niiden parempi olla liiterissä kuin lämpimäs tallissa?

NPhoBiaz

Rungon päät pitää sulkea halkeamisen estämiseksi. :) Meillä on aina käytetty muovipussia, mutta tuolla esitetään muitakin ratkaisuja.

Huru-ukko

joulukuu 21, 2014, 19:10:45 ip #2627 Viimeisin muokkaus: joulukuu 21, 2014, 19:15:55 ip käyttäjältä Huru-ukko
Neljältä sivulta aisaus (=kaarna pois) kuivattaa tehokkaasti ja puu ei ala sinistymään lahosienten vaikutuksesta. Paras paikka sen kuivaa on mielestäni ulkona varjossa katoksen (ei pressun) alla.

Omat jätkänkynttelini olen tehnyt heti paikanpäällä tyven vieressä, n.1,3m pitkiä. Moottorisahalla heti halki neljään osaan, alas n. 30 sentin verran ehjää runkoa. En ole niin lyhyttä pätkää aisannut. Sitten puun n. 5cm oksan pätkästä olen lyönyt pään teräväksi nelikantiksi, jonka olen sitten lyönyt kynttilän päähän pitämään kuivumisen aikana pään ilmavana, ja sinne saa helpommin sitten sytykkeen kun on käytön aika.
En suosittele pakkasella tehtäväksi  :o......

Se ei ole mulle selvää, että mitä haittaa siitä on jos poltettavaksi tarkoitetussa pöllissä on maatapäin tulevassa osassa yksi tai kaksi halkeamaa.
Ja minkä takia sen sahaus täytyy tehdä kuivaan runkoon, mihin moottorisaha uppoaa jonkunverran hitaammin tuoreeseen verrattuna. Vai vietkö ne pöllit sahalle ?.

masaiman

Teen kynttilät poraamalla en sahaamalla ja pöllissä oleva halkeama lyhentää sen paloaikaa merkittävästi koska "hormin" veto lakkaa kun palaa läpi sinne halkeamaan.

Voishan ne päät sipasta vaikka alustamassalla kun sitä tossa olis purkki ja kuorimaraudalla avata kuorta.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Mattson - joulukuu 21, 2014, 19:51:39 ip
Teen kynttilät poraamalla en sahaamalla ja pöllissä oleva halkeama lyhentää sen paloaikaa merkittävästi koska "hormin" veto lakkaa kun palaa läpi sinne halkeamaan.

Voishan ne päät sipasta vaikka alustamassalla kun sitä tossa olis purkki ja kuorimaraudalla avata kuorta.

Pistäppä kuvaa kun on käytössä. Ne sytytetään ylhäältä(kö) ?.Kuinka pitkiä ne on ?.

masaiman

No esimerkiksi nyt tossa. Pituudella ei tunnu olevan suurta merkitystä mutta puun täytyy olla oikeasti kuivaa tai vaan kytee ja savuaa. Ja on pakko olla havupuuta, olen kokeillut. Tuo ei ole kovin pitkä mutta olen tehnyt pidempiäkin, periaatteessa poranterän pituus sen sanelee kuinka pitkä voi olla. Sytytys yleensä joko diesel+bensa seosta ylhäältä vähän sisään tai jos jaksaa säätää parhaiten syttyy kun laittaa tonne vaakaputkeen jonkun ohuen köydenpätkän tms ja kaataa sinne vähän sulaa steariinia. Jos mittasuhteet on oikein palaa komeesti tollasella ketunhännällä kun palokaasut syttyy vasta ulkopuolella.

Huru-ukko

Hieno. Taas tuli tekemistä ja matka naapurin metsään  :o.

masaiman

Joku 30mm+ terä on hyvä mut ei kantti ihan sillä 500w bläkkendekkerillä koittaa tai karkaa savut porasta. Mitä rososempi putki sen paremmin palaa. Jos on ihan kiillottunu poratessa ei tahdo ottaa tulelle. Taitolaji löytää sopivat mitat.

akselsson1

Aika komia setti :p
Meillä kuivataan "erikois"puita ensin kuoripäällä ulkona katon alla pari vuotta, ja sitten vielä kuivassa ja suht lämpimässä lisää. Sitten on askarteluun valmiita. Kyllähän ne silti halkeilee, mutta hitaampi kuivuminen pitäisi ainakin vähentää sitä.

akselsson1

Pitäs vähän funtsia kevään matkakohdetta, pääsiäisenä ois tarkotus eli n4 päivän reissu johonkin tohon eurooppaan, ja budjetilla tietenkin liikkeellä  ::)
Kaupunkilomalle siis menossa. Onko hyviä ehdotuksia? Köpis kiinnostais, on myös edukas, lennot ja hotelli n.300per hlö Lisäks oon tsekkaillut hintoja Rooma/Wien/Pariisi/Milano. Ovat vähän arvokkaampia, jo yli neljänhuntin, varsinkin tuo Pariisi jollei hotelli ole jossain hevon kuusessa.
Jos on vaikka kokemuksia niin voi kertoa  8)
Ateenakin ois voinut olla kiva, mutta ei tuolloin mene suoria, eikä edes järkeviä vaihtoja.

Toby

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - joulukuu 27, 2014, 22:23:37 ip
Pitäs vähän funtsia kevään matkakohdetta, pääsiäisenä ois tarkotus eli n4 päivän reissu johonkin tohon eurooppaan, ja budjetilla tietenkin liikkeellä  ::)
Kaupunkilomalle siis menossa. Onko hyviä ehdotuksia? Köpis kiinnostais, on myös edukas, lennot ja hotelli n.300per hlö Lisäks oon tsekkaillut hintoja Rooma/Wien/Pariisi/Milano. Ovat vähän arvokkaampia, jo yli neljänhuntin, varsinkin tuo Pariisi jollei hotelli ole jossain hevon kuusessa.
Jos on vaikka kokemuksia niin voi kertoa  8)
Ateenakin ois voinut olla kiva, mutta ei tuolloin mene suoria, eikä edes järkeviä vaihtoja.

Kokemusta ei ole, mutta miten olisi Sveitsi? Vähän Berniä tai Zurichia kahtomassa. Alpit ja suklaa vois tietty käydä läpi.
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

NPhoBiaz

Budapest on kyllä ehdottomasti yksi Euroopan hienoimmista kaupungeista. Suosittelen!

akselsson1

Em. pitää myös tsekata läpi, kiitti vinkeistä ;)
Nyt väsyttää liikaa

HotVelo

Krakovaa ehdotan yhdeksi tutkittavaksi vaihtoehdoksi.

NPhoBiaz

Hyvää UV:ta koko sakille! ;D Muistakaahan pitää järki päässä rakettien kanssa. 8)