tammikuu 11, 2025, 06:43:41 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Yleinen offtopic, tyhmät kysymykset, aviopierut sun muu.

Aloittaja Ryhis, syyskuu 10, 2010, 22:00:35 ip

« edellinen - seuraava »

NPhoBiaz

Munathan pitäisi heti keittämisen jälkeen oikeaoppisesti jäähdyttää kylmässä vedessä. Niin raju lämpötilanmuutos voi vaurioittaa sisällä olevaa termomateriaalia?

Trioniska

Wanha  ;)

Vaimo hankkinut meille tuommoisen abauttiarallaa 5vee sitten, toimii kyllä niinkuin pitää  ;)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Huru-ukko

Oma tapani keittää kananmunat on helppo. Munat kattilaan ja levy päälle.  Kun vesi kiehuu niin virta käännetään pois ja jätetään kattila kananmunineen siihen ja annetaan jäähtyä. Se on siinä.

Tuloksena juuri kovettuneita munia joissa ei ole keltaista sydäntä enää.

Käytän 5 l. kattilaa, joten luulisin että pienemmässä kattilassa voi tulla hiukan pehmempiä.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 28, 2016, 23:39:51 ip
Oma tapani keittää kananmunat on helppo. Munat kattilaan ja levy päälle.  Kun vesi kiehuu niin virta käännetään pois ja jätetään kattila kananmunineen siihen ja annetaan jäähtyä. Se on siinä.

Minulla lähes sama. Kylmään veteen munat, kattila levylle ja levy päälle. Kun vesi kiehuu, antaa minuutin kiehua, levyt kiinni ja antaa olla siinä 9min. Sitte normaali "säikäytys" kylmällä vedellä. Toimii

akselsson1

Insinöörismiehenä voisin tehdä laskelmia asiasta, että entä jos on tehokkaampi tai epätehokkaampi levy  ::) ::)
En jaksa  ;D ;D
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Whili

Kaikkea ne keksii  :o
Eilen oli  "Harrasta seksiä viiksekkään miehen kanssa-päivä"  ...No empä harrastanut.
Tänään sitten on  "kansainvälinen käymälä-päivä"  ...on käyty jo  8)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 22, 2016, 13:47:39 ip
Miksi jotain kiinnostaa moinen  ??? ...

Mulla itsellä asui naapurissa vuosia arabimies jolta "vuokrasin" kellarikoppia romuilleni chilipalkalla. Koskaan ei sanaakaan vaihdettu mistään kasvatteluista, mutta kovasti se aina kehui mun lahjuksiani.

Putkirempontin aikaan liikkui talossa huhu, kuinka se "ählämi huumekauppias" vietiin raudoissa vankilaan, eikä toivottavasti enää takaisin tule. Samainen kertoja on talon pahin häirikkö, jolla käy poliisit parin viikon välein ja väliaikoina haisuttaa koko rappukäytävän sätkäntumppi-sätkän hajuilla, pierulla, vanhalla viinalla ja mahahapolla ...
Sen arabin kämpässä oli tosiaankin käyty [luvatta!] remontin takia tarkistuskäynnillä ja olihan siellä pari hamppua kasvamassa. Asunto oli jonkun säätiön omistuksessa ja ilmeisesti kaveri siitä sitten häädettiinkin. Tilalle tuli toinen vanhempi arabiukkeli jota ei tunnu olevan olemassakaan. Tiedäsitten poltteleeko ooppiumia ...

Mä olen vilpittömästi sitä mieltä että lainsäädännössä on jotain pahasti vialla jos tuollaisista saa häädön. Samaan aikaa lainsäätäjät on valmiita käytännössä tappamaan muutaman tuhatta juoppoa, että jaanapelkosella ja muutamalla persulla olisi helpompaa hakea vahvempaa aamukaljaa Siwasta ja bisnekset pyörii ... Tupakoitsijoita leimataan välipitämättömiksi saastuttajiksi ja hiljaisia pilvenpolttelijoita huumegangstereiksi...

Luulempa että ilman [eurooppalaisia] hampunkasvattajia ei meilläkään olisi noita hienoja lannoitteita, lamppuja, pumppuja eikä muitakaan viljelysysteemeitä ...
On joskus vähän naurattanut noissa "kaupunkilaisten viljelykaupoissa" kun itse teen suuret ostokset max. 50€'lla niin seuraavat hipit ostaa tyynesti tavaraa 400€'lla kerrallaan. Joillakin ei haittaa vaikka lopputuote maksaakin jonkun parisataa € per kilo ...

Tokikaan ei olisi foorumille hyväksi jos noista avoimesti puhuttaisiin ja kauppaa käytäisiin. Onhan se moderointi paikallaan jos sääntöjä tai lakeja rikotaan avoimesti. Turhaa silti musta on kytätä ja ihmetellä rivien väleistä asiaa jota ei näy avoimesti...

Minä siis "hiljaa annan kaikkien kukkien kukkia" mutta en tästä enempää ole kiinnostunut kommentoimaan. Ei oikeesti kiinnosta!

Aika pitkälle samaa mieltä. Jos esim. USA:n Coloradon osavaltiossa jotkin meillä "ei-saa-edes-mainita" asiat ovat nykyään täysin laillisia, tuntuu melkoisen typerältä ja tekopyhältä hurskailla täälläkään asioilla. Suomalainen kännää ja hakkaa sen jälkeen vaimoaan ja lapsiaan aivan laillisesti. Ja myrkyttää itseään ja toisiaan tupakalla laillisesti. Se porukka, jota ei täällä saa edes mainita, ei ymmärtääkseni hakkaa "vaikutuksen alla" vaimoja, eikä ylipäätään tee maailmaan pahaa. En ole itse kiinnostunut noista "ei-saa-mainita" -kasveista, mutten tuomitse niitäkään, jotka ovat. Esimerkiksi ihan lievittääkseen kroonisia pahoja kipujaan. Tunnen ihmisiä, joilla tilanne on tuo. Enkä todellakaan voi tuomita heitä.

NPhoBiaz

NO NYT!!

Tätä ultimaattista boxsettiä olen odottanut jo vuosia. Ainoita asioita elämässä, jotka on vain PAKKO hankkia!
Hinta? 500 euroa. Aivan sama. ;D

Whili

"...Esimerkiksi lihattoman kinkun voi valmistaa näppärästi tofusta."

??? :-\ :'( :( >:( >:(

EI  MUUTEN  VOI !!!!!

Kinkku on kinkku (=lihaa)  ja tofu on ??   ...epälihaa

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Whili - joulukuu 21, 2016, 06:13:01 ap
"...Esimerkiksi lihattoman kinkun voi valmistaa näppärästi tofusta."

??? :-\ :'( :( >:( >:(

EI  MUUTEN  VOI !!!!!

Kinkku on kinkku (=lihaa)  ja tofu on ??   ...epälihaa

"Perinteisessä" kinkussakin on aika paljon epälihaa. Jokunen vuosi sitten näkyi vielä joulukinkkuja, joissa oli lihaa 65%. Tänävuonna taisi olla 83% normaali lihaprosentti. Jos haluaa fosfaattiliman sijaan syödä lihaa, täytyy ostaa luomukinkku...

Whili

Lainaus käyttäjältä: Hubert - joulukuu 21, 2016, 09:31:47 ap
"Perinteisessä" kinkussakin on aika paljon epälihaa. Jokunen vuosi sitten näkyi vielä joulukinkkuja, joissa oli lihaa 65%. Tänävuonna taisi olla 83% normaali lihaprosentti. Jos haluaa fosfaattiliman sijaan syödä lihaa, täytyy ostaa luomukinkku...
Mun LIHAKINKUSSA on 87% lihaa..
Mitään fofaattilimaa ei tuoteselostukseen ollu merkitty, joten tuo 13% koostunee suolavedestä ja silavasta   ;)

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Whili - joulukuu 21, 2016, 09:39:53 ap
Lainaus käyttäjältä: Hubert - joulukuu 21, 2016, 09:31:47 ap
Mun LIHAKINKUSSA on 87% lihaa..
Mitään fofaattilimaa ei tuoteselostukseen ollu merkitty, joten tuo 13% koostunee suolavedestä ja silavasta   ;)

Fosfaattisuola+vesi=lihanjatkelima.
Fosfaatit on merkitty kinkkuun yleensä stadilointiaineina tai säilöntäaineina. E-koodeina yleensä e450 ja e451.
Samaa kusetusta käytetään yleisesti leikkeleissä, härskein omaan silmään osunut oli 55% lihaa...

Whili

Lainaus käyttäjältä: Hubert - joulukuu 21, 2016, 09:49:51 ap
Fosfaattisuola+vesi=lihanjatkelima.
Fosfaatit on merkitty kinkkuun yleensä stadilointiaineina tai säilöntäaineina. E-koodeina yleensä e450 ja e451.
Samaa kusetusta käytetään yleisesti leikkeleissä, härskein omaan silmään osunut oli 55% lihaa...
Kun ei asiaa turhaan mieti, niin ei mieltänsä pahoita   :D
Palataan asiaan Joulun jälkeen. Jos kinkku oli pahaa niin syytetään tuota limaa  8)

sorrii

Silava ON lihaa. Joulukinkku ilman 2-3cm läskikuorta ja sinappi/tai chipotlehuntua on kuin nainen ilman persettä, tissejä ja kauniita kasvoja...

Aikaisemmin ketjussa on pohdittu oikeaa munankeittoa. Kerrompa nyt tietämättömille totuuden siitäkin 8-)
Aloitin pienen elämäntparemontin pari vuotta sitten ja aloin opetella aamiaisen syömistä. Keitetty muna oli hyvä alku.

Muistelin silloin tuota oikeaa tapaa, ja kokeilin alkuun ex-tätiystävän tapaa: Jätetään muna(t) huonernlämpöiseen veteen ensin tasaantumeen; sitten levy päälle, ja kun alkaa porista, laitetaan levy pois päältä. Kannen alla yht. 6-10min ... Toimii, mutta silti välillä halkeaa...
Sitten googlailin kakki kirjavat keittotavat, joista kaikki ovat ainoita oikeita. Amerikkalainen tapa miellyttää mua lopulta eniten: jääkaappikylmät munat lasketaan kiehuvaan eteen varovast (=lusikalla) ja keitetään 4-8min. Välillä halkeaa, mutta ei yhtään useammin kuin muillakaan tavoilla!

Eniten tuo kai on kiinni munien tuoreudesta tai jostain: Esim siitä kuinka iso ilmakupla on sisällä ja kuinka paksu on kuori. Laitilan luomunat hajoaa selvästi useimmin!

Toissapäivänä kävin ostamassa Motonetista ~10€ munankeittimen. Se on muuten ok, mutta johto törkeän lyhyt eikä ole virtakatkaisijaa ollenkaan! Ohjeissa irroitellaan töpseliä Itse ajattelin lisätä johtoon katkaisijan ja samalla lisää johtoa....

Munankeittimen munatelineessä on piikki jotta kuoreen tehdään pieni reikä "tylppään päähän" jotta eivät halkea. Kennoissahan ne ovat tylppä pää ylöspäin, joten kupla on siinnä....

Nyt sitten lopulta päätin palauttaa sen keittimen kauppaan, kun on tilan ja pistorasioiden puutetta. Hankin tilalle jonkun telineen kattilaan, jossa munat pysyvät aina pystyssä, reikä ylöspäin. mot//
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

joulukuu 21, 2016, 16:52:18 ip #2954 Viimeisin muokkaus: joulukuu 21, 2016, 16:55:21 ip käyttäjältä Huru-ukko
Itse en ole saanut kananmunia halkeamaan kuin hyvin harvoin, ehkä yksi sadasta. Suurimmaksi syyksi siihen ajattelin munassa valmiina ollutta hiushalkeamaa, tai kiehumisen alkaessa on ottanut osumaa kattilaan.

Oma tapani on muat kattilaan, vettä päälle ja levy täysille. Veden kiehuessa käännettään virta pois, ja jätetään jäähtymään. Aika usein olen nostellut ne pois seuraavana päivänä vasta, ei niillä kiirettä ole; kuorikin irtoaa paremmin.

Munien rei'ittämisen jätän todellisille taiteilijolle  ;D... Ja pääsiäiseksi.

Joulukinkun silava on valkoista rasvaa, ei lihaa. Valtavan hyvää. Lapsena ruisleipää kasteltiin kinkunliemessä, siitä alkoi joulu.

sorrii

Minä oon päätellyt itse -kuten pahana tapanani on- esim. metwurstien ja salamien tuoteselosteesta, että pakkohan se läskikin on laskea lihaksi, jos valmisteen lihaprosentti on pitkälti toista sataa ...  ??? ??? ??? Ja jos läskisoosin kylkiviipaleet laittaa kylmälle pannulle ja levy 3-4 -asentoon ja antaa kunnolla muhia, niin että pannulla on sentti sulaa rasvaa, niin kyllävaan se laskikin on muuttunut lihaksi! Se vaan on raakana aika rasvaista ruohonosaa, se läski  :D ;D

[nykyään taidetaan sanoa vähän viksummin, että 100g valmistamiseen on käytetty lihaa 150g (esim.) Ennen saattoi lukea: Lihapitoisuus 157% ...]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ezmo

Läski lasketaan lihaksi, sehän käy jo ilmi, kun kehuskelette olevanne 90 kiloa täyttä lihasta. :D

Whili

Se nyt vaan on niin, että LIHA ON LIHAA ja se maukas valkoinen on ihraa    8)
Lasketaan miten vaan, mutta  NÄIN ON !!!

sorrii

Mulla ainakaan ei ole mahassa ihraa, vaan ylikehittyneet rasvaiset kyrvänkannattajalihakset  8)

NPhoBiaz

Hyvää Uutta Vuotta 2017 koko Chilifoorumin väelle!! 8)