heinäkuu 05, 2024, 03:52:19 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Viinimestarit hoi!

Aloittaja Awttu, syyskuu 17, 2010, 00:20:18 ap

« edellinen - seuraava »

Awttu

Moikka, Onko tällä foorumilla muita kotiviinin ystäviä? Itse on parit satsit tehnyt ja taas on käymässä.

Pientä kysymystä olis heittää: Mulla on nyt viinit käynyt noin viikon ja ominaispainomittari näyttää -5. Tarkoitus ois käyttää viini - 15:ta
Olen lähdössä reissuun vähäksi aikaa ja pönttö jää tänne pulputtamaan. Tiedättekö voiko viini mennä pilalle jos sitä käyttää liikaa, vai pitääkö mun lappoa se jo huomenna ennen lähtöä?

chilihardhead.fi

Heitä myyjää sillä mittarilla, anna sen käydä loppuun.
Piloille se ei mene kuukausiin, maku painuu pohjalle, kun käyminen on loppu, mutta selkiintyypähän valmiiksi. Lappoat puhtaaseen saavin ennen pullotusta, niin makukin tasoittuu.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Awttu


Toni.A

Kyllä kotiviini maistuu ja on tälläkinhetkellä pulputtamassa punaviinimarjasta tehty. Saahan se loppuunasti käydä ja sitten jälkimakeutat sen, ettei ihan liian katkeraa ole. :)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Hombre

Viikonloppuna pitäisi pullottaa viinimarjoista ja karviaisista tehty puolimakea viini ja
eilen laitoin käymään omenoista ja aronioista yhden satsin. Itse teen mehumaijalla kaikki ensin mehuksi,
näin ei tarvita verkkopusseja. 1/2 - 1 vuosi ne yleensä on kellarissa tekeytymässä, voi olla kauemminkin.
Kesällä join 3-litraa viiniä, joka oli tehty 2007 ja pullot oli unohtunut kellariin. Oli paljon paremmaksi muuttunut
vuosien saatossa.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Hombre - syyskuu 17, 2010, 09:48:06 ap
Viikonloppuna pitäisi pullottaa viinimarjoista ja karviaisista tehty puolimakea viini ja
eilen laitoin käymään omenoista ja aronioista yhden satsin. Itse teen mehumaijalla kaikki ensin mehuksi,
näin ei tarvita verkkopusseja. 1/2 - 1 vuosi ne yleensä on kellarissa tekeytymässä, voi olla kauemminkin.
Kesällä join 3-litraa viiniä, joka oli tehty 2007 ja pullot oli unohtunut kellariin. Oli paljon paremmaksi muuttunut
vuosien saatossa.
Minä laitoin harsopussiin suoraan. Hitto olisin itsekin laittanut aroniaa sekaan, vaan linnut oli kerennyt korjata sadon viimeistä marjaa myöten. Yhden kerkesin maistella. Aroniasta olen joskus aikaisemmin tehnyt ja täytyy todeta, että pirun hyvää tuli mustikan kanssa. :P

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: Hombre - syyskuu 17, 2010, 09:48:06 ap
1/2 - 1 vuosi ne yleensä on kellarissa tekeytymässä, voi olla kauemminkin.
Kesällä join 3-litraa viiniä, joka oli tehty 2007 ja pullot oli unohtunut kellariin. Oli paljon paremmaksi muuttunut
vuosien saatossa.

Ei ole niin isoa kellaria/käymissysteemiä, että voisi kokeilla vuosikertaviinien tekoa. :(
Otan käymisrääppeet sihdillä pois pinnalta, käy paremmin kuin harsopussilla.
Mehusta tulis parempaa, ei vaan jaksa, paitsi omenamehua pitäis ehtiä puristuttamaan.
Sima toimii aina.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

mohla

Duunikaverin kanssa tuossa juuri jonain päivänä höpistiin kotiviineistä. Hänkin oli monen keitoksen jälkeen ottanut tavaksi Hombren tapaan mehumaijan käytön. Omenat kyllä itse puristaisin/puristuttaisin mehuksi ensin, mutta tuota mehumaijaakin voisi tietty kokeilla.

Mulla on myös käynyt mielessä kotiviinin ja ehkä vielä enemmän oluen pano nyt syksyn mittaan, mutta kuten chilienkin kanssa muodostuu ongelmaksi tilanpuute. Omakotitalo kellarin ja iiison autotallin/harrastustilan kanssa on haaveissa. Nyt pitää yrittää pärjätä rivarin pätkässä. =)

Viimeksi panema olut varastettiin kerrostalon kylmäkellarista, kun opiskellessa Tampereella asustelin. Jokainen kylmäkomero oli murrettu ja kaikki oli näyttänyt kelpaavan. :( Syyllinen oli joku talon asukkaista pakosti, kun kellariin pääsi kahden lukitun oven kautta, joissa oli vielä eri avaimet. Harmitti melkoisesti, kun oli vielä onnistunut satsi tummaa olutta. Muistaakseni oli Irish stout uutetölkistä pienin modauksin.

Toni.A

Itse harrastan enemmän kotisiiderin valmistamista, joskus olen oluttakin käyttänyt, mutta ei tule niin hyvää, kuin siideristä. Tällähetkellä on käymässä punaviinimarja-kaarnikka siiderikin. Kellarissa on tilaa vaikka kuinka paljon, no ei nyt ihan kuinka paljon, mutta kuitenkin. Tummaahan siitä siideristä tulee, kun kaarnikka on melko musta marja. Hyvää on mehukin siitä!

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

linker

Mulla olis aronia-aita tyhjennystä vailla. Jos siitä kokeilisi tehdä siideriä, vaikken itse siideriä juo niin vaimo voisi olla tyytyväinen.
Löytyykö netistä ohjeita?  Käymispakkauksia varmaankin myydään siiderillekin ihan tavan-prismoissa?

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: linker - syyskuu 17, 2010, 16:39:48 ip
Mulla olis aronia-aita tyhjennystä vailla. Jos siitä kokeilisi tehdä siideriä, vaikken itse siideriä juo niin vaimo voisi olla tyytyväinen.
Löytyykö netistä ohjeita?  Käymispakkauksia varmaankin myydään siiderillekin ihan tavan-prismoissa?
Minä olen ihan todellakin ruokakaupoista monista löytyvillä oluthiivoilla tehnyt, en tarkoita tuoppi-kotikalja hiivaa, enkä tuorehiivaa. 24 litraan pitää ainakin laittaa 800 grammaa sokeria, että til.% on n. 4.2. Itse laitan kuitenkin enemmän, näin ollen tulee vähän vahvempaa. Marjoista Suomessa lain mukaan tehdä vahvempaa, kuin 2.8 alk.til.%, muuten mehuista vain tuo. Plaah plaah. Vierteen lämpötila tulee olla 22-27 asteista, että käymisen lähtö nopeutuu. Hiivasta tehdään vierre 30 asteissa vedessä ja on valmis käymisastiaan, kun hiiva rupeaa kuplimaan. Itse käytän kyllä lähelle nollaa, mutta hiivan pitää olla vielä elävää, sillä pullotusvaiheessa lisätään pulloihin sokeria n.5g, eli n. teelusikallinen. Tästä syntyy sitten siihen se hiilihappo. Viikko lämpimässä, viikko kylmässä ja on valmista, paitsi tulee paljon parempaa, kun antaa olla pitempään kylmässä. ::)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Hegu

Lainaus käyttäjältä: Hombre - syyskuu 17, 2010, 09:48:06 ap
Viikonloppuna pitäisi pullottaa viinimarjoista ja karviaisista tehty puolimakea viini ja
eilen laitoin käymään omenoista ja aronioista yhden satsin. Itse teen mehumaijalla kaikki ensin mehuksi,
näin ei tarvita verkkopusseja. 1/2 - 1 vuosi ne yleensä on kellarissa tekeytymässä, voi olla kauemminkin.
Kesällä join 3-litraa viiniä, joka oli tehty 2007 ja pullot oli unohtunut kellariin. Oli paljon paremmaksi muuttunut
vuosien saatossa.


Kaveri sovelsi tota verkko pussia kun ei ostanut niin pirkka niksi tyylillä sukkahousuihin marjat :D

MasaT

Aronioista tulee paljon parempaa juomaa, kun sekoittaa hieman omenia sekaan! Jos teen nykyään aronioista mehua, niin kyllä hieman omenan makua on aina paikallaan.
Pensaita ei olekaan, kuin 8  n. 3 metriä korkeaa pensasta! :D

Tomppa

olen tehnyt viinejä todella kauan!!

kannataa ostaa kunnon pussit mihin laittaa marjat..

viini ei mene pahaksi jos käytät siitä liian kuivaa prosenttien toivossa,jälkimakeuttaa voit aina..

kunhan käyminen on pysähtynyt  8)

käytä joko käymisen pysäyttäjää tai lappoa viini noin 5 kertaan, anna seistä 3 tuntia lappoamisen välissä. jos on kiire..

selkeyttäjää ei kannata käyttää!!    jos tahdot todella kirkasta viiniä ilman "lisäaineita"  niin lappoa ensin yhteen pönttöön ja anna seistä 24h..

sitten toiseen ja sama temppu...käyminen pysähtyy kun lappoat muutamia kertoja.

käyminen kun on pysähtynyt niin voit jälkimakeuttaa viinin, tässä kannattaa olla tarkkana!!

jos on kysyttävää niin antaapa tulla  8)

en ole ihan yhtä kertaa harrastamassa  8)

mikäli tahdot vahvaa viiniä niin laita sokeri 2 osassa!!!!  ensin viikko noin 3/5 osaa sokerista sitten loput kun tuo on käynyt...

laadukas ominaispainomittari on loistava apu!!!   tässä ei kannata säästää

ALIS123

Onkos kukaan kokeillut maustaa kotiviiniä esim. aji cristalilla? Olis kivan hedelmäinen maku ja vähän potkua kans.

Hegu

Lainaus käyttäjältä: ALIS123 - syyskuu 18, 2010, 00:38:19 ap
Onkos kukaan kokeillut maustaa kotiviiniä esim. aji cristalilla? Olis kivan hedelmäinen maku ja vähän potkua kans.


vois olla aika hyvä yhdistelmä :)

wille

Lainaus käyttäjältä: ALIS123 - syyskuu 18, 2010, 00:38:19 ap
Onkos kukaan kokeillut maustaa kotiviiniä esim. aji cristalilla? Olis kivan hedelmäinen maku ja vähän potkua kans.


Joskus tein halpis-karahvilaatikko-tyyppisen villimansikkaviinin. Kahteen pulloon laitoin kokeeksi puolikkaan savustetun habaneron pulloa kohden. Oli hyvää ja tulista.  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

chili_maestro

Itse olen monista asioista eri mieltä tompan kanssa. Väitän että olen aivan varmasti tehnyt enemmän kotiviiniä kuin tomppa joten voin suositella seuraavia asioita:

"kannattaa ostaa kunnon pussit mihin laittaa marjat.."
-viimeisinä kertoina en ole käyttänyt pussia lainkaan.

"käytä joko käymisen pysäyttäjää tai lappoa viini noin 5 kertaan, anna seistä 3 tuntia lappoamisen välissä"
-käytä aina pysäyttäjää, ilman sitä viini ei kirkastu kunnolla. 3 tunnin seisominen ei riitä mihinkään. ravista viinistä hiilihapot pois ja seisota viileässä/kylmässä. näin viini kirkastuu paremmin

"selkeyttäjää ei kannata käyttää"
-selkeyttäjä sisältää säilöntäaineita ja viini säilyy kauemmin. join äskettäin kymmenen vuotta vanhaa itsetekemääni kotiviiniä joka oli parempaa kuin   moni alkon tuote. säilöminen parantaa makua selvästi varsinkin väkevissä viineissä.

"käyminen pysähtyy kun lappoat muutamia kertoja"
-käyminen pysähtyy kun laitat pysäyttäjän.

"laadukas ominaispainomittari on loistava apu!!!"
-niin kauan kannattaa antaa käydä kun kuplia tulee(=sokeria jäljellä),ainoastaan jälkimakeutuksessa mittarista apua.
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

CyberDog

Maltti on valttia tässäkin hommassa. Mä annan sen seistä lappoampisen välissä aina ainakin 12 tuntia. Hiilidioksidin poistan viinistä kaatamalla sen voimakkaasti astiasta toiseen. (kannattaa tehdä kylppärissä).

Pale

Itsehän päätin kanssa kokeilla tätäkin jaloa harrastusta ja laitoin muutama päivä sitten Presto mansikkaviinin tulille. Tämä satsi on ehkä enemmänkin se opettelu versio ja kesällä ainakin voisi laittaa masikka-raparperi tai jonkun viinimarja viinin käymään.

Onko kukaan kokeillut vaniljatankojen käyttämistä viineissä?