tammikuu 09, 2025, 22:46:06 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kaktukset!

Aloittaja slaye, syyskuu 22, 2010, 07:49:58 ap

« edellinen - seuraava »

slaye

Moi

Tuolla Kysy Kärsältä -threadissa ilmaantui juttua kaktuksista. Itsekin retkahdin tilaamaan pari pussia sekalaisia kaktuksensiemeniä Exotic Gardenilta. Kuumeisen googletuksen perusteella kaktuksia jopa kasvatetaan ihan harrastuksena, se onnistuu ihan hyvin sisällä (ja ehkä jopa ulkonakin Suomessa -- jotkut kaktukset kestävät pakkasta!), ja lajikkeita löytyy ihan mahottomasti. Tällaseen foorumiin törmäsin
http://cactiguide.com/forum/
kanssa (ei varmaan ainoa laatuaan).

Innostuiko joku muukin? Kertomuksia omista kaktuksista ja kaktuksenkasvatuksesta kiitos!

jeQQ

Pistä hei kuvia ihmeessä. Mua ainakin kiinnostaisi nähdä,miten nuo siemenestä muka kasvavat ;D

mohla

Mulla varmaan tää kaikenlainen into kasvatuksiin lähti juuri kaktuksista. Ensin erilaisia ostettuja kukkakaupan kaktuksia oli ja sitten kasvatin myös siemenistä kerran. Oli mielestäni joku sekoituspussi, mutta lähes poikkeuksessa taisi itää vain yksi laji. Mukavaa puuhaa sekin, joskin melko hidasta ja kastelutahtihan tossa on chilejäkin hitaampi. Ensimmäiset kaktukset sai helposti kasteltua hengiltä, mutta oppipahan kastelemaan harvemmin.

Siemenistä kasvaneet kaktukset ovat nyt olleet hengissä kymmenisen vuotta. Intin ajaksi vein kaktukset isovanhemmille ja sinne ne jäivät. Mummo on pitänyt hyvässä hoivassa kaktuksia, kun ne joka kesä kukkivat komeasti. Ilmeisen toimiva homma on viedä kaktukset talveksi 10-15 asteen lämpöön, koska ilman sitä en itse saanut niitä kyllä kukkimaan. Vaatii tietysti sopivan asuintilan moiseen, mutta joku ikkunallinen autotalli voisi toimia tuohon...

Hombre

Minulla ei ole kuin yksi kaktus, kun alkaa tilat olemaan vähissä. Eli Selenicereus grandiflorus, joka tunnetaan nimellä Yön Kuningatar.
Sain sen pistokkaana paikalliselta kukkakauppiaalta.
Eräästä kaktuskasvattajasta oli juttua puutarhaunelmia ohjelmassa. Hänellä oli satoja kaktuksia.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

chilimieli

syyskuu 22, 2010, 10:38:14 ap #4 Viimeisin muokkaus: syyskuu 22, 2010, 10:40:50 ap käyttäjältä chilimieli
Lainaus käyttäjältä: jeQQ - syyskuu 22, 2010, 08:56:27 ap
Pistä hei kuvia ihmeessä. Mua ainakin kiinnostaisi nähdä,miten nuo siemenestä muka kasvavat ;D

Täältä siemeniä:
http://shop.textalk.se/en/artgrp.php?id=6903&grp=160497

Itsekin olen saanut aikaisemmin siemenestä kasvamaan, mutta muutettaessa lensivät noin vuosi-pari sitten roskiin...

Tässä taimia, tarkennus tietty päin p:tä:

slaye

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - syyskuu 22, 2010, 08:56:27 ap

Joo, jahka posti jaksaa toimittaa. :)

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - syyskuu 22, 2010, 10:38:14 ap
Täältä siemeniä:
http://shop.textalk.se/en/artgrp.php?id=6903&grp=160497

Millees maksoit tonne? Noille näköjään kelpaa tilisiirtokin.

chilimieli

Ihan just se tilisiirto..
Itseasiassa vähän on kaupat tässä vielä kesken, kun ei numeroa mistään tilille ole löytynyt.. ;D
Ilmeisesti laskutus ei koske ulkomaita (Suomi), kun pyysivät maksamaan toisella tavalla, eli siirrolla..

tellie

"Sitten joskus kun miulla on paljon tilaa..."

Joskus ensimmäisillä teinivuosillani, vaiko vieläkin nuorempana, yritin kasvatella kaktuksia ihan siemenistä saakka. Kuolivat, koko poppoo. Ilmeisesti kuivuuteen.

Henkilökohtaisesti uskonkin, että ehkä yleisin kaktuksen kuolinsyy on itse asiassa liika kuivuus, kun porukka ottaa liian vakavasti sen, että kaktus on kuivan paikan kasvi, ja kastelee sitten puolen vuoden välein antaen teelusikallisen vettä :P Männävuosina sama ajattelu on koitunut useimpien kaktusteni kohtaloksi muutenkin.

Nyt on kuitenkin koti-kotona mutsin luokassa ihan komeita kaverilta ehkä vajaa 10v sitten adoptoituja kaktuksia. Niissä alkaa olla jo melkein pätevä kokoluokka :) Kivojahan ne olisi kotonakin, vaan kun ei oikein tuppaa mahtumaan muutenkin kuutioiden mukaan sisustettuun kerrostalokaksioon.

Kaktus on kyllä jotenkin jännästi palkitsea kasvi. Sellainen pitkän ajan projekti. Chilit tulevat ja menevät, tulee yhtä kasvia pidettyä muutama vuosi ja sitten pistettyä pois, mutta kaktus vaan vegettää itseään vuodesta toiseen hitaasti mutta varmasti. Piikkikasojen ruukunvaihtoon liittyykin sitten aina oma jännityksenstä... :P

Paprikaana

olen harkinnut kaktusten idättämistä. Täytyisi jostain ostaa siemeniä. Mitenkäs tuo lannoitus puoli? Vai riittääkö mullan vaihdon yhteydessä tulevat ravinteet seuraavaan mullanvaihtoon asti? Tuo kookoksen puolikas on kyllä loistava idea. Minulla laitaa olla kookoksen kuori tallessa vieläpä :) Siihen voisi laittaa yhden kasvamaan..
Il Mondo Cambia, Io No!

chilimieli

Lainaus käyttäjältä: Paprikaana - syyskuu 28, 2010, 21:36:05 ip
olen harkinnut kaktusten idättämistä. Täytyisi jostain ostaa siemeniä. Mitenkäs tuo lannoitus puoli? Vai riittääkö mullan vaihdon yhteydessä tulevat ravinteet seuraavaan mullanvaihtoon asti? Tuo kookoksen puolikas on kyllä loistava idea. Minulla laitaa olla kookoksen kuori tallessa vieläpä :) Siihen voisi laittaa yhden kasvamaan..

Ei ole vain helppo saada noista fiksun näköisiä, toki hiekkapaperilla saa ihmeitä aikaan.

Ravinteista:
On olemassa kaktuksille omaa ravinnetta, tosin itse tulen antamaan bonsairavinnetta hyvin mietona omilleni. Olettaisin tuon toimivan just, eikä melkeen hyvin vähissä pitoisuuksissa.
Arvot ovat lähempänä kaktusmullan ravinnepitoisuuksia, kuin ns. normaaliravinteissa. ;)

tellie

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - syyskuu 29, 2010, 13:41:03 ip
Lainaus käyttäjältä: Paprikaana - syyskuu 28, 2010, 21:36:05 ip
Tuo kookoksen puolikas on kyllä loistava idea.

Ei ole vain helppo saada noista fiksun näköisiä, toki hiekkapaperilla saa ihmeitä aikaan.
Arvot ovat lähempänä kaktusmullan ravinnepitoisuuksia, kuin ns. normaaliravinteissa. ;)

Mitä meinaa että vaikea? Miulla ei ole koskaan ollut kookosten kanssa sen suurempia vaikeuksia, lohkomalla lähtee hitsin hyvin. Pihdit vaan koiraan ja rouskis-rouskis :D

Vai toi pintako, kun siinä on ne kuidut? Nehän on just näteimmät!

chilimieli

Niin on.. Tarkoitin lähinnä tuota halkaisua. Itse otin lopulta ihan vasaran käteen ja annoin paukkua. ;D

tellie

Halki lähtee hyvin, ja hallitusti, kun naputtelee puukolla kuitujen poikkusuunnassa suhteellisen kevyesti puukolla sellaisen "halkeamislinjan". Sitten leipasee vasaralla kerran, eikä tartte edes lujaa :)

chilimieli

Lainaus käyttäjältä: tellie - lokakuu 04, 2010, 13:04:22 ip
Halki lähtee hyvin, ja hallitusti, kun naputtelee puukolla kuitujen poikkusuunnassa suhteellisen kevyesti puukolla sellaisen "halkeamislinjan". Sitten leipasee vasaralla kerran, eikä tartte edes lujaa :)

Ok, laitetaan korvan taakse. :)
Ehkäpä teen noita lisää.

slaye

Kirje Exotic Seedsiltä saapui tossa jonkun aikaa sitten. Verkkosivuilla mielestäni väitettiin saapuvan postiennakolla, mutta saapui sitten suoraan postiin laskun kera. Laitoin sitten kaktussekoituksesta kuusi siementä itämään lautalle, ja yksi siemenistä on tähän mennessä homehtunut sekä yksi itänyt. (Pitäisiköhän näitä siemeniä huuhtoa tms ennen kuin laittaa lautalle?) Täytynee pikkuhiljaa tehdä lisää tilaa lampun alle. :)

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - lokakuu 03, 2010, 12:50:50 ip
Niin on.. Tarkoitin lähinnä tuota halkaisua. Itse otin lopulta ihan vasaran käteen ja annoin paukkua. ;D

Äkkiseltään kokeilisin varmaan josko saha tekisi pähkinälle jotain. En ole koskaan kokeillut joten tiiä sitten onnistuuko..

Chili-Hixu

Rautasahalla saa helposti halki, mutta kannattaa varoa ettei hajoa kun kiristää viilapenkkiin sitä kiinni. Akvaarioon tullut tehtyä muutama maja. :)

tellie

Lainaus käyttäjältä: Chili-Hixu - lokakuu 05, 2010, 15:54:31 ip
Rautasahalla saa helposti halki, mutta kannattaa varoa ettei hajoa kun kiristää viilapenkkiin sitä kiinni. Akvaarioon tullut tehtyä muutama maja. :)

Sahallakin on koitettu kyllä, just akvojen kanssa :) Mut meni hermot jatkuvaan nitkutukseen ja ei kun pihdeillä sitten loput vääntäen. Ei tule niin symmetrisiä ovia kyllä, mutta näyttääpähän luonnollisemmalta :)

chilimieli

Jipii!
Ensimmäiset kaktukset ovat itäneet! Eivät ottaneet kuin neljä-viisi päivää ja nyt näkyy mullan pinnalla pienenpieniä palluroita. ;D
Laitan sitten kuvia kunhan vähän kasvavat tuosta. ;)

chilimieli

lokakuu 16, 2010, 18:54:28 ip #18 Viimeisin muokkaus: lokakuu 16, 2010, 18:58:39 ip käyttäjältä chilimieli
http://cactiguide.com/forum/viewtopic.php?t=18991

Näköjään voi tämän kaktus harrastuksenkin vetää suht suuriin mittakaavoihin, tämän asetan itsekkin tavoitteeksi. Nyt vasta taimia: n. 40-50 ja lisää tulee. Eri lajikkeita siemeninä jo sellaiset n. 30.. ;D
Isompia kaktuksiakin on marketeista tarttunut viitisentoista. Tästä se lähtee..

Täällä vielä suht kattavasti keskustelua suomenkielellä:
http://www.huonekasvit.net/foorumi/viewforum.php?f=9
Sitten vielä kaktuksista kiinnostuneille pieni mainospuhe:
Itse tilaillut siemeneni täältä, toimitus nopeaa ja siemenien itävyys erittäin hyvä:
http://www.succseed.com/

Chili-Hixu

http://www.huonekasvit.net/foorumi/viewtopic.php?f=9&t=335&view=unread#unread
Kaktuksilla on mielesti ylivoimaisesti hienoimmat kukat, ainakin suurimmat suhteessa kokoon.