tammikuu 09, 2025, 23:20:03 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Vesiviljely

Aloittaja Kärsä Babar, syyskuu 25, 2010, 12:18:26 ip

« edellinen - seuraava »

kuje

Lainaus käyttäjältä: RakuLa - marraskuu 15, 2010, 22:23:05 ip
Oon ajatellu tehdä ämpäribubblerin. Montako chiliä mahtuu kasvamaan yhdessä 10 litran ämpäristä tehdystä bubblerista. tuleeko 2-4 chilille liian ahdasta?

Tulee ahdasta. Sanoisin että kaksi on maksimi.

Larski

Oon ajatellu tehdä ämpäribubblerin. Montako chiliä mahtuu kasvamaan yhdessä 10 litran ämpäristä tehdystä bubblerista. tuleeko 2-4 chilille liian ahdasta?

Inca red drop ja CO1172 viihtyivät viime kesän hyvin samassa ämpärissä. Molemmat kasvo parimetrisiksi reuhkoiksi ja tuottivat suht hyvin satoaki, jotenka 2/pönikkä voi vielä ihan onnistua. Samassa ämpärissä oleilevat kasvit tietysti varjostaa toisiansa helposti, jotenka jos on vaan tilaa niin eiköhän 1/ämpäri oo suositeltavin ratkaasu. Neljä täysmittasta kasvia kuulostaa toivottoman ahtaalta, mutta taimikasvatuksessa tuollanenki määrä voi pelittää.

shp

Tulee ahdasta juu, laittaisin 10l ämpäriin vain yhden kasvin.
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

CyberDog

Yksi

RakuLa

Jees eli yksi reikä tulee kanteen :D Mietin vain kun chilitarvikkeessa ämpäribubleriin saa max. 7 paikkaa ruukuille

Nizo

Lainaus käyttäjältä: RakuLa - marraskuu 16, 2010, 10:06:00 ap
Jees eli yksi reikä tulee kanteen :D Mietin vain kun chilitarvikkeessa ämpäribubleriin saa max. 7 paikkaa ruukuille

Taimia voi kyllä kasvattaa enemmänkin yhdessä bubblerissa. Ne vaan pitää siirtää omiin ämpäreihin kun ovat kasvaneet isommiksi.

Mr_Green_

Jeh! Kenelläkään kokemusta yhdistelmästä Aquafarm + kookoskuitu?? Itse yhden sadon nähneenä aion sitä kokeilla ensi keväänä... =P

chilimieli

Lainaus käyttäjältä: Mr_Green_ - marraskuu 16, 2010, 11:29:54 ap
Jeh! Kenelläkään kokemusta yhdistelmästä Aquafarm + kookoskuitu?? Itse yhden sadon nähneenä aion sitä kokeilla ensi keväänä... =P

Kuvittelisin toimivan, mutta vaativan jatkuvaa puhdistusta. Liian työlästä omia kasvatuksiani ajatellen. Kuitua kun tuppaa lillumaan helposti siellä resossa ja aquafarmin kastelujärjestelmän letkut tukkiutuvat aika herkästi.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Jahman - marraskuu 16, 2010, 10:27:33 ap
Lainaus käyttäjältä: RakuLa - marraskuu 16, 2010, 10:06:00 ap

Taimia voi kyllä kasvattaa enemmänkin yhdessä bubblerissa. Ne vaan pitää siirtää omiin ämpäreihin kun ovat kasvaneet isommiksi.

Olen samaa mieltä.

omarosa

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - marraskuu 04, 2010, 20:30:42 ip
Toki voin yrittää selittääkkin.
Kaksi putkea. Vaikkka 1cm ja 2cm halkaisialla.
Kastelurengas kiinni siihen pienempään putkeen.
Pienempi putki isomman sisään. Putkien väli tiivistetään yläpäästä.
Isomman putken yläpäähän kylkeen reikä johon puhalletaan ilmapumpulla ilmaa.

En kyllä onnistunut tosin putkikoot yrityksessäni olivat 4/6mm ja 7/8,5mm, oisko jäänyt liian vähän tilaa putkien väliin , liitoksia tein sähköteipin avulla tähän yritykseen.
Mulla on ilmapumppu , ämpärit, sorat, joten tarvitsisin vain tuon nostoputket ?
chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

omarosa

Onko kukaan koittannut passiivihydron väliaineeksi hiakkaa?
chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

Chili-Hixu

onko passiivihydrossa juuret kokonaan vedessä?

Selixi

Itselläni on sellainen Zengrow pöytäpuutarha ja saattaisin tarvita jotain millä saisi laskettua hanaveden pH:n sopivaksi. Siksi kysyisin, että onko jollain kokemusta noista AHF:n pH- aineista? Jos on, niin eroavatko nuo Grow ja Bloom aine merkittävästi toisistaan vai onko se vain rahastusta, että on omat pH aineet kasvulle ja kukkimiselle?
  Olisin erittäin kiitollinen jos joku osaisi vastata, sillä tarvitsen pH aineita varmasti jo melko pian :).

Kärsä Babar

Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Chillyone

Ajattelin taas pitkästä aikaa koittaa hydroilua. Menestys ei ole aikaisemmin ollut kovinkaan hyvä, koska meillä päin on vedessä ihan hirveesti kalkkia tms ja pH jotain 8 luokkaa. Tippatesterillä väri muuttuu ihan siniseksi. Nyt kuitenkin innostuin taas laittamaan bubblerin pörisemään. Saas nähdä miten käy... On mulla onneksi mullassakin muutama itu jos tämä kokeilu jää taas tyngäksi.

Meneeköhän nuo lannoitteet jotenkin huonoksi ajan mittaan? Mulla on jotain todella vanhoja GHE liemiä. Grow ja bloom näyttävät ainakin ihan kirkkailta, mutta tuolla microssa taitaa kasvaa jotain muutakin...

Kysyisin vielä tuosta vesien vaihdosta, kun tuo hanasta tuleva on mitä on. Kuinkahan usein olisi järkevää vaihtaa? Jotkut ilmeisesti vain lisäävät tarpeen mukaan? Ajattelin vaan sitä, että jos niitä kovin usein vaihtelee ja tuota pH:ta pitää säätää aika rajusti, niin joskus saattaa mennä vähän turhan hapokkaat liemet ämpäriin. Ja sellaista vielä mietin, että olisiko mitään järkeä ostaa kaupasta 10 litran tonkkaa "lähdevettä"? Siinä ei kait olisi mitään pH-puskuriaineita seassa. Tai mistä sitä tietää.

ChiliK

Olenko ymmärtänyt oikein, että bubblerissa ei tarvitse mitään ylivuotoputkia tms? Siis kunhan vaan ravinneliuos koskettaa chilin juuria, niin tämä riittää? Mitä kokoa (siis verkkoruukun) olette pitäneet sopivana bubblerin kannessa? 10cm?

Larski

Lainaus käyttäjältä: ChiliK - tammikuu 18, 2011, 15:35:46 ip
Olenko ymmärtänyt oikein, että bubblerissa ei tarvitse mitään ylivuotoputkia tms? Siis kunhan vaan ravinneliuos koskettaa chilin juuria, niin tämä riittää? Mitä kokoa (siis verkkoruukun) olette pitäneet sopivana bubblerin kannessa? 10cm?

Ei tarvi ylivuotoputkia, koskapa ei pitäisi olla mitään ylivuotavaa. Ilmaletkuun kannattaa pistää takaiskuventtiili ettei vahingossakaan imase vesiä lattialle tms. Juurten on tosiaan tarkotus liota nesteissä kun pumppu hapettaa/sekottaa vettä. Ihan sirkkalehtivaiheessa, ku juuret ei välttämättä oo puskenu vielä väliaineesta läpi, kannattaa veden pinta pitää niin korkealla että väliainekki kostuu kunnolla eikä juuret kuivu. Verkkoruukun koolla ei taida olla merkitystä muuten ku tuen kannalta. Tarkotus on vaan pitää kasvi paikoillaan kun juuret likoaa nesteissä. Mä oon käyttäny 7-8cm ruukkuja ja hyvin on pelittäny. Kaupan salaattiruukitki ajaa asiansa, mutta isolle kasville ne saattaa käydä turhan löysiksi.

ChiliK

Mutta takaiskuventtiiliäkään ei tarvitse, jos pumppu ylempänä kuin veden pinta? Onko ihan peruspätevä tollanen Mousen M-102 pumppu, jonka teho nimensä mukaan 102l/h? Jos tuollasen iskee kiinni bubbleriin, niin kuinka kauan ja monessa jaksossa sitä pitää pitää päällä..?

Hegu

Lainaus käyttäjältä: ChiliK - tammikuu 25, 2011, 21:59:14 ip
Mutta takaiskuventtiiliäkään ei tarvitse, jos pumppu ylempänä kuin veden pinta? Onko ihan peruspätevä tollanen Mousen M-102 pumppu, jonka teho nimensä mukaan 102l/h? Jos tuollasen iskee kiinni bubbleriin, niin kuinka kauan ja monessa jaksossa sitä pitää pitää päällä..?

10L ämpärihydoon täysin toimiva. Nopeasti kattelin huutonettiä jossa oli myynnissä 106 versio lähtöhinta 8 euroa. tuosta en tiedä varmaan vois toimii aina muutaman minuutin tunnin aikana. Itsellä oli uppopumppu koko kesän päällä kun ei ollut kelloa

Larski

Mutta takaiskuventtiiliäkään ei tarvitse, jos pumppu ylempänä kuin veden pinta?

Takaiskuventtiili ei oo välttämätön. Vahinkoja ja muuta jänskää tapaa kuitenki toisinaan sattua, jotenka venttiili on lähinnä halpa varmistus siitä ettei vahinkotilanteessa oo ämpärillinen vettä lattialla.

Onko ihan peruspätevä tollanen Mousen M-102 pumppu, jonka teho nimensä mukaan 102l/h? Jos tuollasen iskee kiinni bubbleriin, niin kuinka kauan ja monessa jaksossa sitä pitää pitää päällä..?

Bubblerin ilmapumpun päälläpitoajoilla en oo huomannu suurta merkitystä kasvien hyvinvoinnille, veikkaisin että sitä parempi mitä enemmän se on päällä. Toisaalta kasvaapa chilit passiivihydroissaki. Nykyään pidän pumppua päällä koko päivän ja illalla ja yöllä tunnin-parin välein vartin. Toimii.