tammikuu 10, 2025, 12:10:08 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

chinese five color ja bolivian rainbow

Aloittaja jortikka71, syyskuu 25, 2010, 18:25:49 ip

« edellinen - seuraava »

jortikka71

onko kokemuksia noista lähinnä koristeeksi tarkoitetuista chileistä? siiis käytössä, kannattaako uhrata aikaa kuivaamiseen ym.. maistoin yhtä rainbowia,,oli ihan mielenkiintoisen makuinen..

Dani

Niin minkä makuinen oli? Mullakin kasvaa Rainbow mutten vielä ole maistanut.

Useimmat koristechilit joita olen maistanut eivät ole maistuneet oikein miltään, mutta ovat yllättävän tulisia. Sillä perusteella varmaan sopii perusmausteeksi jauhettuna jos ei haaskaksi halua jättää.

Tuolla Bolivian Rainbow -nimellä taitaa kulkea useampiakin lajikkeita, kun tarkemmin katselee esim. googlen kuvahausta löytyviä esimerkkejä?

jortikka71

niin se maku oli aika moninainen: hieman makea hedelmäinen, sitten jotain "parfyymin" makua, kohtuullinen potku. ehkä tosiaan jauheeksi voisi mennäkin. tällä hetkellä ulkona koristamassa puutarhaa. kasvatuksesta: sen piti olla birds eye baby, tilasin fataliilta..

jeQQ

Kyllä meikällä on ainakin BR ollut ihan vaan perus tyly annuum. Ei juurikaan makua ja kirpsakka polte.

Dani

Sellainen käsitys minullakin oli BR:stä ettei miltään oikein maistu. Jopa useassa siemenkaupassa sanotaan, että kannata syödä. Ei sillä, että olisi myrkyllistä, mutta yksinkertaisesti pahan makuista.

Saatko Jortikka napattua kuvaa siitä kasvistasi, että voisi vähän vertailla ulkonäköä? Vai onko sulla jossain jo kuvaa..

jeQQ

Kuivattuna jauheena pitäisi toimia, sekä esim. tuoreena silputtuna ruoan joukkoon tuo kivaa lisäpotkua. Ei mikään kulinaristin chili kylläkään..

Tinsa

Mausta en tiedä, mutta silmässä polttaa kyllä niin perkeleesti!!!
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Vaikka on jo vuosia kasvatellut ja antanut tutuille amistiaisia

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 24, 2011, 21:02:53 ip
Kaupassa luulivat teeholistiksi kun ihmettelin ettei hyllyssä ollut 32:ta teesiivilää.

jortikka71

syyskuu 30, 2010, 14:24:49 ip #7 Viimeisin muokkaus: syyskuu 30, 2010, 20:03:42 ip käyttäjältä jortikka71
tässä pari kuvaa rainbowista
ulkona:

kasvihuoneessa:

ja saattohoidossa kohti tunkiota..
18.9.2010

taitaa mennä ihan tuollaisenaan pois

tonttu

Mulla on molempia kasvamassa ollut jo monta vuotta. Parin maiston jälkeen totesin, etten enää tuoreena syö. Tänä vuonna laitoin paholaisenhilloa 6L, johon käytin baut 500g omia chilejä. Sinne joukkoon meni kivasti noi bollet ja viiscolorit. Eli kyllä niille varmasti käyttöä löytää, kunhan ei rupea ruokaa sen ympärille tekemään. Täytechili.

chilihardhead.fi

Five color on ollut jopa hyvän makuinen ja mieto, on se hakannut maullaan noi kaupan käppänät ainakin. Jauheeksi hungarian hot cherryn joukkoon menee loput.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Aketza

Upean näköinen kasvi ainakin. Tuo Rainbow. Siemeniä löytyy, voisi ehkä laittaa ensi vuonna multaan. Kuinkas nopeesti muuten kukista tulee valmiita podeja Rainbowissa?

jortikka71

syyskuu 30, 2010, 19:47:49 ip #11 Viimeisin muokkaus: syyskuu 30, 2010, 19:51:52 ip käyttäjältä jortikka71
suht nopeasti menee kukasta podii. itsellä tuotti silmälle iloa jo hyvissä ajoin keväällä, ja vieläkin on tuolla ulkona, samalla paikalla. ei tarvitse kun vettä ja vähän puutarhan kesää silloin tällöin..
Five color on myöskin ollut ulkona katoksessa koko kesän. ei ihan malli kelpoinen yksilö, mutta jotain kuitenkin.
pari heikkotasoista kuvaa jo melkein täyspunaisesta yksilöstä.

9.9.2010

chilihardhead.fi

Mulla on ulkona ollu br ja ainakin 2kk raakileita ???, täytynee nostaa viikonloppuna sisään kypsymään.
Alkoi muuten tässäkin podeilu vasta kun pahimmat helteet loppu.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Toni.A

Parikin Bolivian Rainbowta olen kasvatellut ja täytyy sanoa, että komea kasvatti, mutta mitään sanomattoman makuinen. Ei kelpaa minun makuuni ensinkään, eikä todennäköisesti tule olemaan kasvatuksissanikaan. Paitsi, jos ajatellaan, että ihan komea kasvi antaa kyläreissulla lahjaksi, kukan sijaan. Ei vaan koskaan ole niin paljon tilaa idätellä noita, että kehtaisi ajatellakaan moista.  :)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

dix

Mulla BR kukkii kivasti, mut en tiedä miksei tuota siitepölyä... kukkavarret tippuu vaan pois.  :-\
Upean näkösiä kyllä kuvien perusteella!

wille

Lainaus käyttäjältä: dix - huhtikuu 06, 2011, 19:55:35 ip
Mulla BR kukkii kivasti, mut en tiedä miksei tuota siitepölyä... kukkavarret tippuu vaan pois.  :-\
Upean näkösiä kyllä kuvien perusteella!

Kyllä ne kukat alkaa kiinni pysymään ennenpitkää. Kasvi ei vaan välttämättä ole vielä valmis satoamaan. :)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

chili_maestro

Jos kukkaset tippuu pois, niin se on merkki että kasvi saa liian vähän valoa.
Kai chili on sentään aurinkoisella etelän puolisella ikkunalla?  + joku kasvilamppu sateisille ja harmaille päiville
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

popcornmaker

Pitihän vaimolle kasvatetusta br puskasta yksi kypsä maistella ja aika hiljaiseksi veti  :P. Ehdottomasti lyhyen chiliurani huonoin kokemus maultaan.. poltetta oli silti ihan kohtuullisesti joten kuten monet todenneet niin jauheena vois olla ihan ok. Kasvi itsessään kyllä todella upea.

wille

Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - heinäkuu 31, 2011, 20:50:41 ip
Pitihän vaimolle kasvatetusta br puskasta yksi kypsä maistella ja aika hiljaiseksi veti  :P. Ehdottomasti lyhyen chiliurani huonoin kokemus maultaan.. poltetta oli silti ihan kohtuullisesti joten kuten monet todenneet niin jauheena vois olla ihan ok. Kasvi itsessään kyllä todella upea.

Jooei, ei sitä maun takia tarvitse todellakaan kasvattaa. Samanlainen kuin Apache.
Mulla itellä on yksi bolviaano kasvamassa bonchivirityksiä varten. Se on kyllä nätti ja elinvoimainen, runko vaan saisi vielä tukevoitua reippaasti.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

popcornmaker

Lainaus käyttäjältä: wille - heinäkuu 31, 2011, 21:03:14 ip
Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - heinäkuu 31, 2011, 20:50:41 ip

Jooei, ei sitä maun takia tarvitse todellakaan kasvattaa. Samanlainen kuin Apache.
Mulla itellä on yksi bolviaano kasvamassa bonchivirityksiä varten. Se on kyllä nätti ja elinvoimainen, runko vaan saisi vielä tukevoitua reippaasti.

Hitsi joo.. Itelläkin tarkoitus jotain bonchivirityksiä koittaa ja nyt harmittaa miksen tota kasvattanut sillä silmällä. Tuo meitin niin ohutvartinen koska todella pienessä ruukussa ja ei todellakaan aurinkoisimmassa paikassa ole elellyt.