tammikuu 10, 2025, 15:28:20 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tupakointi

Aloittaja futuristi, syyskuu 30, 2010, 21:56:55 ip

« edellinen - seuraava »

futuristi

syyskuu 30, 2010, 21:56:55 ip Viimeisin muokkaus: lokakuu 03, 2010, 22:45:42 ip käyttäjältä Janne
Tervehdys,

olis mielestäni aika perustaa tällainenkin täällä chilifoorumilla. Kyse ei ole siinä mielessä mistään tavanomaisesta tukiryhmästä, että tätä voidaan harrastaa myös netissä. Sovitaan joku puheohjelma, minkä kaikki lataa niin ainakin pääsee kuuntelemaan toisten sepustuksia. Kaikki ketkä liittyy, niin lupaa myös lopettaa. Itsellä on poltellut tämä aihe mielessä jo useita vuosia, ensin nuoruudessani sukulaisten taholta ja nyt myöhemmin, kun en enää punttejakaan nostele niin ei ole oikeastaan mitään muuta estettä tupakanpolton lopettamiselle, kuin perkeleenmoiset viekkarit.

Mie oon luken monista eri paikoista, kuinka tupakkiin lisätään synteettisiä huumeita. Miksi näitä ei lue tupakkiaskeissa? Sie ku meet leipääki ostamaan, niin siinä lukee mitä se sisältää, mutta tupakka-aski, mihin vielä lisätään synteettisiä huumeita; niin siinä ei lue sitten mitään. Tämä on todella harmi, olen itsekin tupakkani ekan kerran sytyttänyt jo 6-vuotiaana, niin tässä parinkytä vuoden aikana on kehittynyt sellainen riippuvuus, että mielestäni on jopa syytä suorittaa vieroitushoito tämän asian tiimoilta.

Itsellä on omat tupakkapuskat jo kasvamassa, ekan kerran kun maistoin oikeaa, itsetehtyä tupakkia; niin jopa ilman erityisiä fermentointi/maustamisprojekteja kyseessä oli makuelämys ja lähes pilvenomainen tyytyväinen tunne kehossa! Tätä kautta olen tullut tajuamaan myös sen, että tupakointitapahtuma on hyvin psykologinen dilemma myös: piipunpolttamisen aloitettuani ei tee enää niin paljon mieli kääriä sätkää, miksi ihmeessä siihen tarviis jonku lasikuitufiltterin pilaamaan se tupakan maku? Ehkä se tosin estää näitä synteettisiä myrkkyjä pääsemästä kehoon, joten en suosittele ainakaan kaupan tupakkia piipusta polttamaan mitä yleisesti myydään. American Spirit ja Manitou ovat lisä-aineettomia merkkejä, vaan ei täältä ole ainakaan vielä r-kioskille ilmestynyt tai ruokakauppoihin.

Olen myös tutustunut aiheessa vieroituksessa käytettäviin vieroitushoitomenetelmiin. Liikunta lienee näistä paras, myös mietiskely/meditaatio auttaa. Jos kärsit masennuksesta, niin ruusunjuuren nauttiminen lopettamisen aikana korottaa energiatasojasi ja on ennenkaikkea aivan täysin sivuvaikutukseton lääkekasvis! Itse aloitin juuri nauttimaan sitä, kesäisin sitä ei tarvitse syödä, mutta perinteisesti Kiinalaiset käyttävät sitä talvisin ja syksyisin. Viikingit nimittivät tämän kasvin pyhäksi ja vaalivat sitä rituaalinomaisesti. Olen myös tällaista kasvia kokeillut: http://www.azarius.net/smartshop/herbs/dried_herbs/mulungu/ Se tukkii ne hermokanavat, mitkä vaikuttavat nikotiinin kanssa. Keho tulee kyllä muistakin aineista riippuvaiseksi tupakasta, mutta nikotiinilla arvellaan olevan suurin osa siitä. Kerran-pari kertaa viikossa tuntuu ainakin väliaikaisesti todella rauhoittavan ja tuovan rentoutuneen ja rahallisen olon. Tuo kyseinen yrtti on kuitenkin rauhoittava, joten alkoholia siihen ei kannata yhdistää ja jos on matala verenpaine.

Itse olen todellakin saanut niin fyysisiä vieroitusoireita, että olen päättänyt tehostaa vieroittamista koska heroiinistakin voi vieroituksiin kuolla ja ei koskaan tiedä mitä synteettiset huumeet tekevät, niin pitäisi mielestäni vieroittaa varsinkin näin pitkässä riippuuvudessa asteittain vaikka tuntuisikin hyvältä olla kokonaan ilman. Eipähän ainakaan sitten tle masentunut olo, kun ei ole onnistunut taas lopettamaan, rikottuaan tauon; kun kokoajan sinä annat henkisesti mahdollisuuden itselles polttaa tupakkaa: määristä vaan tulee pienempiä ja käytät muita yrttejä siinä tupakin seassa, vadelmanlehtiä, itsekasvatettua oikeaa tupakkaa,

Itse olen huomannut, että ollessani ilman tupakkaa tekee mieli lähteä enemmän lenkille ja ajatus juoksee kirkkaammin. Tupakkahan vaikuttaa myös samoilla tavoin, kuin MAOI-lääkkeet niin kyse on todellakin varsinkin näiden lisättyjen synteettisten huumeiden arvaavattoman luonteen takia todellakin syvällisestä suhteesta aivojemme kemiaan. Kun otamme huomioon sen, että tiede ei osaa selittää edes miksi nivelet naksuvat ja paukahtelevat, siirrymme tästä siihen toteamukseen; että ihminen ei ymmärrä muurahaisen aivoja, saatika ihmisen. Länsimainen tiede on hylännyt vanhat kasviopit ja vanhan viisauden, aloittanut ikäänkin alusta kokonaan oppimisen luonnosta; repien kaiken rikki, tuhoavasti ja päin puitahan tässä on menty: synteettisiä aineita ei ole ollut kuin parisataa vuotta ja jo nyt ne ovat aiheuttaneet katastrofaalisia seurauksia; kasveihin, mietiskeleen ja rauhaan perustuvaa kulttuuria on kehitetty ihmisten alkuajoista saakka, se toimii vieläkin aivan loistavasti ja paranee siitä kokoajan mitä enemmän sitä ttkimme. Oikea oppi elämästä, biologia, on oppia elämästä. Se ei ole oppia elämästä tietokoneen kautta, se ei ole oppia elämästä mikroskooppilinssin kautta. Mattin Nykäsen sanoin, "Elämä on laiffii"; elämä on elämää. Elämä on ollut täällä elämän alusta asti ja elämä toimii. Kuolema ja kuolemankoneet ovat kuolemaa. Minä haluan elää, haluatko sinä?   

Niinpä onkin meidän aika myös täällä pohjolassa mielestäni kurkottaa katseemme nousevaan aurinkoon, niin kaukana kuin sellainen maa tuntuu olevankin, missä ihmiset voisivat elää kohteliaasti toisiaan kohtaan ja vaikka viljelisivät riisiä. Mie oon päättänyt nyt, että ois kiva kun muutkin alkais kasvattamaan tupakkia; niin kaikki ketkä liittyy tähän rinkiin ja lopettaa tupakanpolton, saa tupakin siemeneniä multa omiin puskiin. Näitä voi kasvattaa ympäri vuoden vaikka ikkunalaudalla pelkän lukulampun voimin. Lisäksi aion tilata tuolta paikasta tuolta yrttiä lisää, niin postikulut vähenisivät suuresti mikäli tilattaisiin porukassa. Voin myös lähettää pienen määrän kyseistä yrttiä, niin kukin voi itse todeta sen rauhoittavan vaikutuksen.

Murderado

Sä siis haluat, että ihmiset lopettaa tupakoinnin ja alkaa sen jälkeen kasvattaa sitä itse?

Eiköhän nää kiltahommat ala jo riittää.

Aji Inferno

Se on siinä ja siinä, etteikö tupakan kasvatuskin voisi päätyä täällä ei-toivottuihin aiheisiin samoista syistä kuin huumeet. Astmaatikkona pidän ao. ainetta yhtenä pahimmista paskoista mitä ihmiskunta on keksinyt käyttää. Mutta koska tällä foorumilla sauhuttelijoita riittää varmaan puolet porukasta, niin... Olkoon, kunhan aiheesta ei tule häiritsevä. Jos tulee, se häviää.

futuristi

Mielestäni tupakkaa käytetään niin väärin nykyään, sillä kuitenkin ollessa monia lääkinnällisiä vaikutuksia. Itsekin kun olen nyt totuttanut itseäni luonnollisemmalle tavalle käyttää tupakkaa, sitähän voi myös syödä, nikotiini toimii myös tällä tavoin (ja monet alkuperäiskansat käyttivät tätä juuri syödäkseen, ja keittivät siitä liemiä) ja sitä voi myös käyttää tuholaisten biologiseen torjuntaan.

Olen huomannut dramaattisen muutoksen siinä; kun olen alkanut polttamaan piipusta, laatutupakkia että tupakanpolttaminen ei ole enää neuroottinen pakkotoimenpide, vaan pikemminkin rauhallinen hetki silloin tällöin miettien syntyjä syviä, ja tarkkaillessa pesän kytemistä. Piippuhan tuoksuu vähän niinkuin sikarit, mutta sen polttaminen on tosin aluksi raskaampaa kehkoille, mutta ainakin sitten keho tietää; mitä se polttaa, ilman mitään lasikuitufilttereitä välissä ja vailla synteettisiä huume-yhdisteitä. Vähän sama asia, kuin erävalkealla on osa mukavuutta tehdä hyvä hiillos ja pihkan tuoksu tokkopa koskaan lakkaa hajukarvojani miellyttämästä.

Aji Inferno

Tupakan yksi ikävä puoli on kai vaikea käsittää, jos se ei kosketa omakohtaisesti. Mutta esim. meikäläisellä on kerran hengitys pysähtynyt savuisissa opiskelijabileissä, ja luulin todella kuolevani sinne. Ei kovin kiva muisto. Sama pätee moneen muuhun astmaatikkoon, ja meitä on suomessakin paljon. Tuon + tupakansavun välittömästi aiheuttaman hirveän huonon, ahdistavan olon ("pitää päästä täältä pois!") kontrasti teidän tupakoitsijoiden kuvailemaan rauhalliseen hyvän olon tilaan on aika mieletön...  ::)

Ei ole liioiteltua väittää, että itse esim. pääsin baareihin ja vastaaviin paikkoihin vasta kun niihin tuli se paljon vastustettu tupakointikielto. Siihen asti ne olivat tuskallinen ja jopa tosiaan hengenvaarallinen kokemus - eivätkä koskaan mikään nautinto.

Tähänhän voi toki todeta: "ei mun ongelmani, sori!" - mutta ei se nyt ihan niinkään taida mennä. Juttu on sukua sille, onko vege-ihmisille oltava ravintoloissa omat vaihtoehtonsa, tai pitääkö vaikka junissa olla invalideille sopivat paikat ja matalat kynnykset.

Summa summarum: ei mulla ole mitään sitä vastaan, jos porukka polttaa - kunhan se savu ei joudu omiin keuhkoihini.  8)

chilimieli

Suosittelen noita 2mg nikotiinipurkkia kaikille tupakoiville. ;) Onhan se mukava polttaa muutama bölli baariillan aikana, muuten tulee jauhettua nykyisin pitkälti purkkaa. Varoitus: Nämä ovat erittäin koukuttavia. Itsellä menee purkkaa koko ajan, suoli kiittää laksatiivisista vaikutuksista.. Mielestäni osittain samaa nautintoa kuitenkin tuottaa. Kokeilin aijemmin myös inhalaattoria, mutta sen nikotiinipitoisuudet eivät ainakaa itsellä riittänyt tyydyttämään vieroitusoireita. ::)

Purkka on ihan jees kun siihen tottuu, tätä en kyllä lähiaikoina ole lopettamassa, on se niin kiva kuitenkin aamukaffen kera. :)

Tapolan Tulikeppi

Itse tupakoin noin 15-20 käärylettä päivässä ja enpä ihan hätäseen keksi tyhmempää harrastusta. Maksaa rahaa ja terveyttä, silti siitä ei oikein pääse eroon. En pidä tuota nikotiinia millään tavoin vastuussa siitä että pitää tupakoida, kyllähän se aiheuttaa riippuvuutta muttei siinä määrin etteikö sitä ilman voisi olla. Noin kuukauden kuluttua lopettamisesta et oikeasti tarvitse nikotiinia, kaipaat sitä tapaa vaikka olisi 20 astetta pakkasta, kohmeisin sormin pahviaskista kessu suuhun ja tulta. Sitten onkin taas muutama minsa tekemistä eikä tarvitse tuiottaa horisonttiin että millonhan se bussi tulee.. Suurin ongelma tuleekin siinä vaiheessa kun tupakka on tapa:

Kävelen duuniin - rööki
Odotan bussia - rööki
Syömisen jälkeen - rööki
Juon aamukahvia - rööki
Palaa hermot töissä - rööki
Ja muutenkin ~tunnin välein - rööki.

Eikä tuossa varmastikkaan ole kaikki tilanteet missä tupakka on minulla tapa. Tuohon pitäisi keksiä jotain muuta aktiviteettia tilalle. Olen ollut joskus jopa puoli vuotta tupakoimatta ja sillon siinä tupakoinnin tarpeessa ei varmastikkaan ollut kyse nikotiinivajareista vaan ihan pelkästään siitä että puuttui tuttu ja turvallinen tekeminen.

En kuitenkaan usko minkään killan tai salaseuran auttavan tupakanpolton lopetuksessa. Se homma lähtee ihmisestä itsestään - yksin yksilönä. Vaikka tupakointi onkin joskus sosiaalinen tapahtuma, tupakka ei vaadi sosiaalista tilannetta palaakseen.

Vaikka varmastihan nikotiini on yksilöllistä riippuvuutta, kaikki tupakoitsijat eivät koe riippuvuutta samalla tavalla. Yksi asia kuitenkin yhdistää. Kukaan ei ole koskaan päättänyt: "Hei, nyt mä alan polttaa röökiä joka päivä seuraavan 20 vuotta.."

Jos joku sanoisi minulle että saat 1000e kun lopetat röökin polton, harkitsisin. Jos lopettaisin röökin polton, saisin ~1800e joka vuosi kun en polta. Jos lopettaisin röökin polton, olisin hieman terveempi ja esimerkiksi hapenottokykyni olisi paljon parempi. Kuinka hlllvetin tyhmä sitä ihminen oikein on?!

Thanks mr. Marlboro!
# 1022

TunturiTiger

Poltan noin askin päivässä ja kun mä lopetan, niin omaiset laittaa siitä oikein ilmoituksen lehteen. Lakkoilla voin, mutta nyt just en sitäkään..

Caderusso

Mä en enää itse oikein tupakoi, paitsi joskus jos ottaa kaljaa niin saattaa mennä muutama rööki.
Aiemmin korvasin tupakanpolton pussinuuskalla, mutta tuntuu että nikotiinintarve on vuosien varrella kokoajan vaan noussut.

Nykyisin perustan kahteen tupakkatuotteeseen.
- kotona ollessani käytän vanhaa kunnon nenänuuskaa. Nenänuuskaa ei julkisilla paikoilla viitsi käyttää, itsestäänselvistä syistä.
- kaikkialla muualla kuin kotona käytän tupakka-paloja, Oliver Twistiä. Kyseessä on siis pieni pala käärittyä ja kuivattua tupakanlehteä, käytännössä puolikkaan nuuskapussin kokoinen. Sitä käytetäänkin periaatteessa samalla tavoin kuin pussinuuskaa, eli palanen vaan huuleen. Välillä sitä voi pyöritellä ja pureskella, jolloin saa itse säädettyä nikotiinin irtoamisen tason :)

Nämä kaksi ratkaisua korvasivat mulla pussinuuskan kokonaan siitä syystä että nenänuuskaa ja tupakkapaloja saa tilailla netistä aivan vapaasti eikä suomen valtio niihin puutu millään tavalla, eikä myöskään tulli.

Legoinsinööri

Olen vähän samoilla linjoilla Tulikepin kanssa vaikka en kyllä poltakkaan. Ihminen maksaa siitä että saa vetää myrkkyä sisäänsä, hip hei. Joskus olen kylläkin känni-iltana sen muutaman polttanut ja satunnaisessa polttelussa oli se hauska puoli että se nousi aika äkäisesti päähän verraten normipolttajaan. Jossain vaiheessa noiden yksittäisten jälkeen tuli vaan huono olo joten tuli sekin lopetettua.

Kaltsu

Tupakki on nautintoaineista mitä parhain. Mikäs sen parempaa kuin aamulla körssi huuleen ja kuppi kahvia. AAAHH!, ihana aamu. Itse kuitenkin halusin elää vähän pitempään ja terveenä, sen kerran kun täällä kuljetaan, joten lopetin. Reilu viidentoista vuoden kessutteluputki kerrasta poikki ilman mitään purukumeja sun muita höpöjuttuja(mihinkä jää koukkuun). Vieroituoireet eivät kestä kuin parisen viikkoa ja loput on vain pinttyneitä tapoja joihin ei purukumit auta. Tavoista eroon pääseminen se vaikeinta on. Lopettaminen ei vaadi kuin luonteenlujuutta ja tietynlaista henkistä "meditointia", psyykkausta, varsinkin baari iltoina. :D
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

nallenappula

Lainaus käyttäjältä: Tapolan Tulikeppi - lokakuu 01, 2010, 07:50:31 apVaikka tupakointi onkin joskus sosiaalinen tapahtuma, tupakka ei vaadi sosiaalista tilannetta palaakseen.

Sepä tuosta ryökäleestä niin inhottavaa tekeekin. Jos olet yksin, poltat joka tapauksessa, jos olet seurassa, poltat vielä lisäksi aina kuin muutkin polttaa :-D

Vähissä on hyvät puolet tupakoinnissa, mutta yksi sentään. Tupakoivat immeiset ottaa taukoja työpäivän keskellä. Niitä pitäisi harrastaa ei-tupakoivien myös!

http://latelehikoinen.wordpress.com/

Janne

otsikko vaihdettu yleisemmäksi tupakointiin liittyväksi ja viittaukset foorumilla kiellettyyn kasviin poistettu aloitusviestistä.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

futuristi

lokakuu 10, 2010, 02:06:05 ap #13 Viimeisin muokkaus: lokakuu 10, 2010, 03:33:24 ap käyttäjältä Aji Inferno
Onkos tässä nyt taas mitään järkeä, että tieteellisistä tutkimuksista ei saa puhua?

Varsinkin kun ne liittyy tärkeään asiaan, eli syöpään ja vieroitushoitoon: XXXXX XXXXX XXXXX, miksei tupakasta; XXXXX parantaa syöpää, tupakka aiheuttaa sitä.

Tällaiset asiat ei mitenkään puolustele minkään aineen käyttöä, ne ovat tietoa mitä voi jokainen käyttää oman elämänsä parantamiseen.

Samanlainen asenne olis siinä, että ei sais puhua tupakan sisältämistä synteettisistä huumeista, koska ne nyt vaan sattuu olemaan synteettisiä huumeita. Näinollen, miten ketään koskaan saisi tietää tästä seikasta? Joillakin tällainen tieto voi saattaa alulle tapahtumasarjan, mikä lopulta johtaa lopettamiseen.

Me ei olla mitään pikkutyttöjä, jotka alkaa hihittämään pippelisanasta: tää on internetti ja vaikka täällä monen ikäistä kulkeekin, varsinkin kun tupakkaa suorastaan tyrkytetään ihmisille viinan kanssa valtiossamme, niin olisi suorastaan suositeltavaa puhua vähemmän vaarallisista vaihtoehdoista esim. dreamherb on todella vahvan ja aromaattisen makuinen, olen sitäkin joskus piipusta kärytellyt tupakin sijasta.

Aji Inferno

Tämä ei ole foorumi, jolla voi keskustella mistä tahansa. Ylläpito voi siksi oikkujensa mukaan sulkea ja rajoittaa chiliin liittymättömiä keskusteluita. Tupakkakaan ei oikeastaan kuulu chilifoorumille, muut sen kaltaiset aineet vieläkin vähemmän. Se ei ole väittelyn eikä edes keskustelun asia - se on asettamamme sääntö. Emme ota kantaa asian oikeutukseen, emmekä siihen, pitäisikö tietyistä asioista keskustella vai ei. Niistä vain ei keskustella tällä chilifoorumilla - piste. Jos kannabis tai vastaavat aineet millään tavalla vielä ilmaantuvat keskusteluihin, ylläpito sulkee keskustelun ja ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin. Muille aiheille on muualla omat paikkansa.

Pertsa

lokakuu 10, 2010, 13:27:57 ip #15 Viimeisin muokkaus: lokakuu 10, 2010, 15:57:39 ip käyttäjältä Pertsa
Futuristille:

Kun sulla nyt näyttää olevan pakkomielle hampusta puhumiseen ja Sativafoorumille et pääse ja täällä se on kiellettyä niin Viheraho.com foorumilla on erikseen hampulle varattu paikka. On siellä myös muitakin paikkoja joissa saat purkaa tunteitasi aivan vapaasti. Siellä ei myöskään jaeta bannia ellet suoraan vittuile jollekulle:

http://www.viheraho.info/

-P-
Meillä määrää Nainen!

.tomppa.

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - lokakuu 10, 2010, 03:31:27 ap
Tämä ei ole foorumi, jolla voi keskustella mistä tahansa. Ylläpito voi siksi oikkujensa mukaan sulkea ja rajoittaa chiliin liittymättömiä keskusteluita. Tupakkakaan ei oikeastaan kuulu chilifoorumille, muut sen kaltaiset aineet vieläkin vähemmän. Se ei ole väittelyn eikä edes keskustelun asia - se on asettamamme sääntö. Emme ota kantaa asian oikeutukseen, emmekä siihen, pitäisikö tietyistä asioista keskustella vai ei. Niistä vain ei keskustella tällä chilifoorumilla - piste. Jos kannabis tai vastaavat aineet millään tavalla vielä ilmaantuvat keskusteluihin, ylläpito sulkee keskustelun ja ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin. Muille aiheille on muualla omat paikkansa.

---------------------------------------------------------------------------------

JIPII!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

futuristi

Tässä kun taas kovasti ylläpidon "greater purpose"a painotetaan, niin mikäs suurempi tarkoitus on ollut poistaa aihe nimeltä "vuosi 2012"?

Onko tässä liikaa rakkautta, että pitää puukkoihin alkaa tarttua? :) Tulee my little pony- pöpöjä, hahhah!

Ryhis

Uskonnollinen paahaus ja esivallan haukkuminen vailla mitään katetta oli käsittääkseni riittävä syy poistaa aihe "2012".
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Aji Inferno

Ongelmilla on yleensä kaksi osapuolta. Hyvä muistaa tässäkin asiassa. Ylläpito ei yritä miellyttää yhtä osapuolta toisen kustannuksella, vaan luoda foorumin, jolla ihmisten on hyvä keskustella heille tärkeistä, chilifoorumin henkeen sopivista asioista hyvässä ilmapiirissä. Riidankylväminen ei edesauta näitä tavoitteita, joten siihen puututaan - armotta ja puolueettomasti.