lokakuu 06, 2024, 04:18:09 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Juurruttaminen

Aloittaja Butch, lokakuu 20, 2010, 21:18:31 ip

« edellinen - seuraava »

Legoinsinööri

lokakuu 23, 2010, 18:04:11 ip #20 Viimeisin muokkaus: lokakuu 23, 2010, 18:06:57 ip käyttäjältä Legoinsinööri
Mites nopeasti chinensen (oletettavasti täysin terve) pistokas heittää veivit jos on heittääkseen? Pistokkaan laitoin kivivillaan ja astiaan veden kera, mutta missään vaiheessa ei tullut mietittyä miten pitkään kestää että tilanne muuttuu suuntaan tai toiseen. Mitään clonexia, hunajaa tai pajua ei ole käytetty ;)

Kärsä Babar

Voi pysyä viikkoja elossa vaikkei juurtuiskaan.
Yleensä pistokkaat juurtuu ihan hyvin ilman mitään lisä-aineita.
Kosteus on aika ratkaiseva tekiä elossa pysymiselle.
Se varren tynkä ei välttämättä pysty imemään tarpeeksi vettä joten ilmankosteus on hyvä olla tosi korkealla jotta lehtien kautta imeytyy hieman vettä.
Jossain astiassa sisällä pysyy kosteus paremmin.
Itse käytän juurrutuksessa tämmöistä: http://www.chilitarvike.fi/tuotteet.html?id=4/5
Pistokkaan juurrutuksessa ei kyllä kovin helposti epäonnistu kunhan muistaa pitää kosteuden korkealla ja ei jätä pistokkaaseen liikaa lehtiä. Pari lehteä riittää.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Chili-Hixu

mulla onkin ollut yksi oksa vedessä kolme kuukautta, mutta ei ole edes juuren tynkää.  :D
Siinä on vain yksi sellainen pikkurillin kynnen kokoinen lehti, mutta näyttäisi kasvua tapahtuvan kohta. Vaikuttaakohan se, että pistokas roikkuu ylösalaisin?

Legoinsinööri

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - lokakuu 23, 2010, 20:48:30 ipKosteus on aika ratkaiseva tekiä elossa pysymiselle.
Se varren tynkä ei välttämättä pysty imemään tarpeeksi vettä joten ilmankosteus on hyvä olla tosi korkealla jotta lehtien kautta imeytyy hieman vettä.


Eli jos on avonainen astia niin kannattaa varmaan sumutellakkin. Tosta tuli toisaalta mieleen että mullahan on myös minikokoinen idätyslaatikko jossa edelliset idätin. Sen sisään mahtuis passelisti useampikin pistokas.

RakuLa

Lainaus käyttäjältä: Legoinsinööri - lokakuu 21, 2010, 21:03:49 ip
herbert.fi myy clonexia


Lähti tilaukseen. Perkles ku tuliki tyyriiksi postikulujen kanssa. noin 30€ setti huh huh. Olis pareet olla hyvää :D
Mutta pakko se on tätäkin kokeilla, ja Fatalii oli vissiin kokeillut käyttää clonexia varttamisessakin apuna

pkdi

Eikös pajusta pitäis liueta Auxiinia siihen veteen? Ainakin näin oon kuullut/oppinut  ;D ja sellaisia tarinoita kuulee paljonkin että idätykset tulisi tehdä nousevan kuun aikaan ja juurrutukset laskevan kuun aikaan. Nämä kai on biodynaamisia vinkkejä sit.  ::)
Chiliyhdistyksen jäsen nro: 620, palveluksessanne. pkdi @ #IRCnet/#Qnet

Legoinsinööri

Itteänikin olis toi Clonex himoittanut kokeilla, mutta se on tosiaan aika suolaisen hintasta varsinkin postikulujen kera. Taisi olla aika lyhyt säilyvyyskin.

RakuLa

joo vuodesta oon kuullu puhuttavan Clonexin säilyydessä. Pitää siis alkaa tehtailemaan hullunlailla pistokkaita ja levittää niitä pitkin sukulaasten ja kavereiden nurkkia kasvamaan jos juurrutus onnistuu :D Jos vielä sais pyydettyä jonku euron palkaksi että sais edes osan kuluista maksuun... Mutta pitää se koittaa ymmärtää että kaikki harrastukset maksaa, halvemmaksi tämä harrastus silti tulee ku Veneen ostaminen, moottori, virvelit, siimat ja vieheet + muut hienoudet :D Kalastuksessa parhaimmillaan se saaliin kilohinta on käsittämätön ;D

Kärsä Babar

Täytyy vielä painottaa että pistokkaat juurtuu lähestulkoon aina ilman mitään juurrutusaineita.
Jossain poikkeukselllisen hankalasti juurtuvassa lajikkeessa saattaa auttaa.
Kosteus on se tärkein homma pistokkaan juurtumisessa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

RakuLa

Kyllä näemmä itsekkin sain tuon juurtumisen onnistumaan  ;D
Habaneron pistokkaat tekee komeasti ensimmäisiä juuriaan foliolla päällystetyssä mehupullossa. Pitänee kohta laittaa uusiin ruukkuihin ne ja pistää tutuille jakoon

sorrii

Mä oon onnistunut aika hyvin omalla patentilla, jossa kelluu muoviastiassa pala solumuovia (telttapatja) jossa halkioita jossa pikku pistokkaat pysyy kiinni; Kelluke sitten muoviastiassa jossa puhdasta vettä sekä ilmakivi! Se happi on aika hyvä. Ei tarvii hirveen usein vaihtaa vesiäkään. Ilman clonexiä on itäneet melkein kaikki joita oon kokeillut: Bolivian rainbow, inca red drop, aji brown, omnicolor, rocoto red peruvian ... varmaan muitakin ... Ton laatikon päällä muuten on ollut kansi löysästi tai muovipussi! Ja valoa pitää olla ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Heh  8)
Mainittiin tuolla näköjään minbubleri aikaisemmin ... Luulin itse keksineeni  ;D
Hyvin se ainkin toimii ...
Mä oon noi taimet istuttanut tavalliseen taimimultaan kun on alkanut tuleen juuria. Toi kivivilla voisi olla kova sana kyllä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Macex

Lainaus käyttäjältä: Legoinsinööri - lokakuu 23, 2010, 18:04:11 ip
Mites nopeasti chinensen (oletettavasti täysin terve) pistokas heittää veivit jos on heittääkseen? Pistokkaan laitoin kivivillaan ja astiaan veden kera, mutta missään vaiheessa ei tullut mietittyä miten pitkään kestää että tilanne muuttuu suuntaan tai toiseen. Mitään clonexia, hunajaa tai pajua ei ole käytetty ;)
Mäkään en käyttänyt mitään kippaskonsteja, laitoin suoraan kivivillaan ja vesilasiin, jossa pidin 2vk josta sitten siirsin multaan 23W eslin alle ja kastelin multaa päivittäin ja suihkin pullosta vettä niskaan. Leikkelin suurimmat lehdet pois, ettei keskity niiden ylläpitoon ja hyvin juurtui :)

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

kuje

Mulla on nyt varmaan 2 kk ollut Bhut Jolokia juurtumassa. Kaikki lehdet tippu pari viikkoa sitten... nyt on uusia tulossa.
Juuria ei näy vieläkään missään. Lanceolatum juurtui muutamassa päivässä. Eroja on!

Butch

Täytyy sen verran päivitellä onnistumista tai sen puutetta... Cardenasii heitti veivinsä, red chacon kanssa odotellaan vielä juurtumista mutta hengissä on tölkissä vielä pysynyt. Enää ei vaan oikeen kehtaa tilailla lisää pistokkaita tonne pakkaseen paleltumaan, joten sormet ja varpaat ristissä ja kynnet verillä odotellaan red chacon tulevaisuutta.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses.
Hit it.

Butch

Nyt päätti sitten chacokin päivänsä... Voi olla että tolla Babarin pikkukasvihuonella olisi saanut kosteuden pysymään paremmin. Noh leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Täytyy kokeilla noitten villien kanssa ens vuonna uudestaan, onneksi kuitenkin sain valmiiksi juurtuneen lancen hankittua eli ei ihan ilman villejä joudu pärjäilemään.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses.
Hit it.

Old Skool

Itellä alkanut juurettomat oksat kukkimaan aina kun pitänyt minikasvihuoneessa ja ilman kosteana. Tosiaan oksat veteen ja veteen minimaalinen tippa merileväuutetta, se on itselläni aina riittänyt. Parin viikon sisällä pitäis alkaa juuristoa muodostumaan.

Palko07

Kolme viikkoa on Duke-pistokkaani ollut vesipurkissa kehittämässä juuria. Vielä ei ole juuri mitään näkynyt paitsi että lehden tynkää alkaa kasvatella pinnan alapuolella. Muuten pistokas voi hyvin, ei ole mitään nuutumista tai lehtien kellerrystä. Vettä olen vaihdellut noin viikon välein. Pitäisikö antaa veden olla pitempään vai vaihtaa useammin? Toivoa riittää niin kauan kuin pistokas on elossa. Tulisipa juuria pian, niin saisi sen multaan istutettua.

Larski

Lainaus käyttäjältä: Palko07 - joulukuu 30, 2010, 12:29:36 ip
Kolme viikkoa on Duke-pistokkaani ollut vesipurkissa kehittämässä juuria. Vielä ei ole juuri mitään näkynyt paitsi että lehden tynkää alkaa kasvatella pinnan alapuolella. Muuten pistokas voi hyvin, ei ole mitään nuutumista tai lehtien kellerrystä. Vettä olen vaihdellut noin viikon välein. Pitäisikö antaa veden olla pitempään vai vaihtaa useammin? Toivoa riittää niin kauan kuin pistokas on elossa. Tulisipa juuria pian, niin saisi sen multaan istutettua.

Mulla on tavannu muutamassa päivässä kurpahtaa juurtumattomat pistokkaat, jotenka eiköhän tuo pikkuhiljaa ala juurta pukkaamaan kun on kerta edelleen elossa. Muutamasta viikosta reippaaseen kuukauteen on menny juurrutusbubblerissa että juuret on puskenu soran läpi verkkoruukun aukoista. Lieminä on ollu tiraus root stimulatoria ja merileväuutetta. Vesiä oon vaihdellu parin viikon välein. Eipä kai se tässäkää oo niin justiinsa.

Hombre

Mullassa juurtuu kyllä mielestäni helpoimmin. Kun laittaa sen muovin päälle ja siihen haarukalla tms. muutamia reikiä, jotta kosteus pysyy, mutta ilma myös vaihtuu.
Kannattaa muistaa tehdä ne leikkauspinnat viistoon terävällä veitsellä, se kun ei lytistä solukoita, eikä näin ollen kasvin vedenotto kärsi.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies