lokakuu 06, 2024, 06:23:31 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Juurruttaminen

Aloittaja Butch, lokakuu 20, 2010, 21:18:31 ip

« edellinen - seuraava »

Butch

Nyt ois kultaset neuvot kalliit, tuli pistettyä Timpalta tilaukseen villin oksia jotka pitäisi itse juurruttaa. Neljä oksaa laitoin kesällä kaverille juurtumaan ja yksi niistä onnistui kasvattamaan juuret, tekniikkana yksinkertainen oksa kaljatölkkiin ja odota. Kaikki kikkakolmoset siis enemmänkuin tervetulleita  ;D
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses.
Hit it.

Nikodeemus

Sevverran ainakin, että muista vaihdella vettä ahkerasti edes muutaman päivän välein.
Ja leikkaa mahdollisimman paljon viistoon se varsi ennen veteen laittoa.
Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Butch - lokakuu 20, 2010, 21:18:31 ip
Nyt ois kultaset neuvot kalliit, tuli pistettyä Timpalta tilaukseen villin oksia jotka pitäisi itse juurruttaa. Neljä oksaa laitoin kesällä kaverille juurtumaan ja yksi niistä onnistui kasvattamaan juuret, tekniikkana yksinkertainen oksa kaljatölkkiin ja odota. Kaikki kikkakolmoset siis enemmänkuin tervetulleita  ;D


Mitäpä tuohon sanoisi. Laita kaljatölkkiin ja odota  ;D
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

chilihardhead.fi

Muista juoda se kalja ensin, ja vettä tilalle ;)
Jotkut laittaa esim. kloriittia tipan, pitämään veden parempana, mutta ei havaintoa toimiiko chilille.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

masaiman

Oon muutaman kerran yrittäny juurruttaa pistokkaita huonolla menestyksellä. Viimeisimpään laitoin veteen puutarhan kesää. Tiedä sitten oliko siitä kiinni mutta ensi kertaa onnistui.

Mä oon tehnyt leikkauksen viistoon, vuollut n.2-4mm leikkauspinnasta ylöspäin kuoren varovasti veke (pitäis helpottaa juurien muodostumista) ja mahd. nopeasti sinne veteen. 

Butch

Tota puutarhan kesää ittekki miettisin. Ois kasvilla ravinteita heti alussa??? Onkohan kauheesti väliä paljoks sitä vettä sinne tölkkiin heittää? Mitä enemmän sitä kosteammat olot. Täytyy vaa toivoo et kerkee hakeen postilaatikosta tarpeeks nopeesti ja ei lyö keliä pakkaselle ettei pikkaset pakastu heti.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses.
Hit it.

Nikodeemus

Nuo muutamat mitä olen tuosta vanhasta cayennesta pistoja silponut, olen leikannut
suoraan puskasta viistoon, nypännyt enimmät lehdet pois (pari ylintä lehtiparia on ollut tapana jättää)
ja suoraan jo valmiina odottavaan vesilasiin. Foliota lasin ympärille ja mahdollisesti tippa
root stimulatoria (lähinnä vissiin merileväuutetta). Meillä tulee vesi omasta kaivosta ja sen pH on about 8,2
enkä ole sitä koskaan pistokkaille säätänyt. Tiedä sitten, vaikuttaako mihinkään...
IMHO ei kannata rasittaa pistokkaita ravinteilla, mutta se nyt saattaa olla vaan joku henkilökohtainen
päähänpinttymäni.
Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.

Larski

Oon onnistunu juurruttamaan tasan yhden puolikuolleen goat's weedin karahkan. Pistokkaan leikkasin viistoon ja ~sentin matkalta karsin toiselta puolelta vartta kuoren pois. Pistokkaan heitin verkkoruukkuun kevytsoraan seisomaan ja viritin sille pienen bubblerin. Veteen liottelin merileväuutetta ja Natural powerin Root stimulatoria. Parin kuukauden päästä alko sorien välistä puskemaan juurta ja tänä kesänä pistokas levis hyvässä mielessä käsiin. Päävartta ei voi sanoa kasvissa olleen vaan se oli vaan valtava puska.

Toisen kerran koitin juurruttaa nyt loppukesästä. Sain MasaT:ltä pari Tepinin pistokastaimea (iso kiitos niistä!) joista oli matkalla kuitenki pari oksaa katkennu. Kiireessäni leikkasin oksien tyvet viistoon ja rapsuttelin kuorta pois ja heitin tällä kertaa pieneen pesupalloon likoamaan folio"kannen" läpi samoihin litkuihin ku goat's weedin aikoinaan. Oksat pysy hyvin elossa useamman viikon ja hyvällä tahdolla saatto nähdä jopa orastavia "juurinypylöitä". Päädyin kuitenki heittämään oksat pois koskapa niissä oli alkanu sikiämään valtavasti vihannespunkkeja.

Tarkotus olis ottaa samaan tapaan nyt syksyllä pistokkaita sudden deathista, lemon dropista ja aji cristalista bubblereihin likoamaan. Josko hydroilulla sais ens kesänä ronskimmat sadot noista chililajikkeista loistavimmista.

MasaT

Ikävää kuulla, ettei taimet selvinnyt. :-[ Mutta näitä sattuu ja posti ei ole aina oikea paikka lähetellä näitä taimia. Olen pariin kertaan huomannut!
Nämä tepinin pistokkaat tökkäsin vain turveruukkuun ja siihen istutusreikään neudorffin juurrutushormonia (saa nykyään varmaan jokaisesta honkkarista).
Ruukun päälle muovipussi, että ilman kosteus pysyy mahdollisimman korkeana.
Näillä konstein onnistuin viime kesänä. Valon määrästä en osaa sanoa, mutta kai nuo lehdet sentään aina valoa kaipaa. Eli juuret pimeään. Valoisalle paikalle ja muovipussi tai joku muu mikä päästää valoa läpi, päälle, sekä pitää kosteuden aika korkealla. Tämän parempaa kokemusta ei nyt ole.

wille

Olen ihan onnistuneesti saanut juurrutettua niin, että viistoonleikattu terävä kärki vaan tökkäistään kivivillakuutioon. Sen jälkeen kuutio kippoon ja vettä perään. Aika hyvällä prosentilla on juurrutukset onnistuneet. Valoa pistokkaalle voi tarjota ihan normaalin taimen tapaan. Lannoitetta en heti alkuun laittaisi, vaan sitten vasta kun juuret ovat kasvaneet kuutiosta ulos.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Larski

Lainaus käyttäjältä: MasaT - lokakuu 20, 2010, 23:51:48 ip
istutusreikään neudorffin juurrutushormonia (saa nykyään varmaan jokaisesta honkkarista).

Onko porukalla kokemusta juurrutushormonien todellisesta vaikutuksesta? Tais olla joku youtube-pätkä missä väsäiltiin cuttingboardia tms. ja hormonien tärkeyttä korostettiin. Väittivät että ilman hormoneita juurtumaan lähtee ~1/6 kasveista. Voipi olla ettei ollu puhe edes chileistä, mutta tuo väite jäi mieleen.

Macex

Lainaus käyttäjältä: wille - lokakuu 21, 2010, 10:39:31 ap
Olen ihan onnistuneesti saanut juurrutettua niin, että viistoonleikattu terävä kärki vaan tökkäistään kivivillakuutioon. Sen jälkeen kuutio kippoon ja vettä perään. Aika hyvällä prosentilla on juurrutukset onnistuneet. Valoa pistokkaalle voi tarjota ihan normaalin taimen tapaan. Lannoitetta en heti alkuun laittaisi, vaan sitten vasta kun juuret ovat kasvaneet kuutiosta ulos.
Itse tälläistä tekniikkaa myös käyttäneenä, en voi omalta kohdalta jakaa onnistumistulosta, mutta hyvältä vaikuttais Championin suhteen.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

MasaT

Foorumilla on aiemminkin ollut juttua juurruttamisesta mutta jostain syystä en nyt haulla niitä juttuja oikein löytänyt.
Joskus oli ainakin juttua tuollaisesta mini-bubblerista mitä käytettiin pistokkaiden juurruttamiseen ja sillä konstilla tuli vielä aika hyviä tuloksia!
Tuosta juurrutushormonista, että antaa se ainakin uskoa enemmän pistokkaiden juurtumiseen. :)

Butch

Niin oli ja löysinkin muutaman vanhan missä oli puhetta just noista minibubblereista mut aattelin et jos jollain viksummalla olisi jokin nerokas idea jaettavaksi. Täytyy kattoa jos saisi jostain revittyä tota juurrutushormonia mut jos ei niin törkkään kaverit kaljatölkkiin ja pureskelen kynsiä...
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses.
Hit it.

pkdi

Juu... Eli sen pinnan pitäis olla niin leikattu ettei solukko 'painuisi läjään' siinä leikkauskohdassa! Ja noista hormoneista sen verran että oon kuullu pajusta keitettävän jonkinmoista Auksiini -juurrutushormonia. Kaveri tainnu testatakin mutta ei kuulemma vedä vertoja Clonexille (joka ilmeisesti on kiellettyä ainetta suomessa).
Chiliyhdistyksen jäsen nro: 620, palveluksessanne. pkdi @ #IRCnet/#Qnet

Legoinsinööri


Nikodeemus

Pajussa se vaikuttava aine lienee asetyylisalisyylihappo (CH3COOC6H4COOH), eli tutummin aspiriini.
Mummoni laittaa tomaatinpistokkaiden kanssa samaa veteen muutaman pätkän pajunoksaa
ja vannoo, että juurtuu paremmin/nopeammin. Ehkäpä vanha kansa tietää jotain, mitä me nuoremmat
emme... Tarviheepa ohtoo kokkeiluun itellekkii, jahka on taas pistokkaeta leekattavana.
Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.

Butch

Täytyykin luottaa vanhempaan ja fiksumpaan ja käydä poikkasemassa pari pajunoksaa ja tuupata tölkkien pohjille.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses.
Hit it.

wille

lokakuu 22, 2010, 10:06:42 ap #18 Viimeisin muokkaus: lokakuu 22, 2010, 10:18:52 ap käyttäjältä wille
Lainaus käyttäjältä: Nikov - lokakuu 21, 2010, 23:20:02 ip
Pajussa se vaikuttava aine lienee asetyylisalisyylihappo (CH3COOC6H4COOH), eli tutummin aspiriini.
Mummoni laittaa tomaatinpistokkaiden kanssa samaa veteen muutaman pätkän pajunoksaa
ja vannoo, että juurtuu paremmin/nopeammin. Ehkäpä vanha kansa tietää jotain, mitä me nuoremmat
emme... Tarviheepa ohtoo kokkeiluun itellekkii, jahka on taas pistokkaeta leekattavana.


Aikaisemmin päiväkirjassani tämän testasin. Kaksi identtistä olutpulloa (puhtaita kumpikin) ja kaksi samanlaista c.lanceolatumin pistokasta. Toiseen pulloon tuota pajuvettä ja toiseen tavallista kraanavettä.

Noh. Pajuvesi homehtui, normaalivedessä juurtui hyvin. Siitä vaan kokeilemaan. Voihan sinne murskata 500mg aspiriinitabletinkin sinne veteen...  ;)

Lainaus käyttäjältä: wille - syyskuu 01, 2008, 07:47:52 ap
Pistokaskokeilun tämänhetkinen tilanne vaikuttaa siltä että normaali vesijohtovesi hakkaa pajuliemen 10-0. Pajuliemipullossa pistokkaissa on muutama pieni juuren alku, kun taas normaalissa vedessä juurtuvat pistokkaat ovat kasvattaneet jo hieman pidemmät ja voimakkaamman oloiset juurennysät. Myth busted.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Butch

pistokkaat saapuivat. En lähtenyt teurastamaan pajuja joten kaljatölkeillä, vedellä ja kynsien pureskelulla mennään.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses.
Hit it.