tammikuu 08, 2025, 21:58:44 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilaca / Pasilla

Aloittaja hessi, lokakuu 23, 2010, 20:10:05 ip

« edellinen - seuraava »

hessi

lokakuu 23, 2010, 20:10:05 ip Viimeisin muokkaus: lokakuu 23, 2010, 21:05:29 ip käyttäjältä hessi
Chilaca eli kuivattuna Pasilla
ei ole turhaan Aji Inferno tätä kehunut !
On kyllä aivan mahtavan makuinen kuivattuna, ihana luumumainen.
itse kuivasin pitkiksi suikaleiksi ja niitä on todella mukava nakerrella.
suurinmman osan olen kylläkin savustanut ja käyttänyt savutahnassa tulisempien seassa
ja sopii kyllä siihenkin oikein hyvin !
Kiitos Aji Infernolle, ilman ehdotustasi en olisi tätä kasvattanut !
Varmasti ensi vuonna minulla mukana :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Minbaari

Kaikella kunnioituksella teitä Hessi, chiliyhdistyksen sihteeriä kohtaan. Voisitte kirjoittaa edes oikein tämän lajikkeen nimen, ennen kuin postaatte sen tänne lajikkeiden arvostelu ketjuun. Joku aloittelija saattaa lähteä etsimään tuolla kirjoittamallasi nimellä siemeniä, mutta ei löydä niitä kun olet kirjoittanut sen noin. Infernosta vilkaistaessa, ilmeisesti tämä tarkoittamasi lajike on: Chilaca eli (kuivattuna) Pasilla

Ps. Enkä ole mikään oikeinkirjoittamisen mestari, ei en todellakaan, mutta minun mielestä tälläisiä nimisekaannuksia ei tarvita lisää. Niistä on huonoja esimerkkejä jo liiaksikin.. Esim. Nakamoorizxzz put jolokia, jalapeeno yms...  :)

hessi

näinpä se on !
ja hyvä kun joku korjaa minun virheitä, koska omaan melkoisen pahan sanasokeuden, vaikka tietäisin oikean kirjoitustavan kirjoitan aina vaan väärin ja tälle en voi mitään ellei joku ole vieressä tarkistamassa, tätä tapahtuu ihan helpoissakin sanoissa, jopa omassa sukunimessänikin !

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Whili

No..

Kovasti kehuttu "silakka" ei ainakaan säväyttänyt meikäläisen makuhermoja.
Ostin muutaman kaverin Penalta, kovasti olivat kuivakan oloisia, mauttomia ja tulettomia.

Raakana pettymyksiä, mutta toimii täytettynä pekonin sisällä.

Chilivaari

Noin se on hyvinkin monien chilien kohdalla. Pitää löytää oikea käyttötapa ja paljaaltaan mauttomaksi tai raa'an tuliseksi maistettu muuttuukin herkulliseksi. Paistaminen, keittäminen, kermassa hauduttaminen, kuivaaminen, savustaminen, maustevoi; valmistustapoja on lukuisia ja mahdollisia ruokia vielä enemmän. Kokeilua vain peliin. Tietysti onnistuneista kokeiluista olisi hyvä levittää tietoa laajemmallekin.

En ole meksikolaisten ruokien ystävä, mutta eikös ne käytä näitä lähinnä kastikkeisiin?

kapsituuttaaja

Jep
Eipä toiminu Chilaca mullakaan.
Ensimmäistä kautta kasvatin ja näillä näkymin viimeistä.
Omintakeinen makeinen eli omanlaisensa maku verrattuna chileihin yleensä mutta ei sovi meikäläisen makuhermoon
vaikka kuinka muut hehkuttaa!!!!!!!!!!!!!!!
Koskaan en oo maitoo juonu        enkä juo!!!

Aji Inferno

lokakuu 08, 2011, 03:35:26 ap #6 Viimeisin muokkaus: lokakuu 08, 2011, 03:37:04 ap käyttäjältä Aji Inferno
Lainaus käyttäjältä: Whili - elokuu 07, 2011, 10:04:06 ap
No..

Kovasti kehuttu "silakka" ei ainakaan säväyttänyt meikäläisen makuhermoja.
Ostin muutaman kaverin Penalta, kovasti olivat kuivakan oloisia, mauttomia ja tulettomia.

Raakana pettymyksiä, mutta toimii täytettynä pekonin sisällä.

Penan silakat eivät tosiaan, syystä tai toisesta, olleet tällä kaudella lainkaan "oikean" Chilacan makuisia. Liekö kyseessä ollut pilalle jalostettu kaupallinen lajike, en tiedä? Isoja ja meheviä kieltämättä, mutta maku oli pitkälti jäänyt jonnekin meksikoon. :(

Kastikkeisiin yms. tätä paljon käytetään, mutta on ollut myös aivan loistava sellaisenaan rouskuteltava makupala.

ARvngr

Tätä kasvoi kesällä kasvihuoneessa ebbissä. Komeita pötkylöitä tuli, vaikkakaan ei kovin montaa mm. idättämisen myöhäisyyden takia, yli 10l kuitenkin. Maku on Chilacassa kyllä mahtava, aivan eri kuin mihin on baccoissa ja chinenseissä tottunut. Tätä ei kuitenkaan valitettavasti tule tulevaisuudessa kasvamaan, koska kypsymisvauhti on käsittämättömän hidas ettei sovi Oulun korkeudelle. Siinä reilussa 10 litrassa oli joku 3-4 kypsää. Jonkin verran on toki jälkikypsyttelyllä kypsynyt, mutta maku ja meininki nyt ei tietenkään ole sama kuin kasvissa kypsyneessä. Myös pilaantumisen kanssa oli ongelmia, mitä ei muiden kasvien/hedelmien kanssa ollut. Podit alkoivat kärjestä pehmenemään ja homehtumaan jonka takia piti reilu parikymmentä pötkylää laittaa mäkeen. Monta litraa tämän kokoluokan podeissa.

Minbaari

^Jaa että tuota mätänemistä/homehtumista ollut jollain muullakin chilacan kohdalla. Itse en saanut kyseisestä lajikkeesta yhtään kypsää podia, kun podit alkoi pehmenemään ja homehtumaan. Tosin mun tapauksessa epäiltiin ruttoa, mutta olisiko sittenkin ollut lajikekohtaista käyttäytymistä? Vai olikohan samoja siemeniä? Pasilla bajio?

jewe

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - lokakuu 09, 2011, 15:30:24 ip
^Jaa että tuota mätänemistä/homehtumista ollut jollain muullakin chilacan kohdalla. Itse en saanut kyseisestä lajikkeesta yhtään kypsää podia, kun podit alkoi pehmenemään ja homehtumaan.

Ihan samalla tavalla kävi täälläkin sillä erotuksella että muutaman kypsän sentään sain ennen mätänemistä. Oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun kyseinen lajike oli kasvatuksessa.

Aji Inferno

Eipä muistu tuollaisia mätänemishomeongelmia sitten laisinkaan... Saattaa olla juuri tietyn jalostuserän "ominaisuus". Tuotahan kasvatetaan meksikossa aika erilaisissa oloissa kuin suomessa kotioloissa mitenkään saadaan aikaan. Mutta taas yksi esimerkki siitä, etteivät annuumit ole useinkaan niitä helpoimpia kasvatettavia kotioloissa.

ARvngr

Vai olikohan samoja siemeniä? Pasilla bajio?
Omani olivat kalat69:ltä, Chilaca-nimellä. Eikä nyt ole mitenkään tarkoitus ketään osoitella sormella. Omat epäilyni pilaantumisen suhteen kääntyivät kasvihuoneen kosteuteen. Siellä kun suhteellinen ilmankosteus-% huiteli varmaan aika tehokkaasti sadan tienoilla. Mutta eipä sitten taas missään muussa lajikkeessa ollut mitään kummempia ongelmia, Poblanossakaan.

Herpiili

^Jaa että tuota mätänemistä/homehtumista ollut jollain muullakin chilacan kohdalla. Itse en saanut kyseisestä lajikkeesta yhtään kypsää podia, kun podit alkoi pehmenemään ja homehtumaan. Tosin mun tapauksessa epäiltiin ruttoa, mutta olisiko sittenkin ollut lajikekohtaista käyttäytymistä? Vai olikohan samoja siemeniä? Pasilla bajio?

Täysin samaa hedelmien mätänemistä tapahtui täälläkin loppukesästä kasvarissa kun kosteus oli hyvinkin korkealla. Pasilla bajio oli lajikkeena. Suuri punkki-invaasio vielä siihen päälle niin kompostiin pääsi ensimmäisten joukossa, pari suht mautonta raakiletta korjailin pois.

Aji Uchuh

marraskuu 10, 2011, 21:22:56 ip #13 Viimeisin muokkaus: tammikuu 20, 2012, 16:54:22 ip käyttäjältä Aji Uchuh
Minä taas olen käyttänyt kermakastikkeiden värjäykseen/maustamiseen jauhettuna,siihen vaikka bekonia,sipulia,valkosipulia ja rosepippuria ni Avot!Toimii hyvin.Siihen kun taas nuo oikein vahvat kun ei oikein sovikaan.Vielä kun saisi siemeniäkin jostakin,niin avomaalle! (saatu).