Pienessä tilassa chilit määrittelevät itsensä!

Aloittaja Tautologi, lokakuu 28, 2010, 14:34:50 ip

« edellinen - seuraava »

Tautologi

Terve vaan kaikille!

Olen nyt jo tovin tätä foorumia lueskellut ja absorboinut chilitietoutta, mutta nyt kun vihdoin sain jotain kasvamaankin, niin ajattelin että olisi hauska aloittaa tällanen päiväkirja tänne :)

Tilanne minulla on sellainen, että kun asuu pienehkössä opiskelijakaksiossa niin mitään ihan massiivisia plantaaseja tänne ei saa ahdettua, eli ikkunalautapohjalla tässä on mentävä. Olisi tossa tuollainen patiokin, johon voisi kesällä laittaa kasvit, mutta toisaalta tossa viidenkymmenen metrin päässä pörisee hämeen valtatie niin en oikeen tiedä haluanko kyllästää kasvejani noilla pakokaasuilla. Mutta se nyt on sitten vasta kesän ongelma, ensin on selvittävä tästä syksystä ja talvestakin!

Siemeniksi tilasin Fataliin beginner's packin ja jungle collectionin, mutta päätin että nyt ihan aluksi laitan multiin vain viisi kasvia, joten oli aika haastavaa valita jatkoonmenijät:

• Aji Cristal - ensimmäinen "oikea" chili johon tutustuin ja joka sai minut havahtumaan siihen miten hyvää kamaa chili voi ollakaan joten tämä oli helpoin.

• Short Yellow Tabasco - tästä ajattelin väsätä bonchin, kuvissa ainakin kaunis kasvi, ilmeisesti ei mitenkään erikoisen makuinen kuitenkaan.

• Peruvian Red Rocoto - lähinnä mielenkiinnosta otin tämän, en ollenkaan tiedä saanko siitä mitään satoa irti koskaan, mutta katsotaan.

• Duke Pequin - kyllä yksi puu täytyy nurkkaan saada kasvamaan.

• Fataliin ylläripyllärisiemen - pakkohan se oli tarttua kun tällaisen syötin mulle laittoi.

Ensimmäisenä ylös putkahtivat molemmat tabasconalut

Duke Pequin hyvänä kakkosena ja ylläristäkin alkoi jotain tunkemaan ylös

Tässä kaikki pikkuiset yhteiskuvassa, aika hyvin on kaikki itäneet, vain yksi Aji Cristalin siemen ei ole vielä pukannut mitään ulos. Ja juu, märkää on kovasti, mutta nappasin kuvat juuri kastelun jälkeen, en normaalisti niitä tolleen uittele  ;)

Valona tossa on toistaiseksi vain yksi 20W ESL, mutta tuossa vieressä on 4 x 36W loisteputket odottamassa. En vain viitsi laittaa noin pieniä vielä kun käsittääkseni tuo 20W riittää kunnes alkaa lehtiä olemaan muutamia.

Jouduin vähän nostamaan lamppua korkeammalle tasolle, että sain valon tasaisesti kaikille jaettua, mutta alkoi arveluttaa tuo kirjallisuus jota chileille tarjoan. Onko Philip K. Dick liian sekopäistä, Valtaoja liian korkealentoista ja Eläinten Vallankumous turhan poliittista noin pienille ??? Kaikkihan tietävät että politiikka kusipäistää ihmisen, mutta päteekö tämä chileille? Pitäisikö tarjota sarjakuvia?

Mutta voi jumankekka kun on vaikeaa löytää tarvikkeita! Olen nyt käynyt läpi Turun Anttilan, Stockan, Wikken, Vapaavalinnan, Tampereentien Prisman, Clas Ohlsonin, Länsikeskuksen Citymarketin, Porin Anttilan ja Vapaavalinnan. Mistään näistä ei ole löytynyt pöytätuuletinta eikä Puutarhan kesää tai muutakaan lannoitetta jonka olisin uskaltanut ostaa. Sen sijaan menin pölvästinä ostamaan puutarhan kevättä, kun kaupassa aivot vain prosessoivat sen jotenkin muotoon Puutarhan <insert "vuodenaika"> ja iloisena sitten sen nappasin mukaani muiden tarvikkeiden sekaan. Mutta sehän on ihan väärää tavaraa  >:(

Myöhemmin olisi suunnitelmissa laittaa jonkinlaiseen vesiviljelyyn ainakin yksi habanero ja naga, ehkä vielä joku kolmaskin. Tosin nagan siemeniä mulla ei vielä ole, mutta netistähän niitä saa. Olen kyllä yrittänyt metsästää kaupastakin nagoja joista saisi siemenet talteen, mutta aika huonosti löytyy Turusta juuri nyt. Ajattelin myös, että nuo chinenset taitavat vaatia sen verran valoa, että laitan ne itämään vasta tuossa joulukuun paikkeilla, että olisivat hyvässä vaiheessa sitten kun päivät alkavat pidentyä ja saavat luonnonvaloa. Ei tuo ikkuna nyt mikään ideaali ole, hieman varjoisalla paikalla, mutta kyllä siihen aurinko osuu kesällä kohtuullisen hyvin. Joudun vain asumaan ja opiskelemaan noiden kasvien kanssa samassa tilassa, niin hirveän häiritseviä virityksiä en viitsisi tehdä, mahtaakohan bubbleri esim olla liian kovaääninen sitten kuitenkin tuossa kahden metrin päässä? Natikkaakaan en oikein voi tänne laittaa kun se keltainen valo on kyllä oikeasti aika kuvottavaa jos siinä joutuisi jatkuvasti elelemään.

Chilivaari

Tervetuloa kasvattelemaan!

Lannoitteiden löytäminen syksyllä voi olla tosiaan nihkeää. Kevään koittaessa niitä taas on hyllyt väärällään. Biolan ravinnepuikot voivat olla hyvä välivaiheen ratkaisu. Niitä yleensä on tavarataloissakin. Tuuletinta en ole koskaan tarvinnut chilien kasvatukseen. Valoa vain riittävästi lähelle, niin niistä tulee tukevia. Ellei tule, käytä saksia.

Rocoto voi olla hyvä ratkaisu tähän aikaan vuodesta. Viime keväänä se alkoi kukkia helmikuussa maitopurkissa ja satoakin sain varhain keväällä.

Toni.A

Sitten vielä kannattaa koulia nuo taimet omiin kippohinsa kasvamaan, muuten saattaa juuritilasta tulla riitaa keskenään ja toinen saattaa kuihtua lopulta kokonaan pois, tai jäädä kitukasvuiseksi. Tervetuloa minunkin puolesta chilinkasvattelun piiriin.  :D Mukava nähdä, että meitä sikiää kokoajan lisää ja lisää näihin hommeleihin!

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Macex

Lainaus käyttäjältä: ToniPetter - lokakuu 28, 2010, 16:30:36 ip
Sitten vielä kannattaa koulia nuo taimet omiin kippohinsa kasvamaan, muuten saattaa juuritilasta tulla riitaa keskenään ja toinen saattaa kuihtua lopulta kokonaan pois, tai jäädä kitukasvuiseksi. Tervetuloa minunkin puolesta chilinkasvattelun piiriin.  :D Mukava nähdä, että meitä sikiää kokoajan lisää ja lisää näihin hommeleihin!
Toiset kerkes eka sanomaan sitä mitä toisilla vasta mielessä. Eli pistä jo omiin kippoihinsa pikapikaan :) Ja tervetulemast seuraan :)

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

masaiman

Käypä tilaisuuden koittaessa Kodin Terrassa tai Plantagenissa. Noista saa kyllä ainakin Lahdessa ympäri vuoden. Vaikka ei olisikaan hyllyssä, käyvät varastosta kaivamassa. Tuuletin saattaapi olla tähän vuodenaikaan likemmäs mahdoton saada, mutta kokeile jos saisit robinhoodista tms. kuvassa näkyvän 12v autotuulettimen ja kympin multimuuntajan. vie aivan mitättömästi virtaa ja riittää mainiosti mulla isommillekin (~60cm) kasveille. Pikku miinuksena tollasessa tosin tuosta kääntövaihteesta pääsevä pieni rahina. tosin rapisee ne isommatkin usein...

sickworld

Tuuletin helppo saada, menet raision biltemaan... sillä kaksi eri kokoista pöytä tuuletinta myynnissä hinnat muistaakseni 16e ja 17e, sekä kaksi eri kokoa pylväs tuulettimesta 20e ja 30e taisi niden hinnat olla...

Ryhis

Tervetuloa maailman parhaimman harrastuksen pariin! Älä stressaa pöytätuulettimista, ei niitä välttämättä edes tarvitse.

Pakokaasuista ei kannata huolestua, itse olen hengitellyt pääkaupunkiseudun ilmaa jo pitkälti kolmatta vuosikymmentä ja olen ihan normaali. Plantutkin olivat koko viime kesän ulkona ja tossa 30m päästä vetää 50 000 autoa vuorokaudessa, 365 päivää vuodessa. En huomannut maussa mitään huomautettavaa.

Pakokaasu on terveellistä.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

linker

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Tautologi

Ohoh, onpa tänne tullut vastauksia. Kiitoksia vaan tervetulotoivotteluista :)

Täytyykin varmaan hypätä bussiin ja mennä käymään tuolla Raision puolella josko sieltä sitten löytyis etsimäni. Ihan hyvä jos noita ei varsinaisesti tarvi, niin ei tarvi siitä stressata. Mutta ei tuulettamisesta taida haittaakaan olla, niin ihan omaksi ilokseni noita metsästelen vaikka se turhauttaakin :D

Toi Chilivaarin rocoto on kyllä aika makoisan näköinen, jos yhden tuollaisen pallon saisin aikaan, niin voisin sen sitten suurella hartaudella onnenkyynel silmäkulmassa syödä :)

Pakokaasuja nyt tosiaan tulee varmaan ihan tarpeeksi hengitettyä muutenkin, ja vielä kun on jo valmiiksi astmaattinen niin eihän se kunto edes siitä heikkene enää pahemmaksi. Mut tolla valtatiellä on ehkä enemmänkin psykologinen vaikutus ;D

Mr_Green_

Tervehdys!

Ja tervetuloa...tosiaankin maailman mielenkiintoisimman harrastuksen pariin! Huippua hommaa!
Itsellä todella pieni opiskeljiayksiö! Ja tuossa muutaman kk. päästä saat nähdä minkälainen plantaasi laitetaan mahtumaan, kun se mopo lähtee käsistä! hahaaa! =P

-H

ottulo

Tervetuloa munkin puolesta! Puutarhan Kesää löytyy esimerkiksi Vapaa Valinnan hyllyiltä, tosin en ole täällä Turussa käynyt katsomassa. Jos on vielä nagasta pulaa, niin voisin tarjota pari tuoretta podia, kun mulla niitä vielä puskassa roikkuu. Samassa kaupungissa kun asun, niin voisin tuoda johonkin.

Tautologi

lokakuu 28, 2010, 21:54:04 ip #12 Viimeisin muokkaus: lokakuu 28, 2010, 22:10:51 ip käyttäjältä Tautologi
Lainaus käyttäjältä: Noseless - lokakuu 28, 2010, 21:42:57 ip
Tervetuloa munkin puolesta! Puutarhan Kesää löytyy esimerkiksi Vapaa Valinnan hyllyiltä, tosin en ole täällä Turussa käynyt katsomassa. Jos on vielä nagasta pulaa, niin voisin tarjota pari tuoretta podia, kun mulla niitä vielä puskassa roikkuu. Samassa kaupungissa kun asun, niin voisin tuoda johonkin.

Kävin tuolla Brahenkadulla, mutta siellä ei ollut hyllyssä. Jos noin ystävällisesti podeja tarjotaan, niin enhän nyt voi kieltäytyäkään, mutta sillä ehdolla että saan tarjota vastineeksi vaikka oluen (Edit: öhhhh niin tietty enhän mä voi tietää jos olet vaikka alaikäinen... Joka tapauksessa olisi kiva jotain vastineeksi tarjota  ;) )

Tautologi

Nonii, nyt on sitten taimet siirretty omiin kippoihinsa. Olin laittanut kyllä niin lähelle toisiaan, että jouduin pikkulusikan ja pinsettien kanssa erottelemaan taimet toisistaan ja silti taisin olla vähän turhan väkivaltainen. Rocotot olivat vielä molemmat lykänneet juurensa läpi samasta tuollaisesta maatuneesta kasvinpalasta mitä tuolla mullassa oli ja jouduin saksilla nipsaisemaan sen kylmästi poikki. Toivottavasti noi ei nyt kauheasti kärsineet. Tiedänpähän sitten ensi kerralla taas paremmin.

kalat69

tervetuloa vaan tänne chilipäiden joukkoon. Jos et lannoitteita muualta löydä, niin meillä on Tammisillassa nutriforten hyötykasvi lannoiteet joihin ollaan ite oltu ainakin tyytyväisiä, ja on tarjolla ympäri vuoden. Ollaan siis tässä Turun naapurissa Piikkiössä, nagaakin löytyy jos et Noselta oo vielä saannu. Niin ja ilman muuta sitte mukaan Turun chili meettiin 19 päivä. Mutta jos apua jossain tarviit, niin nykäse hihasta, niin yritellään autella. ja jos keväällä taas kun laitetaan chilit kasvamaan, niin tervetuloa vaan käymään.  Niin kuin kaikki muutkin chilipäät :D

2010- 2013 hallituksen jäsen

Azukki

Tautologi

Kiitos taas uusista tervetulotoivotuksista :) Pitää katsoa josko tuonne Piikkiön suuntaan joskus eksyisi, ilman omaa autoa on tosin aina vähän hankalaa kulkea tuonne naapurikuntiin.

Mutta tänään keittiössä tapahtui kummia! Sinne eksyi tällainen Noselessilta saatu (vähän tärähtänyt) pikku kaveri:

No se ei vielä ollut kummaa sinänsä. Mulla oli suunnitelmissa että kokkailen kunnon nagasalsat  ja katson kauhuleffaa, ideana oli että naposteltavat olisivat pelottavampia kuin leffa. Nappasin nagasta siemenet talteen ja uskaltauduin maistamaan ihan pikkuriikkisen palasen läheltä kantaa. Ei poltellut. No eipä siinä mitään, otin keskemmältä hitusen isomman palan, laitoin Korpiklaania soimaan vähän lujempaa ja odotin että nyt sattuu. Vaan oli yllättävän mieto polte. Ajattelin että varmaan vaan ei kapsaisiinit päässeet kunnolla palan sisältä valloilleen kun oli niin pieni ja vähän pelokkaana sitä pureskelin ja sen kummempia sitten ihmettelemättä silppusin punaisen ystäväni ja pari lemon droppia ja kokkasin salsaani siinä uskossa, että siitä sitten maku ja polte irtoaa kunnolla. Vaan eipä irronnut :( Silppusin mukaan toisenkin podin, mutta en havainnut juuri muutosta.

Vähän ihmeissäni sitten kokeilin sudden death habaneroa ja nappasin siitä saman kokoisen palasen millä nagaa olin testannut ja kyllähän se poltteli ihan kivasti. Silppusin niitäkin sitten pari tonne 500g tomaattimurskapurkkiin tehtyyn salsaani, mutta nyt kun sitä maistelin niin aika laimeaksihan tuo jäi vieläkin, ei juuri mitään poltetta havaittavissa. Taidanpa vielä mennä heittelemään ainakin kolme habaa vielä jatkeeksi, jotain kummaa nyt on meneillään täällä.

Lisäksi tuollainen pieni veijari löysi myöskin tiensä tänne:

Kyseessä on siis Lanceolatumin pistokas, katsotaan josko saisin sen kasvamaan. Tällaistako tämä nyt sitten on, että ensin on ihan varma, että vain viisi kasvia tulee ja jos samasta itää useampi siemen, niin heikomman näköinen vaan kylmästi hengiltä. Mutta säästinpä sitten kuitenkin ja purkkien määrä kasvoi kahdeksaan ja päätin että kyllähän sitä sitten vielä noita chinensejä on laitettava vähän myöhemmin kasvamaan. Sitten yhtäkkiä pukkasi taas yksi lisää kun eihän nyt voinut kieltäytyäkään kun tarjottiin. Toivottavasti kasvien määrä ei kaksinkertaistu parin viikon välein, käy vielä niin että kun joku seuraavan kerran tulee käymään, niin viidakon keskeltä kuuluu hentoja avunhuutoja kun pikku hortonominalku on eksynyt kasviensa sekaan ja joutunut elämään viikkoja pelkällä chilillä :(

ottulo

No on se nyt kumma jos noista podeista just sit puuttu polte. :(
Saman puskan antimia on pari podia kokeiltu aikaisemmin, yksi tutulle ja yksi itselle. Kaveri kärsi urhoollisesti, vaikka olikin tuskissaan. Mulla taas ei nää väkevämmät pysy noin vaan sisällä, kuten ei se nagakaan. Pitänee testata vielä tosta puskasta noita muita, jos sieltä on vaikka loppunut kaikista polte.. ???

Tautologi

Joo no pitää kokeilla toi viimeinen vielä sellaisenaan ja katsoa mitä käy. Olihan noissa jotain ytyä kuitenkin kun sen pienen palasen maistelin, mut hitusen vähemmän kuin noissa sudden deatheissa, eli ei vaan sellaista infernoa mitä vähän odottelin :) Mut niitä siemeniä mä oikeastaan lähinnä kaipasinkin, jos haluan suuni sytyttää tuleen niin juon sit tota pain 100% kastiketta suoraan pullon suusta :D

Mut olen muutenkin ihan hämilläni, torstaina kokkasin ihan tarpeeksi polttavaa ruokaa yhdestä tollasesta habasta, tänään vedin sit niiden kahden nagan päälle vielä 5 habsua lisää tohon 500g salsaan ja vetelin sen just melkein kaiken tässä illan aikana ilman mitään ongelmia ??? Ehkä joku naapuri on suihkutellut postiluukusta jotain kapsaisiininneutralointisumutetta tänne mun kämppään ja sen takia täällä ei mikään enää maistu liian tuliselta  :'( Tai sitten ne ujutti siellä Proffassa morfiinia kahvin sekaan ja se neutraloi kaiken kivun. Nämä kaksi ovat ne todennäköiset vaihtoehdot.

Mikho

Löytyikö lannoite? Honkongit, tarjoustalot ja muut ovat myyneet Puutarhan kesää "punasella lapulla" tähän aikaan vuodesta. Tai joku puutarhamyymälä/rautakauppa?