tammikuu 26, 2025, 12:55:39 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Käsityöihmisiä?

Aloittaja MasaT, lokakuu 29, 2010, 22:14:05 ip

« edellinen - seuraava »

MasaT

lokakuu 29, 2010, 22:14:05 ip Viimeisin muokkaus: lokakuu 29, 2010, 22:20:24 ip käyttäjältä MasaT
Täällä oli jo äänestys käsitöistä, mutta aloitetaan uusi aihe..

Värkkäilin tässä joutessani elämäni toisen puukon.

Tuppi tulee sitten myöhemmin. Puskusaumalla tehty.
Piti vielä ostaa tuo valmisterä puukon tekoa varten, kun ei ole alasinta ja ahjoa. -Eikä kokemusta vielä tarpeeksi..
Terä on rosterista ja hieman turhan terävä minun makuuni.

jeQQ

Jos olisi paremmat mahdollisuudet, niin tulisi varmasti tehtyä. Metallityöt rokkasi yläasteella todella paljon. Tuli tehtyä puukkoja, sormuksia, tv-taso, hiilihankoja jne.. Hienoa hommaa. Niinnoh, tuleehan noita autoja nyt räpläiltyä koko ajan..

MasaT

Muu suku on aikoinaan ollut aika vahvastikin käsityöläisiä.
Löytyy ilmeisesti myös hatuntekijä turusta.. ;)
Löytyy seppää ja suutaria.

jeQQ

Täällä löytyypi puuseppää yms. :)

Tepi

Olen jatkanut sukuni perinteitä enkä harrasta käsitöitä muuten kuin peiton alla ja pimeässä.
http://ruoka.fi/blogit/paahtaja/

Älä koskaan leiki naisen sydämellä, koska hänellä on vain yksi sellainen. Leiki mieluummin hänen tisseillään, sillä niitä hänellä on kaksi.

pak

Siinä mielessä käsityöihmisiä, että ensimmäiseltä ammatiltani olen veneenrakentaja ja sen lisäksi olen puusepän ammattitutkinnon (ent. kisällitutkinto) suorittanut.
Puukonteko-kurssin olen opiskeluaikoina käynyt, joten puukkojankin olen muutaman tehnyt.
Veneenrakentajia, puuseppiä ja kelloseppiä ollut suvussa, joten kai jostain verenperinnöstä voidaan puhua.

Tällä haavaa en tee noita käsityöalan töitä, eikä tule paljon harrasteltuakaan.

JaloPena

http://tinyurl.com/2wfnocp

Tuossa viimeisin käsityöharrastus. Kokopuisia itse suunniteltuja klassisia, keskellä nro 1, lähinnä nro 2 ja takana vähän keskeneräinen nro 3 flamenco. Ihan kiva, mukavasti aikaa vievä ja vain "hiukan" roskaava harrastus olohuoneessa tehtäväksi. Roskaaminen saattaa aiheuttaa kireyttä paremmissa puoliskoissa.  ;)

MasaT: puukko ei koskaan voi olla liian terävä. Tylsillä vehkeillä tulee myös pahimmat vahingot, koska voimaa pitää laittaa enemmän työstöön. Myös työn ilo ja laatu vähenee tylsillä vehkeillä.

Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

MasaT

Lainaus käyttäjältä: JaloPena - lokakuu 31, 2010, 19:27:38 ip
MasaT: puukko ei koskaan voi olla liian terävä. Tylsillä vehkeillä tulee myös pahimmat vahingot, koska voimaa pitää laittaa enemmän työstöön. Myös työn ilo ja laatu vähenee tylsillä vehkeillä.

Veistopuukkona tuo vois mennäkin. Terä sais olla vaan hieman lyhyempi. Retkipuukon ei mielestäni kuitenkaan tarvitse olla partaveitsen terävä, niinkuin tuo tuntuu olevan. :)
Taisin saada tuosta soitinrakennuksesta pienen kipinän. Tuollaisen 5-kielisen lapakanteleen teko ei taitais olla mikään liian hankala aloittelijalle?
http://www.soitinrakentajatamf.fi/fi/tuote_viiskan.html
Siitä ei olis varmaan myöskään pitkä matka sähkökanteleen tekoon.

Pertsa

Jotain pientä tulee välillä askarreltua, useimmiten puusta.
Avopuolisoni tekee koruja paljon ja itelleni on tapana väsätä kiville/mille milloinkin pohjat. Kaikki ylimääräinen, romuksikin luokiteltava materiaali pyritään hyödyntämään. On erittäin rentouttavaa sytyttää piippu ja antaa Dremelin laulaa =)

-P-
Meillä määrää Nainen!

JaloPena

MasaT: Ei 5-kielisen kanteleen teko ole ollenkaan mahdoton urakka. Sähkökannel -etenkin jos se on täysikokoinen - on sitten hiukan haastavampi. Ei mahdoton sekään. Tunnen henkilökohtaisesti nuo soitinrakentajien kaverit, mukavia miehiä. Heiltä saat hankittua tarvikkeet ja varmaan neuvojakin jos rupeat hommaan. Soittimet kannattaa aina tehdä kunnon puista, niin isoa työtä ei kannata pilata muutaman kympin säästöllä.

Pertsa, pieni vinkki jos et jo ole kokeillut: hammaslääkäreillä on mainioita poria erilaisiin jyrsintähommiin, käyvät ainakin minulla suoraan dremelin karaan. pienillä piikkimäisillä timanttiporilla olen kaivertanut esim luuta (vesitipalla jäähdytellen). Kannattaa kysyä omalta lekurilta, että laittaa käytettyjä teriä jemmaan. Muuten ne menee yleensä roskiin, vaikka toimivat vielä oikein mainiosti tässä tarkoituksessa. Viimeksi käydesssäni sain jotain kolmisenkymmentä kappaletta erilaisia. Työkaluhyllyssä maksanevat viitosen tai kympin kappale, eikä kaikkia niitä edes saa kaupasta.
Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

Hombre

Lainaus käyttäjältä: JaloPena - lokakuu 31, 2010, 19:27:38 ip

Tuossa viimeisin käsityöharrastus. Kokopuisia itse suunniteltuja klassisia, keskellä nro 1, lähinnä nro 2 ja takana vähän keskeneräinen nro 3 flamenco. Ihan kiva, mukavasti aikaa vievä ja vain "hiukan" roskaava harrastus olohuoneessa tehtäväksi. Roskaaminen saattaa aiheuttaa kireyttä paremmissa puoliskoissa.  ;)

Mites tuommoinen tekemäsi flamencokitara soi? Kauanko valmistaminen vei ja mitä kustansi? Mitä käytit materiaalina?
nimim. kiinnostunut..
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

JaloPena

[/quote]

Mites tuommoinen tekemäsi flamencokitara soi? Kauanko valmistaminen vei ja mitä kustansi? Mitä käytit materiaalina?
nimim. kiinnostunut..
[/quote]

Sen soinnista en vielä tiedä, tallan luita en ole kaivertanut enkä tallaa kiinnittänyt. Jännittää itseänikin. Tuo perusklassinen kyllä soi (kunnon aktiivisoittajienkin mukaan) tosi kuulaasti ja maukkaasti.

Flamencon kansi on tuijaa (western red cedar), sivut ja pohja sypressiä ja kaula seetriä. Otelauta eebenpuuta ja listoitus ruusupuuta.

Kaikkine materiaalikuluineen yhden hinta taitaa jäädä alle 500:n. Nyt kun jigit, työkalut ja muut vermeet on tehty ja hankittu niin seuraavien kustannuksista jää kohtuusiivu pois. Aikaa meni jotain 150-200 tuntia per peli (eli reilun vuoden illat ja joutoajat). Ei niillä kovin kummoista tuntipalkkaa saa (vastaavat kaupassa 2000 ylöspäin), mutta se ei onneksi olekaan harrastuksen tarkoitus.  :) 

Paprikaana

hyi olkoon mikä tuosta käsityö sanasta tulee nykyisin aina mieleen. Satuin eräässä nimeltä mainitsemattomassa paikassa, nimeltä mainitsemattomassa harjoittelussa, nimeltä mainitsemattoman asukkaan huoneeseen, jossa hän harrasti "käsitöitä". Hän ei ollut moksiskaan (värkki kädessään) kun saavuin huoneeseen onnettoman tietämättömänä tästä "käsityö" harrastuksesta.

nimim. sen jälkeen en siihen huoneeseen mennyt, ennen kuin olin varmistanut, ettei asukas ole huoneessaan  :P
Il Mondo Cambia, Io No!

pak

tellie

Kaikkien näiden hyödyllisten esineiden tekijöille melkein nolottaa sanoa, mutta... Tykkään ristipistokirjonnasta :D Edellinen työ oli n. 2000 piston 30-vuotishääpäiväkortti porukoille, sellainen missä oli kaksi possua häätamineet niskassa. Eipä tullut kuvattua korttia.

Seuraavaksi ajattelin kehittää itselleni ihan kunnollisen kuvan tauluksi, joku 10 000+ pistoa valokuvasta. Pitäis vaan se kuva löytää.

Naga Morphia

Minä teen koruja, lähinnä omaksi iloksi ja lahjaksi. Pari - kolme vuotta niitä väsäillyt, joskin nyt on ollut hieman taukoa.

Käytän jalo- ja puolijalokiviä, lasihelmiä, makeanvedenhelmiä, simpukankuoria, puuta, jne.
Suunnitelmissa on ollut materiaalien keskittäminen puuhun, pähkinöihin, jne.

-M
Cooking the next step..

chi_prman

Kyllähän sitä käsitöitä, metallista taipuu ja onnistuu jopa tuo "liimaaminenkin" kuten noissa puuhommeleissakin ja taltat, penkitkin löytyy ja tuo "nakertaminen" on sitä mielipuuhaa (lähinnä nyt enää noita koristeeksi) ja onnistuu se villapuseron tekokin.
Viime vuosina vaan ei ole kovin ehtinyt alakertaan. Tietoteknilliset harrasteet vei sen verran aikaa nykyään, että vain silloin tällöin "korjata jotain" ... autoa, kalusteita jne jne. Ihan on poikasena koulut ja opistot käyty ja vanhempana sitten jatko-opintoja, työtapaturman kautta joutunut amm. vaihtoon, niin tuli nämä elektronikka vehkeet tutummaksi (reilut 20 vuotta sitten, jo).

Nykyään kun tuolla kaupoissa pyörähtelee ja joskus osuu silmään esim. takkasetti, jossa hiilihankoa, lapio, kihveli ja harjaa, niitä sitten tarkemmin katsoon, niin räkäsaumaa ja roiskeita.
Ne nyt mitään käsitöitä -koristeita korkeintaan, made in china tms. halpatuonti/krääsää. Noita kynttiläkruunuja, kukkatelineitä ym ym, niin kaikki sekin krääsä tuodaan ulkomailta.

Eikö meillä Suomessa ole enää käsityö ihmisiä, opetetaanko meillä enää mitään?

Tuossa virapelihommina auttelen "kiireaikaan" kaveria, autopeltitöissä sekä automaalarina, kun on jotain vanhempia "raatoja/rotiskoja" joihin ei ole enää vuosikymmeniin valmistettu edes tarvikeoisa -peltisiä. Niitä sitä sitten käsin naputtelemaan ja sähkösellä liimapuikolla liimailemaan ... nykyään on jo mikkiä, tikkiä ja tiesmitä. Ennen ne kaasulla ja puikolla. :D
Ruiskulla sitä autoja ...

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: chi_prman - marraskuu 11, 2010, 21:54:45 ip

On niitä ja opetetaankin, ainakin kaikenlaisia kursseja ja kai jotain jossain koulussakin. Jotkut jopa tekevät itse omat puuhöylänsä  ;) http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=7128.0  Itse en ihan tuolla tasolla ole vaikka kaikkea tuleekin väkerreltyä, enemmän metallipuolella. Tuolla foorumilla löytyy muuten kovantason osaajia moneen hommaan niin puu kuin metallipuolella, käsityöharrastajalle tutustumisenarvoinen paikka....

Ja tietty sanamukaisesti puusorvi syntyy osaajalta http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=101.0 ;D

Pertsa

Meillä määrää Nainen!

chi_prman

Lainaus käyttäjältä: Wolfman - marraskuu 11, 2010, 23:39:17 ip
Lainaus käyttäjältä: chi_prman - marraskuu 11, 2010, 21:54:45 ip

On niitä ja opetetaankin, ainakin kaikenlaisia kursseja ja kai jotain jossain koulussakin. Jotkut jopa tekevät itse omat puuhöylänsä  ;) http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=7128.0  Itse en ihan tuolla tasolla ole vaikka kaikkea tuleekin väkerreltyä, enemmän metallipuolella. Tuolla foorumilla löytyy muuten kovantason osaajia moneen hommaan niin puu kuin metallipuolella, käsityöharrastajalle tutustumisenarvoinen paikka....

Ja tietty sanamukaisesti puusorvi syntyy osaajalta http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=101.0 ;D

Kiitti, olikin ihan asia sivusto.