tammikuu 10, 2025, 11:51:02 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

chiliwiki.fi avattu!

Aloittaja Zabi, marraskuu 04, 2010, 22:16:47 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Janne - marraskuu 10, 2010, 15:07:02 ip
Ajatus siis oli lähinnä jostain pienestä maininnasta etusivun alareunassa tms paikassa josta asia ei hypi silmille. Eikä missään nimessä tarkoituksena kaupallistaa wikiä saatikka vaatia minkäänsortin oikeuksia sisältöön...

Ei tämä "selkkaus" minua huoletakaan, Janne osaa hoitaa asian tyylikkäästi.

Kysymys on paljon suuremmasta asiasta. Yhdessä isolla joukolla kerätty aineisto herättää varmasti kaupallista kiinnostusta, kun kävijäluvut nousevat suuriksi. Silloin voi tulla kiusaus/ylivoimainen houkutus myydä yhteinen työ, hyötyä siitä ainakin mainostajien ja sponsoreiden muodossa. Kuka sen silloin myy? Kuka tekee päätökset?

Zabi

Ajatus siis oli lähinnä jostain pienestä maininnasta etusivun alareunassa tms paikassa josta asia ei hypi silmille. Eikä missään nimessä tarkoituksena kaupallistaa wikiä saatikka vaatia minkäänsortin oikeuksia sisältöön tai sen kehittämiseen. Mutta mikäli maininta palvelintilan maksajasta sivuilla hankaloittaa hankkeen etenemistä, voi Chilikauppa tarvittaessa sponssata asiaa vastikkeettakin!

Ja mitään soppariahan tästä ei olla tekemässä jossa määriteltäisiin että siellä on oltava mainoksia X määrä, täysin vastikkeeta Janne on tarjoamassa tukeansa.
Itse näkisin että olisi kuitenki asiallista mainita tästä wikin sivuilla.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

Zabi

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - marraskuu 10, 2010, 15:18:22 ip
Ajatus siis oli lähinnä jostain pienestä maininnasta etusivun alareunassa tms paikassa josta asia ei hypi silmille. Eikä missään nimessä tarkoituksena kaupallistaa wikiä saatikka vaatia minkäänsortin oikeuksia sisältöön...

Kysymys on paljon suuremmasta asiasta. Yhdessä isolla joukolla kerätty aineisto herättää varmasti kaupallista kiinnostusta, kun kävijäluvut nousevat suuriksi. Silloin voi tulla kiusaus/ylivoimainen houkutus myydä yhteinen työ, hyötyä siitä ainakin mainostajien ja sponsoreiden muodossa. Kuka sen silloin myy? Kuka tekee päätökset?

Valittu lisenssi rajoittaa myös minua.
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/1.0/fi/

* Luopuminen -- Tämän lisenssin rajoituksista voidaan luopua tekijänoikeuden omistajan antamalla luvalla.
    * Public Domain -- Jos teoksesi tai sen osa on public domainia sovellettavan lain mukaan, lisenssi ei vaikuta sen juridiseen statukseen.
    * Muut oikeudet -- Lisenssi ei vaikuta seuraaviin oikeuksiin:
        o Tämä lisenssi ei vaikuta tekijänoikeuslain rajoituksiin tai muiden lakien myöntämiin oikeuksiin.
          o Lisenssi ei rajoita tekijän moraalisiaoikeuksia.
          o Muilla henkilöillä voi olla oikeuksia teokseen tai siihen miten sitä käytetään julkisuudssa.

* Ilmoitus -- Uudelleenkäyttäessäsi tai levittäessäsi tätä teosta, sinun tulee tehdä selväksi muille tämän teoksen käyttäjille nämä lisenssiehdot. Voit tehdä sen esimerkiksi linkillä tähän sivuun.

Zabi

Toivoisinkin Chilivaarin edelleen jatkavan wikin ylläpitäjänä, eriävät mielipiteet ja näkemykset ovat aina tarpeen, ja jos niitä ei olisi ei tapahtuisi kehitystä!

Kaikki esittämäsi kysymykset ja mielipiteet ovat olleet tarpeen ja niitä tarvitaan myös jatkossa! :)

-Zabi

Janne

Niinkuin Zabi tuossa mainitsikin niin wikin haltijana on jatkossakin hän. Minä en näkisi siinä ongelmaa jatkuvuudenkaan kannalta jos tehdään 5 vuoden palvelinsopimus etukäteen ja vastuuhenkilöitä on useita.

Verkkomainospaikat eivät muuten ole mikään kultakaivos, chilifooruminkaan kävijämäärillä ei montaa kymppiä kuukaudessa pystyisi rahastamaan vaikka haluaisi...

www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - marraskuu 10, 2010, 14:18:13 ip
Lainaus käyttäjältä: Zabi - marraskuu 10, 2010, 14:07:04 ip
Olen saanut yhteydenoton kaupalliselta taholta joka olisi valmis sponsoroimaan 5 vuoden webhotelli sopparin chiliwikille, sekä tarjoamaan varmuuskopiolle levytilaa! :)

Tätäpä vähän pelkäsin etukäteen.

Jonkun kaupallisen tahon näkyvyyden parantamiseksi en ole valmis tekemään talkootyötä, ehkä eivät kaikki muutkaan. Minä taidan ottaa lusikkani (ja laittamani tiedot) pois tästä sopasta, jos tähän suuntaan lähdetään. Vähitellen siellä päässä on kuitenkin se vilkkuva kehys kaiken ympärillä ja tekstiinkin pitäisi saada "sponsorin terveiset".

Hyvä, että toit sen esiin jo nyt. Vielä on helppo vetäytyä.
Jos se rahasta on kiinni, kerätään vaikka kolehti.

Samaa mieltä. Nämä kaupalliset jutut talkootyössä aina vähän haiskahtaa vaikka olisi kuinka "tuttuja" ja tunnettuja ihmisiä. Talkoot talkoina!
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Janne

No en minä väkisin ole rahaa tarjoamassa, ajattelin vain että tässä olisi ollut kelpo kohde sijoittaa muutama ropo hyvään tarkoitukseen.

Zabi

marraskuu 10, 2010, 18:19:38 ip #187 Viimeisin muokkaus: marraskuu 10, 2010, 18:23:15 ip käyttäjältä Zabi
Eihän siinä mitään, voidaanhan se keräyskin suorittaa.
5 vuotta = 210€, eli sen verran pitäis saada kasaan. :)

Jos haluatte lahjoittaa wikin tulevaisuuteen, ilmoittakaa paljonko haluatte lahjoittaa...

Itse asiassa sitä varten voisi tehdä oman ketjun ettei turhaan tuki tätä, jo muutenkin isoksi ja nopeasti etenevää ketjua.

Minusta tämä kannattaa hoitaa niin että jokainen joka haluaa tukea, ilmoittaa tulevassa ketjussa paljonko olisi lahjoittamassa, ja kun tuo 210€ on kassassa, ilmoitan miten maksut hoidettaisiin, näin saadaan varmistettua se että rahaa tulee se 210€ eikä yhtään ylimääräistä.
Tämän jälkeen ostan jatkoaikaa wikiin ja laitan tänne nähtäville kuitin, tietyt "yksityiset tiedot" peitettynä, jos niitä kuitista ilmenee.

Paypalilla tietty olis valmis donate systeemi, mutta ne kun kuitenkin haluaa oman siivunsa välistä.

Oisko näin hyvä?

Päteekö Jannen tarjous varmuuskopiontitilasta edelleen?

Vähän lisätietoja.

Tällä hetkellä palvelu sijaitsee suncometin webhotellissa, perus palvelupaketti.
Levytilaa 10Gt, vuoden - kahden sisällä voi joutua hankkimaan järeämmän paketin, teho jossa levytilaa 30Gt asti.

Mutta tämän hetkiset menot on:

Domain chiliwiki.fi 70€/5 vuotta
Webhotelli Perus 140€/5 vuotta
Yhteensä: 210€/5 vuotta

Webhotelli Teho olis 280€ + 70€ (domain) /5 vuotta

Domain maksu pysyy samana, riippumatta webhotelli paketista.

Zabi

Chilivaari

Älähän nyt hötkyile joka suuntaan.
Ei kai tätä juuri tänään tarvitse ratkaista. Kannatusyhdistys kerää äkkiä tuollaiset hinnat, mutta tällä alallahan on jo yhdistys, joka kerää jäsenmaksuja. Eikö sen ratkaisuja kannattaisi odottaa ihan rauhassa. Pari päivää sitten sinulla ei vielä ollut mitään rahan tarvetta tähän projektiin.

Lainaus käyttäjältä: Zabi - marraskuu 05, 2010, 08:51:48 ap
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - marraskuu 05, 2010, 08:05:38 ap
Tämmöiset kysymykset tulevat väkisinkin mieleen:
Kenen serverillä tietokanta sijaitsee?
Jos se on sinun, mikä takaa, että se säilyy kaikkien käytettävissä, jos vaikka sinulla menee sukset ristiin chilifoorumin kanssa tai vain unohdat maksaa palvelimen vuosimaksun? Silloin menisi hukkaan porukalla ja vaivalla tehty keräystyö.

Minun rekisteröimällä ja maksamalla http://suncomet.fi :n webhotellissa, chiliwiki.fi ja fin-guild.com sijaitsee samassa web hotellissa.
Jos jätän laskuja maksamatta molemmat häviää pois, maksut on nyt yhteensä n. 70€/v luokkaa, joten ei kovin suurista kuluista puhuta.

Chiliyhdistyksen mukaan tulostakin oli vihjeitä:

Lainaus käyttäjältä: Zabi - marraskuu 10, 2010, 10:38:02 ap... Vaikka minä olen webhotelli tilan ja domainin rekisteröinyt ja maksan ylläpitomaksut, näkisin ennemmin että palvelin on chiliyhteisön.
Yhdistyksen puolelta on jo tullut yhteydenotto, he ovat valmiita osallistuman palvelimen ylläpitomaksuihin.

Ellei se tue ja sinulla todella on rahan tarve, Wikin kannatusyhdistys on asiallisempi ratkaisu kuin rahankeräys, joka lienee laitonkin. Ja eikös tuo Jannen tarjouskin ole vielä voimassa? Ehdot vain pitäisi muotoilla.

Zabi

marraskuu 10, 2010, 19:01:56 ip #190 Viimeisin muokkaus: marraskuu 10, 2010, 19:06:44 ip käyttäjältä Zabi
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - marraskuu 10, 2010, 18:53:28 ip
Älähän nyt hötkyile joka suuntaan.
Ei kai tätä juuri tänään tarvitse ratkaista. Kannatusyhdistys kerää äkkiä tuollaiset hinnat, mutta tällä alallahan on jo yhdistys, joka kerää jäsenmaksuja. Eikö sen ratkaisuja kannattaisi odottaa ihan rauhassa. Pari päivää sitten sinulla ei vielä ollut mitään rahan tarvetta tähän projektiin.

Lainaus käyttäjältä: Zabi - marraskuu 05, 2010, 08:51:48 ap
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - marraskuu 05, 2010, 08:05:38 ap
Tämmöiset kysymykset tulevat väkisinkin mieleen:
Kenen serverillä tietokanta sijaitsee?
Jos se on sinun, mikä takaa, että se säilyy kaikkien käytettävissä, jos vaikka sinulla menee sukset ristiin chilifoorumin kanssa tai vain unohdat maksaa palvelimen vuosimaksun? Silloin menisi hukkaan porukalla ja vaivalla tehty keräystyö.

Eihän minulla olekaan, alkuun oli suunnitelma maksaa vuosi kerrallaan, mutta kun sitä jatkuvuutta on perään kuulutettu niin tuo 5 vuoden maksaminen kerralla ratkaisee sen.
Mutta en kerralla viitti kuitenkaan tuota summaa maksaa.
Minun rekisteröimällä ja maksamalla http://suncomet.fi :n webhotellissa, chiliwiki.fi ja fin-guild.com sijaitsee samassa web hotellissa.
Jos jätän laskuja maksamatta molemmat häviää pois, maksut on nyt yhteensä n. 70€/v luokkaa, joten ei kovin suurista kuluista puhuta.

Chiliyhdistyksen mukaan tulostakin oli vihjeitä:

Lainaus käyttäjältä: Zabi - marraskuu 10, 2010, 10:38:02 ap... Vaikka minä olen webhotelli tilan ja domainin rekisteröinyt ja maksan ylläpitomaksut, näkisin ennemmin että palvelin on chiliyhteisön.
Yhdistyksen puolelta on jo tullut yhteydenotto, he ovat valmiita osallistuman palvelimen ylläpitomaksuihin.

Ellei se tue ja sinulla todella on rahan tarve, Wikin kannatusyhdistys on asiallisempi ratkaisu kuin rahankeräys, joka lienee laitonkin. Ja eikös tuo Jannen tarjouskin ole vielä voimassa? Ehdot vain pitäisi muotoilla.

Eihän minulla olekaan, vaan suunnitelma on maksaa vuosi kerrallaan, mutta kun sitä jatkuvuutta on kovasti peräänkuulutettu, olisi siihen ratkaisu maksaa 5 vuotta kerralla.
Mutta kerralla tuo summa kirpaisee, vaikka ei kaadakaan taloutta.

Ehdot on muotoiltu: Jannella ei ole sen enempä määräysvaltaa wikiin kuin ennenkään.
MINÄ ITSE ehdotin Jannelle tuota linkkiä etusivulle, "Sponsored by"

Janne

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - marraskuu 10, 2010, 18:53:28 ip

On voimassa sekä varmistuslevytilan että rahoituksen puolesta. Ja tosiaan, ei tarvi olla mainoksia tai mainintoja chilikaupasta noilla sivuilla.

Zabi

marraskuu 10, 2010, 19:08:47 ip #192 Viimeisin muokkaus: marraskuu 10, 2010, 19:11:11 ip käyttäjältä Zabi
Ja kun tuo tukemisketju on jo tuolla, voidaan rauhassa katsoa miten tämä halutaan hoitaa, toisin sanoen sieltä sit alkaa näkee miten on porukalla intoa osoittaa miten tämä halutaan.
Toki keskustelua voidaan jatkaa, toivon ettei se laannuta intoa wikin täydentämiseen, voin tämän itsekin maksaa, mutta vuoden kerrallaan.

Chili-Hixu

Kävi köpelösti kun potkit sen ylimääräsen pois. Nyt en pääse ollenkaan sinne. "Tällä IP:llä on porttikielto" tulee ihan millä tahansa tunnuksella.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Zabi - marraskuu 10, 2010, 19:08:47 ip... toivon ettei se laannuta intoa wikin täydentämiseen.

Niin toivon minäkin. Nyt kun se on saatu hyvään alkuun.

Keskustelu Wikin hallinnosta ja määräysvallasta esim. mainosten ja sponsorien suhteen voitaisiin pitää erillään sisältökeskustelusta, mutta sitäkin väistämättä pitää käydä ennen pitkää. Eiköhän sen aika ole joskus alkuvuodesta. Tästäkin "kärhämästä" kuitenkin käy ilmi, että tällä tavalla määräysvalta pysyy yksissä käsissä. Aktiivisuutesi Wikin alullepanijana, vauhdin pitäjänä oikeuttaisi sinusta diktaattorin, mutta muutaman kympin vuosimaksu palvelimesta ja nimestä ei mielestäni anna sinulle täyttä määräysvaltaa, varsinkin jos sponsori maksaa senkin. Jannen sponsorointilinkki alalaidassa on minusta ihan OK, mikään ei kuitenkaan takaa, että mainonta tai Wikin tietojen rahaksi muuttaminen jää siihen. 

Tässä sivujuonne, joka ehkä selvittää epäilyjäni:
Olin mukana aloittamassa silloin suosittua sivustoa viime vuosituhannen lopulla. Kun kävijälaskuri tikitti, eräs alan firma tarjoutui ostamaan koko sivuston, joka sekin oli talkoovoimin rakennettu. Minä olisin porukan puhemiehenä saanut taloudellisia etuja ja toiminta olisi pitänyt jatkua entisellään. Pääsponsoriin vain olisi pitänyt suhtautua myötämielisesti ja arvioida heidän tuotteitaan vähän useammin. Ei edes mainosta olisi tarvinnut laittaa. En myynyt porukalla tehtyä. No, tämä tapahtui nousukaudella, mutta sellaisiakin tulee taas joskus.

jla1710

Ei sen levytilan ostaminen viideksi vuodeksi Suncometilta asiaa tee mitenkään "vakaammaksi". Suncomet on yhden miehen autotallifirma, joka voi pistää kioskin kiinni minä hyvänsä päivänä. Siksi säännöllinen varmuuskopiointi on ehdottoman tärkeää jollekin toiselle palvelimelle. Eikä se varmuuskopiointi mahdottomia levytiloja vaadi mikäli kuvien määrä ei ole mikään tolkuton. Teksti kannasta pakattuna menee hyvin pieneen tilaan.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

Zabi

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - marraskuu 10, 2010, 20:34:42 ip
Keskustelu Wikin hallinnosta ja määräysvallasta esim. mainosten ja sponsorien suhteen voitaisiin pitää erillään sisältökeskustelusta, mutta sitäkin väistämättä pitää käydä ennen pitkää. Eiköhän sen aika ole joskus alkuvuodesta. Tästäkin "kärhämästä" kuitenkin käy ilmi, että tällä tavalla määräysvalta pysyy yksissä käsissä.

Toki se keskustelu pitää käydä, kuten sanoit tulevaisuudessa, nyt alkuun tarvitaan tietyissä asioissa päätöksiä jotka voidaan tehdä nopeasti, eikä jatkossakaan wikin päätöksen teosta tehdä erityisen hankalaa.
Määritellään asiat jotka on mietittävä isommin.

Lainaus
mikään ei kuitenkaan takaa, että mainonta tai Wikin tietojen rahaksi muuttaminen jää siihen. 

Huoh...
Oletkos tutustunut noihin lisensseihin?
Noiden vapaiden ohjelmistojen lisenssejä on koeteltu maailmalla ja ovat  pitäneet, Suomessa vissiin ei ole vielä moista tapausta.

Toki ymmärrän epäilysi kun olen suhteellisen uusi kaveri kuitenkin voorumilla, mutta minun maailmankatsomus perustuu tiettyyn perusluottamukseen, kaikilla ei.

Wolfman

Hämmennetään lisää (tai toivottavasti selkeytetään). Yhteistyökykyisellä porukalla chiliwikin jatkuvuus ei varmaan ole ongelma, jos Zabilla loppuu aika/mielenkiinto hallinnointiin jossainvaiheessa niin domainin siirto uudelle "pääylläpitäjälle" ei ole suuri homma. Ainoa ongelma voi tulla siitä kenet porukka tälläisessä tilanteessa hyväksyy jatkajaksi jos tarve tulee ja tuossa kysytään sitä yhteistyökykyä.

Oli sivusto millä tahansa webhotellilla olennaista on että varmuuskopioita pidetään myös ylläpitäjän/pitäjien koneilla (tai CD/DVD levyille poltettuina) jolloin homma saadaan tarvittaessa palautettua vaikka toiseen webhotelliin jos Suncomet jostainsyystä lyö pillit pussiin.

Kustannusten osalta sponsorointi kannattaa hoitaa niin ettei sananvaltaa siirry liikaa, sikäli Janne varmaan olisi sopiva ? Keräys voi olla ongelmallinen mutta eräällä toisella foorumilla oli jokuaika sitten keräys ulkopuolisen asiantuntijan kertapalveluita varten ja siellä oli perusteltu sen laillisuus: "Rahankeräyslupaa ei tarvita päiväkodin ryhmän, koululuokan tai vakiintuneen opinto- tai harrasteryhmän suorittamaan rahankeräykseen, jos rahankeräyksen toimeenpanoon liittyvistä tehtävistä vastaa täysivaltainen henkilö." ja eiköhän tämäkin mene harrasteryhmästä ? Varsinkin jos kyse on pienestä ennaltamääritellystä summasta tiettyyn tarkoitukseen. Ja tuolla kyseisellä foorumilla on kai kolmas tai neljäs "pääylläpitäjä", eli vetäjä (ja tuossatapauksessa myös vuosimaksujen maksaja) on vaihtunut ongelmitta ja mitä ilmeisimmin hyvässä sovussa muutamaan kertaan vuosien mittaan.

Chilivaari

Wolfman puhuu järkeä. Asia on helposti hoidettavissa, mutta jatkuvuus kannattaa varmistaa heti alusta lähtien vaikkapa tekemällä varmuuskopioita täysin erilliselle palvelimelle, jolle pääsy on myös muilla kuin nykyisellä pääkäyttäjällä. Ei sitten pääse homma lopahtamaan vaikka äkilliseen onnettomuuteen, sairauteen, avioeroon, maasta muuttoon, konkurssiin, jne. Kummallisia asioita voi tapahtua, jos kaikki avaimet ovat yksissä käsissä.

Lainaus käyttäjältä: jla1710 - marraskuu 10, 2010, 21:13:04 ip... Eikä se varmuuskopiointi mahdottomia levytiloja vaadi mikäli kuvien määrä ei ole mikään tolkuton.

Porukka alkaa kohta vaatia suureen ääneen videoita. Ihme kun ei jo ole.  ;D

Toni.A

marraskuu 11, 2010, 08:22:30 ap #199 Viimeisin muokkaus: marraskuu 11, 2010, 08:48:07 ap käyttäjältä ToniPetter
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - marraskuu 11, 2010, 06:53:19 ap
Ei sitten pääse homma lopahtamaan vaikka äkilliseen onnettomuuteen, sairauteen, avioeroon, maasta muuttoon, konkurssiin, jne. Kummallisia asioita voi tapahtua, jos kaikki avaimet ovat yksissä käsissä.

Minusta yksi vaihtoehto olisi se, että ylläpitäjillä olisi kaikilla mahdollisuus tarpeenmukaan päästä käsiksi, mutta ainoastaan siinä tapauksessa, jos jotain tapahtuisi, vaikka nyt ei pidä piruja käydä maalailemaan seinille. Zabi olisi se ykkönen edelleen ja me, niinkuin tälläkin hetkellä olemme nyt ja kikkailijoille mahdollisuus antaa kengän kuvaa. Tuo on todella vaikea kysymys!

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030