tammikuu 10, 2025, 16:09:30 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Ravinteet habanerojen vesiviljelyssä

Aloittaja Tapionpoika, marraskuu 07, 2010, 18:01:34 ip

« edellinen - seuraava »

Tapionpoika

marraskuu 07, 2010, 18:01:34 ip Viimeisin muokkaus: marraskuu 07, 2010, 18:09:01 ip käyttäjältä Tapionpoika
Ave!

Nyt lähti ebb&flow/flood&drain rakentumaan ja pitäisi hommata ravinteita.

Tulen kasvattamaan habaneroja. (Sudden Death + Caribbean red).

Olisin kiitollinen jos haboja vesiviljelyssä menestyksellisesti kasvattaneet viitsisivät vastata seuraaviin kysymyksiin:

1. Mitä ravinteita käytät ja mistä ostat?
2. Millä annostuksilla käytät kutakin ravinnetta?
3. Mikä on ravinneliuoksesi pH?

Tiedän, että on olemassa threadi "millä lannoitat ja miten", mutta tämä on suunnattu erityisesti habaneroille, sillä parhaita tuloksia chinenseille ei välttämättä saada jos kuunnellaan annuum-miesten ravinneohjeita. Olisi kiva kuulla kasvuvaiheen ja kukka/hedelmävaiheen tiedot eriteltyinä.

Kiitos

bluesman

1. Vanha Kemiran Hydrolannos (Nykyään Yara Ferticare hydro) ja Salpietari  (Yara Calcinit). Ostin ekan satsin Kärsältä, sittemmin tutun viljelijän kautta.
2. Tein ensin stockliuoksen 1200ml hydrolannosta/ 10 litraa vettä ja salpietaria vähemmän eli 500ml / 5 litraa vettä. Typpilantaa ei kulu kovin paljoa.
Stockista sitten laimennetaan kasville kulloinkin sopiva litku alkaen EC 0,5-0,7 jossa typpeä kohtuullisesti eli taimivaihe jatkuen vegetatiiviseen vaiheeseen eli siihen kun kasvi kasvaa isoksi (EC 1-2 ,jopa 2,5). Muistaakseni reson ollessa 65-litrainen oli siinä kasvulitkua n.60 litraa ja sekoitussuhde oli 425ml hydroa/200ml salpietaria. Tai sitten salpietaria oli hiukan enempi. Täytyy tsekata pytyistä, niissä on merkinnät koko hoitohistoriasta. Sadotusvaiheessa lasketaan salpietarin määrää puoleen ja lopuksi nollaan. Lisäpaukkuna kun alkoi kukkia annoin Topmaxia 150ml/reso. Saattoi olla turhaa koska hukuin satoon.
3.pH:n mittasin taimivaiheessa pikkububblereissa ja ämpärihydroissa. Ebbiin siirryttyään on ihan sama miten säätelet pH:ta, muutaman päivän kuluttua arvo on aina sama - 6,0. Tämä on hydrosoran vaikutusta. En kasvarissa alkuviikon jälkeen enää mittaillut pH:ta, EC:tä kylläkin. Taimien optimipH on 5,5-6,5 välillä.

Mitä en tehnyt oli liikakukkien ja podien poisto. Saattais podikoko kasvaa jos suorittais niinsanotun raakileharvennuksen samoinkuin omenapuille tehdään.
Kauden lähestyessä loppuaan latvotaan kasvi ja katkotaan kukkivat oksanhaarat joista ei kuitenkaan satoa ehtisi tulla. Kypsyy loput paremmin.

chili_maestro

Mitään litkuja ei kannata ostaa. Maksat turhaan vedestä.

Olen käyttänyt nutrifortea, jossa typpiosa erikseen
Saa mm. exotic gardenista, http://www.exoticgarden.fi/search.php?searchword=lannoite&showshopcat=25#9900046

alimmainen vaihtoehto sieltä
NPK 7-5-29 + N 15,5 Ca 19

kokemuksen perusteella on vaan hieman hinnakas paikka tuo exotic.
tuotteen postimaksujen päälle tulee postiennakomaksu ja vielä ylimääräinen toimitusmaksu 6€.

Minulta sais samaa lannoitetta 4,5 kg (2,5+2kg) satsi 30€ +pk (on hyvää ja riittoisaa) ;)
(laita yv viestiä jos kiinnostaa)

luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

Larski

Lainaus käyttäjältä: chili_maestro - marraskuu 07, 2010, 18:49:22 ip
Mitään litkuja ei kannata ostaa. Maksat turhaan vedestä.

Saa mm. exotic gardenista, http://www.exoticgarden.fi/search.php?searchword=lannoite&showshopcat=25#9900046

Samaa tavaraa saa ainaki kesääsin Vantaan Hong Kongista n. 14€/koko satsi, eli 900g tomaatti- & mansikkaravinnetta ja 800g typpi- & kalsiumlisä.

Tapionpoika

Lainaus käyttäjältä: chili_maestro - marraskuu 07, 2010, 18:49:22 ip

Sivuilta
/Tämän sekä kasvihuoneeseen että avomaalle soveltuvan lannoitteen mukana tulevat käyttöohjeet mm. tomaatille, kurkulle, paprikalle ja avomaanvihanneksille sekä mansikalle, vadelmalle, viinimarjalle ja hedelmäpuille./

Oletko käyttänyt tuon paprikaohjeen mukaan vai miten?

chili_maestro

Nutriforte ei mielestäni ole kovin tarkka annostuksen suhteen. Kasvuvaiheessa enemmän typpiosaa ja sadotus vaiheessa hieman vähemmän.
jokainen taitaa käyttää omia parhaaksi katsomiaan väkevyyksiä.

Ensiksi käytin flora tripackia, ja sen väkevyyden sain triplata (ohjeisiin nähden) sadon saamiseksi, lisäksi joka kerta veden lisäyksen yhteydessä lisäsin vielä hieman lannoitetta. eli litkuissa maksat vedestäkin, ei todellakaan riittoisaa verrarruna tähän nutriforteen

ph:n olen pitänyt 6-6,5 välissä
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

chilihardhead.fi

marraskuu 08, 2010, 16:02:12 ip #6 Viimeisin muokkaus: marraskuu 08, 2010, 16:07:12 ip käyttäjältä chilihardhead.fi
Yara Ferticare Hydrolla tulee ainakin hyvää, tällä hetkellä ebbissä 2ml/l, ei typpilisää. Laitan suoraan resoon jauheen=helpompaa.
Maksoi Agrimarketissa n. 45e/25kg, eli aikas halpaa.

Ph alennus 80% fosforihapolla, ph on ollu n.6 ja on pysyny  seuraavaan liemien vaihtoon, vaikka käytän tavallista Lecasoraa.

Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Zabi

Ite oon käyttäny Advanced Hydroponics of Finland sarjan ravinteita.

Ei ole varmastikaan kaiken halvimpia, mutta noissa on se etu et N,P ja K ovat omissa pulloissaan, näin pystyy antamaan juuri sitä mitä tarvitsee, ja missä suhteessa haluaa.
Näitä oon käyttänyt n.4 vuotta niin vesi kuin multakasvatuksessa ja hyviksi olen todennut.

Kunhan kesä tulee ja kasvit pääsee kasvihuoneeseen, hommaan varmaan yaran lannoitteita sinne.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

Zabi

Lainaus käyttäjältä: Zabi - marraskuu 09, 2010, 11:02:18 ap

Ei ole varmastikaan kaiken halvimpia, mutta noissa on se etu et N,P ja K ovat omissa pulloissaan, näin pystyy antamaan juuri sitä mitä tarvitsee, ja missä suhteessa haluaa. Näitä oon käyttänyt n.4 vuotta niin vesi kuin multakasvatuksessa ja hyviksi olen todennut.

Kunhan kesä tulee ja kasvit pääsee kasvihuoneeseen, hommaan varmaan yaran lannoitteita sinne.

Tapionpoika

Lainaus käyttäjältä: Zabi - marraskuu 09, 2010, 11:02:18 ap

Ei ole varmastikaan kaiken halvimpia, mutta noissa on se etu et N,P ja K ovat omissa pulloissaan, näin pystyy antamaan juuri sitä mitä tarvitsee, ja missä suhteessa haluaa.
Näitä oon käyttänyt n.4 vuotta niin vesi kuin multakasvatuksessa ja hyviksi olen todennut.

Pystytkö hieman valaisemaan konsentraatioita, joita käytät missäkin vaiheessa kasvua?

Zabi

marraskuu 09, 2010, 12:02:28 ip #10 Viimeisin muokkaus: marraskuu 09, 2010, 12:09:04 ip käyttäjältä Zabi
Ihan alkuun pienille taimille en anna kuin Grow:ta 1ml ja Root Stimulator 1ml (ei välttämättä tarvii), ja kun ovat hieman kasvaneet (n.2vk) Bloom ja Microa ohjeen mukaisesti 0.5ml. Noi lisäravinteet voi mennä vähän turhan hifistelyn puolelle, mutta ostin niitäkin pienet 250ml pullot, jotta näkisi onko niistä mitään hyötyä.

Kun taimet on n.4vk vanhoja laitan Grow 2ml, Bloom 1ml ja Micro 1ml.

Kun kasvit ovat sen kokoiset että haluan sen alkavan kukkimaan ja tuottamaan satoa, Grow 1ml, Bloom 2ml ja micro 1ml.
Kun kukkia ja alkavia podeja alkaa ilmestyä, Grow 1ml, Bloom 3ml ja Micro 1ml.

Kun näitä ravinteita on käyttänyt jonkun aikaa alkaa muodostua perstuntuma siitä miten eri chilit kestää lannoitusta, esim. Malawi Bird's Eye joka kasvaa mullassa tällä hetkellä, olen antanut sille Grow 1ml, Bloom 3-5ml ja Micro 1ml, ja mitään överi oireita ei ole tullut, ja kukkaa ja podia pukkaa niin pirusti! :)

Tätä ohjetta pitää hieman soveltaa, on tehty kasveille jotka tarvii lyhytpäiväkäsittelyä, chilihän ei moista vaadi.
http://www.chiliwiki.fi/images/6/6e/AHF_ohje.JPG

Vaikka tuolla ohjeessa sanotaan että aktiiviset kasvualustat (multa) puolita annostelu.
Kun chili on alkanut tuottaa satoa olen antanut tuon hydro annostelun mukaan, en ole puolittanut sitä (siis kun olen mullassa kasvattanut).
Pienille taimille olen puolittanut annostelun kutakuinkin viikolle 3-4 asti.

Tapionpoika

Lainaus käyttäjältä: Zabi - marraskuu 09, 2010, 12:02:28 ip
Ihan alkuun pienille taimille en anna kuin Grow:ta 1ml ja Root Stimulator 1ml (ei välttämättä tarvii), ja kun ovat hieman kasvaneet (n.2vk) Bloom ja Microa ohjeen mukaisesti 0.5ml. Noi lisäravinteet voi mennä vähän turhan hifistelyn puolelle, mutta ostin niitäkin pienet 250ml pullot, jotta näkisi onko niistä mitään hyötyä.

Kun taimet on n.4vk vanhoja laitan Grow 2ml, Bloom 1ml ja Micro 1ml.

Kun kasvit ovat sen kokoiset että haluan sen alkavan kukkimaan ja tuottamaan satoa, Grow 1ml, Bloom 2ml ja micro 1ml.
Kun kukkia ja alkavia podeja alkaa ilmestyä, Grow 1ml, Bloom 3ml ja Micro 1ml.

Kun näitä ravinteita on käyttänyt jonkun aikaa alkaa muodostua perstuntuma siitä miten eri chilit kestää lannoitusta, esim. Malawi Bird's Eye joka kasvaa mullassa tällä hetkellä, olen antanut sille Grow 1ml, Bloom 3-5ml ja Micro 1ml, ja mitään överi oireita ei ole tullut, ja kukkaa ja podia pukkaa niin pirusti! :)

Tätä ohjetta pitää hieman soveltaa, on tehty kasveille jotka tarvii lyhytpäiväkäsittelyä, chilihän ei moista vaadi.
http://www.chiliwiki.fi/images/6/6e/AHF_ohje.JPG

Vaikka tuolla ohjeessa sanotaan että aktiiviset kasvualustat (multa) puolita annostelu.
Kun chili on alkanut tuottaa satoa olen antanut tuon hydro annostelun mukaan, en ole puolittanut sitä (siis kun olen mullassa kasvattanut).
Pienille taimille olen puolittanut annostelun kutakuinkin viikolle 3-4 asti.

Mihin tilavuuteen sekoitat nuo määrät?

-mIDE-

Tapionpoika

Lainaus käyttäjältä: -mIDE- - marraskuu 10, 2010, 14:40:28 ip
Lainaus käyttäjältä: Tapionpoika - marraskuu 10, 2010, 12:24:01 ip

Eikös tuo näy kuvassa; 1 litraan vettä?

ei näy. tässä ketjussa tahdotaan tietää käytetyt konsentraatiot eikä pakkausten ohjeellisia konsentraatioita. Emme voi tietää, vaikka edellisessä postissa tarkoitettaisiin 1 ml per reso.

RakuLa

Lainaus käyttäjältä: Tapionpoika - marraskuu 10, 2010, 14:56:50 ip

ei näy.

Kyllä siinä melko selvästi näkyy että litraan vettä. Alhaalla punaisella tekstillä lukee "1 litraan vettä / pH 5,8 - 6,2 *viikko 10 ja yli: laji- ja lajike kohtaisten kasvuvaatimusten mukaisesti *aktiiviset kasvualustat (multa,turve): puolitettu annostelu

Tapionpoika

marraskuu 10, 2010, 20:40:24 ip #15 Viimeisin muokkaus: marraskuu 10, 2010, 20:47:51 ip käyttäjältä Tapionpoika
Lainaus käyttäjältä: RakuLa - marraskuu 10, 2010, 20:22:27 ip

ei näy.

Kyllä siinä melko selvästi näkyy että litraan vettä. Alhaalla punaisella tekstillä lukee "1 litraan vettä / pH 5,8 - 6,2 *viikko 10 ja yli: laji- ja lajike kohtaisten kasvuvaatimusten mukaisesti *aktiiviset kasvualustat (multa,turve): puolitettu annostelu

Kyllä, siinä paketissa näkyykin selkeästi (huoh) mutta en tiedä, mihin tilavuuteen Zabi nuo aineensa on sekoittanut. Tässä kun nimenomaan haetaan noita mainitsemiasi " laji- ja lajikekohtaisia kasvuvaatimuksia".

-mIDE-

Lainaus käyttäjältä: Tapionpoika - marraskuu 10, 2010, 20:40:24 ip

ei näy.

Kyllä, siinä paketissa näkyykin selkeästi (huoh) mutta en tiedä, mihin tilavuuteen Zabi nuo aineensa on sekoittanut. Tässä kun nimenomaan haetaan noita mainitsemiasi " laji- ja lajikekohtaisia kasvuvaatimuksia".

Zabin viestissä mainittu "ohjeen mukaisesti" ainakin omasta mielestäni hieman jo viittaa tuohon ohjeen mukaiseen 1 litraan, mutta voinhan olla väärässäkin.

Tapionpoika

Lainaus käyttäjältä: -mIDE- - marraskuu 10, 2010, 20:59:03 ip

ei näy.

Zabin viestissä mainittu "ohjeen mukaisesti" ainakin omasta mielestäni hieman jo viittaa tuohon ohjeen mukaiseen 1 litraan, mutta voinhan olla väärässäkin.

Niin voit.

Zabi

Litraan vettä, kyllä.

Tapionpoika

Lainaus käyttäjältä: Zabi - marraskuu 10, 2010, 23:49:30 ip

Litraan vettä, kyllä.

Asia kunnossa. Tuollainen pienempikin pullohan riittää siinä vaiheessa aika pitkälle.