kesäkuu 16, 2024, 12:31:56 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bluesmanin kausi 2011

Aloittaja bluesman, marraskuu 14, 2010, 17:38:17 ip

« edellinen - seuraava »

Lihamestari

Voi kiesus, kun on hienoja kasveja! :)

Mä huomasin noi töhnät!  :-\
Tuunko huomenna putsaamaan kennon?

Meen vasta iltavuoroon, niin pystyisin ton pyyhkäsemään het pian kuosiin, niin ei tarttis votosoppailla... ;)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - joulukuu 27, 2010, 21:31:50 ip
Voi kiesus, kun on hienoja kasveja! :)

Mä huomasin noi töhnät!  :-\
Tuunko huomenna putsaamaan kennon?

Meen vasta iltavuoroon, niin pystyisin ton pyyhkäsemään het pian kuosiin, niin ei tarttis votosoppailla... ;)


Lähetin yv:n. Hoidetaan hommeli pois päiväjärjestyksestä.

bluesman

 Taas tuli kylvölistaan pikkuisen muutoksia. Muutama frutescens ja chinense. Onneksi ei montaa.
Ulupican siemenet alkoivat jo homehtua, tuskin siirto kivivillaan enää niitä pelastaa. Olisko sitten itävyys peräti 0%? Onneksi on talvehtijoita ja pistokkaita.

MadDog

Bongasin muuten sun nimen Albert Järvisen kirjasta!  :o
Albertin piti tuli soittamaan teidän kanssa keikalle ekaan Puistobluesiin Super Blues Bandin kanssa muuta taisi olla sitten ristiin buukkaus toiselle keikalle.
Piti kattoon pariin kertaan että oliko se sun nimi mutta olihan se!  ;D

bluesman

Lainaus käyttäjältä: MadDog - joulukuu 30, 2010, 14:46:46 ip
Bongasin muuten sun nimen Albert Järvisen kirjasta!  :o
Albertin piti tuli soittamaan teidän kanssa keikalle ekaan Puistobluesiin Super Blues Bandin kanssa muuta taisi olla sitten ristiin buukkaus toiselle keikalle.
Piti kattoon pariin kertaan että oliko se sun nimi mutta olihan se!  ;D

Oli meillä yks keikka Albertin ja Daven kanssa. Kirjassa on muuten n.10 mun Hurriganesista ottamaa kuvaa. Jotkut vuodelta 1972. Vähän offtopic.

bluesman

joulukuu 30, 2010, 22:40:46 ip #145 Viimeisin muokkaus: joulukuu 31, 2010, 08:18:22 ap käyttäjältä bluesman
 Jotakuta saattaa kiinnostaa miten Congo jakselee. Kolmen tai neljän rajun kirvahyökkäyksen jälkeen näyttää yllättävän hyvinvoivalta vanhukselta.
Laitoin sen tänään ebbiin jos vaikka sitten myöhemmin sais paremmin satoa kuin aiempina vuosina. On jäänyt alle 2000 podin.
Juuristo on tällä kertaa jonkimoisessa kunnossa, viime talvena ei tässä vaiheessa just ollut juuria lainkaan. Silti lähti kasvuun. Toivotaan samaa ens kaudellekin.





Hydrosoraa laitan 2 ämpärillistä, saattaa tarvita kolmannenkin. Viime kaudella oli paljun pohjalla n.10cm soraa.
Yksilö on muuten melko täynnä kukkia ja nuppuja, kuvasta vaan ei oikein erotu.

Toni.A

joulukuu 30, 2010, 22:56:28 ip #146 Viimeisin muokkaus: joulukuu 30, 2010, 23:05:20 ip käyttäjältä ToniPetter
Kieltämättä aika komea on Congo vanhus! Aika paksu on runkokin. Kävi itseasiassa tässä mielessä, että milloinkahan se mies päivittelee congosta tännekin. Itsellä kanssa samaa tulossa, mistäköhän johtuisi? Itse jos saisi edes sen 20 podia, niin ihan tyytäinen pitää olla. No ei vaineskaan, pettymyshän se toki olisi.  :P

Hyvät uudet vuodet, toveri hyvä!

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

bluesman

Podirikkaat Uudetvuodet sinne sushirajalle! Ja tietysti muillekin.
MasaT:lle tiedoksi että Aji chanca ja Queen Laurie itävät, kylvetty 5 vrk sitten.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: bluesman - joulukuu 30, 2010, 23:16:10 ip
MasaT:lle tiedoksi että Aji chanca ja Queen Laurie itävät...

Nyt pitää kysyä, että millainen Aji Chanca?
Minulla niistä siemenistä kasvoi viittä erilaista. Olivat samalta myyjältä kuin Masankin siemenet. Viimeksi Masan päiväkirjassa näin kuvan, joka ilmeisesti on CGN 16972. Hyvä lajike sekin on.
Tuossa hiukan seikkailujani Aji Chancan siemenpussien kanssa:
http://chilivaari.blogspot.com/2010/11/vihdoinkin-loytyi-aji-chanca.html
http://chilivaari.blogspot.com/2010/12/lisaa-arvailtavaa.html

Viimeisestä tuli sitten pitkä suikula. Väristä ei vielä ole tietoa. Jos se ei ole Aji Amarillo, sitten niitä tuli kuusi erilaista kahdesta Aji Chancan nimellä hankitusta pussista.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - joulukuu 31, 2010, 13:16:46 ip
Lainaus käyttäjältä: bluesman - joulukuu 30, 2010, 23:16:10 ip
MasaT:lle tiedoksi että Aji chanca ja Queen Laurie itävät...

Nyt pitää kysyä, että millainen Aji Chanca?
Minulla niistä siemenistä kasvoi viittä erilaista. Olivat samalta myyjältä kuin Masankin siemenet. Viimeksi Masan päiväkirjassa näin kuvan, joka ilmeisesti on CGN 16972. Hyvä lajike sekin on.
Tuossa hiukan seikkailujani Aji Chancan siemenpussien kanssa:
http://chilivaari.blogspot.com/2010/11/vihdoinkin-loytyi-aji-chanca.html
http://chilivaari.blogspot.com/2010/12/lisaa-arvailtavaa.html

Viimeisestä tuli sitten pitkä suikula. Väristä ei vielä ole tietoa. Jos se ei ole Aji Amarillo, sitten niitä tuli kuusi erilaista kahdesta Aji Chancan nimellä hankitusta pussista.


Niin mun Aji chancan siemenet ovat MasaT:ltä peräisin. Tulee kai sitten pitkiä suikuloita.

Chilivaari

Saattavat olla puolipitkiä, vähän muhkuraisia, :o eli todennäköinen CGN 16972. Sitä minulla kasvoi viime kesän parvekkeella. Kasvoi kuin köynnös ja tuotti ihan kivasti maukkaita chilejä.

Pointtini oikeastaan oli, että tätä nimeä ei ehkä kannata käyttää. "John the Chilliman" lähetti minulle jo kerran uudet siemenet, kun tuon nimisistä kasvoi Aji Amarillo. Edelleen niistä kasvaa erilaisia baccatumeja. Kaikki ovat kuitenkin olleet Johnin myyntilistoilla, joten kyseessä ei varmaan ole risteytymät, vaan ihan siementen sekaantuminen. Ensimmäisen erän tätä Aji Chancaa sainkin -08 syksyllä ruinaamalla, vaikka hänen myyntilistassaan luki "Sold out". Jostakin löytyi kuitenkin siemeniä ja ne sitten olivat kooste erilaisista baccoista.

MasaT

joulukuu 31, 2010, 16:35:00 ip #151 Viimeisin muokkaus: joulukuu 31, 2010, 19:23:52 ip käyttäjältä MasaT
Minun Aji chancani olivat tämän näköisiä.



N. 7 cm pitkiä yleensä. Keskeltä hieman paksumpia ja tyveenpäin aika voimakkaasti suippenevia. Keskitulinen. Pidin näistä erityisesti grillattuna juustolla täytettynä ja pekoniin käärittynä.
Pensaan korkeus oli n. 1,5 m ja oli aikaisin satoa tuottava bacca minulla viime kesänä. Teki satoa vielä aika pitkälle syksyyn.

Edit: Niin ja samalla hyvät uuden vuoden toivotukset täältäkin! :)


Chilivaari

joulukuu 31, 2010, 18:00:20 ip #152 Viimeisin muokkaus: joulukuu 31, 2010, 18:53:03 ip käyttäjältä Chilivaari
Sanoisin yli 90% varmuudella, että tuo on intialainen baccatum CGN 16972 eli PI 263258. Sellaisia minullekin tuli pari noista kymmenestä kasvatetusta.



Australian John the Chillimanin Aji Chanca taas pitäisi olla tällainen:
http://www.thechilliman.biz/Aji%20Chanca%20Photos.htm
Niitäkin kasvoi minulle pari tuosta testierästä.

Miten alamme kutsua tuota mainiota baccaa?
Pitäisikö kysäistä Johnilta?

EDIT:
Tartuinpa toimeen ja pistin sähköpostin Johnille. Toivottavasti chiliviljelyksensä eivät ole tulvan vallassa. Viittasin tuohon Masan kuvaan ja blogiini ja kysyin voisiko tuo olla CGN 16972 vaiko Aji Chanca.

bluesman

Hyvää Uutta Vuotta Aji chancamysteeriläisillekin. Homma varmaan saa aikanaan ratkaisun mutta kuulostaa tuo MasaT:n arvio lajikkeestansa riittävän hyvältä jotta pääsee alkueristä jatkoon. Bonda ma Jacques ja Trinidad perfume sensijaan tuskin itävät. Siemenet ovat jo sennäköisiä että ovat menetettyjä. Ens kaudella uusi yritys. Arvioinkin etteivät kaikki lajikkeet idä ja suuri lukumäärä laskee pikkuhiljaa. Taimiakin saattaa kupsahtaa joten n.sataan saattaa jäädä lajikkeiden määrä.
25.12 kylvetystä Omnicolorsatsista muutama puskee jo häntää, mikä on vähän yllätys.

Chilivaari

Olkoon epäilykseni mitätön. Masalla on oikea Aji Chanca.

John the Chillimanille (John Leone) kuuluu hyvää. Tulvat riehuvat pohjoisemmassa, heillä on päivälämpötila 37°. Hän lähetti tänään kuvattuja kuvia  Aji Chancasta:


Kyllä se on sama kuin Masalla. Hänen vanhat kuvansa nettisivuilla olivat paljon sileämmästä tapauksesta.
Mukana oli myös kuva viimevuotisesta CGN:stä, jota ei kuvan perusteella pysty erottamaan Chancasta. Tänä vuonna hänellä ei tuota kasva. Minun kovasti sekalaista kasvatustulostani hän epäili siementensä risteytymäksi. Baccoja kasvaa hänellä vierekkäin. En tunne risteyttämistä kovinkaan hyvin ja tuntuu oudolta, että niistä syntyisi noin monia erilaisia, muiden lajikkeiden näköisiä. Helpompi selitys olisi siementen sekaannus. Sellaista hän ei pidä mahdollisena. John tarjoutui lähettämään vielä kerran uudet siemenet, tällä kerralla puhdasta Chancaa.

bluesman

 Hyvä kun selvisi ja mainionnäköiseltä tapaukselta tämä näyttää. Ilmeisen kannattava kasvateltava. Mutta että keskitulinen? Siis en maista varmaan kuin häivähdyksen poltteesta. On Joulunajan tullut nautittua morouga blend salsaa vähän enempi ja Nagaa savujauheena vähän joka ruokaan niin tuo tulisuuden arviointi on vaikeaa.
Täytyypä ens kesänä kokeilla risteytyshommaa. MelT:n artikkeli oli innostava ja ainahan voi kokeilla. Ainoa miinus on tuloksen saaminen vasta vuoden kuluttua ja jos hyvän hybridin saisi aikaiseksi niin vähintään 3 sukupolvea menee perimän stabilointiin, yleensä vielä tätäkin kauemmin.

bluesman

Tämä annuumi taitaa ihan oikeasti olla mutantti sillä 7/7 taimesta muistuttaa emoyksilöä eikä minkänlaista hajontaa ole havaittavissa. Otos on kylläkin pieni eikä kelpaisi oikeaan tutkimusaineistoon mutta risteymästä ei ole kysymys. Eri asia mitä käyttöä mokomalle tillille nyt voisi olla?

Pari kuvaa täyskasvuisesta rehusta viime kesäkuulta (korkeus n. 15cm);



Sitten sama kasvi taimena ja jälkeläistöä;



Jos ketä kiinnostaa niin mulla on nyt 7 tainta. Pidän itse pari.

yan

Ihan kiinnostavan näköinen kasvi. Hieman sekavan oloinen ku on nuo pitkät lehdet. Vaikea uskoa että olisi chili. Vissiin yhdessäkään chilissä ei ole pitkiä lehtiä? Mikäs tämän kasvin piti alunperin muuten olla?

Ainahan voi kysyä joltain, että onko kiinnostusta tutkia asiaa.

Minua kiinnostaisi tuo kasvi, mutta kerava on aika pitkältä täältä pohjoisesta katsottuna.

Toni.A

On sen verran kiehtovan ja erikoisen näköinen, että voisin varata sulta yhden taimen, jos on vaan mahdollista?

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Nizo

Itseäkin kiinnostaisi, mutta asun sen verta kaukana että ei se taida onnistua.