kesäkuu 16, 2024, 16:30:14 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Bluesmanin kausi 2011

Aloittaja bluesman, marraskuu 14, 2010, 17:38:17 ip

« edellinen - seuraava »

tulimies

kohta on viidakko kellarissakin :D

biblo

Paljonko on korkeutta tuolla kellaritilassa? Itsellä tulevaan asuntoon ensikauden esikavatuksia näin olen ajatellut. Tekee vaikka puolet kellarista omaksi tilakseen jollain pekkapatentilla ja saisi natikoilla lämmötkin hoidettua.

Tuostakin nouseva lämpö tulisi vielä tupaan mikä olisi hyvä asia.
"Grow food, not lawns"

bluesman

Lainaus käyttäjältä: MasaT - helmikuu 19, 2011, 13:28:25 ip
Kannattaa alkaa maistelemaan tuota Nepali orangea jo vihreänä. Pitäis löytyä jo hieman tulisuutta, vaikka sinun toleransseillasi sitä ei ehkä havaitse.   :D

Hyvä tietää. Itse olisin odotellut kypsäksi asti.

Kellaritila on tällaisessa 1947 rakennetussa talossa yleensä matalaa jos sitä on yleensä lainkaan. Kuvassa näkyvä vihreä säiliö on öljysäiliö ja tila on ns.junk-tilaa jonne oli kertynyt kamaa (roskaa) melkoisesti vuosien varrella. Korkeutta ehkä 185-190. Lattiakin eristämätön. On ainoa loukko jota ei ole remontoitu. Natikat lämmittävät ihan kivasti. Kun natikat pärähtävät päälle ollaan n.+28-30C vaiheilla. Öisin n.+22-23C. Kun keittiöstä avaa kellarinoven niin pölähtää kuin saunanoven avaisi. Lämpöhän tunnetusti pyrkii ylöspäin.

Tomaatit itävät hämmästyttävän nopeasti. Kylvin 5vrk sitten ekan satsin ja lisää 2vrk sitten. Ituja molemmissa lootissa, paras oli Moneymaker joka iti vuorkaudessa. Liki 50 tainta saattaa olla hieman liikaa. Kunhan katson oman tarpeeni niin varmaan jaan taimia aikanaan pois.

shp

Oli lehtijuttu päätynyt Nurmijärven Uutisiinkin, oot kohta kylän kovin kundi!
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

JaloPena

Lainaus käyttäjältä: shp - helmikuu 19, 2011, 15:44:23 ip
Oli lehtijuttu päätynyt Nurmijärven Uutisiinkin, oot kohta kylän kovin kundi!


Niin. Kun menet johonkin ulos syömään, on aina ihan pakko tilata se kaikkein hikitulisin annos. Tai ainakin marmattaa, että eihän tämä maistu miltään, eikö teillä ole kunnon mausteita? vaikkapa Nagapyrettä? Ja jos ei ole, pitää olla koko aterian loppuaika naama norsunv...lla...    8)
Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

#1581

bluesman

 Pitäiskös tuo ebbissä oleva Ulupica large latvoa kun kohta yltää natikkaan? Kiinnostais seurata tuleeko kukista podeja. Hessi?



Lievää kasvua hiljalleen.  Paitsi viimeksi kylvetyissä skorppareissa. Ovesta hohkaa kylmää ja kasvit eivät pidä vedosta selvästikään.
Samoin vasemmalla oleva Tobago sweet junnaa kasvussaan jostain syystä. Ei tulla näkemään viimevuotisenkaltaista puuta.
Pakkaset sais jo hellittää. Painevesiastiakin ilmeisesti taas jäätyi kun hanasta ei tuu vettä. Onneksi on pirusti lunta jota sulatella.


hessi

Hm...
kuvasta en oikein saa selvää et montakos latvaa sillä oikein jo on? Kolme vai?
Eli jos siinä on neljä pää versoa tai kolme ja kaikki tuolla lähes katossa ja näyttäis että latvat jo haaroittuneetkin ja jos lopullinen kasvupaikka eli sun kasvarissa on vielä korkeus varaa, niin en ihan vielä latvois, mut voi olla et mun sormet kyllä muuten vähän " siistis" sitä  ;)
eli kun saavuttaa se korkeuden minkä haluta niin sit naps poikki, toki tässä on vielä rutkasti aikaa ennenkuin siirrät ne kasvariin, joten ehtii kyllä noi sivuhaarat kasvaa melkoisesti ja nekin sit nipsaisin jonkun ajan päästä. Vaikea sanoa kun ei  hahmota koko kasvia :)
anna men vaan... ::)

alkaa masentaa kun ei ole omia kasveja ;(

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: hessi - helmikuu 20, 2011, 22:42:41 ip
alkaa masentaa kun ei ole omia kasveja ;(
:(
Laitanko sulle huomenna pikana tulemaan nuppua puskevan nagan ensihätään?
Se on sellainen pieni suloinen alle 15cm kasvinalku! Muistuttaa aika pelottavasti mua, pieni ja levevä!

Mulla noita on vielä kaksi, joten toisesta voin luopua, jos sulla menee oikein pahaks toi kasvatettavan kaipuu!! ;D
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

bluesman

Lainaus käyttäjältä: hessi - helmikuu 20, 2011, 22:42:41 ip
Hm...
kuvasta en oikein saa selvää et montakos latvaa sillä oikein jo on? Kolme vai?
Eli jos siinä on neljä pää versoa tai kolme ja kaikki tuolla lähes katossa ja näyttäis että latvat jo haaroittuneetkin ja jos lopullinen kasvupaikka eli sun kasvarissa on vielä korkeus varaa, niin en ihan vielä latvois, mut voi olla et mun sormet kyllä muuten vähän " siistis" sitä  ;)
eli kun saavuttaa se korkeuden minkä haluta niin sit naps poikki, toki tässä on vielä rutkasti aikaa ennenkuin siirrät ne kasvariin, joten ehtii kyllä noi sivuhaarat kasvaa melkoisesti ja nekin sit nipsaisin jonkun ajan päästä. Vaikea sanoa kun ei  hahmota koko kasvia :)
anna men vaan... ::)

alkaa masentaa kun ei ole omia kasveja ;(


On vähän hankalaa saada asiallista fotoa ko.kasvista kun on 40cm liikkumatila joka kapenee koko ajan. Sitten on paljun päällä vielä taso jossa on matalampia taimia peittämässä haarautumiskohtia. 4 päähaaraa on ja luulisin tuon kestävän tai jopa tuuhettuvan jos vähän nipsaisee. Kun viime kauden kasvarisato Ulupicasta oli 3 kypsää podia niin toivois tietenkin heti lisää. Yksi pistokaskin olis saanut saada latvomiskäsittelyn kun meni katkeamaan koko verso, 4cm tynkä jäi. Mutta on juurtunut joten kohta puskee uutta kasvua.

bluesman

Taas muutamia kuvia.

C.rhomboideum                                       C.galapagoense                                          C.annuum Jindungo



C.chinense Devil´s tongue yellow



Hybridi Chinenset Congo x Tiger teeth F1



F2 hybridi Bhut Jolokia x Duke pequin. Lehdistö muistuttaa Jolokiaa vahvasti.



C.chinense Orange habanero bonchi. Alaoksat tarttis leikellä jotta sais vähän muotoa.           Orange haban kukkia



Taimia


InkRose

Habaneron himo on näemmä hirmuinen kun jo toiselta chilitoverilta kysyn, mutta jos tuota bonchi-habaa päädyt leikkelemään niin jaksaisitko jonkun oksan pistää juurtumaan? Voisin keksiä tässä jossain välissä ajoa teikäläisen suunnalle taas ja tuoda ne kaffetkin sitten. Tai jos muutoin on ylimääräistä orange eli perus habaa niin tavallinenkin taimi olisi tervetullut, kun onnistuin ne Itellan kourista selvinneet Vaarin lahjoittamat siemenet hukuttamaan...

jeQQ

Mini mini tulossa kilpailuun?


bluesman

Lainaus käyttäjältä: InkRose - helmikuu 21, 2011, 11:22:07 ap
Habaneron himo on näemmä hirmuinen kun jo toiselta chilitoverilta kysyn, mutta jos tuota bonchi-habaa päädyt leikkelemään niin jaksaisitko jonkun oksan pistää juurtumaan? Voisin keksiä tässä jossain välissä ajoa teikäläisen suunnalle taas ja tuoda ne kaffetkin sitten. Tai jos muutoin on ylimääräistä orange eli perus habaa niin tavallinenkin taimi olisi tervetullut, kun onnistuin ne Itellan kourista selvinneet Vaarin lahjoittamat siemenet hukuttamaan...

Yritän laittaa. Ainakin Cumari do Para chinenseistä juurtui hyvin, samoin Yellow pointed haba sekä TSMB. Miksei nyt Orange habakin.

jeQQ

Noniin voittoa sitten vaan Suomeen päin! Aika monta osallistujaa kyllä onkin jo Suomesta.

Mitens se hollannista tullut flexu jakselee?

bluesman

Lainaus käyttäjältä: jeQQ - helmikuu 21, 2011, 17:09:25 ip
Noniin voittoa sitten vaan Suomeen päin! Aika monta osallistujaa kyllä onkin jo Suomesta.

Mitens se hollannista tullut flexu jakselee?


Taimi ei tykännyt -16C pakkasesta sittenkään. Kuihtui hiljalleen pois.

jeQQ


Mr_Green_

Itse siirsin vanhemmilleni yhden Black Pearlin joka oli jo 4kk ikäinen..20 sekuntia noissa pakkasissa teki tehtävänsä..  >:( Yksi pieni vihreä tupsu siihen jäi, ja olen toiveikas vielä sen elvyttämisen suhteen..kaikki muut lehdet ja oksat menivät aivan mustiksi ja kuivuivat.

Teikäläisellä näyttäis olevan homma enemmän kuin hallussa! Todella hyvännäköisiä kasveja on...ilo katsella! Ootkos muuten aikaisemmin tuota Tepiniä kasvattanut? Minkälainen mahtaa olla kasvatettavana?...kiinnostaisi itseä kovasti! Samoin galapagoense kiinnostaa...ehkä sitten ensi kaudella.. =)

bluesman

 Oon viime kaudella kasvatellut paria chiltepiniä. Alku hidas ja sitten jäivät lähes heitteille. Olivat ulkona lähes koko kesän. En osaa sanoa helppoudesta muuta kuin etten juurikaan hoitanut niitä. Molemmat hengissä ja pusekevat uutta oksaa.

JaloPena

Lainaus käyttäjältä: Mr_Green_ - helmikuu 22, 2011, 09:51:59 ap
Itse siirsin vanhemmilleni yhden Black Pearlin joka oli jo 4kk ikäinen..20 sekuntia noissa pakkasissa teki tehtävänsä..  >:( Yksi pieni vihreä tupsu siihen jäi, ja olen toiveikas vielä sen elvyttämisen suhteen..kaikki muut lehdet ja oksat menivät aivan mustiksi ja kuivuivat.




Minä siirsin tänään työpaikalle 14 tainta, suurin osa kiertoon meneviä. Laitoin kylmälaukun pohjalle 3 litran pulloa täynnä niin kuumaa vettä kuin kraanasta tulee ja siihen sitten purkit päälle. Perillä laukun sisällä oli varmaan 30 astetta lämmintä ja kasvit voivat erinomaisesti vaikka matka kaikkineen kesti yli puoli tuntia. Suosittelen kokeilemaan.
Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

#1581