APUA Ötököitä chileissä

Aloittaja Angaroth, marraskuu 16, 2010, 11:46:34 ap

« edellinen - seuraava »

Angaroth

marraskuu 16, 2010, 11:46:34 ap Viimeisin muokkaus: marraskuu 16, 2010, 11:49:40 ap käyttäjältä Angaroth
Chileissäni on pieniä ehkä noin nuppineulan pään kokoisia kiiltäviä vaalean vihreitä ötököitä.
Ovat vähän kirvojen näköisiä.
Haitallisia chileille?
Millä saisi ajettua pois?
Tepsisikö vesi mäntysuopa seos, joka tehoaa myös kirvoihin, vai haittaako seos chilejä?

Toivoo apua taistelussa ötököitä vastaan  ???
Jos haluat olla onnellinen yhden päivän, ota humala. Jos kolme päivää, mene naimisiin. Jos kahdeksan päivää, teurasta sika ja syö se. Jos haluat olla ikuisesti onnellinen, ryhdy puutarhuriksi.

wille

Lainaus käyttäjältä: Angaroth - marraskuu 16, 2010, 11:46:34 ap
Chileissäni on pieniä ehkä noin nuppineulan pään kokoisia kiiltäviä vaalean vihreitä ötököitä.
Ovat vähän kirvojen näköisiä.
Haitallisia chileille?
Millä saisi ajettua pois?
Tepsisikö vesi mäntysuopa seos, joka tehoaa myös kirvoihin, vai haittaako seos chilejä?

Toivoo apua taistelussa ötököitä vastaan  ???

Joo, mäntysuopaseosta vaan niskaan. Kannattaa suihkia vaikka pari kertaa viikossa nyt, kunnes tilanne hallinnassa. Vähän järeemmällä seoksella voit vedellä, kuin mitä purkin kyljessä neuvotaan. Jos ei mäntysuopa tepsi, niin sitten RAIDia perään. Jos se ei toimi, kokeile napalmia.  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

chilihardhead.fi

Sen mäntysuovan ei ole tarkoitus oikeastaan myrkyttää, vaan hukuttaa ötökät, eli ei siitä 3-5% vahvemmasta seoksesta hyötyä pahemmin ole.
Valkosipulia, ruoka-tai neemöljyä ja chilijauhetta on käytetty tehostamaan suopaliuoksen vaikutusta pidempään.
Kannattaa ensin viedä suihkuun, jos mahdollista ja sen jälkeen suopa perään ja toistaa muutaman päivän välein. Varsinkin lehtien alapinnat on suihkittava hyvin.
Sumuttelu vedellä pitää kirvat ja monet muut poissa.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

chilimieli

Ei muuten aina pidä.. ::)
Itsellä lähes koko viimekesän sato katosi kirvojen matkaan. Kaikki kukat tippui, lehdet käpristyi ja kasvit lopettivat kasvamisen. Itse suihkutin raidia, kukkakaupasta jotain tehokkaampaa (en muista nimeä), mäntysuopaliuosta ja valkosipulia.. Noh.. Kirvojen määrä sen kuin kasvoi, kunnes KAIKKI CHILIT LENSIVÄT lopulta roskiin. Että näin..

Suihkuttelin heti kirvojen ilmestyttyä, aina elokuun loppuun. :'(

chili_maestro

"Joo, mäntysuopaseosta vaan niskaan. Kannattaa suihkia vaikka pari kertaa viikossa nyt, kunnes tilanne hallinnassa."

Olen jämpti samaa mieltä Chilimielen kanssa, tuo ei auta.

Vahva epäilys että sain vahvan kirvakannan toiselta chilinviljelijän saamasta kasvista.  Näihin kirvoihin ei auttanut vaikka jo keväällä taimivaiheessa ruiskutin n.20 kertaa päivässä mäntysuopaliuosta. iso osa chileistä kyllä kuoli, muttei kirvat. tästä viisastuneena huomasin että suopakäsittelyn jälkeen kannattaa huuhtoa vedellä lehdet. Varsinkin pubet pudottavat lehtensä herkästi suopakäsittelyn jälkeen.
lisäksi yritin valkosipuliuute- ja kapsaisiinikäsittelyä, laihoin tuloksin.
Sen jälkeen upotin kasvit ylösalaisin kokonaan ämpäriin suopaliuokseen kuudeksi tunniksi (ainoastaan juuret näkyvissä).
Tuloksena muutama kuollut kirva, puolet hengissä. eli ei pitkä aikaista vaikutusta kirvojen torjuntaan.
ja tottakai kokeilin myös vesisuihku/sumuttelua 1-15 kertaa päivässä, ei vaikutusta.

Tässä vaiheessa minulta loppui vaihtoehdot ja vastoin periaatteita turvauduin myrkkyyn joka todella tepsi.  :)
Kolmeen viikkoon en nähnyt yhtään kirvaa. Tosin olisi pitänyt myrkyttää vielä kolmannenkin kerran, sillä joku kirva jäi henkiin ja kevään/kesän aikana se prkl kirva tietenkin multiploitui  eksponentiaalisesti sillä seurauksin että kaikki chilit ovat tällä hetkellä leikattuna n15 cm tapeiksi autotallissani.
Enää lähempänä satokautta en raaskinut käyttää torjunta-aineita jäämien pelossa.

Täten olen ko klapil päähän lyötynä, jos hieman isommat chiliviljelijät sanovat etteivätkö muka käyttäisi torjunta-aineita. Eivät viitsi puhua koko aiheesta meille pienemmille chilitarhureille:-X

Itse sentään kerroin kaikki omat kokemukseni muille :).
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

chilihardhead.fi

Heh, kyllä ne kasvit varmaan kuoleekin, jos ne mäntysuovalla kastellaan. Kerran tai pari viikossa antaa saman tuloksen kirvojen kannalta, jos tosiaan vettä suihkii välissä. Itse en menisi huuhtelemaan suopaa pois, jos se on ollut tarpeeksi laimeaa, ei ole rocototkaan tiputellu sen enempää lehtiä.

Vedellä sumuttelu ja suopakäsittelykin pitäisi aloittaa ENNEN ötököiden tuloa, mikään ei tietenkään ole täysin varma keino, edes ne myrkyt.

Täälläkin on kyllä oikein iso kirvapopulaatio, lähinnä laiskuudesta johtuen, eikä sitä kosteusprosenttiakaan voi aina nostaa.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

chili_maestro

No joo, itsellä on ollut tarkoitus pienellä " tehokuurilla" poistaa kaikki kirvat, joka ei viime keväänä onnistunut.
Jos hieman suihkuttelee pari kertaa viikossa, on selvää ettei pääse kirvoista eroon ikinä.

kuje

Jos puskissa ei ole marjoja, suosittelen suoraan Raidin käyttämistä.

olppa

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7532.0

tässä yksi topicci provadosta.... tehoaa ainakin kirvoihin ja ripsiäisiin.

Chilivaari

Tuo tehoaa vain kasvukaudella, kun se siirtyy juurien kautta lehtiin ja oksiin.

kuje

marraskuu 17, 2010, 00:26:42 ap #10 Viimeisin muokkaus: marraskuu 17, 2010, 00:29:05 ap käyttäjältä kuje
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8064.0

Mulla muuten kuoli ripsiäiset, harsosääsket ja kirvat Raid House & Gardenilla.
Sumutin chilit kaksi kertaa, ja välissä pidin viikon tauon.

CyberDog

Tota provadoa on myös suihkutettavaa. Mä sitä kokeilin pari viikkoa sitten kun jostain syystä oli tullut älytön kirvainvaasio koko kämppään kaikki viherkasvitkin mukaan lukien. Hyvin tehosi, ei kirvan kirvaa enää.

chili_maestro

CyberDog:"Hyvin tehosi, ei kirvan kirvaa enää."

Omasta kokemuksesta voin sanoa että pahin virhe tässä tilanteessa on tuudittautua uskoon kirvojen pääsystä lopullisesti.
Kannattaa tiiviisti seurata chilien lehtiä myrkytyksen jälkeen ettei seuraava kirvainvaasio tule yllätyksenä.

CyberDog

Juu kyllä seurailen. Ei oo näkynyt tosiaan pariin viikkoon minkäänlaista liikettä. Toihan on sitten systeeminen myrkky. Eli imeytyy kasviin ja vaikuttaa sitä kautta. Varo/vaikutusajasta mulla ei ole aavistustakaan. Pitäis kaivaa se tieto esille.

muur

Tuholaistorjunnassahan ei sitten riitä pelkkä tartunnan saaneiden kasvien sumuttaminen mäntysuopaliuoksella/myrkyillä, vaan Puhdistus pitää toki suorittaa myös niille, joissa kirvoja tai muita tuholaisia ei (vielä) näy. Ja toki myös tila missä kasvit ovat olleet, on syytä siivota hyvin. Pöydät pyyhkiä pesuaineen kanssa ja niin edelleen. Myrkytys+puhdistus on myös toistettava "riittävän monta kertaa riittävän usein", jotta edellisen myrkytyksen aikaan vielä turvallisesti myrkkyjen ulottumattomissa (= vielä kuoriutumattomat ötykät) olleet pahikset saavat surmansa ENNEN kuin ennättävät jatkaa sukuaan.

Todella ärsyttävää puuhaa, joten useimmiten tuholaisten iskiessä tulee vähennettyä taimien ja muiden kasvien määrää ja myrkyteltyä sitten vain ne yksilöt, jotka tosissaan haluaa säilyttää.

CyberDog

Jep. Juurikin näin. Mä sumuttelin koko huushollin kasvit ja pyyhein pinnat. Hommasta on nyt kolme viikkoa ja vielä ei näy liikettä.

chilimieli

marraskuu 23, 2010, 19:58:43 ip #16 Viimeisin muokkaus: marraskuu 23, 2010, 20:05:09 ip käyttäjältä chilimieli
Itse kokeilin näitä tuloksetta:

Ja yksi mukamas raidia vahvempi, jonka kuvaa en nyt mistään löytänyt.

Sanoisin näiden olevan tehottomia viimeistään siinä vaiheessa, kun kanta on kasvanut niin suureksi, että kirvat paikoin peittää jo oksia.. Myrkky saattaa viedä kirvat hetkeksi pois näkyvistä, mutta ne tuntuvat saavan resistanssin kyseisille aineille hyvin nopeasti. Omat kirvani sain parvekkeelta, viides kerros, joten naapurilta ne olivat varmasti tulleet. Voi olla, että naapuri oli jo ennättänyt niitä myrkyttää heikolla menestyksellä, jolloin ne saapuivat irtselleni joillekin myrkyille jo valmiiksi karaistuneina..- Että näin..

Neem öljy on toiminut loistavasti vihennespunkkeihin ja "banaanikärpäsiin", mutta ei kirvoihin. Neem öljyn maku podien pinnassa on melko puistattava, joten suosittelen katsomaan mihin sitä suihkii ja huuhdelkaa podit HUOLELLA.

Ps. Täältä vois lähteä sitten tiukemmatkin myrkyt:
http://goldpharma.com/search/pyretriini/lang/FINNISH/

zarmo

Itse olen mäntysuovalla  taistellut kirvoja vastaan oikeastaan siitä saakka, kun siirsin puskat sisälle. Välillä kirvat vaikuttavat tyystin kadonneen, mutta sitten niitä taas ilmestyy. Kasvit ovat pysyneet jotensakin hengissä ja uusia podejakin tulee, mutta lehtiä on kyllä varissut kosolti. Jospa nuo saisi kesääs saakka hengissä pysymään. Ulkona sitten toivon mukaan muut elikot pitävät kirvat kurissa.
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys

Armas

Pitkään taistelin minäkin mäntysuovalla kirvoja vastaan. Talousspriitäkin laitoin lopussa pikkulirin kun jostain sellaisen neuvon lukaisin. Taisteluvoitot eivät tuoneet voittoa sodassa ja kirvat tuntui palaavan takaisin aina monilukuisempina. Lopulta kävin ostamassa plantagenista sitä perus puutarharaidia jolla vetelin kaikki kasvit kertaalleen ja nyt ollaan saatu kasvien kanssa olla rauhassa pari viikkoa. Siirsin samassa rytäkässä kasvit myös hydroihin, joten sekin saattoi vaikuttaa asiaan.

Sinne multaanhan ne pikku perkeleet taitaa mennä piiloon, mutta ainakin itsellä mullan pinnasta tuli ihan niljakas ja tiivis kun kastelin mäntysuopavedellä läpikotaisin. Liekö sitten liian vahva seos ollut.

sorrii

Mä taistelin viime talvena/keväänä pitkään kirvojen kanssa; muita ötököitä en onneksi tavannut. Aloitin varovasti uittelemalla pikku taimiani kokonaan upoksiin saavissa ... (invaasio alko taimista)
Sitten huomasin ötököitä isommissa kasveissa ja ruiskuttelin Raidia ja Super Raidia, sekä sumuttelin mäntysoopalitkulla. (osassa kasveja oli satoa kypsymässä, niin vähän epäilytti ja olin varovainen)
Osaa kasveista kuljettelin kylppäriin ja sumuttelin siellä sekä saippualla että raideilla; kaikkia olisi ollut aika kohtuutonta siirtää kylppäriin, kun noita oli sellaiset 40 isoa ja 60 tainta ...
Vähäksi aikaa se raidisumuttelu aina toimi, mutta sitten viikon päästä sota oli entistä julmempi!
Sitten näin mainoksen Spruzit -nimisestä saippua-myrkkylitkusta jonka luvataan tehoavan myös kirvojen muniin. Tiedähäntä: kyllävaan uusiutui se invaasio aina vaan rankemmin. Mikään kasveista ei hirveesti kärsinyt, mutta varmaan kukintoja aika paljon siinä meni... Spruzit ei ollut erityisen tehokasta, mutta tului kiva kiilto kasveihin.
SITTEN ajattelin ettei tässä nyt kauheesti oo menetettävää: vaihtoehdot olisi tuhota kaikki kasvit kämpästä tai kokeilla kovempia myrkkyjä. Mä kiinnostuin Provadosta ja googlailin siitä tietoja: Provadon ohjeessahan sallitaan käyttö vain koristekasveille joten vähän mietitytti. Netistä löysin kuitenkin ammattikäyttöön tarkoitettuja valmisteita, joissa ihan sama tehoaine! ((tosta provadokokeilusta on täällä jossain ketju, enkä viiti sitä nyt kokonaan toistaa - etsi)) Mansikoillekin taisi olla se suoja-aika 4 päivää. Samaa myrkkyä suositeltiin myös kurkuille, tomaatille ja paprikalle. Mä sitten soitin Bernerin (muistaakseni) neuvontapuhelimeen ja sain ihan ok vinkkiä. Kaveri kierrelleen kertoi, etteivät voi tiet suositella Provadoa puutarhakasveille kun lupa on myönnetty vain kotikäyttöön ja koristekasveille, mutta myönsi että kuulostaisi ihan hyvältä idealta murskata ja liottaa provadoa kasteluveteen. Suoja-aika hänen mukaansa sitten tarkoittaa tosiaan aikaa myrkytyksestä ruokapöytään. Eli 4 päivää! Provadossa on samassa puikossa ravinteet, johon se neovoja kommentoi että se on vaan kätevää harrastelijoille; eip tuosta haittaakaan.
Mä laskin ne milligrammat verraten siihen ammattilaisvalmisteeseen ja kokeilin vielä ravinnemäärät EC-mittarilla: se virallinen annos olisi siis 2 provadopuikkoa 1l'aan vettä. Mä varovaisesti laitoin puikko/litra ja sekä kastelin että sumuttelin kaikki kasvit tolla litkulla. Yhdellä paketilla hoitelin kaikki 100 kasviani. Yhtäkään kirvaa ei oo sittemmin näkynyt ....
MÄ en enää viitsisi uudestaan tota sotaa käydä, vaan hommaisin suosiolla paketin tai pari sitä provadoa ja hoitelisin homman kerralla! Jos puskissa on hedelmiä, voi ne tiet poimia ja jemmata jääkaappiin, jos ei kestä 4 päivää ilman tuoreita  ;D ...
Taisin mäkin oikeesti pitää käytännössä parin viikon tauon noiden marjojen poimimisessa, mutten olisi kovin huolestunut, jos samaa ainetta käytetään rutiininomaisesti ammattiviljelyssä 2-4 päivän suoja-ajalla. Eipä enempää Stockmannin kuin Siwankaan vihannestiski anna mitään lupauksia edes luomuvihanneksille, etteikö niihin olisi käytetty vastaavia aineita. Ainakin se "ammatti-provado" on kelpuutettu myös luomuviljelyyn.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`