tammikuu 09, 2025, 12:16:55 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chiliseitanpatkuli

Aloittaja Tautologi, marraskuu 19, 2010, 22:04:37 ip

« edellinen - seuraava »

Tautologi

Jos täällä sattuu olemaan joku muukin ituhippi, elikkäs kasvissyöjä, niin seitanista saa todella helposti todella hyvää. Tämä resepti on netistä poimittu ja modattu, itse en ota krediittiä muusta kuin amerikkalaisten mittayksiköiden muuntamisesta (ja chilin lisäämisestä :P ). Missään nimessä ei kannata vääntää normaaleista vehnäjauhoista, vaan ostaa suoraan vehnägluteenijauhoja. Turussa ainakin Punnitse ja Säästä sekä Ruohonjuuri myyvät tavaraa. Resepti on myös vegaaniystävällinen :)

Kuivat reagenssit:

4 dl gluteenijauhoa
3/4 dl oluthiivahiutaleita (näitä saa Ruohonjuuresta, eikä niillä ole mitään tekemistä oluen kanssa, kyseessä ei ole siis mikään nostatushiiva)
1 tl suolaa
2 tl jauhettua paprikaa
1 tl kuminaa
2 tl mustapippuria
1 tl valkosipulijauhetta (tuorettakin voi toki käyttää)
n. 1/2 tl savunagajauhetta/ mitä itse kukin haluaa käyttää

Nestemäiset reagenssit:

2 dl vettä
4 rkl tomaattipyrettä
1 rkl ketsuppia (en kyllä ihan tajunnut tän tarkoitusta kun pyrettäkin oli jo, mutta ohje siis ei ole minun omani)
2 rkl oliiviöljyä
1-2 rkl soijakastiketta (itse laitoin 1 rkl soijakastiketta ja 1 rkl HP:n original-soossia)
+ oman mieltymyksen mukaan muita makuaineita (Itse laitoin 1 rkl Pain 100% ja Chipotle tabascoa myöskin noin 1 rkl)

Mausteissa saa tietenkin käyttää luovuutta, näillä annostuksilla polte on hyvinkin mietoa vielä. Sekaan voi vaikka silputa hienoksi ihan tuorettakin chiliä ihan oman toleranssin ja mieltymyksen mukaan :)

Uuni lämmitetään 175 asteeseen.

Sotke kuivat aineet kulhossa.

Sotke litkut eri kulhossa ja sekoittele tasaiseksi.

Kippaa litkumöhnät kuivien sekaan. Ihan lusikalla tai kauhalla tms voi alkuun rauhassa sekoittaa tavaran homogeeniseksi, mutta sitten on lyötävä kädet kulhoon ja vaivattava muutama minuutti, että gluteeni muodostaa sitkon. Kyseessähän on siis se sama proteiini, joka pullankin sitkon muodostaa.

Kun taikina on mukavasti kimmoisaa (ei tarvi ylivaivata kuitenkaan, sen verran, että pysyy kasassa), siitä muotoillaan sellainen salamin näköinen ja muotoinen pötkylä, itse käytin apuna leivinpaperia, vaikka ilmankin onnistuu. Kun patkuli on passelin näköinen (ei tarvi tässäkään olla hirveän tarkka jos sinne vähän jää ryppyä, kunhan pysyy kohtuudessa), se kietaistaan folioon kääryleeksi, päät twistataan kiinni ja itse laitoin vielä toisen kerroksen foliota päälle. Tässä on tärkeää, että folio on napakasti kiinni ja ehjä, jos siinä on reikä, niin tavara tursuaa siitä ulos ja uunissa kovettuu/palaa. Ei tarvi olla tiukka, napakka kiinnitys riittää. Halko lyödään uuniin ritilän päälle, älä laita pellille, se tekee halon pohjaan inhottavan kovan kuivan kerroksen ja annetaan olla 90 minuuttia. Ota patukka ulos ja vapauta kääreestään.

On hyvää, todella terveellistä ja monikäyttöistä ja sopii hyvin myös lihansyöjille, jotka tahtovat vähentää rasvan ja teurasjätteen määrää ruokavaliossaan.

Tämän näköinen patukka siitä tulee:

Pertsa

Hieman erilaisella variaatiolla testattu.
Itse nimitin tätä kasvis "Kebabiksi". Erittäin herkkua ja toimii hyvin silloin kun pitää saada normi lihansyöjä (Joka väittää ettei kasvisruoka voi olla hyvää) testaamaan vegesafkaa.
Tolla ohjeella tein ite:

http://www.facebook.com/photo.php?pid=571792&l=5abdcc7862&id=1225868533

-P-
Meillä määrää Nainen!