tammikuu 10, 2025, 15:56:37 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Aero hydroponic systeemi?

Aloittaja Coofdrad, marraskuu 30, 2010, 17:35:21 ip

« edellinen - seuraava »

Coofdrad

marraskuu 30, 2010, 17:35:21 ip Viimeisin muokkaus: joulukuu 02, 2010, 21:15:18 ip käyttäjältä Coofdrad
Tervehdys,

Nyt olisi siis 300w ledi ja 120x120cm x 200cm kokonen budda kasvatusteltta tilattu. Niitä odotellessa mietiskelen mikä hydrosysteemi pitäisi rakentaa telttaani??? Dwc:llä ja ebb:llä olen jo kasvatellutkin muutaman vuoden kesät.

Joku varmasti sanoo, että käytä hakua ja lue. Sen olen tehnyt ja lueskellut googlesta ja foorumista eri hydrokasvatustavoista lisää.

Pisti silmääni kun joku kirjoitti, että kun fataliin Jukka oli maininnut siirtyneensä hydrosta aeroon, että ero oli kuin olisi mullasta siirtynyt hydroon.

Toi aero hydroponic kiinnostaisi kovasti, mutta taitaa olla vähän kalliimpi toteuttaa? Osa foorumilaisista on rakennellutkin aeroita. (Osa huonommalla ja osa paremmalla menestyksellä.)
Ilmeisesti ongelmana on ollut se, että ei ole saanut sumua tulemaan. Pitää olla aika tehokkaat pumput ilmeisesti? Kävin katsomassa myös fataliin sivuilta rakennetun aeron ohjeet. Mielestäni siitä ei sumua tullut vaan vesisuihku.

Miten nämä myynnissä olevat aerot on toteutettu? Onko kukaan teistä rakentanut vastaavaa, mistä tulee sumua?
Olen ymmärtänyt, että aerossa on paljon hyviä puolia mitä esim. ebissä ei. Toisaalta ajattelin miinuksena aerossa, että pitää varmaan yölläkin sumutella niitä kasveja, että juuret eivät kuiva (melu?). Ebissä selviävät hyvin yön yli (valot pois).

Olisi kiva kuulla teidän mielipidettä asiasta ja jos vaikka saataisiin tähän koottua kattavaa tietoa kokeiluista/rakenteluista. Tuntuu aika hajalla olevan tieto foorumilla kysyisestä vesiviljelytavasta.

Old Skool

Itse olen käsittänyt että aerossa juurille ruiskutetaan vettä sprinklereillä ja sumua saataisiin aikaan "foggereilla" jotka ultraäänellä rikkovat vettä sumuksi? Tavalliset sprinkleriaerot vaikuttaisivat helpommilta käyttää, noi foggerit mitä ebaystä saa eivät kai ole kovin kestäviä.

Coofdrad

Lainaus käyttäjältä: Old Skool - marraskuu 30, 2010, 18:06:23 ip
Itse olen käsittänyt että aerossa juurille ruiskutetaan vettä sprinklereillä ja sumua saataisiin aikaan "foggereilla" jotka ultraäänellä rikkovat vettä sumuksi? Tavalliset sprinkleriaerot vaikuttaisivat helpommilta käyttää, noi foggerit mitä ebaystä saa eivät kai ole kovin kestäviä.

Hetken aikaa selailtuani löysin infoa googlesta. Hmmm, mielenkiintoista. Toi eroaa aeroponic systeemistä. Kyseessä on siis aero hydroponics.

Tässä linkki, siinä on myös kuva mistä näkee toiminnan.

http://books.google.fi/books?id=cHT3bMm3njsC&pg=PA13&lpg=PA13&dq=Ein+Gedi+%22Mini+Unit%22&source=bl&ots=TQw3PocuSQ&sig=nswX1HInkl4pkLfBpiEiuEvnT0Q&hl=fi&ei=oyj1TPHsEMHJswa8g4DgBA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CBUQ6AEwAA#v=onepage&q=Ein%20Gedi%20%22Mini%20Unit%22&f=false

Vähän vaikuttaa niinku bubbleri yhdistettynä aeroon. Aika vanha keksintö jo tämäkin 1980 luvulla keksitty.
Hetken lehtä selailtuani totesin, että onpas muutenkin paljon hyödyllistä tietoa vesiviljelystä. Katsokaa ihmeessä.

Coofdrad

Lisää linkkejä. Tässä kuvataan kyseisen ein gedin toimintaa. Mistäköhän tollasia moottoreita sais  ;D
Vois vaikka huvikseen väsätä tollasen systeemin, jos löytyy jostain. Sit vois vielä lisätä sinne pohjalle ilmakiviä hapettamaan vettä lisää pumpun kanssa. Ja tottakai laittaa vielä sitä vulcanoi "mitä nyt olikaan" soraa pohjalle, jotta saadaan luotua bioponinen systeemi tohon samaan.

http://www.eurohydro.com/pdf/articles/gb_dissolved_oxygen.pdf

Kiinnostaisko ketään alkaa tutkimaan asiaa mun kanssa ja ehkä tehdäkin kyseisen aero hydroponic järjestelmän? Tietenkin mun piikkiin  :P Enpä usko, että kenelläkään foorumilla on tollaista?

Coofdrad

GHE on tainnut kehittää kyseisen laitteen nimellä RainForest. Muistaakseni olen nähnyt herra47:llä kyseisen laitteen, jos en väärin muista. Eli olin väärässä kun sanoin, että kenelläkään ei ole tuollaista  ;)

Coofdrad

marraskuu 30, 2010, 19:26:23 ip #5 Viimeisin muokkaus: marraskuu 30, 2010, 19:29:30 ip käyttäjältä Coofdrad
Taitaa yksinpuheluksi tämä mennä  :D

Löysin tälläsen sivun missä on hydro, joka käyttää kyseistä centrifugi tekniikalla toteutettua General Hydroponics Vortex Sprayeriä.

Aika ison pinta-alan kattaa yksi tollanen vortexi. Kyseisen systeemin pinta-ala on noin 120cm x 120cm, eli juuri samankokoinen kuin mun teltta  ;D

Lupailevat: By following the basics, you should yield about 20%+ in less time. Plants develop more quickly, so less vegetative time is required.

Pitäisiköhän tilata tollanen vortexi? Pitää vielä etsiä jos eu:sta löytyisi tollainen.

Edit: Halvimman olen nyt löytänyt 99$, ei enään paha hinta.

Miksaa

Tuossa on zazin, aikoinaan tekemä dripperi vastineena water farmille...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=3923.msg38118#msg38118

Kannattaa tutustua.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

Masasaurus

Ihan hyvin toimii tuo ghe pyöritin. Vaikka onkin hieman äänekäs (ääni vähenee kun pinta ei resonoi). Minulla oli vuoden verran rainforest2 käytössä. Nyt tilanpuutteen takia kaikki hydrot talviunilla. Vesisuihku on melkein sumua, mutta ei kuitenkaan ole verrattavissa foggerin tuottamaan usvaan. Chilit kasvoi tuolla rainforest2 hydrolla noin 10 - 20% nopeammin kuin perus ecogrowerilla (molemmat ihan vierekkäin 600w natikan alla ja osin samoja lajikkeita). Pidin itse tuota päällä 24/7 mutta toimii varmasti ajastettunakin. Mahtoikos Kärsän putiikissa olla noita myynnissä?

Coofdrad

Kiitos vastauksista.

En löytänyt euroopasta ollenkaan yksittäis kappaleina noita vortexeja. Ainoastaan usasta. Voipi olla, että en jaksa alkaa tilamaan niitä sieltä. Pitää varmaan tehä omanlainen uppovesipumppu,kierto,bubbleri,bioponinenjärjestelmä  :D

Kärsä Babar

Saan kyllä noita rainforestin moottoreita hankittua. Mutten ole hetkeen GHE:ltä varmaan tavaraa ottamassa koska sieltä on tavaraa jo tulossa.
Jos ei kiire ole niin keväämmällä voin noita kyllä hommata. Hinta on varmaan n.125€.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Coofdrad

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - marraskuu 30, 2010, 20:50:33 ip
Saan kyllä noita rainforestin moottoreita hankittua. Mutten ole hetkeen GHE:ltä varmaan tavaraa ottamassa koska sieltä on tavaraa jo tulossa.
Jos ei kiire ole niin keväämmällä voin noita kyllä hommata. Hinta on varmaan n.125€.

Kiitos paljon avusta. Pitää katella nyt vielä. Voi olla, että kokeilen ehkä foggeria. Pitää vielä miettiä.

Bugger

Mulla on ollu noita foggereita käytössä noin 6 kuukautta kaiken kaikkiaan. (siis oikeasti käynnissä) http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6944.0. Toimivat vieläkin moitteetta, silloin tällöin olen pyyhkäissyt levyn pinnan puhtaaksi, uusia levyjä ei ole vielä tarvinnut vaihdella.

Noi lämmittää vettä aika voimakkaasti, siitä syystä ne on mulla ajastettuna siten, että ovat vartin päällä, vartin pois, ympäri vuorokauden. Mulla on noissa myös ilmapumppu hapettamassa vettä, eräänlainen foggeri/bubleri systeemi siis. Ilmapumppu tartti kans ajastaa, mikäli vesi on liian hapekasta, ei foggeri enää tee usvaa. En tiedä vaikuttaako tuo paljonkaan kasvu nopeuteen, mutta ei ainakaan kasvit kärsi, vaikka toinen laite menisikin rikki.

Nykyiset astiat on tehty sängynaluslaatikoista, 40l litran astia puolillaan vettä ja 15 kasvia kanteen. Porasin kanteen reiät, ja leikkasin verkkoruukuista yläreunat irti, jotka kuumaliimasin kanteen. Nyt pysyy verkkoruukut hieman tukevammin paikallaan, ennen oli hieman ongelmia isompien kasvien kanssa..

Kasvunopeus on omaa luokkaansa, siemenestä syötäviin chileihin on nopeimmilla lajikkeilla menny 2-2.5 kuukautta 150w ledilampun alla!

Ravinnelioksen kanssa pitää olla tarkkana, ylilannoitus tai väärä Ph saattaa tappaa kasvit vuorokaudessa, kokemusta on.. Reagoivat liuoksen muutoksiin todella nopeasti, ainakin huonompaan suuntaan.  :(

Tää "usva-kasvatus" lienee tällä hetkellä kaikkein nopein systeemi, ehkä vielä nopeamman sais kun käyttäis tota usvaa lehtiruokintaankin? Ikävin puoli on systeemin ulkonäkö, ei kovin luomua.. Jos pitäis valita vaan yks kasvatus systeemi, ottaisin silti ebbin, vaikka se hitaampi onkin. Kivamman näköinen, ja kasveja voi siirrellä pois ja takas tilanteen mukaan tosi helposti. Esikasvatuksessa foggeri on kuitenkin lyömätön!

Toivottavasti tästä oli hieman apua!

Coofdrad

joulukuu 18, 2010, 18:55:28 ip #12 Viimeisin muokkaus: joulukuu 18, 2010, 20:06:37 ip käyttäjältä Coofdrad
Kiitos vinkeistä  :)

Olen nyt sitten päätynyt bubbleri, kiertävä systeemiin. Hapetan vettä aika runsaasti, mulla on kolme ilmapumppua. Ilmeisesti tiettyyn pisteeseen asti hapetuksesta on hyötyä, jossain vaiheessa ei enään niin paljon.
Laitan myös uppopumput edellisestä ebbi järjestelmästäni bubbleriin. Ajattelin laittaa veden "pyörimään" laatikon sisällä. Eipä varmaan ainakaan haittaa ole niistä.

Kasvatusvalona tulee olemaan 300w ledi  ;D
Katotaan mitä saan aikaseksi. Perustan päiväkirjan kunhan saan valon.

geeni

Tuollaista foggeria pitää varmaan joskus vielä testata. Saa moisia näköjään suhteellisen edullisesti, mutta mahtavatko toimia pidemmän päälle ravinneliuoksen kanssa, jos niitä ei ole sellaiseen käyttöön erityisesti suunniteltu.

Tämä taitaa olla samaa tasoa halpojen eBay -foggereiden kanssa:

http://www.petshop.fi/terrarium_accessories/environment/humidifiers/exo_terra_terrarium_fogger.html

iHerb.com - $5 alennuskoodi: MUL941

Coofdrad

Tässä vielä linkki halpaan foggerriin. En mistään halvemmalla ole löytän Suomesta. Eiköhän tääkin oo ihan ok. Tuolta tilasin kanssa Hailean ilmapumput halpaan hintaan.

http://www.akvaterra.fi/at019.html

Leksi80

joulukuu 19, 2010, 11:24:45 ap #15 Viimeisin muokkaus: joulukuu 19, 2010, 11:34:28 ap käyttäjältä Leksi80
Lainaus käyttäjältä: Coofdrad - joulukuu 18, 2010, 20:56:22 ip
Tässä vielä linkki halpaan foggerriin. En mistään halvemmalla ole löytän Suomesta. Eiköhän tääkin oo ihan ok. Tuolta tilasin kanssa Hailean ilmapumput halpaan hintaan.

http://www.akvaterra.fi/at019.html

Tuossa on vain erikseen sanottu että pitää olla puhdasta se vesi mitä muuttaa "sumuksi". Tuossa se on vain sen takia että kemikaalit tai muut epäpuhtaudet eivät menisi terraarion hengitysilmaan ja mahdollisesti vahingoittaisi sen asukkia. Mutta mitä se myös kertoo on että tuo laite ei varmastikaan ole suunniteltu käsittelemään hapokkaita ravinneliuoksia, jotka tukkivat sen mahdollisesti hyvinkin nopeasti.

http://www.sunflowersupplies.com   <--  Tuolta löytyy New Yorkista paikka mistä saa niitä leflonpäällystettyjä foggereita(urbangardening-lehdestä luin että nuo teflonpäällystetyt ovat käytännössä ainoa pitkässä juoksussa toimiva ratkaisu) 1-levyn versiolla 25dollaria, eli alle 20€ + postikulut noin 19 taalaa. Siis postikuluineenkin vähemmän kuin tuo petshopin versio. Tämä jenkkimalli on vain erityisesti suunniteltu kestämään nuo ravinneliemet ja siinä tulee vaihtolevykin mukana ja kelluke, joka pitää sen sopivalla syvyydellä. Yksi asia mikä maksaa 25 taalaa lisää on se että jos haluaa eurooppalaisen muuntajan tuon 110V jenkkimallin tilalle.

Itse ajattelin tilata tuolta 2 kappaletta. Toinen 49$ eurooppalaisella verkkovirralla ja toinen 25€ jenkkien pistokkeella. Pitää katsoa jos saan halvemmalla tuon jenkkimallin adapterilla seinään tai jonkun jouluvalon muuntajalla, koska molemmat toimivat varmasti jollain 24V DC jännitteellä.

Summa summarum siis: Jenkkiplugilla saa alkaen. 25$+19$ yksittäin tilattuna. Jos kimpassa tilaisi, niin ei jäisi paljon postikulujakaan ja voisi sitten melkein kaikki ostaa suoraan tuon eurooppalaisen mallin. Tosin pienissä tilauksissa on se hyvä puoli että eivät jää välttämättä tulliin alvin ja tullauksen maksuun. Tosin ei sekään tuohon kunnolliseen malliin tee liiallista lovea, kun dollarin kurssi on melko mukavalla tasolla.

Itse olen ainakin sitä sorttia että kun käyn jotain tekemään, niin teen sen kunnolla. Ei ole minusta suurta ideaa ostaa ensin halpaa ja sitten hyvää, jos on melkein satavarmaa että se halpa ei vain kestä kuin todennäköisesti sellaisen 6kk ja sen jälkeen laitetaan rahat sitten siihen hyvään. Halvemmaksi tulee kaikki pitkässä juoksussa, kun säästää aina sen halvan hinnan.

Leksi80

joulukuu 19, 2010, 11:42:08 ap #16 Viimeisin muokkaus: joulukuu 19, 2010, 11:44:00 ap käyttäjältä Leksi80
Elixi pistokeadapteri Anttilasta 6,90€
Jep, löysin sopivan adapterin, jossa oli 4 erilaista pistokemallia. Myös USA. Maksoi 6,90€ eikä lentokentän 22€ ole todellakaan kohtuullinen hinta näin yksinkertaisesta laitteesta! Adapteri on vain se välikappale..

Tuollainen löytyi jostain suomi24 keskustelusta, joskin oli kirjoitettu 2005, mutta tuskin noin perustekniikka on ainakaan hirmuisesti kallistunut.

Tuossa varmaan tarkoitetaan mallia joka kytketään 4 erilaiseen pistokkeeseen, joka tekee siitä sitten 220V 2 pin pistokkeen, mutta hinta ei liene kovin paljon suurempi toiseenkaan suuntaan. Pitää jatkaa etsimistä.

Leksi80

joulukuu 19, 2010, 12:12:34 ip #17 Viimeisin muokkaus: joulukuu 19, 2010, 12:14:06 ip käyttäjältä Leksi80
Kappalehinnat: 42€ maksaisi 4 kappaleen erässä tilattuna ja 44€ 10kpl erässä tilattuna. Tuosta voi ottaa vielä 19€ pois hinnasta, jos ei haluaisi eurooppalaista muuntajaa mukaan.
Molemmissa postikulut huomioituna, molemmat eurooppalaisella pistokkeella.
Ei paha, jos jäisi vielä tuurilla 23% alvi ja tullit pois.

Herra 47

suurin osa noista muuntajista tosiaan toimii 110-240 v jännitteellä mutta on jenkeissä muuntajia jotka toimii vain 110 v jännitteellä... Omakohtainen kokemus erään laitteen muuntajan kanssa joka ei sitten yllättäen suostunut yhteistyöhön 240 v jännitteen kanssa
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Leksi80

Lainaus käyttäjältä: herra 47 - joulukuu 19, 2010, 16:18:14 ip
suurin osa noista muuntajista tosiaan toimii 110-240 v jännitteellä mutta on jenkeissä muuntajia jotka toimii vain 110 v jännitteellä... Omakohtainen kokemus erään laitteen muuntajan kanssa joka ei sitten yllättäen suostunut yhteistyöhön 240 v jännitteen kanssa

Juu. Itsekin olen ajatellut asian niin, että joko otan mukaan suoraan eurooppalaisen muuntajan heiltä, tai sitten heitän sen jenkkimuuntajan suoraan jontkaan kun tavara saapuu. 24$ pelkästä teflonfoggerista on minusta ihan ok hinta, vaikka muuntaja meneekin hukkaan.
Kuten aiemmin sanoin, niin teen varmaan ensin molemmat. Eli toiseen hommaan meidän verkkovirralla saatavan 24V muuntajan, enkä käy leikkimään 110V adaptereilla ollenkaan. Toisen otan heiltä suoraan, jotta pääsee tutustumaan, että minkälainen muuntaja siinä pitää olla.