heinäkuu 03, 2024, 06:10:04 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jewen kausi 2011

Aloittaja jewe, joulukuu 06, 2010, 20:26:27 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: jewe - heinäkuu 11, 2011, 16:55:20 ip

Tuntuu että oma Zilga menestyy paremmin avomaalla ...


Vaikka en kasvaria omistakaan, voin vahvistaa, että Zilga on avomaan viiniköynnös. Kaiken mahdollisen paisteen se haluaa. Minulla on yksi itäseinustalla ja se on paljon jäljessä kehityksessä eteläseinustaan verrattuna.

Olen kuullut, että nämä tunkevat juurensa useiden metrien syvyyteen. Meillä oli sille vain ensimmäiseksi vuodeksi puoli metriä muhevaa multaa, lopun saa hoitaa soraharju ja hyvin se siinä kasvaa. Ei ole vaatinut lannoitusta eikä kastelua. Viikkojen helteillä lehdet voivat olla vähän veltot, mutta ruohikko ympärillä on jo aivan ruskeaa. Eli syvältä se imee.

jewe

Queen Laurie, lähes kokonaan päivityksistä paitsioon jäänyt Laurie tekee nyt jotain hedelmää ja kasvi oli kurjassa kunnossa kun jäi tomaattien taakse ja kirvojen päähyökkäyksen kohteeksi mutta nyt on jo valoa tunnelissa kun kasvua tapahtuu taas joka paikassa eikä kirvoja vieläkään näy missään, ihmeainetta oli tuo provado.


Orange Rocotot kypsyy nyt vauhdilla.


Rocoto Guatemalasta tulikin keltainen. :)


CAP867, minkäs värinen tuosta sitten mahtaa tulla kun kaikki vielä vihreitä.


ja lisää pubeja amppeleissa...


ylijäämä Leekit lykkäsin kasvupenkkeihin ja nyt niissä on kai joku tauti vai mitä nuo pilkut mahtaa olla ???


ja suuri ilonaihe onkin nyt tuo bubbleri Lemon Drop joka kasvaa taas ihan hurjasti ja puskee uutta nuppua ja kukkaa mahdottomasti, leveyttäkin jo varmaan yli 1,5 metriä.


ja vielä yleiskuvaa huoneen perältä, väriä löytyy jo vähän enemmänkin lehtien lomasta. :)

MasaT

heinäkuu 15, 2011, 23:13:20 ip #342 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 16, 2011, 21:07:25 ip käyttäjältä Masa.T
Lainaus käyttäjältä: jewe - heinäkuu 15, 2011, 22:17:21 ip

Rocoto Guatemalasta tulikin keltainen. :)

Minulla Rocoto guatemala oli jonkun verran pyöreämpi ja keltaisempi. Satoisa mutta en saanut yhtään kypsäksi viime vuonna. Nuo sinulle lähettämäni siemenet on samasta siemenpussista, josta itsekin kasvatin.
Olet kuitenkin saanut jo tästäkin kypsää aikaiseksi! Kyllä huomaa, kenelle rocotojen kasvatus sopii. :)

jewe

Masa, noi Guatemalan siemenet olen hankkinut Pepper Kingiltä eli ilmankos meillä on vähän erilaiset podit.  ;)

Sulta sain Bondan ja Queen Laurien.

MrFrost

Mullakin on Turbo Pubessa näkynyt tollasia "luomia", mitäköhän lie...

Tosin siis ihan tumma pyöreä kauneuspilkku oli yhdessä podissa (samanlainen näkyy tossa guatemalassa), sit tuolla ois melkeen kypsä, missä on hieman muotovirheitä ja värivirheitä alapuolella, voi osittain johtua myös merileväuutevedestä, kun se valuu podin pohjaan ja hiljalleen kuivahtaa siihen... Pitää kattoa jos jaksas kuvailla noita kasveja taas vaihteeksi.

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

jewe

Lainaus käyttäjältä: MrFrost - heinäkuu 16, 2011, 12:48:54 ip
Mullakin on Turbo Pubessa näkynyt tollasia "luomia", mitäköhän lie...

Tosin siis ihan tumma pyöreä kauneuspilkku oli yhdessä podissa (samanlainen näkyy tossa guatemalassa), sit tuolla ois melkeen kypsä, missä on hieman muotovirheitä ja värivirheitä alapuolella, voi osittain johtua myös merileväuutevedestä, kun se valuu podin pohjaan ja hiljalleen kuivahtaa siihen... Pitää kattoa jos jaksas kuvailla noita kasveja taas vaihteeksi.
-T


Toi mun Guatemalan pilkku oli pelkkä kirvan jämä ja rapsutin kynnellä pois joten ainoastaan Leekissä noita "luomia". Pitää itsekin seurata tilannetta ja ainakin nuo nyt kypsyy normaalisti pilkuista huolimatta.

MasaT

Lainaus käyttäjältä: jewe - heinäkuu 16, 2011, 11:42:59 ap
Masa, noi Guatemalan siemenet olen hankkinut Pepper Kingiltä eli ilmankos meillä on vähän erilaiset podit.  ;)

Sulta sain Bondan ja Queen Laurien.

Niinhän tuo olikin. :)
Nuo minun siemenet tuli taas eräältä toiselta siemenliikkeeltä, jonka nimeä en nyt muista.

Kaltsu

Hienoja pubeja. Harmittaa kun oma Turbo Pube kukkii, mutta ei tule hedelmää. Chilivaarilta saatu Rocoto Riesen on osottautunut ilmeisesti mutantiksi/risteymäksi. Ei kasva eikä kuki. Kyllä vielä jonain päivänä pääsen maistamaan tuoretta rocotoa. Ei taida vaan olla tänä kautena se päivä.:)
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - heinäkuu 16, 2011, 22:33:42 ipChilivaarilta saatu Rocoto Riesen on osottautunut ilmeisesti mutantiksi/risteymäksi. Ei kasva eikä kuki.

Tuo on kummallista.
Siemenet nimittäin ovat samasta isosta kilpailuchilistä ja minä olen saanut jo 2 satoa ja kolmas on kasvamassa. Kovin isoksi se ei ole parvekkeella kasvanut, kun ei  ole isoa ruukkuakaan. Ulkona viimevuotinen sitten rehottaa senkin edestä.

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - heinäkuu 16, 2011, 22:49:23 ip
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - heinäkuu 16, 2011, 22:33:42 ipChilivaarilta saatu Rocoto Riesen on osottautunut ilmeisesti mutantiksi/risteymäksi. Ei kasva eikä kuki.

Tuo on kummallista.
Siemenet nimittäin ovat samasta isosta kilpailuchilistä ja minä olen saanut jo 2 satoa ja kolmas on kasvamassa. Kovin isoksi se ei ole parvekkeella kasvanut, kun ei  ole isoa ruukkuakaan. Ulkona viimevuotinen sitten rehottaa senkin edestä.


Riesen on jäänyt noin 15 senttiä korkeaksi. Todella "kippuraista" kasvua. Ei haaraudu. Lehdet ovat "kovia". Kun taittaa niin oikein rapsahtavat rikki. Ihan kuin olisivat kuivia. Kuitenkin lehdet ovat hienon vihreitä. Itse olen katsonut tämän jonkinlaiseksi mutaatioksi. Vaikka siemen on terveestä yksilöstä ei se välttämättä aina takaa terveitä jälkeläisiä.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

jewe

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - heinäkuu 16, 2011, 22:33:42 ip
Hienoja pubeja. Harmittaa kun oma Turbo Pube kukkii, mutta ei tule hedelmää.


Ei noita aina voi ymmärtää ja pari vuotta sitten en meinannut millään saada turbosta hedelmää, mutta nyt näyttää pubet tuottavan satoa ihan mukavasti.

MrFrost

Mä olen huomannut Turbo Puben ns. helpommaksi pubescensiksi.

Lasitetulla partsilla tuottaa moninkertaisesti satoa verrattuna esim. Rocoto Browniin.

Nyt on onneksi vilpoisampaa, josko Rocoto Peruvian Red ja Rocoto Brown innostuis jättämään podeja paremmin kiinni, kun jatkuvalla helteellä.

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

timppa84

Täs kun nyt on pubesceneistä puhetta jo valmiiks ni, vois kans itekki vähä avautua. Tosiaan ensimmäinen kunnon kausi menos (viime kesänä oli vaan muutama marketti haba ja neki vasta heinäkuus pääs pihalle.)
Välillä on ruvennu jo turhauttamaan ku moni chili ei puske viä yhtää hetelmää ja itte ei huomaa kasvuakaa ku niitä joka päivä käy kattomas, mutta onneks oon ottanu valokuvia mittatikun kans ni näkee eron ainaki sitte koneelta kuvia vertailemalla. :D

Eli tapaus Turbo pube:

5. kesäkuuta otettu kuva


28. kesäkuuta otettu pois kasvarista, kun tiputti kaikki nuppunsa.


16. heinäkuuta. Kasvua on tapahtunut huomattavasti ja kukan nuppuja alkoi pukkaamaan ehkä viikon pihalle tuonnin jälkeen, muttei yhtään ole auennut.

Kyssärit kuuluu:
1. Eikös ton kokosen jo pitäis jaksaa helposti kymmenkunta podia tehdä???
2. Multana kekkilän puutarhamulta: Onko sopivasti peruslannoitettua pubeille?? Oon kastellu tota isoo pelkällä vedellä.
3. Ämpärin koko: sopiva vai liian iso?
4. Pitäsköhän laittaa oma kasvatuspäiväkirja pystyyn?

Niin ja muita kuvia voi käydä kattelees https://picasaweb.google.com/112074633403505537716/Kausi2011#

InkRose

Hieno, terveen näköinen kasvi on sulla.

1: Kyllä tuo jaksaisi kantaa jo useammankin kymmentä hedelmää, jos vain ehtii. Viimeisimmän kuvan yläoikealla näkyvä nuppu auennee viikon sisään. Hidastahan tuo nuppujen kehittyminen kyllä on, mutta pubet onneksi kypsyvät ihan hyvin sisälläkin jos vähänkin valoisan paikan saavat.

2: On varmasti riittävän lannoitettua. Lehdistä sen sitten näkee viimeistään kun alkaa eväät loppua, tosin pubet pärjää aika vähällä kyllä.

3: Eihän liian isoa olekaan. ;D Pienemmässäkin olisi toki pärjännyt, mutta jäisi kasvikin pienemmäksi pitemmän päälle.

4: Tottakai!

jewe

Ihan hyvännäköinen tuo timpan Turbo Pube näyttäisi nyt olevan, mutta kovin pieni ja hentoinen näyttää olleen vielä kesäkuun alussa joten on ilmeisesti kylvetty aika myöhään ?
Rocotot on kovin hitaita kasvamaan ja omat pubet kylvän marras-joulukuun vaihteessa että varmaan satoa ehtii kunnolla tulemaan. Kyllä tuohon sun taimeen pitäisi aika pian saada podien alkuja muodostumaan jotta satoa ehdit vielä tänä vuonna saamaan jos tuo ulkona kasvaa. Omat pubet ovat saaneet alusta asti Nutrifortea ja nyt välillä myös PK:ta joten mulla on lannoitus menossa käytännössä koko ajan.

timppa84

heinäkuu 20, 2011, 14:10:15 ip #355 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 20, 2011, 14:11:51 ip käyttäjältä timppa84
Kiitti kommenteista. Jonki verran oon pitäny kirjaa noista chileistä, elikkäs Turbo pube: (itämään 18.2) --> (sirkat 9-14.3) --> (uusiin ruukkuihin (about 8cm halk)  8.4) --> (kasvariin ja samalla 20l sankoihin 21.5). Aika myöhään kyl noi päässy noihin 8cm ruukkuihin.. eihän idättyksessä käytetyissä turve briketeissä/munakenno multa viritykses kauheesti kasvu edellytyksiä oo... Lisäks johonki keskikokoiseen ruukkuun olis ehkä kannattanu laittaa kasvariin siirron yhteydes ja vasta myöhemmin noihin 20l sankoihin??

Sitä vaan tos mietin, että eikai siinä kekkilän puutarha mullas oo liian vahva peruslannoitus pubeille?? Kuitenki toi sanko on noin iso, ni ravinteet ei kovin nopeeta sieltä kulu. Jos se haittais tota kukkimista?? Pubethan pärjäs puolella määrällä ravinteita verrattuna annuumeihin ja baccoihin??

Onhan tää toki moni sanonu, että pubet ei pakosta ekalla kaudella kovin helposti hetelmää tee.

PP

Lainaus käyttäjältä: timppa84 - heinäkuu 20, 2011, 14:10:15 ip
Sitä vaan tos mietin, että eikai siinä kekkilän puutarha mullas oo liian vahva peruslannoitus pubeille?? Kuitenki toi sanko on noin iso, ni ravinteet ei kovin nopeeta sieltä kulu. Jos se haittais tota kukkimista?? Pubethan pärjäs puolella määrällä ravinteita verrattuna annuumeihin ja baccoihin??


Onhan tuokin mahdollista, ehkä jopa todennäköistä isossa ruukussa. Minulla on pubet Kekkilän puutarhamullassa, mutta ruukut on vain 5/9-litraisia ja mullassa mukana myös perliittiiä. Pubet saa samaa lantaa kuin muut chilit, tomaatit ja kurkut eli n. puolikasta annosta Nutrifortea jatkuvalla syötöllä Blumateista.

Lainaus
Onhan tää toki moni sanonu, että pubet ei pakosta ekalla kaudella kovin helposti hetelmää tee.


En ihan heti usko, että pubeilla sen kummemmin kuin muillakaan lajeilla olisi vaikeuksia tuottaa satoa ekalla kaudella. Olosohteet ja kasvukauden ajoitus on toki pubeilla kriittisempiä kuin muilla lajeilla.

jewe

Taas on se aika vuodesta kun pitkä työ palkitaan eli grilliin menee kypsynyttä Homeraa, Leekkiä ja rocotoja. Aurinkokin on tänä kesänä jonkin verran paistanut kuten kuvan podeista näkyy... 8)
Peru Puno Marki


DRH 7400 Gaucho


Rocotot on tänä vuonna aika pulleita amppeleissa. Kuvan Manzano Rojolla meni 18 senttiä rikki ympäryysmittauksessa ja podi vielä vihreä. Samassa puskassa sentin pienempiä useita.


Red Rocoto ja ensimmäiset podit kypsyneet. :)


Aji Cristal satoaa kaapissa.


Eli Kocheen ja Bonda Ma Jacquesin uusi tuleminen, vielä noista voisi ehtiä loppusyksyyn jotain maistiaista saamaan kunhan vaan podeja jo alkaisi kehittymään pikapuolin.



jewe


Nagaa...piti varmistella jo ettei jää ensi kaudeksi ilman nagaa, ei vaiska ajattelin kokeilla miten pikkutaimet kasvaa kesäisissä olosuhteissa kasvihuoneessa, yleensähän noita on tullut idätettyä talvella. Jos noista tulee komeita taimia niin voisi koittaa talvettaa.

Rocoto Peru kypsyy pihalla


Long Chockolate Habanero, maaliskuun lopussa kylvetystä chinensestä on tullut komea taimi kesän aikana kasvihuoneessa ja jokunen kukkakin tuolla on. Taitaa tuosta jonkun podin vielä saada loppusyksyllä.


Manzano Rojotkin rupeaa nyt kypsymään...hitaasti mutta varmasti.



Tavallinen erittäin makea herkkupaprika Gourmet.


Jonkin sortin satoakin tullut kerättyä...noi menee kuivuriin ja jauheeksi. Pubejakin olisi nyt aika paljon kypsinä puskissa mutta antaa niiden vielä kypsyä lisää.

Kuvassa Omnicoloria, Lemon Droppia ja pari nahistunutta CAP357:ää joita en enää viitsinyt roikottaa puskassa.

jewe

Tämän vuoden komein puska ja ainoa vesikasvi Lemon Drop on upea ja mahdoton pöheikkö eikä kuva tee oikeutta. Podeja ja podin alkuja satoja vaikkei kuvassa näy kun kaikki on vihreitä. Taitaa olla puskalla mikromoolit kohdillaan ja jos jostain saisi parikymmentä neliötä tilaa lisää siirtyisin ensi vuonna vesikasvatukseen ainakin chinensien osalta. Viime yönä oli jo kasvarissakin kylmää +10 astetta.



Ja haarat täynnä podeja

Pubet sopiii kyllä mainiosti amppeliin


Runsaat 600 grammaa pubeja eli Orange Rocotoja ja CAP357:ää meni savuun ja jatkojalostustyöt alkavat taas.




Kilon verran eli iso mikrokuvullinen tuli kerättyä kypsiä annuumeja ja baccoja + yx irronnut Manzano.