tammikuu 10, 2025, 23:51:51 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

InkRosen ensimmäiset idut

Aloittaja InkRose, joulukuu 13, 2010, 14:38:40 ip

« edellinen - seuraava »

Lihamestari

Mulla on kohta hurjat kaksi kukkaa auki tossa omassa Aji Cristalissa! Taitaa mennä hetki, ennen kun oon samassa vaiheessa! :(
Tosin saan syyttää ihan itseäni, tota on kasvun hidastamiseksi latvottu ja lehtiä oon poistellu aika urakalla.

Huomattavasti kivemmaksi on harrastus tullut, kun kasveissa tapahtuu muutakin, kun lehtikasvua! :)

Eikä noi sun kuvat mitään huonoja ole!
Mun salaisuus on votosoppi! ;)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

MrFrost

Kostuta sitä kypärää, niin se pehmenee ja sitten voit vaikka sormilla varovasti sen poistaa.
Vaikka puolen tunnin välein märällä sormella kastelet sen kypärän ja parin tunnin päästä yrität sen varoen poistaa.

Itse tehnyt varmaan 10 itäneen kohdalla tällä kaudella noin, joista yksikään ei saanut pysyviä vaurioita.

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

InkRose

MrFrost, olen noita kyllä kostutellut, mutta kun ei näy sirkoista chinenseissä jälkeäkään viikon aikana useampaan kertaan toisetuista käsittelyistä huolimatta/johtuen. Parissa tapauksessa on siemen alkanut kyljestä hajota ja sieltä on vihreää pilkottanut. Yhden Haba SD:n sain melkein pelastettua näin, mutta kun olin 2/3 siemenestä saanut auki ja/tai pois, päätti raukka katketa. Hyvät pinsetit löytyy onneksi talon puolesta, ja askarteluveitsellä olen koittanut yhtä tai kahta vähän avittaa auki. Ainakin kahdessa on alkanut jo kostutetun siemenen sisään pilaantua kasvun ainekset.

Lihamestari, mäpä otankin kuvat puhelimen kameralla ja tuuttaan suoraan tänne ilman mitään käsittelyjä. 5 Mpix kuvat JPEGginä puristettu about megaan per, eli "maksimi" laatu. Toi makromoodi kohdistaa aina itse kohteen taakse johonkin, eli pitää "kohdistaa" ja sitten vetää luuria kauemmas ja laukaista kun terävyys on about sopiva. Melkein muttei ihan aina ilmenevä noin puolen-yhden sekunnin viive laukaisimessa tuo oman jännityksensä kuvauksiin myös. ;D

Lihamestari

InkRose

maaliskuu 15, 2011, 10:33:01 ap #124 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 15, 2011, 13:14:00 ip käyttäjältä InkRose
Päivän AC-päivitys, ihan vaan Lihamestarin kiusaksi. Ja ehkä vähän Cleitharankin. :)

Sattui niin jännä otos SYT:stä (harvoin saan näin voimakasta perspektiivin tuntua tällä luurilla aikaiseksi) että pitää sekin tänne nyt näköjään laittaa:

Takavasemmalla kauimmaisena oleva Zavorykin oli aamulla alkanut ekoja kukkia vähän raottaa. Vielä kun keksisi sille ikkunapaikan jostain...

Tulipa nyt otettua Chilacastakin (Pasilla Bajio siis) kuvatus, kameranretale vain haluaa aina tarkentaa seinään. Aina ei jaksa kymmentä-viittätoista uusintaa että saisi sen kelvollisen.

Ja lopuksi pari räpsyä makkarin ikkunalla amppelissa köllöttelevästä Turbo Pubesta:

Tuo siis päätti maitopurkissa ollessaan retkahtaa sivulle, joten päätin amppeliin sen laittaa, ja alkuun sai olla nojasuunta ikkunaan päin, mutta pari viikkoa sitten käänsin sen toisin päin. Vaikka on ollut enimmäkseen pilvistä, on tuo lähtenyt versomaan rungon alaosista ihan nätisti. Muutama viikko vielä niin se saattaa hyvinkin näyttää oikealta amppelikasvilta:

Lisätään sen verran, että pajalla otin kolmelta Starfishinrontilta hatut päästä. Hyvin se käy, ei mitään ongelmia ilmennyt, kun olivat edes sen pari milliä saaneet sirkkoja siemenestä ulkosalle. Olivat jopa rakenteen puolesta koko lailla täysinmuodostuneet sirkat kahdella kolmesta. Yhdellä vielä vähän oli kärjet kesken, mutta olen varma että selviää. Jännä suorakulma sillä vajaalla oli kyllä varressakin. Oiennee kun nyt pääsee valoa tavoittelemaan. Olkoot nyt vielä pari päivää lampun alla, mutta kunhan sirkat kasvavat täyteen mittaan niin ikkunapaikka odottaa näitäkin. 10 jogurttipurkkia, kolme maitopurkkia ja yksi 15 cm ruukkunen siellä jo hengaavat. Lanceolatumit eivät ole nousseet, mikä on harmi kun itivät niinkin hyvin.

Cleithara

Oi oi mitä kuvia (kateellinen). Siun kukkalanka viritelmä alkaa näyttämään koko aika paremmalta  :D.
Itselläni ei ainakaan vielä ole lanceolatumit nousseet mullasta eikä turbo pube. Lanceolatumin viel ymmärtää mutta mikäs pubeen on mennyt.

Lihamestari

Ei saa kiusata! ;)

Ajattelin omaa satoa odotellessa hipsasta meidän laitoksen chilihyllyssä! Siellä näytti olevan Hollanin tuliaisina punaista ja vihreää jalapenoa! :)
Jos vaikka täyttelis viikonloppuna...

Noi omat ei oo oikein vielä siinä vaiheessa!  :'(

InkRose

Toi SYT alkaa tosiaan näyttää ihan kivalta, tosin paikoitellen on ehkä jo liiankin tuuhea. Pitää taas joku päivä vähän fiilistellä sivuleikkureiden kanssa. Kun vaan sais ton alempana olevan oksakkeen kasvamaan paremmin...

Pitää nyt kipaista siwapostista Kärsän paketti vielä täs iltasella ja alkaa pikkuhiljaa suunnitella sitä Peat-passiivia... :D

Lihamestari

Eihän sellaista, kun liian tuuhea ole olemassa? ;)
Hyvältähän toi näyttää...

Toi Turbo Pube näyttää tosi hyvältä tossa amppelissa! Taitaa Lemon Drop jäädä amppelista pois ja tollanen jo valmiiks leveyttä kasvava chili sinne tilalle!

Duunikaveri kehui, kun luovutin sille niitä rocotoja, että ruukuvaihdon jälkeen ne on eteläikkunalla venähtäny oikein urakalla! :)
Siellä on kissa varmaan kohta kummissaan, kun ei mahdu väijymään lintuja! ;D

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - maaliskuu 15, 2011, 18:38:13 ip
Duunikaveri kehui, kun luovutin sille niitä rocotoja, että ruukuvaihdon jälkeen ne on eteläikkunalla venähtäny oikein urakalla! :)
Siellä on kissa varmaan kohta kummissaan, kun ei mahdu väijymään lintuja! ;D

Kohta siellä on kissa syöny ne rocotot tai tuhonnut ne muuten lattialle :)

Nimim. kokemusta on :D

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

InkRose

Nytpä laajeni sitten kuitenkin kasvatukset vielä vähäsen, kiitos biblon ja Lihamestarin.

Uutta annuumirintamalla on Homeran sekä Jalapenojen Early ja Hercules verran. Laitoinpa sitten viimeiset Chilivaarin Chinese Pot Chillitkin lautalle, jos saisin nämä herätettyä oikeasti henkiin kun edelliset sain ilmeisesti hukutettua.

Peruvian Chinense ja uudemman kerran yritykseen myös orggis Habanero vahvistavat chinenseosastoa.

Lihamestarilta puolestaan tuli 3 kpl Galapagoensen siemeniä, joista yksi päätyi pajalla kokeiluun muiden kanssa. Luulen vähän, että laitan kotona toisen lautan vitriinin päälle mihin pistän yhdistyksen Lanceolatumit ja nuo kaksi Galapagoensea, siellä kun olisi paitsi tasaisempi, myös korkeampi lämpötila.

Jokohan tässä kohta olisi aloittelijalle ensimmäisen kauden yritykset nipussa? ::)

InkRose

Päätinpä kokeilla montako raakiletta saan mahtumaan samaan kuvaan Aji Cristalin kanssa. Tulos, kuusi kymmenestä (tosin yksi vasemmalla jää lähes täysin lehtivarren taakse):

Ja vertailun vuoksi kuva suurin piirtein samasta paikasta kuin edellisessä AC-päivityksessä:

Huima on kyllä tuo Aji Cristalin raakileiden kasvuvauhti, ja se vieläpä kukkii ja kasvaa koko ajan lisää.

Guajillon raakileet kasvavat nekin pikkuhiljaa:

Viisihän siinä oli, mutta yksi ei kasvanut lainkaan joten nappasin sen pois.

Pitipä räpsäistä Bolivian Rainbown raakileestakin kuva, kun se alkaa vähitellen näyttää jopa oikealta. Väri on kyllä aika epätasainen. Tästä kulmasta ei soikeus juuri näy, mutta selvästi vähän pitkänomainen se on muodoltaan.

Mr_Green_

Hehhee...Naminami! Kohta pääset aji cristaleita popsimaan! Mulla Lemon Dropissa raakileita parisenkymmentä ja kukkia sekä nuppuja pirusti, ja kasvi kasvaa kokoajan..aika sama meininki näköjään AC:n kanssa. Ja Bolivian Rainbowssa mulla on vieläkin ihan pyöreitä palloja kaikki hedelmät. Ei vieläkään yhtään suippoutta tullut...kai se sieltä...ainakin tuon kasvin emo teki soikeampia hedelmiä niin luulisin tämänkin tekevän.. hmph... ;D

InkRose

Siirsin pari päivää sitten Chilivaarin siemenistä kasvatetut rocotot toiselle ikkunalle, jonka lauta on työpöydän alapuolella, kun tässä "toimiston" ikkunalla alkoi tulla ahdasta. Kävin äsken vilkaisemassa miten jakselevat. Siellähän on Red Peruvian päättänyt haarautua! Pituutta sillä on silmämääräisesti hieman alle 10 cm. ;D

Peru Cuscoista tavis on venähtänyt taas ja ottanut ihan hyvän kaulan trifoliaatti-kaveriinsa, joka puolestaan on suurin piirtein saman pituinen kuin Red Peruvian.

Mr_Green, vähän jo meinasin että jos yhden niistä vähän isommista raakileista maistaisi tässä päivänä jonakin... Kun niitä kerta syntyy noin reippaasti. Pitää kuitenkin yrittää pitää näpi irti muuten kuin pölytysaputehtävissä.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Mr_Green_ - maaliskuu 18, 2011, 10:06:03 ap...Naminami! Kohta pääset aji cristaleita popsimaan!

"Läpikuultavan vaalean vihreänä niitä ei kannata syödä", totesin pääsiäisenä -09:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg62156#msg62156

InkRose

Kiitos varoituksesta.

Vähän osasin arvellakin että tuskin maistuu vielä kovin kummoiselle, mutta olisihan se hyvä edes joskus osata oppia toisten virheistä. ::)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: InkRose - maaliskuu 18, 2011, 11:26:17 ap... olisihan se hyvä edes joskus osata oppia toisten virheistä. ::)

Ei kai? Jokaisen on omat kokeilut ja virheet tehtävä!

Viikon tai parin päästä ne kyllä maistuvat paremmalta, kunhan ovat kasvaneet täyteen kokoonsa. Cristal on herkkua vihreänäkin, erityisesti leivän päällä se on mielestäni parhaimmillaan ennen punastumistaan: http://chilivaari.blogspot.com/2009/05/chili-oltermanni-makua-voileivalle.html

Lihamestari

Oman AC:n kukkimista odottelen vielä! :(
Ei oo vielä noi nuputkaan auennu, mutta eiköhän ne kohta poksahda auki...

Jallukin on vissiin tullut oman sietokykynsä rajalle, tossa taitaa olla kymmenkunta hedelmänalkua, ja nyt on ruvennut kukat ropisemaan...
Mut aika hyvin tollaiselle reilun 40 cm puskalle, mun mielestä. :)
Taitaapi olla isoin n. tuuman mittainen! :)

Mä vähän veikkaan, että mulla ei taida hirveän moni AC:n palko kerkiä kypsäksi asti, ennen kun ahmatti korjaa ne parempiin suihin... ;)
Ensi kauden siemeniä varten pitäis varmaan pari jaksaa roikottaa puskassa kypsäksi asti...

InkRose

Pitääkin ottaa Rankkapandan Championista kuva jossain välissä, vaikka ei se nyt uudessa ruukussaan yhtään niin vaikuttava olekaan. Ei tahtonut maitopurkissa enää pysyä pystyssä vaikka juurille tilaa olisi ollutkin niin piti siirtää se Ikean Nektarin-ruukkuun. Loistarin alle se ei enää olisi montaa päivää mahtunut muutenkaan niin lattialle Aji Amarillon ja Cristalin seuraan pääsi hän. Alkaa olla yksi nurkka olohuoneesta pahamaineisen Baccatum-jengin hallussa siis. Amarillo noista rotevimmin kasvanut, yltää jo ikkunalaudalle pidemmällä haarallaan. Ei niin tuuhea kuin AC, mutta todella tukeva on tuo pitempikin haaransa. Pitäisiköhän latvoa sekin vielä kerran, ottaa pistokas?

Ikkunalaudan Aji Cristalista (joka sekin kukkii taas!) napatut pistokkaat viihtyvät ihan hyvin keittiön ikkunalla vesilasissa, mutta juuria ei vielä näy. Lienee valoisan astian syytä? Pitää varmaan tuupata multaan kohta ne että pääsevät kasvun makuunkin. Tai itse asiassa taitavat joutua Peat-passiiviin koe-eläjiksi, siinähän on oivallinen testiryhmä. Tekisi mieli porata kanteen vain neljä reikää joista varret läpi, pönttö soraa ja PK-vettä täyteen ja loistarin alle kasvamaan. Taitaa tuollainen ehkä 2 litran pönttö vaan olla neljälle Aji Cristalille niin pieni ettei maksa vaivaa moista koittaa kuin ehkä yhdellä. Toisaalta eipä siinä paljon menetä jos vaikka nyykähtävät kaikki, on kuitenkin kaksi pensasta sitä laatua jo olemassa.

InkRose

maaliskuu 20, 2011, 12:19:03 ip #139 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 20, 2011, 12:42:41 ip käyttäjältä InkRose
Uutta elämää on taas alullaan pajalla. Championin nostoväkiosastolla on enää yksi itämättä, ja sekin näyttää jo siltä että päivänä minä hyvänsä nousee. Chilivaarin Chinese Pot Chilli oli myös itänyt yhden siemenen voimin, samoin biblolta tulleista ensimmäinen Jalapeno Hercules. Jaksaisikohan lajikelistaakin taas päivittää...

Edit: Mitä kummaa? Rocoto Granden vierestä noussut "Biquinho" tekeekin karvaisia kasvulehtiä! :o Muita puben siemeniä ei tuossa purkissa ole ollut kuin Rocoto Grande, mutta nyt huomaan jopa sirkoissa muutamia karvoja. Varsi oli alkuun vain hennosti karvainen joten en sitä ihmeemmin epäillyt, mutta nyt se on selvä Pubescens.